• ایران
  • پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳
خبرگزاری رسا: حرکت در مسیر ولایت مصداق روشن عمل صالح است .
تالیفات

خبرگزاری رسا: حرکت در مسیر ولایت مصداق روشن عمل صالح است .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت االاسلام تقوی، مدیر مرکز فقهی جوادالائمه(ع) مشهد، در گفت و گو با رادیو خراسان ظهر امروز به شرح دعای هفدهم ماه مبارک رمضان پرداخت.

اللهمّ اهْدِنی فیهِ لِصالِحِ الأعْمالِ واقْـضِ لی فیهِ الحَوائِجَ والآمالِ یا من لا یَحْتاجُ الى التّفْسیر والسؤالِ یا عالِماً بما فی صُدورِ العالَمین صَلّ على محمّدٍ وآلهِ الطّاهِرین.

حجت الاسلام  تقوی بیان داشت دعای امروز دارای چند بخش، هدایت به سمت اعمال نیک، برآورده شدن حوائج و آرزوها، عدم نیاز به تفسیر و سؤال به دلیل علم خداوند به  همه کائنات، آگاهی ذات اقدس الهی از ضمیر و درون و تاثیر مثبت اجابت و درود برمحمد صلی الله علیه وآله است.

وی بیان داشت: خدایا ضمیرم را نیتم را پاک و آگاه قرار ده و بسوی عمل و اعمال خدا پسندانه هدایتم کن. عمل صالح همان ایمان است فقط افراد با ایمان اعمال صالح انجام می دهند چون در قالب شعور و ادراک بسوی انجام عمل حرکت می کنند.

وی افزود: عمل صالح از ایمان جدا نیست عمل صالح یعنی با محوریت حق گام برداشتن و در چهارچوب ولایت الله و ولایت اهل بیت زندگی کردن است. عمل صالح بدون اعتقاد قلبی وعملی به توحید، نبوت و معاد غیر ممکن است و عدل و امامت مکمل و متممّ  آن است.

مدیرمرکز فقهی جوادالائمه با اشاره به پرسشی که از پیامبر(ص) پیرامون بهشت و دلیل درجات متفاوت آن شد بیان داشت: حضرت پاسخ فرمودند که این درجات بر پایه و اساس و بر مبنای اعمال صالح سنجیده و داده می شود.عمل صالح یعنی عمل خداپسندانه، از عبدالله بن مسعود روایت است که از رسول خدا (ص) سؤال کرد کدام عمل را خداوند بیشتر دوست دارد«عن ابی عبد الرحمن عبدالله بن مسعود رضی الله عنه قال سألتُ النبیَّ صلی الله علیه و سلم: اَیُّ العَمَلِ اَحَبُّ اِلَی اللهِ تَعَالی قالَ: الصّلاة علی وقتها،قلتُ: ثم اَیُّ قال بَرُّ الوالدین قلتُ ثم اَیُّ قال: الجهادُ فی سبیل الله»

وی افزود: پیامبر اکرم (ص) در پاسخ عبدالله بن مسعود به مواردی همچون، نماز را به وقت خواندن، نیکی به پدر و مادر و جهاد در راه خدا چه نفسانی و چه جسمانی اشاره فرمودند که خداوند این اعمال را بیشتر دوست دارد.

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان بیان داشت: در روز هفده رمضان وقوع جنگ بدر و حماسه مجاهدان و مبارزان عرصه بدر و عنایت الهی که شامل حال آنان شده بود به فرموده قرآن نزول سکینه  یوم بدر و یوم حنین خود مصداق کامل و اتمّ عمل صالح است.«ثُمَّ أَنَزلَ اللّهُ سَکِینَتَهُ عَلَى رَسُولِهِ وَعَلَى الْمُؤْمِنِینَ» بنا بر این برای انجام عمل صالح نیاز مبرم به توجهات و هدایت های خداوند است. در نتیجه دعا می کنیم اللهمّ اهْدِنی فیهِ لِصالِحِ الأعْمالِ، خدایا مرا هدایت کن که عمل صالح انجام دهم طبق بیان قرآن عمل صالح ثمرش را در آخرت می دهد باغی است که در آخرت میوه می دهد.

وی افزود: در غررالحکم روایتی از بیان مولی الموحدین امیر مؤمنان علی(ع) آمده که حضرت فرمودند لاتجاره کالعمل الصالح، هیچ تجارتی مثل عمل صالح نیست چون سود آن با دوام است.

حجت الاسلام تقوی بیان داشت: تقاضا می کنیم خدا حاجات ما را برآورده کند و آمال ما را نیز به ثمر برساند. فرق است بین حاجات و آمال، حاجت همان خواسته و نیاز فعلی است آنچه هم می خواهد نیاز اوست و فکر می کند برای او خوب است. اما آمال خواسته فعلی است لکن نیاز این زمان نیست مثلا در ماه مبارک رمضان دعا می کند اللهم الرزقنی حج بیتک الحرام این خواسته در زمان حج و ماه ذیحجه می تواند محقق شود. یا تقاضای بهشت دارد که برای این زمان نیست.

وی افزود:  این ها آمال است خیلی از آمال هم دنیوی و مادی است که بعضا مفید و بعضا مضراست. بعضی از آمال به تصور بشر مفید است اما به تشخیص عمومی به ضرر بشر است یا حضرت احدیت  این خواسته و آمال را به ضرر شخص می داند. به هر حال آمال و حاجات هم می تواند مفید باشد و هم می تواند مضر باشد اما دعا هدر نمی رود و خداوند زحمت را بی نتیجه نمی گذارد.

مدیرمرکز فقهی جوادالائمه بیان داشت: همه آنچه در دعاها گفته می شود خواست انسان است طبق روال طبیعی حق همین است که انسان خواسته هایش را در قالب دعا بیان کند. ولی علم دارد که خداوند عالم است و نیاز به تفسیر ندارد خداوند خیلی از نعمات را قبل از اینکه ما بخواهیم عنایت کرده خیلی از نیازها را ما توجه به درخواست آن نداریم و او عنایت می کند.

حجت الاسلام تقوی ابراز داشت: در این دعا حد اعلی خداپرستی شکل می گیرد، خدایا علم و آگاهی حضرتت بی نیاز از تفسیر من بنده است. بنده ای اگر توضیح می دهد شاید این بی ادبی باشد اما وظیفه خود می داند. بد نیست به درگاه پروردگارش ضجه کند و دعا کند چرا که ادعونی استجب لکم زمزمه گوش اوست. و این منافات با اعتقاد قلبی او بر عالم بودن خداوند به ضمیر و درون بشر ندارد.

وی در پایان افزود: در پایان این دعا درود و سلام نثار محضر پیامبراکرم و اهل بیت پاکش می شود. اگر چه آنچه در روایات توصیه شده این است که انسان قبل از هر دعا جهت استجابت دعا ابتدا بر پیامبر و آل او درود بفرسند و بعد دعا کنند. اما در این جا خود این مطلب دعاست یعنی اینجا نه برای  استجابت دعا بلکه خود دعایی  خاص است در ضمن تقاضاهای که مطرح شده این دعا هم مطرح می شود. که صل علی محمد وآله الطاهرین./933/پ202/س

/ پايان خبر /
  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه