• ایران
  • پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
خبرگزاری رسا:شرح دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان؛ توبه از گناه و رعایت تقوای الهی از مصادیق برکت است
تالیفات

خبرگزاری رسا:شرح دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان؛ توبه از گناه و رعایت تقوای الهی از مصادیق برکت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام تقوی، مدیر مرکز فقهی جوادالائمه(ع) مشهد، در گفت و گو با رادیو خراسان ظهر امروز به شرح دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان پرداخت.

«اللَّهُمَّ وَفِّرْ فِیهِ حَظِّی مِنْ بَرَکَاتِهِ وَ سَهِّلْ سَبِیلِی إِلَی خَیْرَاتِهِ وَ لاَ تحرِمْنِی قَبُولَ حَسَنَاتِهِ یَا هَادِیاً إِلَی الْحَقِّ المبین».

حجت الاسلام تقویی نکات و چارچوب اصلی این دعا را چنین بیان داشت: حظ و بهره فراوان از برکات، آسان شدن راه رفتن به سمت خیرات، محروم نشدن از قبول حسنات و فریاد کردن کسی که راهنما بسوی دین حق و آ شکار است هر کدام به  تنهایی اگر از خدا درخواست شود و مورد استجابت حق قرار گیرد زندگی انسان را دگرگون خواهد کرد و راه گشای او در بندگی خواهد بود.

وی افزود: حال این چهار مورد در کنار هم در یک دعا آن هم در روز نوزدهم رمضان بعد از گذشت اولین شب از شب های معروف به قدر بسیار نیکوست چرا که در روایات ما روز بعد از شب قدر را از نظر اهمیت و عظمت مثل شب قدر دانسته اند.

مصادیق برکات در روایات

مدیر مرکز فقهی جوادالائمه با اشاره به کلمه برکات در دعا بیان داشت: توبه از گناه برکت است، تقوی برکت است، یتیم نوازی، خدمت به خلق خدا، اخلاق حسنه، قرائت قرآن، تسلیم بودن در برابر پدر و مادر و حفظ احترام آنها همه برکت است.

وی در ادامه گفت: همچنین اطاعت ازاهل بیت، هدایت بسوی محبت اهل بیت، ولایت مداری، اقامه نماز خصوصا از نوع اول وقت آن، درک شب قدر و درک عید فطر هم برکاتی است که اگر نصیب انسان در زندگی شود راه گذشت او از صراط را امن و هموار می سازد و افزون بر آن سبب جذب دیگر برکات مادی و معنوی  نیز می شود.

وی افزود: توجه به آیات و روایات عدیده چیزهایی را که می تواند برکت باشد برای ما آشکار و بیان می کند موارد فراوان و مختلفی وجود دارد که نفس کشیدن در صدر آن برکات است اما به مواردی خلاصه اشاره می کنیم که از فرمایشات معصومان علیه السلام استخراج و برداشت شده است.

استاد حوزه و دانشگاه خراسان بیان داشت: چهار نکته در این دعا وجود دارد که  توجه به آن نقش اساسی را می تواند ایفا کند. یکی از دست ندادن زمان است در تسلط بر زمان اگر قدری کوتاهی شود زمان مثل تیر شهاب گونه می گذرد.که فرمودند، الفرصه تمروا السحاب. توجه اگر نداشته باشیم ماه رمضان تمام می شود و شب قدر سپری می شود و محروم از برکات و حظ و بهره فراوان این ماه، جز پشیمانی با خود اندوخته ای ندارد.

وی نکته دوم را که پیرامون آسانی راه خیرات است چنین بیان کرد: برای اینکه راه انجام امور خیر سهل و آسان شود از مقابله با شیطان غفلت نشود. آنکه شدیدا با خیرات مخالف است دشمن آشکار انسانها  یعنی شیطان است اگر بخواهیم کار خیر انجام  دهیم  و با شیطان مبارزه نکنیم قطعا شیطان با تمام توان همه یاران خود را به کمک می گیرد برای جلوگیری از کار خیر و بستن راه خیرر بنابر این باید بر مبنای فرمایشات قرآن و هدایتگری های ائمه (ع) با شیطان به بهترین وجه ممکن مقابله کنیم تا مطلوب حاصل شود.

عواملی که مانع از قبولی اعمال است

حجت الاسلام تقوی نکته سوم در این دعا را عدم محرومیت از قبولی اعمال دانست و بیان داشت: مگر می شود عملی انجام شود و از نتیجه آن محروم شویم؟ آنچه در آموزه های دینی وجود دارد وآن از عواملی است که انسان را محروم از قبولی عبادت می کند عدم خلوص نیت، مقاصد غیر خدائی، نگاه مادی و عدم توکل است موارد متعددی وجود دارد که می تواند مانع قبولی اعمال شود.

وی نکته قابل توجه دیگر در این دعا را استمداد و درخواست از خدا بیان کرد و افزود: مگر می شود خواسته به این عظمت را مطرح کرد بدون کمک گرفتن از خداوند؟ باید فریاد کرد باید صدا زد کمک خواست و چه کسی بهتر از هادی و هدایتگر بسوی دین آشکار و حقیقت دین یعنی ذات اقدس الهی، بنابراین چنین از خدا استمداد می کنیم که یا هادی بسوی حق مبین، این خواسته های من که لازمه و بخشی از دین مبین و از آموزه های آن است را تو که خود هدایتگر این دین هستی عنایت بفرما.

دعا وسیله تقرب به خدا

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان در ادامه بان داشت: برخی گناهان موجب جلوگیری از اجابت دعا می شوند و به عبارتی حبس می کنند دعا را که در این رابطه داریم اَللّـهُمَّ اغْفِرْ لی الذُّنُوبَ الَّتی تَحْبِسُ الدُّعاءَ برخی گناهان سبب محرومیت انسان از قبولی حسنات و برخی نزول بلا را به همراه دارد. اَللّـهُمَّ اغْفِرْ لِی الذُّنُوبَ الَّتی تُنْزِلُ الْبَلاءَ، گناه زمینه یأس ونا امیدی را که خود گناهی بزرگ است فراهم می کند.

وی افزود: در کتاب شریف نهج الفصاحه داریم که پیامبر اکرم (ص) می فرماید کسی که می خواهد خداوند در موقع گرفتاری دعایش را مستجاب کند در وضعیت عادی زیاد دعا کند.یکی از عوامل آسان شدن راه انجام خیرات دعاست دعا در هر حال چه شادی چه غم روح را جلا می دهد دعا عامل فرار شیطان است و وقتی شیطان دور شد راه خیر آسان می شود چون دشمن از سر راه برداشته شده است.

وی در ادامه گفت: بخش اعظم عمر ائمه و پیامیران به دعا سپری شده است دعا فقط برای استغفار از گناه نیست بلکه وسیله تقرب است که بنده را به خدا نزدیک می کند. هر دعا جایگاه خاص خود را دارد و نمی شود  بصورت سلیقه ای و شخصی به دعا نگاه کرد حتی بعضی از دعاها در ساعات خاصی وارد شده است از معصومان که باید رعایت شود. دعای سحر وقت مخصوص خود و سایر ادعیه دیگر و همچنین نمازها هم همین طور وقت خاص و مناسب خود دارد که قطعا حکمتی در آن نهفته است بنابر این برای حصول آن حکمت باید رعایت وقت آن را کنیم تا آن اثر مطلوب خود را در زندگی و نسبت به خواسته ما داشته باشد.

مدیر مرکز فقهی جوادالائمه در پایان بیان داشت: همه امورات عالم در شب قدر اندازه گیری می شود و به تصویب حضرت مهدی (عج) می رسد. شب زنده داری مورد تحسین است شب قدر می تواند هادی ما بسوی حق مبین باشد شب قدر می تواند شر دشمن را ازما دور کند. شب و روز قدر می تواند قبولی حسنات را برای ما به ارمغان آورد و می تواند حامل برکات باشد.

وی افزود: مولا علی (ع) در عبادت به فرموده امام سجاد(ع) «لم یکفر بالله طرفة عین ابدا» بود و در تمام عمر یک لحظه به اندازه چشم برهم زدن از خدا غافل نشد این یعنی حظ وافر بردن از عمر این یعنی غرق در برکات الهی شدن و لحظه ای امان ندادن به شیطان برای ورود به افکار و اعمال و زندگی این یعنی همان هدایت واقعی که ان شاء الله نصیب همگان شود./933/پ202/پ

/ پايان خبر /
  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه