• ایران
  • شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
شرح دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان؛ رضایت خالق در گرو رضایت مخلوق
تالیفات

شرح دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان؛ رضایت خالق در گرو رضایت مخلوق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی اصغر تقوی، مدیر مرکز فقهی جوادالائمه و عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان، ظهر امروز در برنامه رادیو خراسان به شرح دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان پرداخت.
 
اللهمّ إنّی أسْألُکَ فیه ما یُرْضیکَ وأعوذُ بِکَ ممّا یؤذیک وأسألُکَ التّوفیقَ فیهِ لأنْ أطیعَکَ ولا أعْصیکَ یا جَوادَ السّائلین.
 
حجت الاسلام تقوی در بیان در خواست های بنده از خدا در این دعا ابراز داشت: درخواست آنچه موجب خشنودی خداست، پناه بردن از آنچه خدا را ناراضی می کند، تحت فرمان خدا بودن و نافرمانی نکردن، خدا عطا کننده است باید سؤال کننده بود.
 
وی بیان داشت: اصل کلی خلقت و وظیفه عمومی بشر بر رضایت عموم است و رضایت خالق ریشه در رضایت مخلوق دارد. یکی از مهم ترین عواملی که در رضایت خالق اثر گذار است خشنودی بندگان و حتی نوع مخلوقات اوست و این رکن اخلاق است. پیامبر اکرم(ص) بخاطر اینکه توانسته رضایت مردم را جلب کند تا مردم از اطراف او پراکنده نشوند مورد تحسین خداوند قرار می گیرد.
 
وی افزود: اما در این عبارت که می فرماید فیه ما یُرْضیکَ که بنده سوال می کند خدا آن چیزی را می خواهم و در خواست می کنم که خشنودی شما را در پی داشته باشد.دو مطلب است اول اینکه خدایا من تلاشم در جهت اطاعت است من سرپیچی نمی کنم بنا بر سرپیچی نیست بنا بر اطاعت است اما همین اطاعت هم می خواهم در جهت رضا و خشنودی شما باشد.
 
وی ادامه داد:عبادت تقلیدی، عبادت از روی ترس، عبادت از روی عادت، عبادت ریا کارانه، عبادت غیر خالصانه، عبادت بدون درک و فهم و عبادت خارج از چارچوب حکم الهی و...را نمی خواهم.
 
عوامل خشنودی خدا و ملاک سنجش آن
 
مدیر مرکز فقهی جوادالائمه(ع) ابراز داشت: و اما مطلب دوم این است که می خواهم رضایت خدا را نه تنها رضایت بلکه خشنودی خدا را یک وقت هست فقط خدا از من راضی است و می بخشد و مرا عفو می کنند یک وقت هست که علاوه برآن موارد ذکر شده از اعمال وو رفتار و کردار من خشنود و خوشحال هم می شود. مثلا در روایات داریم که وقتی بنده توبه می کند خداوند خشنود می شود وقتی اصلاح ذات البین می کنیم خداوند خوشحال می شود.
 
وی افزود: «وأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ » در ذیل تفسیر این آیه روایاتی هم بیان شده است که دلالت بر خشنودی خدا دارد و یا موردی دیگر اینکه وقتی انسان خشم و غضب خود را در برابر ایمانش فرو می برد خداوند خشنود می شود.
 
حجت الاسلام تقوی بیان داشت: در نهایت مفهوم کلی درخواست این است در عین حال که اصل رضایت مخلوق جهت رضایت خالق است اما اگر امر دایر شود بین رضایت بنده و آفریدگار قطعا برای ما اصل رضایت آفریدگار است و اگر جایی امر دایر بر این باشد که همه مردم ناراضی باشند اما خدا راضی باشد اصل دومی است رضایت خدا را با رضایت همه مردم عوض نمی کنیم.
 
وی در بیان ملاک سنجش رضایت و خشنودی خداوند ابراز داشت: بنابر این در سنجش همه اعمال، گفتار، رفتار و عبادات، همه را بر رضایت خدا عرضه می کنیم اگر تأیید شد انجام می دهیم و لو احدی راضی نباشد و اگرعرضه شد بر خشنودی الهی و او راضی نبود اگر همه عالم هم از برای انجام آن از من راضی و خشنود و شاد باشند باز انجام نمی دهم پس نتیجه می گیریم که رضایت خالق را با همه هستی عوض نمی کنیم و بر این اساس رضایت و حشنودی او را جلب می کنیم که این در زندگی مادی و معنوی ما برکات فراوانی دارد.
 
استاد حوزه و دانشگاه خراسان در شرح فراز وأعوذُ بِکَ ممّا یؤذیک بیان داشت: پناه می برم از اینکه بخواهم سبب اذیت خدا شوم مگر این بشر ضعیف قدرت اذیت خالق را دارد مگر می شود آن خدائی که عظیم است، قادر است، رازق است، خالق است، قاهر است، عالم است، رحمن است و رحیم است از سوی عبدی که ضعیف است، ذلیل و حقیر و مسکین است و تملک بر نفس خود ندارد مورد اذیت قرار گیرد عبدی که پناه می برد به خود خدا از اینکه دست به چنین کاری بزند.
 
وی افزود: یک نکته ای که می توان برداشت کرد این است که خداوند خیلی به بندگانش علاقه دارد شدت علاقه خداوند به بندگان هم در قرآن و هم در روایات مکرر بیان شده است گاهی دوست داشتن خداوند با صفت خاصی در بشر بیان شده است مثل « إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ وَیُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ»« إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُتَّقِینَ» و گاهی مطلق است و کلا اصل بر محبت خدا بر بندگان است.
 
وی در ادامه گفت: مجموعه نعمت هایی که خداوند در اختیار بشر قرار داده است حاکی از محبت خداوند و دوست داشتن اوست و وقتی کسی، کسی را دوست داشته باشد اذیت آن فرد به هر طریقی موجب اذیت آن کسی که او را دوست دارد می شود حال خدا که بنده ای را دوست دارد اذیت آن فرد اذیت خداوند است و همچنین اینکه خدا ما را دوست دارد و این همه نعمت داده حال اگر ما رفتار و گفتارمان سبب اذیت خودمان شود موجب مشکلات دنیوی و اخروی و عذاب شود چون خدا ما را دوست دارد اذیت می شود.
 
عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان بیان داشت: خداوند نمی خواهد بشر را در سختی ببیند نمی خواهد او را جهنمی ببیند اگر غیر از این باشد خدا اذیت است با این صغری کبری هر آنچه سبب فاصله گرفتن از خدا می شود و بشر را از خدا دور می کند ضمینه این دعا را قوت می بخشد که وأعوذُ بِکَ ممّا یؤذیک.
 
وی افزود: مطلب دیگر اینکه در ماه رمضان، ماه مهمانی خدا هستیم مهمان برایش در آموزه های دینی وظایفی تعیین شده من جمله اینکه مهمان باید طبق نظر صاحب خانه عمل کند. در احکام فقهی دارد که مهمان باید هرجا که صاحب خانه امر می کند بنشیند نظر صاحب خانه را مراعات کند موجب آزار و اذیت صاحب خانه نشود.
 
وی ادامه داد: پس تنظیم رفتار با فرامین الهی، انجام واجبات و ترک محرمات از عوامل و وسائلی است که اگر خلاف آن عمل شود صاحب خانه و سفره دار ماه رمضان که خداوند است اذیت می شود و پناه می بریم به خود خدا از اینکه این اتفاق رخ دهد.
 
حجت الاسلام تقویی بیان داشت: اوج اذیت و آزار طرف مقابل انسان آنجائی است که برخلاف خواست او و حرف او و توصیه او عمل شود. به تعبیر بهتر زمانی کسی از ما اذیت می شود که با او لج بازی کنیم به حرف او گوش ندهیم و بر عکس توصیه او حتی به ضرر خودمان عمل کنیم بعضی افراد هستند که لج باز هستند به هر دلیلی حاضرند بحرف فلانی نکنند ولو می دانند که ضرر می کنند.
 
وی افزود: خداوند فرموده است « وَلَا یَصُدَّنَّکُمُ الشَّیْطَانُ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ» « وَلاَ تَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ» از شیطان پیروی نکنید این پیروی به ضرر شماست. ما بارها امتحان هم کردیم و ضرر را دیدیم باز تبعیت از شیطان کردیم خوب معلوم است اینجا خدا اذیت می شود.خداوند نمی خواهد مخلوق او بر خلاف میل او خود را به هلاکت بیندازد.
 
مدیر مرکز فقهی جوادالائمه(ع) در بیان فراز وأسألُکَ التّوفیقَ فیهِ لأنْ أطیعَکَ ولا أعْصیکَ بیان داشت: همه آنچه گفته شد با توجه به اینکه خواسته های بزرگی است نیاز به توفیق من عندالله دارد اطاعت خدا و ترک معصیت بدون توفیق الی امکان ندارد. در حدیث قدسی دارد که می فرماید « یابن آدم! اطیعونی بقدر حاجتکم الیّ، و اعصونی بقدر صبرکم علی النار، و اعملوا للدنیا بقدر لبثکم فیها، وتزوّدوا للآخره بقدر مکثکم فیها» ای فرزند آدم به اندازه نیازت به من مرا اطاعت کن و به اندازه صبرت بر آتش دوزخ مرا معصیت کن و برای دنیا به اندازه بودنت در دنیا کارکن و برای آخرت به اندازه ماندنت در آنجا زاد و توشه بردار.
 
وی افزود: چرا توفیق اطاعت می خواهیم چون اگر اطاعت نباشد شناخت خدا نیست. امام باقر (ع) می فرماید ما عَرَفَ اَللهَ مَن عَصاهُ. (تحف العقول ص294) خدا را نشناخته کسی که نافرمانیش کند.حضرت علی (ع)می فرمایند هیچ کس جز با اطاعت خدا خوشبخت نمی شود و جز با معصیت خدا بدبخت نمی گردد و این اصل مهم تحقق نمی یابد مگر من عندالله عنایتی وجود داشته باشد.
 
وی ادامه داد: نکته دیگری که می توان برداشت کرد این است که توفیق در اطاعت خدا را می خواهم که اگر اطاعت غیر خدا شد اعصیک خدا را معصییت کردم نکند اطاعت مخلوق کنم.
 
حجت الاسلام تقوی در پایان بیان داشت: در پایان دعا مثل روزهای گذشته نتیجه گیری می شود که هر آنچه گفتم اگر چه سؤالات و تقاضاهای بزرگی بود و خودم را لایق این همه پرروئی نمی بینم ولی آنچه مرا پررو کرده برای سؤال این است که شما جوادی یا جَوادَ السّائلین اگر غیر از این بود جای سؤال نبود مَوْلاىَ یا مَوْلاىَ اَنْتَ الْجَوادُ وَ اَنَا الْبَخیلُ وَ هَلْ یَرْحَمُ الْبَخیلَ اِلا الْجَوادُ.
 
وی افزود: از خداوند می خواهم آنچه حضرت علی(ع) درخواست می کند ماهم از زبان معصوم دعا می کنیم « مولای یا مولای ارحمنی برحمتک و ارض عنی بجودک و کرمک و فضلک یاذالجود و الاحسان و الطول و الامتنان برحمتک یا ارحم الراحمین.» خداوند اسلام و مسلمین را نصرت عنایت فرماید و کشور و رهبر و ملت ما را در پناه امام زمان مؤیدو منصور بدارد ان شاالله./933/پ202/س
/ پايان خبر /
  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه