• ایران
  • پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
شرح دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان؛ دوری از مواضع تهمت جزء صفات مؤمن است
تالیفات

شرح دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان؛ دوری از مواضع تهمت جزء صفات مؤمن است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی اصغر تقوی، مدیر مرکز فقهی جوادالائمه و عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان، ظهر امروز در برنامه رادیو خراسان به شرح دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان پرداخت.

اللهمّ غَشّنی بالرّحْمَةِ وارْزُقْنی فیهِ التّوفیقِ والعِصْمَةِ وطَهّرْ قلْبی من غَیاهِبِ التُّهْمَةِ یا رحیماً بِعبادِهِ المؤمِنین.

حجت الاسلام تقوی دربیان ارکان دعا ابراز داشت: خدایا مخفی کن به پوشان بدی هایم را با رحمت، روزی کن برایم توفیق در پاکی و ترک گناه، قلبم را از ظن و گمان بد پاک کن تاریکی فطرت، خدایا رحمت شما بر بندگان مؤمنت پوشیده نیست.

وی با اشاره به فراز ابتدای دعا«اللهمّ غَشّنی بالرّحْمَةِ» بیان داشت: در این فراز دعا اشاره به غش یا همان پوشش شده است که بعید نیست برگرفته از غش در معامله باشد که پوششی برای جنس معیوب است مثلا جنس کهنه را رنگ کردن و به عنوان نو به مردم فروختن ماشین کهنه و تصادفی را رنگ کردن و به عنوان سالم به بازار عرضه کردن یا هر نوع غش در معامله بالای جعبه میوه سالم درشت و خوب ته جعبه چه خبر است باید دید برنج غیرمرغوب مخلوط برنج مرغوب چای معمولی مخلوط چای و هزاران نمونه دیگر که پوششی است برای عیب و نقص و عدم واقعی جلوه دادن جنس و کالا در نظر مردم و خریدار است.

مدیر مرکز فقهی جوادالائمه بیان داشت: شاید مراد این باشد که جنس عبادت من اگر از نوع خوب نیست و غیرمرغوب است مثلاً اگر در نمازم ریا هست در اخلاق و رفتارم غش هست شما به رحمت و محبت خود پوششی بر آن قرار ده و رسوایم نکن آبرویم را مبر.

وی افزود: این خواسته با رحمت الهی خواسته شده رحمت خدا عام است رحمت واسعه است آنهم وَسِعَت کلَّ شیْء در صدر گفته ها و اعمال روزانه ما بسم الله الرحمن الرحیم است و ما معتقدیم که «یا رحمن الدنیا و رحیم الآخرة» واین ازفراوانی وکثرت رحمانیت خداوندحکایت می کند درجای دیگری می خواهیم که « اللّهُمَّ بِرَحْمَتِکَ فِی الصَّالِحِینَ فَأَدْخِلْنا» برحمتت مرا به جمع صلحاء راه بده.


اسباب نزول رحمت

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان بیان داشت: نباید فراموش کرد که در عین این که رحمت الهی واسعه است؛ اما از سوی بنده برای این که مرهون رحمت الهی قرار گیرد مقدماتی لازم است که در بیان ائمه و معصومین به آنها اشاره شده است.

وی افزود: ادای امانت وعدم خیانت باعث نزول رحمت می شود. اخلاق نیکو باعث نزول رحمت است روایت است که وقتی جامعه­ای از اخلاق عاری شد مورد غضب قرار می گیرد در نتیجه از رحمت الهی دور می شود.

استاد حوزه و دانشگاه خراسان در بیان فراز «وارْزُقْنی فیهِ التّوفیقِ والعِصْمَةِ» ابراز داشت: در ضمن درخواست رحمت از خدا درخواست توفیق من عندالله می کنیم همراه با عصمت و پاکی. شاید مراد این است که هر موفقیتی نجات بخش نیست باید همراه با عصمت باشد.

وی افزود: ممکن است عبادتی را انجام دهیم و در انجام اصل عمل موفق شویم مثلاً تشرف به حج انجام شود؛ اما خدای ناکرده از مال حرام باشد و یا نماز خوانده شود ولی توأم با ریا باشد یا دستگیری از ضعیفی صورت گیرد اما همراه با منت، این توفیق در اصل انجام عمل نصیب شده اما عصمت در عمل نیست.

وی در ادامه بیان داشت: در این فراز می­خواهیم موفقیت باید همراه با پاکی باشد مثلاً لباس بسیار زیبا و سفید رنگی می خریم اصل لباس زیبا است اما باید سعی کنیم سفید بماند کثیف نشود. آلوده نشود اعمال هم این گونه است. که باید ضمن انجام آن، پاکی و عصمت آن هم حفظ شود.


طهارت قلبی در اعمال/ دوری از مظان تهمت

حجت الاسلام تقوی در شرح فراز« وطَهّرْ قلْبی من غَیاهِبِ التُّهْمَةِ» بیان داشت: پاکی و طهارت دل درخواست می شود قلب در رأس اعضاء بدن در اعمال است هر کدام از اعضاء در انجام عبادات اثرگذارند اما به قلب باید عرضه شوند و قلب است که حرف آخر را می­زند مثلاً نگاه توسط چشم انجام می شود اما بر قلب عرضه می شود اگر نگاه عبرت باشد یا نگاه معصیت این را قلب قضاوت می کند « الاعمالُ بالانیات» « نِیَّةُ المُؤمِنِ خَیرٌ مِن عَمَلِهِ» این همان قضاوت قلب است.

وی افزود: امام صادق(ع) قلب را حرم الهی می­دانند بنابراین نباید غیر خدا در این حرم راه پیدا کند در بیان امیر مؤمنان علی (ع) آمده است که باید برای اینکه خداوند نظر کند به انسان و مورد لطف و رحمت قرار دهد قلب را پاک و صاف کرد.

مدیرمرکز فقهی جوادالائمه بیان داشت: آن چه مهم است این است که در این بخش اشاره خاصی شده است برای پاکی قلب از ظن و گمان بد، جمله غَیاهِبِ التُّهْمَةِ یعنی تاریکی و کور بودن ذهن در ظن و گمان بد.

وی افزود: این جمله به نوعی به گمراهی در قضاوت کشیدن شدن ذهن را می­رساند مثلاً شما با ماشین با سرعت حرکت می کنید اما جاده و سنگ‌ها وکوه‌ها رو به عقب حرکت می کنند این غیر واقعی است آنها رو به عقب نمی روند شما خطای دید دارید گاهی ظن و گمان های ما به دیگران خطای دید است غیاهب است تهمه است. خدا باید نجات دهد انسان را از این اشتباه و تاریکی در نگاه.

حجت الاسلام تقوی بیان داشت: ای چه بسا که این گمان بد بردن ها زیان رسان به فرد و جامعه باشد و چه بسا همین گمان های نابجا خانواده هایی را از هم می پاشد و انسان ها را از هم جدا می کند کسانی را یتیم می کند کسانی را بی آبرو می کند افرادی را جهنمی می کند.

وی افزود: توصیه بسیارجالبی در آموزه های دینی به چشم می خورد که آمده است «اتّقوا من مواضع التّهم» از آنچه زمینه تهمت زدن را فراهم می کند پرهیز کنید تا در موقعیت ظن وگمان به سایرین قرار نگیرید و نیز از طرفی شخص هم باید مواظب رفتار خود باشد و کاری نکند که موجب شود مردم نسبت به او سوء ظن داشته باشند و بد فکر کنند وتهمت بزنند.

وی در ادامه گفت: مثلا دو نفر که نامحرمند اگر در یک مکان خلوت تنها باشند این ظن و گمان ایجاد می کند، اگر کسانی در ادایِ امانت، ادایِ فرض و ادایِ دیون کوتاهی کنند. زمینه سوء ظن دیگران را فراهم می کنند باید از آنچه می تواند دیگران را نسبت به ما بدگمان کند حتی الامکان پرهیز کرد.

حجت الاسلام تقوی در بیان فراز پایانی دعا افزود: ای خدایی که نسبت به بنده‌های مؤمنت اهل ترحم و مهربانی هستی این دعاهای من را اجابت کن. ای خدایی که به مؤمنین با دید رحمت نظر می کنی. خدایا زما بگذر شتر دیدی ندیدی خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار در مجموع حدود صد خواسته از ذات اقدس الهی در این ایام داشتیم و هر کدام از آنها ویژگی و اهمیت خاص خود را داشت و به دو بخش تقسیم می شد.

وی افزود: بخشی برگرفته از وظایفی بود که ما باید به عنوان بنده انجام دهیم و بخش دیگر مربوط به عنایات و الطاف الهی بود که نسبت به بندگان داشت به هر حال از خدا می خواهیم که درخواست های ما در این ایام را در این دو بخش مورد اجابت قرار دهد./933/پ202/س

/ پايان خبر /
  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه