• ایران
  • پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳
شرح دعاي روز بيست و هشتم ماه مبارک رمضان
تالیفات

شرح دعاي روز بيست و هشتم ماه مبارک رمضان

اللهم وفّر حظّي فيه من النوافل

واكرمني فيه باحضار المسائل

وقرب فيه وسيلتي اليك من بين الوسائل يا من لا يشغله الحاح الملحين

1-خدايا بهره فراوان در استفاده از مستحبات برايم قرار ده

2- در رسيدن به مسائل و خواسته­ها اكرامم كن مثل اكرام مهمان ماه رمضان است و من مهمان خدايم اكرم الطيف ولو كان كافراً

3-خيلي از راه ها براي نزديك شدن به شما مؤثر است.

از ميان همه راه ها راه ميان بر را نشانم بده.

4- شما داراي صفتي از صفات كمال هستي كه در ميان همه ناله و زاري هاي صداها را تشخيص ميدهي.

بهره فراوان از نوافل خواست لازم و ضروري است اگر انسان موفق به انجام مستحبات شود در واجبات توفيق پيدا مي كند مثلاً كسي مقيد به دائم الوضو بودن است توجه او به نماز اوّل وقت به طهارت و نجاست به ادعيه و تلاوت كلام الله مجيد و امثال آن بيشتر است.

يا مثلاً مقيد بودن به نماز شب اوّلين ثمرش نماز صبح اوّل وقت است ضمن اينكه بركات فراواني براي نماز شب جزء نوافل است اما الي ما شاء الله فضائلش خارج از محاسبه و حد شمارش است.

طبق روايات

روزي را زياد مي كند

عمر را طولاني مي كند

مرگ مواجات را دور مي­كند

سبب رضايت خالق ميشود

زمينه رضايت پدر ومادر را فراهم مي كند

محبوبيت اجتماعي به همراه دارد

راضي عبور از پل صراط را به ارمغان مي آورد

توفيق در ساير عبادات را افزايش مي دهد

و هزاران فضيلت ديگر كه بر همين يك نافله تعريف است.

روزه هاي مستحبي صدقات مستحبي زيارت اولياء الهي زيارت اهل قبور تشييع جنازه مسلمان عيادت از مريض تقدم در سلام توجه به حيوانات احترام بزرگترها كلام و سكوت بجا خنده بجا گريه بجا حضور در مساجد و محافل عزاداري اهل بيت و هر آنچه مستحب شناخته شده است.

مي تواند زمينه طاعت را تقويت كند و از اعمال و عبادات محافظت نمايد. مستحبات و نوافل حافظ واجبات ما هستند.

و اكرمني فيه

اصولاً طبع بشر از اكرام خشنود ميشود انسان بگونه ايست كه تكريم او را وادار  به عكس العمل مي كند شاد ميشود احساس خوشايندي به او دست مي­دهد بر ادامه راه قوي ميشود قوت قلب پيدا مي كند.

وخداوند هم مي­فرمايد لقد كرمنا بني آدم به نوعي كرامت از ناحيه خداوند براي بشر حق قرار گرفته و خدا او را تكريم كرده است و ديگران را به تكريم هم نوع فرا خوانده است وقتي اين اكرام از ناحيه خداوند باشد خيلي شيرين است.

اكرمني فيه مي گوييم خدايا اكرامم كن در اين ماه و در اين روز لحظه اي بهتر از اين نيست كه مورد اكرام خداوند قرار گيرد انسان خصوصاً زمانيكه اكرام خداوند به اين باشد كه احضار مسائل بشود يعني رفع موانع باز شدن راه زمينه سازي عبادت رفع مشكلات و نابساماني­هائي كه بازدارنده از عبادت است «كلكم راء و كلكم مسئول عن رعيته» مسئوليت ها سنگين خيلي از مسائل هست كه مسئول پاسخ گوئي به آن ها هستيم و از خدا مي خواهيم كه همه آنچه ما و مسئوليت ماست چه در اين دنيا و چه در قيامت برمن كرم فرمايد و قرب فيه وسيلتي اليك من بين وسائل وسيله قرب به خداوند چيست و چه عواملي و اعمالي انسان را به خدا نزديك مي كند فانّكم وسيلتي الي الله و بحبكم و بقربكم و در عبادت ديگر مي خوانيم كه و توسلنا بك الي الله و توسلت بكم الي الله.

يكي از تحليل ها و تفسيرهايي كه در اين بخش ميتوان به آن اشاره كرد اين است كه چه اعمالي ما را به خدا نزديك ميكند و مثل هميشه از قرآن و روايات استمداد مي­كنيم و قرآن به ما مي­آموزد و روايات به ما مي آموزند كه نماز يكي از آن وسائل است.

روزه زكات جهاد صله رحم - جدّيت  در دانش و تكيه بر عقل و ادراك- توبه از گناهان شكرگذاري و در صدر همه محبت اهل بيت مي تواند وسيله تقرب به پروردگار باشد خداوند هميشه به بنده نزديك و نحن اقرب و اليه من حبل الوريد از رگ گردن به انسان نزديك تر است. لذا وقتي خدا اين قدر به بنده نزديك است بنده هم تلاش مي كند به خدا نزديك شود توبو اليه ان ربي قريب مجيب.

 ما موظف به تقوي هستيم و يافتن وسيله تقرب اتقوا الله و تبغوا اليه الوسيله يكي ازوسائل براي نزديكي به خدا و قرآن است البته قرآن با عترت كتاب الله و عترتي لن يفترقا علي الحوض . پيامبران و اولياء خودشان         و مي توانند وسيله قرب را براي ما فراهم كنند.

با همه آنچه گفته شد راه هاي گوناگون براي رسيدن و نزديكي بخدا وجود دارد كه انسان درخواست مي كند خدايا از بين همه راه ميان بر كدام است سرعت عمل در تقرب به ذات حق طبق روايات ما يك قطره اشك بر امام حسين عليه السلام مي تواند راه ميان بر باشد زيارت عارفانه حضرت رضا مي تواند راه ميان بر باشد.

يامن لا يشغله الحاح الملحين

در اينجا يك توضيح لازم است كه بتوانيم به حقيقت اين مطلب بيشتر واقف شويم. گاهبشر با نقصان عقلش به مسائل نگاه مي­كند. و با تفكرات شخصي خود همه چيز را محاسبه مي­كند و حال اينكه اين درست نيست.

از امام صادق عليه السلام سئوال مي­كنند چگونه خداوند در ميان اين همه دعا كننده در عالم و اين همه الحاح كننده سماجت كننده دعاي همه افراد را ميشنود و پاسخ مي دهد.

فكر مي­كنند چون خود افراد اگر دور برشان شلوغ شد از اطرافيان خود غافل ميشوند نعوذ بالله خدا هم اينگونه است.

امام صادق عليه السلام مي فرمايند همانطور كه به همه روزي مي دهد و كسي گرسنه نمي­ماند همه دعاها را هم مي­شنود.

نكته­ي ديگري كه لازم است اين است كه در دعا نبايد خسته شد نبايد اميد را از دست داد و دست از دعا كردن كشيد بلكه بايد الحاح كرد زاري كرد خشوع بخرج داد و منتظر نتيجه بود.

مطلب بعدي اينكه برخاسته خاصي هم نبايد پافشاري كرد بايد ضمن پافشاري بر استجابت خير و صلاح دعا را بخدا واگذار كرد يعني خدايا اگر صلاح ما را در اجابت اين دعا مي­داني آنرا اجابت كن.

در تعقيبات نماز مي خوانيم كه

يا من لا يشغله سمع عن سمع و يا من يغلطه السائلون و يا من لا يبرمه الحاج الملحين اذقني برد عفوك

ميليون نفر فرياد مي كنند همه را جداجدا مي­شنود درخواست كردن زياد هم مشكلي در اعطاء كردنش بوجود نمي­آورد.

و اسرار كننده هر گداي سمجي باشد خدا خسته نمي­شود.

 

 

پايان

 

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه