• ایران
  • جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
انقلاب‌های منطقه در پرتو فرهنگ عاشورا شکل گرفته است
اخبار

انقلاب‌های منطقه در پرتو فرهنگ عاشورا شکل گرفته است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز مباحثات فقهی جواد الائمه مشهد اظهار داشت: انقلاب های منطقه در پرتوی حرکت عاشورا و قیام اباعبدالله الحسین(ع) ترسیم شده است.


حجت الاسلام علی اصغر تقوی، مدیر مرکز مباحثات فقهی جواد الائمه مشهد، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد‌ گفت: مقام معظم رهبری در تحلیل جامع می‌فرمایند «اکنون، دورانی که آمریکا خیال می کرد صاحب اختیار دنیا است سپری شده است» ایشان همچنین می فرمایند «این تحول جهانی، برگرفته از بینش الهی مردم ایران می باشد» و الهام گیری انقلاب شکوهمند اسلامی ایران را در پرتو حرکت عاشورا و قیام اباعبدالله الحسین(ع) ترسیم می کنند.

وی با بیان این که ماه محرم این درس را برای بشریت تکرار می کند که ای انسان ها، انگیزه ماورای مادی در اذهان خود داشته باشید تا به ابدیت بپیوندید، تصریح کرد: اهداف و انگیزه الهی عاشورا که هیچ انگیزه‌ی غیر خدایی در آن نفوذ نکرده سبب شده است که نه تنها یاران آن امام، بلکه در همه عصر ها و نسل ها تأثیر مثبت خود را برجای گذارد و قلب ملیون‌ها انسان را در نوردد.

این استاد حوزه علمیه مشهد خاطرنشان کرد: هر قیامی که با دستور امام جامعه صورت گیرد و جامعه در تبعیت از امام گام بردارد برکات آن در تاریخ ماندنی خواهد شد، و گذر زمان روز به روز بر شکوه و عظمت آن می افزاید، همانند عاشورا که هر چه زمان رو به جلو می رود بر شکوه و عظمت آن افزوده می شود.

وی نیز افزود: خداوند متعال بهترین اجر وثواب را برای حسین بن علی(ع) در نظر گرفته است و همچنین بهترین پاداش ها را برای امتی که از امام خویش پیروی کرده اند، منظور می فرماید. امام صادق(ع)، رییس مذهب تشیع می فرمایند «خداوند به برکت خون امام حسین(ع) امامت را ذریه آن بزرگوار قرار داده است»، از این رو اجابت دعا در کنار مرقد آن بزرگوار در هنگام ایام زیارت شان از عمر آنان به حساب نمی آید.

حجت الاسلام تقوی اذعان داشت: اگر امام حسین و 72 یار با وفایش قیام نمی کردند و به مقام شهادت نایل نمی شدند، بساط یزید و یزدیان و تفکر یزیدی زیستن را از جامعه محو و نابود نمی کردند و یزید به عنوان خلیفه پیغمبر باقی می ماند و فسادش در جهان اسلام به صورت آشکار فراگیر می شد و موجب آزردن دل مسلمانان می شد.

وی اظهارد اشت: حضرت سید الشهدا(ع) به جهت برخورداری از علم امامت، می دانستند که در سفر به کربلا به شهادت خواهند رسید، لذا بارها به این موضوع اشاره و پرداخته بودند، اما اندیشه این شخصیت بزرگوار این گونه بود که کربلا را محلی شهادت، کرامت، سعادت و عترت می دانستند.

مدیر مرکز مباحثات فقهی جواد الائمه مشهد در بخش دیگری از این گفت وگو بیان داشت: از عبدالله بن فضل در کتاب بحارالانوار نقل شده است «از امام صادق(ع) سوال شده است که ای پسر رسول خدا چگونه است که روز عاشورا روز مصیبت و گریه نام گرفته، در حالی که روز رحلت رسول خدا و ایام شهادت سایر امامان این گونه نیست» آن حضرت پاسخ دادند «روز مصیبت قتل و شهادت امام حسین(ع) از همه ایام دیگر عظیم تر است»، عاشورا روزی است که آخرین از اصحاب کساء به شهادت رسید و مردم از دیدار آخرین خمسه طیبه محروم شدند.

وی باعنوان این که در واقع کربلا و در سپاه امام حسین(ع) اطاعت و تبعیت واقعی شکل گرفت بهرتین درس و دانشگاه برای بشریت محسوب شد، گفت: در روایتی از امام صادق(ع) ذکر شده است «که انسان ها باید مطیع محبت خدا باشند تا رستگار شوند و در غیر این صورت گمرا خواهند شد

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه