• ایران
  • جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
سیره رضوی7 : مراعات حال زیر دستان و سربار دیگران نبودن
تالیفات

سیره رضوی7 : مراعات حال زیر دستان و سربار دیگران نبودن

سیره رضوی

 مراعات حال زیر دستان و سربار دیگران نبودن

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین.

سلام و درود ما تقدیم عزیزانی که زائر و مجاور حضرت رضا علیه السلام هستند

در بحث سیره ی رضوی با شما عزیزان به گفتگو می نشستیم. یکی از مباحثی که مطرح است این است که آیا ما می توانیم از سیره و روش بزرگان در زندگی شخصی و خصوصی خود استفاده کنیم؟

آیا می شود آنچه را که اولیاء الهی انجام دادند یک فرد عادی و معمولی انجام دهد؟

ابتدا باید عرض کنیم که ائمّه و اولیاء الهی جزء فرشتگان نیستند. خداوند به پیامبر می فرماید یا رسول الله به مردم این گونه بگو؛

قل انّما انا بشر مثلُکُم یُوحی اِلَیَّ اِنَّما اِلهُکم اِله ٌ واحد فَمَن کانَ یَرجو لقاءَ ربِّه فَلیَعمل عملً صالحاً و لا یُشرک بِعبادۀ ربِّه احدا.

پیامبر و ائمه، حضرت رضا علیه السلام مثل ما بشری هستند که هم خورد و خوراک شان هم استراحتشان، هم خشنودی و غضب شان همه از نوع بشر است. اگر قرار بود که فرشتگان بر انسانها راه نما و هادی باشند خداوند از فرشتگان بهره می گرفت خداونداز جنس بشر برای آنها هادی و راهنما انتخاب کرد در نتیجه به فرمایش شهید مطهری (رح) که به شدت این تفکر را و این اندیشه را آن شهید بزرگوار رد می کنند که بر این باور نباشیم که چون آنها امام بودند چون آنها معصوم بودند چون آنها فرشته بودند می توانستند این اعمال را انجام دهند.

 اما ما به عنوان یک بشر عادی امکانی برای انجام آن نداریم چرا در زندگی اهل بیت علیهم السلام خصوصاً در زندگی حضرت رضا علیه السلام مسائل ریز و درشتی در سیره ی آن بزرگوار ثبت شده است که برای همه ی آحاد جامعه قابل اجرا و قابل عمل است.

یکی از مسائلی که می توان مطرح کرد رعایت حال دیگران یا به تعبیری مراعات حال زیر دستان و کسانی که تحت نظر ما هستند. کسانی که ما بر آنها اشراف داریم چه آنکه به عنوان کارفرماست نسبت به کارگر، چه آنکه مدیر است نسبت به کارمندان چه آنکه صاحب تشکیلات و مغازه و فروشگاهی است نسبت به فروشندگان چه آنکه پدر است نسبت به اعضای خانواده، نسبت به زیر دستان مراعات مسائل اخلاقی و مسائل ادبی و عزت و احترام برای آنها امری نیست که فقط از دست فرشتگان و اولیاء و انبیاء و ائمّه بر آید و از دست ما بر نیاید.

یکی ازافرادی که همسفر بودباحضرت رضا.ع. نقل میکند در طی مسیر همراه حضرت رضا علیه السلام از مدینه به مرو می آمدم دیدم امام از بار مرکب پیاده شدند و عصا یا همان چوب دست حضرت که به زمین افتاده بود آن را برداشتند و مجدداً سوار شدند. عرضه داشتم یابن رسول الله این کاری بود که از دست من ساخته بود شما دستور می فرمودید من این عصا را یا این چوب دستی را محضر شما تقدیم می کردم چرا این افتخار را به من ندادید امام می فرمایند امور شخصی را یا آنچه را که می شود انجام داد نباید سختی یا به تعبیری مشقتی برای اطرافیان و زیر دستان ایجاد کرد.

پس ببینید استفاده یا بهتر بگوئیم روش و منش اهل بیت را در زندگی پیاده کردن و به آن عمل کردن نه کار دشوار و سختی است و نه غیر قابل انجام.

از خدا باید کمک بخواهیم و خودمان همت به خرج بدهیم تا بتوانیم عامل به فرامین و اعمال و رفتار ائمّه ی هدات مهدیین و خصوصاً حضرت رضا علیه السلام باشیم. همه را به خدای یکتا می سپارم و از شما تقاضای دعا و طلب خیر دارم.

پیامبر ص فرمدند.ملعون من ألقی کَلَّه علی الناس 

 کسی که سربار دیگران باشد از رحمت خدا دور از درگاه الهی مطروداست

از این رو برخی از فقهاسربار دیگران بودن را حرام دانسته اند.

 

 

أنّ رَجُلاً اتاهُ فقالَ: انّی لا أحسِنُ أن أعمَلَ عَمَلاً بِیَدی و لا اُحسِنُ أن أتجرؤ و أنا محارِفٌ محتاجٌ، فقالَ: اعمَل و احمِل عَلی رأسِکَ و استغنِ عَن الناس.

 

دراصول کافی دارد که مردی به حضور امام صادق ـ علیه السّلام ـ آمد و گفت: یابن رسول الله من نمی توانم با دستم کار کنم ـ شاید دستش عیبی داشته که فاقد قدرت کار بوده است ـ و سرمایه ای هم ندارم که تجارت کنم و نیازمند هستم. حضرت ـ علیه السّلام ـ دید که سر و گردن او سالم است. فرمود کار کن و کالا را با سر خود حمل نما و از مردم بی نیاز باش

 

هنگامی که مسجد قبا و مسجدالنبی ساخته می شد،پیامبر اکرم .ص.   هم دوش دیگر مسلمانان کار می کرد. آن حضرت سنگ‌های کوچک و بزرگ را برمی داشت و آنها را به محل ساختن مسجد می برد. گاهی هم که بعضی از اصحاب التماس می کردند که یا رسول الله! پدر و مادرم فدای شمااجازه بدهید سنگ و خاک را ماببریم و به جای شما کار کنیم حضرت می فرمودند نه شماهم سنگ دیگری بردارید

 

 

السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه