• ایران
  • شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
 انتطار امام صادق(علیه السلام) از شیعیان
تالیفات

انتطار امام صادق(علیه السلام) از شیعیان

بسم الله الرحمن الرحیم

اَلحَمدُلله رَبِّ العَالَمیِنَ وَالصَّلَوةُ

وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِنا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطّاهِرینَ.

 انتطار امام صادق(علیه السلام) از شیعیان

عَنْ زَيْدٍ الشَّحَّامِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(علیه السلام) قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ أَحَبُّ الْأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الصَّلَاةُ وَ هِيَ آخِرُ وَصَايَا الْأَنْبِيَاءِ(علیه السلام)‏[1].

 عَنْ إِدْرِيسَ الْقُمِّيِّ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(علیه السلام) عَنِ الْبَاقِيَاتِ الصَّالِحَاتِ[2] فَقَالَ هِيَ الصَّلَاةُ فَحَافِظُوا عَلَيْهَا[3].

روایات و فرمایشات بسیاری از زبان گهربار امام صادق(علیه السلام) در مورد مسائل اخلاقی و اجتماعی مطرح شده‌است، در این بخش، به گوشه‌ای از انتظارات امام صادق از شیعیانشان، اشاره می‌کنیم، توصیه‌هایی که برداشت ما این است که امام صادق(علیه السلام) از شیعیانشان، انتظار دارند، که اینگونه عمل کنند.

ادریس قمی می‌گوید: از امام صادق(علیه السلام) درمورد کارهای نیک و ماندگار، سؤال کردم، که چه کاری در نزد خداوند پسندیده است و ماندگاری دارد؟ بقاء و دوام دارد؟ امام فرمودند: نماز و  بعد توصیه کردند که محافظت کن بر نماز.

و در روایت دیگر از محضر امام صادق(علیه السلام) سؤال می‌شود، که چه کاری بهترین است؟ امام می‌فرمایند: نماز بهترین کارها نزد خداوند و آخرین وصیت‌های پیامبران الهی است یا جزء آخرین وصایای پیامبران الهی است.

توصیه به نماز در دیگر فرمایشات امام هم به چشم می‌خورد و در مراحل مختلفی، همچون آخرین وصیت شان به نماز، و توقّع و انتظارشان از شیعیان شان برای اقامه نماز و سبک نشمردن نماز، اشاره کرد.

...

ادامه مطلب در کتاب هزار از هزاران جلد اول تالیف استاد تقوی



[1]. اصول كافي : ج 3، ص 264.

[2]. سوره مبارکه کهف : آیه 46.

[3]. مستدرك‏الوسائل  : ج 3، ص 29، باب 7.

 

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه