• ایران
  • جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
مناظرات امام جواد در ایجاد کرسی‌های آزاد‌اندیشی مؤثر است
اخبار

مناظرات امام جواد در ایجاد کرسی‌های آزاد‌اندیشی مؤثر است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز مباحثات فقهی جوادالائمه مشهد اظهار داشت: اهمیت رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب در‌باره کرسی‌های آزاداندیشی با بررسی کلام و زندگی علمی امام جواد(ع) روشن می‌شود.


حجت الاسلام علی اصغر تقوی، مدیر مرکز مباحثات فقهی جوادالائمه(ع)، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد گفت: اهمیت ‌رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون ضرورت ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی در حوزه‌های علمیه، زمانی روشن می‌شود که ثمره مباحثات و مناظرات کرسی‌های بحث آزاد امام جواد(ع) با دانشمندان مختلف از فرق مختلف را مطالعه کنیم.

وی یادآور شد: امام جواد در سخن دیگری می‌فرمایند «ما اکثر العبر و اقل الاعتبار»، بدین معنا که چه بسیارند عبرت ها و چه کم اند عبرت گرفتن‌ها و چه تطبیقی که در زمان حاضر برای عبرت گرفتن فراوان در اختیار بشریت است و می تواند به عنوان درس راهگشا و نجات بخش باشد.

این استاد حوزه علمیه مشهد با اشاره به این که اگر چه بنا به دلایل خاصی از جمله شرایط و اوضاع حکومت بنی عباس روایات زیادی از امام جواد(ع) ذکر شده است، اما همانند روایات امام باقر(ع) و امام صادق(ع) به دست ما نرسیده است، تشریح کرد: مقداری از این روایات که امروز در دسترس ما است از چنان محتوایی شگرف و ویژه ای برخوردار می باشد که همه نیاز معنوی بشریت را پاسخگو است.

وی ادامه داد: برخی از جملات و کلمات قصار امام نهم دریایی از علوم را در خود جای داده است، که عمل به آن دستورات نجات بخش انسان از ظلمات و گمراهی است.

حجت الاسلام تقوی با بیان این که بررسی و تحلیل شراط زمان و مکان در گفتار و کردار از خصلت های بارز و ویژگی‌های منحصر به فرد امام جواد(ع) بوده است، خاطرنشان کرد: رفتار اجتماعی، گفتار، عملکرد و رصد کردن صحیح اوضاع اطراف، در کلام امام نهم شیعیان موج می‌زند.

وی در ادامه از امام جواد(ع) به عنوان احیاگر مسیر ولایت تعبیر کرد و افزود: باید برای همگان تبیین شود که امام محمد تقی(ع) احیاگر این حقیقت بودند و وظیفه شیعیان است که هیچ‌گاه امام زمان خود را تنها نگذاشته و از حول محور ولایت فاصله نگیرند.

مدیر مرکز مباحثات فقهی جوادالائمه با ذکر این که رهبری و امامت امام محمدتقی(ع) آشکار، روشن و برگرفته از حمایت و محبت مردم بود، تصریح کرد: پایگاه اجتماعی امام(ع)، دشمن را وادار به تسلیم در برابر عظمت امام کرده بود، ضمن این که سیطره علمی و فقهی امام، دانشمندان را در برابر ایشان سرافکنده کرده بود.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو به تفکرات و ایده های امام نهم شیعیان اشاره کرد و گفت: تفکرات، ایده ها و نظرات امام جواد(ع) از چنان جذابیتی برخوردار بود که از اطراف و اکناف، همه اندیشمندان جذب ایشان می شدند و حول محور این امام همام حلقه می زدند و از دانش و فضل ایشان بهره های بسیاری می بردند.

حجت الاسلام تقوی نیز اذعان داشت: امام جواد(ع) شاگردان و راویان برجسته ای همانند علی بن مهزیار، بزنطی، حسین السعید اهوازی را در مکتب علمی خویش پرورش دادند و هر یک از آن ها از نظر علمی و فقهی بسیار برجسته بودند، اما باید توجه داشت که بخش عمده از روایات رسیده از ایشان از دانشمندان اهل سنت همانند خطیب بغدادی که این روایات سند افتخار زندگی درخشان امام جواد(ع) است.

وی ادامه داد: ابن حجر هیثمی از علمای اهل سنت، در فضلیت امام نهم شیعیان می‌نویسد‌«مأمون او را به دامادی خود انتخاب کرد زیرا با کمی سن از نظر علم و آگاهی و حلم بر همه دانشمندان برتری داشت».

این استاد حوزه علمیه مشهد یادآور شد: در میان حضرات معصومین سه نفر از این بزرگواران در خردسالی به امامت رسده اند که امام جواد(ع) جزو این بزرگواران است و علوم و نبوغ این بزرگواران شگفتی جهانیان و دانشمندان جهان را به دنبال داشته است و مناظرات علمی امام جواد در مراحل مختلف به این شگفتی پایان داد.

وی در ادامه یادآور شد: حضرت جواد الائمه(ع) هنگامی که لباس آراسته‌تر بر تن می کردند ‌به دیگران توصیه هایی داشتند مبنی بر این که در هنگام نماز لباس فاخر و تمیز برتن کنند، از این رو ایشان همواره هنگام مواجه شدن با مردم، لباسی وارسته و نیکو بر تن می کردند و همچنین با نظافت و زیبایی ظاهر می شدند، به عبارتی پوشش امام نهم شیعیان همواره در منظر عام و خاص مردم نیک و پسندیده بود.

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه