• ایران
  • جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
همه آنچه كه مربوط به عزاداری است، لحظه به لحظه توسط فقه رصد می‌شود
تالیفات

همه آنچه كه مربوط به عزاداری است، لحظه به لحظه توسط فقه رصد می‌شود

معروف است


 

عاشورا برای فقه، در دفاع از فقه و احكام فقهی به وجود آمد و در اين نيز شكی نيست كه رهبر قيام عاشورا بزرگترين هدف قيام را امر به معروف و نهی از منكر می‌دانند كه اين دو مقوله در صدر احكام فقهی است.

حجت‌الاسلام و المسلمين علی‌اصغر تقوی، مدير مركز مباحثات فقهی جوادالائمه(ع) مشهد، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، درباره فقه عزاداری، بايد‌ها و نبايد‌ها و آسيب‌شناسی عزاداری‌ها گفت: فلسفه قيام امام حسين(ع) احيای فقه است، نه عاشورا از فقه جداست و نه فقه بدون عاشورا دوام و بقا دارد، گسترش فقه در جوامع بشری مديون عاشوراست و در اين ترديدی نيست، عاشورا برای فقه در دفاع از فقه و احكام فقهی به وجود آمد و در اين نيز شكی نيست كه رهبری قيام عاشورا، بزرگترين هدف قيام را امر به معروف و نهی از منكر می‌دانند كه اين دو مقوله در صدر احكام فقهی است.

فقه و عزاداری دو جز لاينفك هستند

وی ادامه داد: مگر می‌شود كسی حسينی و عاشورايی زندگی كند و عزادار امام حسين(ع) باشد و رابطه تنگاتنگ عزاداری با فقه را مورد توجه قرار ندهد، فقه و عزاداری دو جز لاينفك هستند، فقه می‌گويد دست بی‌وضو نبايد نام امام حسين(ع) را لمس كند.

تقوی تصريح كرد: فقه می‌گويد اگر وضو نداری و غسل واجب داری پرچم يا اعلاميه‌ای را كه نام امام حسين(ع) بر آن نوشته دست نزن، در جايی فقه می‌گويد خوردن هر نوع خاكی حرام است و لو به مقدار كم ولی همين فقه اجازه می‌دهد كمی از تربت اباعبدالله(ع) برای شفا مريض مصرف شود و آن را بلامانع و خارج از ضابطه حرمت معرفی می‌‌كند.

مدير مركز مباحثات فقهی جوادالائمه(ع) مشهد اظهار كرد: اين فقه است كه طی قرون گذشته به عزاداری‌ها نظارت، و آن را هدايت كرده تا از مسير اصلی هدف امام حسين(ع) فاصله نگيرند و دچار آسيب نشوند به طوری كه هرجا عزاداری از فقه فاصله گرفته است به سوی خطا رفته و دچار انحراف شده است؛ فقه حتی مميزه بين وهن و غير وهن را در طی قرون برای عزاداری‌ها بيان كرده است.

وی گفت: پيروان عاشورا و ملبسان به لباس عزای سيدالشهدا(ع) از لحظه ولادت تا هنگام وفات برای حسينی شدن و حسينی ماندن از فقه كمك گرفته‌اند و كمك می‌گيرند.

همه آنچه كه مربوط به عزاداری است، لحظه به لحظه توسط فقه رصد می‌شود

تقوی به مسائل فقهی كه درباره عزاداری امام حسين(ع) در كتب فقهی مطرح شده اشاره كرد و گفت: اين فقه است كه اجازه می‌دهد كام طفل را با تربت اباعبدالله(ع) بردارند و همچنين در لحظات آخر عمر قدری آب آغشته به تربت در كام محتضر بريزند، همچنين در عزاداری و نوحه‌ها، سينه و زنجيرزنی‌ها، نوحه‌خوانی، شعر و مدح و سخنرانی‌ها، نوع عزاداری، قربانی كردن گاو و گوسفند و شتر و چگونه هزينه كردن آن و همه آنچه كه مربوط به عزاداری است، لحظه به لحظه توسط فقه رصد می‌شود تا عزاداری‌ها ذره‌ای منحرف نشوند كه اگر از فقه منحرف شد نه تنها ثواب ندارد بلكه گناه هم محسوب می‌شود.

وی به نقش ولی فقيه و فقها در هدايت و راهبری عزاداری‌ها اشاره، و اظهار كرد: ولايت فقيه سكاندار عاشوراست، همان‌گونه كه امام حسين(ع) سكاندار واقعه كربلا بود، مگر می‌شود تصور پيروزی برای عاشورا داشت بدون رهبری مثل امام حسين(ع) و مگر می‌شود عزاداری‌ها بدون نظارت و اشراف ولايت فقيه به ناكجا آباد سفر نكند و به آنجايی كه نبايد برود، نرود؛ اين فقه و فقيه است كه عزاداری‌ها را به سمت و سويی هدايت می‌كند كه بعد از نزديك به چهارده قرن «كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا و كل شهر محرم» است.

مدير مركز مباحثات فقهی جوادالائمه(ع) مشهد ابراز كرد: ترديد نيست كه اگر لحظه‌ا‌ی فقه و فقيه بر عزاداری‌ها اشراف نداشته باشند دشمن همان كاری را می‌كند كه در كربلا می‌خواست انجام دهد؛ زيرا دشمن امروز، كمتر از دشمن سال 61 هجری نيست.

تقوی تصريح كرد: بايد در صدر و اولويت عزاداری‌ها بر اساس آنچه در فرمايشات امام حسين(ع) وجود دارد مسائلی از قبيل جهاد، دفاع، شهادت، امر به معروف، نهی از منكر، حجاب، غيرت، ايمان و ناموس قرار گيرد؛ چرا هر كدام از اين موارد در كتب فقهی ما باب مخصوصی را به خود اختصاص داده است و اين بيانگر همراه و همگام بودن فقه و عزاداری است.

ضرورت انطباق عزاداری‌ها با احكام اربعه

وی به ضرورت انطباق عزاداری‌ها با احكام اربعه يا چهار عمل اصلی اشاره كرد و افزود: ريز و درشت مسائل عزاداری چه در محرم و چه در غير محرم بايد منطبق بر يكی از چهار عمل اصلی فقهی باشد؛ يعنی واجب، حرام، مستحب و مكروه؛ و برای اين انطباق راهی جز ورود به مبانی فقهی وجود ندارد.

تقوی در پايان ابراز كرد: همه عزادارن بايد عزاداری‌هايشان را بر اين چهار حكم عرضه كنند آنچه را فقه واجب و مستحب شمرده انجام و آنچه را كه مكروه و حرام دانسته اجتناب كنند تا عزاداری ما راضی نظر حق تعالی و حضرت اباعبدالله الحسين(ع) قرار گرفته و قلب نازنين امام زمان(عج) خوشحال و راضی باشد.

      

 
 



 

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه