• ایران
  • جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
مناظرات امام رضا دژ مستحکم توحید و نبوت است
اخبار

مناظرات امام رضا دژ مستحکم توحید و نبوت است

حجت الاسلام علی اصغر تقوی، مدیر مرکز مباحثات فقهی جوادالائمه مشهد مقدس، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد گفت: مفاهیم و محتوای بلندی که در زیارت نامه‌ها وجود دارد، هر زائر را به تأمل و دقت وا می دارد و فلسفه اصلی زیارت اولیا را نیز مشخص می‏کند.

وی اضافه کرد: با نگاهی اجمالی به محورهای این زیارت‌نامه ها می‏توان دریافت که در فرهنگ شیعی زیارت از چه معنایی برخوردار است و شیعه واقعی در زیارت به چه اهدافی می‌اندیشد.

مدیر مرکز مباحثات فقهی جوادالائمه مشهد سپس در خصوص نامگذاری حضرت رضا(ع) به این لقب بیان کرد: برخی از مورخان نقل می کنند که نام رضا(ع) را حضرت موسی بن جعفر بر ایشان نهاده است، و کسانی هممعتقدند که چون دوست و دشمن از ایشان راضی بودند، ایشان را رضا می گفتند و امام جواد(ع) فرزند بزرگوارشان نیز بر این مطلب اشاره می کنند که اصل روایت و سخنان ایشان در علل الشرایع مرحوم صدوق آمده است.

وی با بیان این که اوصاف و فضایلی که برای حضرت نقل کرده اند و دیده شده قابل شمارش نیست، ابراز داشت: این اوصاف در کلام هیچ انسانی نمی گنجد و حتی در کلام نمی آید و به صورت فشرده می توان گفت ایشان صاحب تمام فضایل اخلاقی بودند.

حجت الاسلام تقوی افزود: خداوند متعال تمام صفات برجسته را همانند اجدادشان به این امام همام بخشیده است. ابراهیم بن عباس می گوید «من هرگز کسی را ندیدم و از دیگران نشنیدم که شایسته تر از ابوالحسن باشد» و سپس به بعضی از صفات ایشان اشاره می کند و می گوید «امام هرگز کلام کسی را قطع نمی کردند و از کسی روی بر نمی گرداندند».

وی مهربانی با مردم را ازد یگر ویژگی های اخلاقی حضرت رضا(ع) دانست و تصریح کرد: حضرت رضا(ع) هیچ عملی را بهتر از مهر و محبت ورزیدن نسبت به مردم نمی دانستند. دوستی و محبت امام رضا(ع) به مردم و حتی دشمنان همه را شگفت زده کرده بود، به گونه ای که وقتی در روز عرفه امام رضا(ع) بخش فراوانی به مردم و خصوصا مستمندان کمک نمودند مورد اعتراص و انتقاد فضل بن سهل قرار گرفت.

این استاد حوزه علمیه با بیان این که دستورات پزشکی متعدیی از سوی حضرت رضا(ع) برای ما رسیده است، عنوان کرد: ائمه بزرگوار شیعیان همانگونه که به سلامت روح افراد جامعه می اندیشیدند، در اندیشه سلامت جسم افراد نیز بودند، لذا حضرت رضا(ع) در کتاب شریف منسوب به ایشان به نام طب الرضا و یا رساله ذهبیه، دستورات پزشکی فراوانی داده اند که هر کدام از آن ها امروز با پیشرفت علم و تکنولژی جایگاه خاص خودش را در جامعه هر روز بیش از پیش پیدا می کند و اگر به دستورات پزشکی امام عمل شودبه یقیندارای جسم سالمی خواهیم بود و جسم سالم اگر در مسیر حق، عدل و دین قرار گیرد، به طریق عالی کارایی بهتر و بیشتری خواهد داشت و در جامعه مفید خواهد بود.

وی همچنین به برخی از مناظرات علمی حضرت رضا(ع) اشاره کرد و گفت: یکی از آفت هایی که بر پیکره عظیم دین مبین اسلام از ناحیه دشمنان رفته و می رود ایجاد شک و شبهه و تردید در اصل، احکام و مسایل مربوطه است. اگر رهبران دینی و بزرگان در برابر شبهات و اوهامی که از ناحیه دشمنان دین در میان مسلمانان رخنه و شکاف ایجاد می کنند، مقاومت نکنند و یا خدای نکرده نتوانند به آنان پاسخ عملی و قانع کننده بدهند، به اسلام صدمه بزرگی وارد خواهد شد.

حجت الاسلام تقوی یادآور شد: مناظرات حضرت رضا با علمای مختلف از ادیان و مذاهبی که در زمان حیات پربارشان و خصوصا در دوران حضورشان در خراسان انجام می شد، دژ محکمی برای استحکام توحید، نبوت و معاد شد که امروز مورد استناد اکثر فقهای عظام در فتوای ایشان است.

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه