• ایران
  • پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
دعاي روز هفتم ماه رمضان به همراه شرح و تفسير:قیام و صیام واقعی، زمینه دوری از گناه را فراهم می کند
تالیفات

دعاي روز هفتم ماه رمضان به همراه شرح و تفسير:قیام و صیام واقعی، زمینه دوری از گناه را فراهم می کند


ماه ربّنا(7)؛

قیام و صیام واقعی، زمینه دوری از گناه را فراهم می کند

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز فقهی جوادالائمه در شرح و تفسیر دعای روز هفتم ماه رمضان به بیانی پیرامون قیام و صیام واقعی و دوری از گناهان در این ماه پرداخت.

اللهمّ اعنّی فیهِ على صِیامِهِ وقیامِهِ وجَنّبنی فیهِ من هَفَواتِهِ وآثامِهِ وارْزُقْنی فیهِ ذِکْرَکَ بِدوامِهِ بتوفیقِکَ یا هادیَ المُضِلّین.

خدایا یارى کن مرا در این روز بر روزه گرفتن وعبـادت وبرکنارم دار در آن از بیهودگى و گناهان و روزیم کن در آن یادت را براى همیشه به توفیق خودت اى راهنماى گمراهان.

حجت الاسلام علی اصغر تقوی، رییس مرکز فقهی جوادالائمه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد پیرامون شرح دعای روز هفتم بیان داشت: دعای روز هفتم یک ترجمه ی ظاهری یا به تعبیری همان نگاه ظاهری به دعا هست. که عبارت جالب و قابل توجهی دارد.

وی افزود:«اللهم اعنی فیه علی صیامه و قیامه» یعنی من در تمام این ایام روز و در تمام آنچه که در شرح قیام لیل یا همان نماز شب و نمازها انجام می دهم همه ی حرکات باید با عنایت و توجه خداوند باشد اگر خداوند کمکم نکند قطعاً موفقیتی به دست نمی آورم  این لغزش ها باید توسط ایشان کنترل شود.

حجت الاسلام تقوی گفت: اما نگاه عمیق تر و دقیق تر آن چیزی است که از روایات و آموزه هایی که ما از فرمایشات اهل بیت (ع) به دست می آوریم هست و این نکات بسیار برجسته ای است.در این عبارت می گوید یعنی لغزشهائی به وجود نیاید که این لغزشها من را از بعضی از اعمال باز بدارد و لذا دو جور می شود معنی کرد.

وی افزود:یکی اینکه گاهی وقتها انسان غیر ارادی یک اعمالی را انجام می دهد که دوست ندارد آن اعمال را انجام دهد و پرونده ی عمل او را کسی ممکن است تنظیم کند. من چرا از خانه بیرون می آیم، اصلاً قصدم بر این نیست که گناه کنم اما نا خود آگاه دیگران غیبت می کنند و من می شنوم غیر ارادی هم هست. من از خانه که آمدم بیرون قصدم دروغ گفتن نبود اما کسی دیگر دروغ گفت و من شنیدم کس دیگری گناهی کرد و من دیدم یا اتفاقاتی افتاد که من نمی خواستم این اتفاقات بیفتد گاهی انسان نا خود آگاه مثلاً یک بوقی به وسیله ماشینش می زند و یک کسی پیرزنی پیر مردی می ترسد و انسان نمی خواهد همین اتفاق هم بیفتد.

وی ادامه داد: غیر ارادی بود قصدی نداشت اما دلش نمی خواست همین لغزش هم در زندگی او اتفاق بیفتد بنابر این از خداوند می خواهد خدایا آن لغزشهائی که غیر ارادی است و من دلم نمی خواهد این اتفاق بیفتد این در زندگی من اتفاق بیفتد. نه اینکه خدای نکرده من می خواستم گناه کنم. نه من قصدم این نبود که مرتکب یک خطا بشوم اما اتفاق افتاد همین را هم دلم نمی خواهد که اتفاق بیفتد.

رییس مرکز فقهی جوادالائمه یان داشت: نکته ی بعدی که در این دعا مورد توجه هست عکس این قضیه است. یعنی خدایا من طی این روز یا در طی این ماه یا در طی عمرم گاهی وقتها دلم می خواهد یک کارهای خوبی را انجام بدهم اما زمینه هایی فراهم می شود که جلوی این کارها گرفته می شود و من نمی خواهم این زمینه فراهم بشود. مثلا صبح از خانه آمدم بیرون به قصد اینکه بروم امروز احوال پدر و مادر را بپرسم دست پدر و مادرم را ببوسم به آنها محبت کنم دل اینها را شاد کنم وقتی وارد فضای خیابان شدم ترافیک و سنگینی ترافیک این اجازه را از من سلب کرد. به من اجازه نداد که من موفق بشوم و بروم و این عمل خیر را انجام بدهم. من دعا می کنم می گویم خدایا این اتفاق در زندگی من نیفتد که من از کار خیر باز بمانم.

وی افزود: قصدم این بود که شب بلند شوم و نماز شب بخوانم اما خواب ماندم این اتفاق در زندگی من نیفتد. قصدم این بوده است که در این ماه رمضان پنج دور ختم قرآن کنم نیتم واقعاً همین بود اما کسالتها گرفتاریها این اجازه را به من نداد خدایا در این دعا من دو مطلب را از شما درخواست می کنم اول اینکه در اعمال غیر ارادی که من دلم نمی خواهد مرتکب خطائی بشوم و پیش می آید و خطا می کنم این هم برای من پیش نیاید.

وی گفت: نکته ی بعدی هم وقتی می خواهم کارهای خوب را انجام بدهم اتفاقاتی پیش می آید که من را از کارهای خوب باز بدارد  ما از خداوند می خواهیم که این علل و این اتفاقات پیش نیاید تا بتوانیم به اعمال نیک خود برسیم و توفیق ان را پیدا کنیم.

حجت الاسلام تقوی بیان داشت: و همه ی این خواسته ها چرا برای اینکه من یک آدمی هستم که راهم تاریک است آینده ی من تاریک است. من در خیلی جاها نمی توانم خوب و بدی خودم را تشخیص بدهم چون دشمنی های قبیح و بزرگی در سر راه من قرار گرفته است قرآن می گوید که شیطان دشمن بزرگی است برای شما، هم شما را در عبادت از عبادتتان باز می دارد و هم شما را در انجام اعمال به اصطلاح خوب کمک نمی کند.

وی افزود: در نتیجه من می خواهم از شر این دشمن رهائی پیدا کنم نجات از شر این دشمن این است که یا هادی المضلین ای هدایت گر گمراهان شما کمکم کنید بر انجام صیام و قیام واقعی و دوری از گناه  و بیهودگی و توفیق ذکر مداوم خداوند در زندگی.

استاد حوزه و دانشگاه خراسان در ادامه به بعضی از نکاتی که می شود بیان کرد و از نظر روایات مورد بررسی قرار داد اشاره کرد: نکته اول اینکه اگر یاری خداوند نباشد ممکن است صیام و قیام رنگ دنیائی و ریا به خود بگیرد. باید خدا کمک کند تا صیام واقعی شود صیام واقعی در روایات بیان شده است که به عنوان نمونه اشاره می شود. در اصول کافی نقل شده است که امام صادق (ع) می فرمایند«صمت فلیصم سمعک و بصرک و شعرک و عدد اشیاء غیر هزار و قال لا تکونن یوم صومک کیوم فطرک» هرگاه روزه گرفتی پس باید گوش و چشم و موی تو نیز روزه باشد و چیزهای دیگری را نیز بر شمردند و فرمودند نباید روزی که روزه هستی با روزی که روزه نیستی یکسان باشد.

وی افزود: نتیجه قیام واقعی «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ» به راستی کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده و نماز بپادارند و زکات بدهند ،اجرشان نزد پروردگارشان است و آنها را هیچ خوفی نبوده و اندهناک نمی شوند.

وی گفت: از بالاترین درجات قیام، قیام برای عمل به دستورات الهی و کسب رضایت ذات اقدس پروردگار است که در این نوع قیام، بنده مؤمن برای انجام هر عملی که بپا خیزد، هدف و نیت او نه برای کسب مقام و نه برای اجر و پاداش است، بلکه تنها هدف او، کسب رضایت ذات اقدس الهی و رسیدن به قرب ربوبی است.

 وجَنّبنی فیهِ من هَفَواتِهِ وآثامِهِ

رییس مرکز فقهی جوادالائمه بیان داشت: بعضی ازمسائل زمینه لغزش وگناه را فراهم می کند مثل جهالت، غفلت هوای نفس، محیط زندگی، خانه و مدرسه، محل کار، ابزار روز، ماهواره، اینترنت، تلفن ونظایر آن.

وی افزود: امام صادق (ع) در مذمّت پیروی از هوای نفس می فرمایند بترسید از هوای نفس خود همانطور که از دشمنان خود می ترسید. برای برون رفت از لغزشها می توان از بعضی افعال و اعمال کمک گرفت مثل نماز، روزه، استغفار، انفاق، حل مشکلات مردم، کار نیک، دوری از گناهان کبیره، ایمان و عمل صالح، شرکت در جهاد، سلام کردن، اطعام مساکین و نماز شب و...

وی افزود: برخی امور هست که شاید اگر گناهی در ابتدا متوجه آن نباشد اما این بیهودگی آن سبب از بین رفتن وقت بندگی شود. در این دنیا آمده ایم برای بندگی خالق یکتا، حال اگر به بطالت و بیهودگی بگذرد و در نتیجه به وظایف خود نرسیم این دچار مشکل می شود. و فضای گناه پیش می آید.یک راه دوری از گناه همین عدم ایجاد فضا برای آن گناه و مشغول نکردن خود به امور بیهوده است.

وارْزُقْنی فیهِ ذِکْرَکَ بِدوامِهِ بتوفیقِکَ یا هادیَ المُضِلّین

حجت الاسلام تقوی بیان داشت: خداوند باید روزی کند ذکرش را ذکر مداوم، ذکر دوام دار و ذکر همیشگی و توفیق و عنایتی که ازطرف خدایی است که هدایت کننده همه ی گمراهان است. اگر ذکر خدا در زندگی مداوم باشد رنگ و بوی زندگی ها تغییر می کند و حال و هوای آن مورد پسند ائمه و خدداوند می شود آن وقت است که توفیقات گوناگون نیز از این مسیر نصیب شخص و خانواده او می شود.

وی افزود: وقتی از خداوند کمکم می طلبیم بر قیام و صیام واقعی که مراد خداوند می باشد پس از آن از ایشان  می خواهیم کمک کند که از گناهان و بیهودگی های زندگی دور شویم آنجاست که فضایی که در زندگی ما مهیا می شود از او بخواهیم برای ذکر مداوم و همیشگی خود آماده کند.

 وی در پایان گفت: و این در خواست ها ثمری ندارد مگر بتوفیقِکَ یا هادیَ المُضِلّین، به توفیق خداوندی که هادی گمراهان است  این درخواست ها میسر می شود.

وی افزود: در مسیر زندگی و جهالت ها و گمراهی ها، فقط خداوند است که روشن کننده راه و توفیق دهنده بر طی طریق سالم و دینی است که در این راه قرآن و ائمه (ع) نشانه هایی هستند برای هدایتگری خداوند در روز زمین. امیدوارم که خداوند توفیق بندگی به همه ما عنایت بفرماید./933/ت303/ب

/ پايان خبر /


  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه