• ایران
  • جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
نظام اسلامی، ولایت فقیه و رهبری از برکات الهی هستند
اخبار

نظام اسلامی، ولایت فقیه و رهبری از برکات الهی هستند

اللهمّ وفّرْ فیهِ حَظّی من بَرَکاتِهِ وسَهّلْ سَبیلی الى خَیْراتِهِ ولا تَحْرِمْنی قَبولَ حَسَناتِهِ یا هادیاً الى الحَقّ المُبین

خدایا زیاد بگردان در آن بهره مرا از برکاتش و آسان کن راه مرا به سوى خیرهایش و محروم نکن ما را از پذیرفتن نیکی هایش اى راهنماى به سوى حـق آشکار.

 

اللَّهُمَّ وَفِّرْ فِیهِ حَظِّی مِنْ بَرَکَاتِهِ

 

حجت الاسلام علی اصغر تقوی، رییس مرکز فقهی جوادالائمه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شرح دعای روز نوزدهم بیان داشت: چهار درخواست به صورت یکجا در نوزدهم رمضان که شب قبل آن به عنوان قدر مطرح شده است دارای  اهمیت است.

 

وی افزود: در روایات ما روز بعد از شب قدر را از نظر اهمیت و عظمت مثل شب قدر دانسته اند. که باید توجه داشت آنچه که در شب قبل آن اندوخته ایم امروز به عملی نادرست از دست ندهیم بلکه خود را بیشتر برای شب های دیگر که احتمال قدر در آن بیشتر است آماده کنیم.

 

حجت الاسلام تقوی گفت: در قسمت اول  دعا از خداوند در این روز با توجه به راز و نیاز شب گذشته و دعا هایی که داشتیم طلب برکت می کنیم و در کنار آن می خواهیم که حرکت ما به سمت خیرات آسان و بدون مشکل باشد و مانعی پیش نیاید و از طرفی از حسنات و نیکی ها محروم نشویم.

وی افزود: هر کدام به  تنهایی اگر از خدا درخواست شود و مورد استجابت حق قرار گیرد زندگی انسان را دگرگون خواهد کرد و راه گشای او در بندگی خواهد بود. اما این برکاتی که ما در این دعا می خواهیم چه می باشد و مصادیق آن چیست؟ برای پاسخ به این سوال به فرمایشات اهل بیت (ع) رجوع می کنیم.

 

حجت الاسلام تقوی ادامه داد: مصادیق برکات در روایات و آنچه ازطریق اهل بیت (ع) به ما رسیده قابل تامل است مثلا پدر و مادر خوب برکتی است که هم باید قدردان بود و هم شکر الهی را بجای آورد و هم مطیع پدر و مادر بودکه در آن هنگام حظ این برکت نصیب مان می شود.

 

وی گفت: فرزند خوب برکت خداست «المال و البنون زینة الحیواه الدنیا و الباقیات الصالحات » باید شاکر بود که خدا فرزند خوب عنایت کرده و نیز حلم خوب برکت است با مقداری صبر و بردباری در پس حوادث و مشکلات زندگی آن را می توان به خوبی لمس کردو ثمره آن را دریافت.

 

رییس مرکز فقهی جوادالائمه بیان داشت: ولایت فقیه و مصداق بارز آن رهبری معظم، نعمت و برکتی است که باید قدر آن را دانست هدایتگری های عالمانه و حکیمانه ایشان در دنیای پر از جوز و ظلم و دشمن به کمین نشسته در صدر انقلاب اسلامی که خود برکتی است برای ما و مسلمان ها از برکاتی است که افزون بر شکر خدا بر این نعمت باید حافظ آن هم باشیم.

 

وی افزود: به وضوح می توان دریافت که ولایت فقیه و رهبری دینی و مرجعیت فقهی امروز ما راهگشای  نظام و کشور ما در مسائل مختلف من جمله مسائل سیاسی و راهبردی است حال آنکه خیلی از کشورهای همسایه که بی نصیب از این برکت هستند دچار مشکلات زیادی هستند.

 

حجت الاسلام تقوی ادامه داد: خود این که مسلمانیم برکت است شیعه بودن برکت است در کشور شیعه زندگی کردن برکت است  وجود امام رضا (ع) در ایران اسلامی برکت است اینجاست که باید خدا کمک کند و ما تلاش کنیم تا حظ این برکات را بیشتر ببریم.

 

عضو نخبگان تبلیغ خراسان گفت: ماه رمضان جزء بهترین برکات خداست چرا که شب قدر دارد که از هزار ماه یعنی 84 سال بهتر است یک شب قدر عبادت و تهجد برابر است با 84 سال عبادت مگر نباید از چنین برکت و عنایتی حظ و بهره برد.

 

وی افزود: پیامبری که رحمة للعالمین است ائمه و اولیاء که هدایت گران دلسوز جامعه اند همه برکات خداوند هستند خدایا شاکریم بر این همه برکت و نعمت حالا کمک کن و توفیق ده که بهره مند شویم. 

 

حجت الاسلام تقوی ادامه داد: توبه از گناه برکت است، تقوی برکت است، یتیم نوازی، خدمت به خلق خدا، اخلاق حسنه، قرائت قرآن، تسلیم بودن در برابر پدر و مادر و حفظ احترام آنها همه برکت است.

 

وی گفت: همچنین اطاعت ازاهل بیت، هدایت به سوی محبت اهل بیت، ولایت مداری، اقامه نماز خصوصا از نوع اول وقت آن، درک شب قدر و درک عید فطر هم برکاتی است که اگر نصیب انسان در زندگی شود راه گذشت او از صراط را امن و هموار می سازد. و افزون بر آن سبب جذب دیگر برکات مادی و معنوی نیز می شود.

 

حجت الاسلام تقوی گفت: توجه به آیات و روایات مختلف چیزهایی را که می تواند برکت باشد برای ما آشکار و بیان می کند. موارد فراوان و مختلفی وجود دارد که نفس کشیدن در صدر آن برکات است. اما به مواردی خلاصه اشاره می کنیم که از فرمایشات بزرگان استفاده شده است.

 

وی افزود: خود رمضان برکتی است که در آن برکات مختلف نهفته است از دست ندادن زمان بندگی و فیض بردن از رمضان خود برکت است چون در تسلط بر زمان اگر قدری کوتاهی شود زمان مثل تیر شهاب گونه می گذرد «الفرصه تمر مر السحاب» توجه اگر نداشته باشیم ماه رمضان تمام می شود و شب قدر سپری می شود و محروم از برکات و بهره های فراوان این ماه، می شویم که در این صورت جز پشیمانی با خود اندوخته ای نداریم.

 

حجت‌الاسلام تقوی ادامه داد: باید با مواظبت کامل از فرصت‌ها استفاده کرد چشم بهم بزنیم شبهای قدر تمام می شود و آن زمان است که «ان الانسان لفی خسر» پاسخ ماست حاصل فرصت سوزی، خسران وزیان است.

 

وسَهّلْ سَبیلی الى خَیْراتِهِ

 

استاد حوزه و دانشگاه خراسان در فراز بعدی دعا بیان داشت: برای اینکه راه انجام امور خیر سهل و آسان شود از مقابله با شیطان غفلت نشود آنکه شدیدا با خیرات مخالف است دشمن آشکار انسانها یعنی شیطان است.

 

وی افزود: اگر بخواهیم کار خیر انجام  دهیم  و با شیطان مبارزه نکنیم قطعا شیطان با تمام توان با ما مقابله خواهد کرد و همه یاران خود را به کمک می گیرد برای جلوگیری از کار خیر و بستن راه خیر.

 

حجت‌الاسلام تقوی ادامه داد: بر مبنای فرمایشات قرآن و هدایتگری های ائمه (ع) با شیطان به بهترین وجه ممکن مقابله کنیم تا مطلوب حاصل شود خیرات و مبرات نباید در جامعه کمرنگ شود در گذشته نه چندان دور شاهد انجام کارهای خیر بسیاری  همچون مدرسه سازی، درمانگاه، مسجد و دیگر منافع عمومی بوده ایم اینها مصادیق خیر است که شیطان با تمام توان به مقابله با آن بر می خیزد و این جاست که باید دعا کنیم و تلاش کنیم تا در این را موفق شویم.

 

وی گفت: مصادیقی مثل پل سازی، جاده سازی، رسیدگی به بیماران صعب العلاج، سرطانیها، جزامیها و ...، تأمین دارو برای نیازمندان، تهیه ی جهیزیه برای زوجین جوان همه خیرات هستند که هنوز کسانی توفیق آن را دارند اما باید فرهنگ سازی صورت بگیرد و دامنه آن با توجه به شرایط جامعه گسترش یابد و پر رنگ تر از گذشته انجام شود.

 

حجت الاسلام تقوی گفت: اصلاح بین مردم، آشتی کردن و آشتی دادن، بلکه قهر نکردن، عدم آزار همسایه و یا همسفر و توجه به اموری همچون نظافت فردی و اجتماعی، حفظ امال عمومی و غیره را نیز می توان در این زمره قرار داد.

 

وی افزود: خداوند در قرآن بیان می کند که در امور خیر سبقت بگیرید و پیش قدم شوید «وَ لِکُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّیها فَاسْتَبِقُوا الْخَیْراتِ أَیْنَ ما تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللَّهُ جَمیعاً إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ » در نیکی ها و اعمال خیر، بر یکدیگر سبقت جویید! و شاهد قرآنی دیگر که سبقت به سمت خیرات را از صفات افراد صالح و نیک شمرده است «یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یُسارِعُونَ فِی الْخَیْراتِ وَ أُولئِکَ مِنَ الصَّالِحینَ» به خدا و روز دیگر ایمان می آورند امر به معروف و نهی از منکر می کنند و در انجام کارهای نیک ، پیشی می گیرند و آنها از صالحانند. ومورد دیگر : « ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْکِتابَ الَّذینَ اصْطَفَیْنا مِنْ عِبادِنا فَمِنْهُمْ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَیْراتِ بِإِذْنِ اللَّهِ ذلِکَ هُوَ الْفَضْلُ الْکَبیرُ» (فاطر، 32)

 

نویسنده کتاب هزار از هزاران سخن گفت: روایات بیانگر این است که کار خیر در دنیا محبوبیت ایجاد می کند چه در پیشگاه خدا و چه در نزد مردم در قیامت هم بهشتی می شوند و این واضح است که پاداش خیراتش بهشت است.

 

وی افزود: حضرت علی (ع) می فرمایند « فعل الخیر ذخیره باقیه» کار خیر ذخیره دنیا و آخرت است. « علیکم به اعمال الخیر فتبادرو» بروید بسوی کار خیر و تعجیل در کار خیر.

 

وی ادامه داد: « اطلبو الخیر دهرکم» پیامبر اکرم (ص) می فرمایند تمام عمر به دنبال کار خیر بروید «اذا همت بخیر فبادر فانک لا تدری ما یحدث» شتاب کنید در کار خیر چون نمی دانید آینده چه خواهد شد.

 

ولا تَحْرِمْنی قَبولَ حَسَناتِهِ

 

استاد حوزه و دانشگاه خراسان در بیان فراز بعدی دعا گفت: در این دعا می خواهیم که از قبولی حسنات ما را محروم نکند سوال پیش می آید که مگر می شود عملی انجام شود و از نتیجه آن محروم شویم؟

 

حجت‌الاسلام تقوی افزود: آنچه در آموزه های دینی وجود دارد می فرماید عواملی است که انسان را محروم از قبولی عبادت می کند.

 

وی ادامه داد: مواردی مثل عدم خلوص نیت، مقاصد غیر خدائی، نگاه مادی و عدم توکل مانع از قبولی اعمال می شود و غیر این هم موارد متعددی  مثل گناه کردن وجود دارد که می تواند مانع قبولی اعمال شود.

 

یا هادیاً الى الحَقّ المُبین

 

رییس مرکز فقهی جوادالائمه بیان داشت: نکته قابل توجه دیگر در این دعا استمداد و درخواست از خدا است مگر می شود خواسته به این عظمت را مطرح کرد بدون کمک گرفتن از خداوند.

 

وی گفت: از خدا استمداد می کنیم که یا هادی به سوی حق مبین، این خواسته های من که لازمه زندگی عبودی و دنیای من و بخشی از دین مبین و از آموزه های آن است را تو که خود هدایتگر این دین هستی عنایت بفرما.

 

وی افزود: برخی گناهان موجب جلوگیری از اجابت دعا می شوند و به عبارتی حبس می کنند دعا را که در این رابطه داریم «اَللّـهُمَّ اغْفِرْ لی الذُّنُوبَ الَّتی تَحْبِسُ الدُّعاءَ » برخی گناهان سبب محرومیت انسان از قبولی حسنات و برخی نزول بلا را به همراه دارد. «اَللّـهُمَّ اغْفِرْ لِی الذُّنُوبَ الَّتی تُنْزِلُ الْبَلاءَ» گناه زمینه یأس ونا امیدی را که خود گناهی بزرگ است فراهم می کند.

 

حجت الاسلام تقوی گفت: در کتاب شریف نهج الفصاحه داریم که پیامبر اکرم (ص) می فرماید کسی که می خواهد خداوند در موقع گرفتاری دعایش را مستجاب کند در وضعیت عادی زیاد دعا کند. یکی از عوامل آسان شدن راه انجام خیرات دعاست دعا در هر حال چه شادی چه غم روح را جلا می دهد دعا عامل فرار شیطان است و وقتی شیطان دور شد به خدا نزدیک تر شده و دعا مستجاب شده و راه خیر آسان می شود چون دشمن از سر راه برداشته شده است.

 

وی افزود: بخش اعظم عمر ائمه و پیامیران به دعا سپری شده است دعا فقط برای استغفار از گناه نیست بلکه وسیله تقرب است که بنده را به خدا نزدیک می کند.

 

حجت‌الاسلام تقوی ادامه داد: دقت شود که برخی ادعیه و نماز ها با زمان اختصاصی که برای آن ذکر شده باید انجام شود زیرا قطعا حکمتی در آن نهفته است بنابر این برای حصول آن حکمت باید رعایت وقت آن را کنیم تا آن اثر مطلوب خود را در زندگی و نسبت به خواسته ما داشته باشد.

 

استاد حوزه و دانشگاه خراسان گفت: مولا علی (ع) در عبادت به فرموده امام سجاد(ع) «لم یکفر بالله طرفة عین ابدا» بود و در تمام عمر یک لحظه به اندازه چشم برهم زدن از خدا غافل نشدند.

 

وی افزود: این یعنی حظ وافر بردن از عمر این یعنی غرق در برکات الهی شدن و لحظه ای امان ندادن به شیطان برای ورود به افکار و اعمال و زندگی این یعنی همان هدایت واقعی که ان شاء الله نصیب همگان شود.

 

وی در پایان گفت: اگر هدایت وحمایت خدا نباشد بشر بیچاره است « وکفا بربک هادیا و نصیرا» تنها خدای تو برای هدایت و نصرت و یاری تو کافی است. غیر خداوند چه کسی حق مبین است آیا اولی تر از خداوند حقیقت آشکاری هست «ان الله هو الحق المبین» همانا خداوند حقیقت آشکار و روشن است./933/ت301/ب4

/ پايان خبر /
  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه