• ایران
  • شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
تفسیر دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان:ماه رمضان فرصت دوری از خطاها و لغزش ها است
اخبار

تفسیر دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان:ماه رمضان فرصت دوری از خطاها و لغزش ها است

اللهمّ لا تؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ ولا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین

 

خدایا مؤاخذه نکن مرا در ایـن روز به لغزشها و درگذر از من در آن از خطاها و بیهودگی ها و قرار مده مرا در آن نشانه تیر بلاها وآفات اى عزت دهنده مسلمانان

حجت الاسلام علی اصغر تقوی، رییس مرکز فقهی جوادالائمه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد پیرامون شرح دعای روز چهاردهم بیان داشت: اهل بیت علیهم السلام و اولیاء الهی به ما خیلی زیبا نوع سخن گفتن با خداوند را آموخته اند به اصطلاح آغاز و پایان کلام را تنظیم کردن و نحوه درخواست و لحن گفتار با خداوند در فرمایشات ائمه (ع) به خوبی به ما آموزش داده شده که با ذات اقدس الهی، خداوند بزرگ مرتبه چگونه سخن بگوئیم.

وی افزود: خدایا آن جاهائی که پاهایم لغزید و ناخود آگاه به سمت گناه رفتم وخودم نمی خواستم بروم اما این اتفاق افتاد باز خواستم نکن « قُلْ یا عِبادِی الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ» اى بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده‏اید. از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را مى‏آمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.

رییس مرکز فقهی جوادالائمه بیان داشت: زنى نزد پیامبراکرم (ص) آمد و عرض کرد یا رسول اللَّه اگرزنی فرزند خود را کشته فرصت توبه دارد. پیامبر(ص) فرمودند قسم به خداوندى که جان محمد(ص) در دستان اوست، اگر او هفتاد پیغمبر را کشته باشد بعد از آن توبه کند و پشیمان شود و خدا بداند که آن گناه را انجام نمی‌دهد، خدا حتما توبه او را قبول می‌کند.

وی افزود: به درستى که درِ توبه به اندازه فاصله میان مشرق و مغرب باز است و یقینا توبه کننده از گناه، مانند کسی است که هیچ گناهی مرتکب نشده است. درآیه شریفه قرآن می فرماید اوست خداوندی که قبول می کند توبه را از بندگان خود و در می گذرد از بدیهای ایشان هر قدر که بد کرده باشند و می داند آنچه را که در پنهان ونهان می کنید. دراینجا شریفه دیگرقرآن که می فرماید:

 وی با اشاره به « ربَّنا لا تُؤاخِذنا ان نَّسینا أو أختَأنا » گفت: باالهام از این آیه اینگونه از خدا درخواست می شود که خدایا عقوبتم نکن بلکه حتی توقع من از بزرگی مثل شما این است که سوال از لغزشها من را شرمنده می کند و من دوست ندارم شرمنده ی تو باشم بنابر این مرا مورد سوال و مؤاخذه قرار مده.

حجت الاسلام تقوی بیان داشت: وقتی انسان فهمید که خطا کرده اگرسریع توبه کند خداوند اورا مورد لطف قرار می دهد. « قَالاَ رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَکُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِینَ » گفتند پروردگارا ما بر خویشتن ستم کردیم و اگر بر ما نبخشایى و به ما رحم نکنى مسلما از زیانکاران خواهیم بود.

وی افزود: امام باقر (ع) میفرمایند وقتی کسی دربیابان درتاریکی شب همراهانش راگم کند و پس از جستجو آنها را پیدا کند می بینید که چقدر خوشحال می شود خداوند هم وقتی بنده اش توبه می کند از باز گشت بنده اش و اینکه بنده او به اشتباه خود پی برده است خوشحال می شود.

وی گفت: طبق روایات ماثوره یکی از راه کارهای که خدا از لغزشهای ما می گذرد این است که ما از لغزشهای دیگران بگذریم ودرمورد آن تجسس نکنیم «لَا تَتَبَّعُوا عَثَرَاتِ الْمُسْلِمِینَ» عیوب مسلمین را جویا نباشیم.

وی ادامه دادکه: اگر لغزشهای دیگران را پیگیر بودیم «مَنْ تَتَبَّعَ عَثَرَاتِ الْمُسْلِمِینَ» خدا هم پیگیر لغزشهای ما خواهد بود... « تَتَبَّعَ اللَّهُ عَثْرَتَهُ» امام صادق (ع) می فر مایند « أَبْعَدُ مَا یَکُونُ الْعَبْدُ مِنَ اللَّهِ أَنْ یَکُونَ الرَّجُلُ یُوَاخِیَ الرَّجُلَ وَ هُوَ یَحْفَظُ عَلَیْهِ زَلَّاتِهِ لِیُعَیِّرَهُ بِهَا یَوْماً» اگر کسی پیگیر عثرات دیگران بود که روزی بر علیه او استفاده کند  دورترین افراد بخدا خواهدبود.

کارشناس مذهبی صداوسیما بیان داشت: نکته ای که لازم است به آن توجه شود این است که اعتراف به اشتباه و گناه که همان توبه و استغفار است باید فقط در پیشگاه خداوند باشد و انسان حق ندارد در برابر سایر افراد گناهان خود را برملاکند بلکه باید در خلوت خود با خدا به مناجات و استغفار بنشیند مگر آنجای که لازم است اول بنده خدا ببخشد مثل حق الناس.

وَ اَقِلنی فیهِ مِنَ الخَطایا وَ الهَفَواتِ

حجت الاسلام تقوی بیان داشت: بعضی از اعمال غیر عمدی وغیر ارادی است مثلا کسی که مغازه اش را به کسی اجاره می دهد قصد انجام کار  حرام نداشت اما آن کسی که مغازه را اجازه کرده در آنجا کار حرام انجام داد، گران فروشی کرد اجناس قلابی به مردم فروخت اینها لغزشهائی است که من حتی اینها را هم نمی خواهم.

وی ادامه داد: یا مثلا همسایه آمده از من تقاضا کرده خانه ام را در اختیارش قرار دهم امشب مهمانش را پذیرائی کند وقتی مهمانها آمدند شروع به رقص و لهو لعب کردند این از نظر من گناه است من دلم نمی خواست این اتفاق درخانه من بیفتد اما این اتفاق افتاد امام صادق (ع) می فرمایند که از دعاهای شما این باشد که زمینه ای برای شما فراهم نشود که گناه را حتی ببینید یعنی ناظر بر گناه باشید.

استاد حوزه و دانشگاه خراسان گفت: گاهی انسان گناه نمی کند اما به گناه کمک می کند به ظالم کمک می کند به کسی که می خواهد گناه انجام بدهد یاری می رساند گاهی هم بی غرض است من چاقوئی در دست دارم برای میوه که ناگهان کسی آن را از دست من می گیرد وجرمی صورت می گیرد من در دعاهایم از خدا این را هم می خواهم که حتی این زمینه هم فراهم نشود. که من ناخود آگاه زمینه ای برای گناه دیگری  باشم.

 وی افزود: گاهی انسان گناه نمی کند اما از گناه دیگران راضی است مثلاً مادر و دختری با هم راه می روند یا در مجالس شرکت می کنند می بینیم مادر محجّبه است اما دختر بدحجاب است یا حجابش را خوب مراعات نمی کند و این ها با هم می گویند و می خندند این به این معناست که مادر به این بی حجابی دختر راضی است.

وی گفت: انسان باید در برابر گناه به شکلی نشان دهد که من به این کار خطا راضی نیستم من این رفتار را نمی پسندم قطع صله رحم نکند سلام و علیک را قطع نکند اما از طرفی هم اعلام رضایت به گناه دیگران نکند.

وی ادامه داد: گاه دیده شده شخص در مجالس عروسی شرکت می کند و کاری نمی کند اما دیگران می رقصند یا مشروب می خورند این به معنای اعلام رضایت است در جواب هم گفته می شود ما حریف اینها نمی شویم اینها کار خودشان را می کنند خیلی خوب اگر ما حریف گناه کار نمی شویم لازم نیست کنار گناه کار بنشینیم و شادمان و خوشحال باشیم به آنها بگوئیم پ ما از این کار بدمان می آید.

رییس مرکز فقهی جوادالائمه با اشاره به دو فراز ابتدایی دعا گفت: اللّهمَّ لا تُؤاخِذنی فِیه بِالعَثَراتِ وَ اَقِلنی فیهِ مِنَ الخَطایا وَ الهَفَواتِ اگر هم از من خطائی سر زد من از آن بنده هائی هستم که اهل اینکه سرپیچی کنم نیستم، بلکه می آیم و عذر خواهی می کنم وقتی برای عذر خواهی آمدم بعزتک، به آن بزرگی و عظمتت ای کسی که همه ی عزت مردم و مسلمانها از توست من را نا امید نکنی یعنی مرا به خاطر این تقصیرم عقوبتم نکنی مراد از عقوبت در این فراز از دعا این است که خدا جوابم را عنایت نکند.

وَ لا تَجعَلنی فِیه غَرَضاً لِلبَلایا وَالآفاتِ

حجت الاسلام تقوی گفت: در اینجا مراد از بلا و هدف تیر بلا قرار گرفتن یعنی مورد غضب خداوند واقع شدن والا بحث بلایا درجای خودش باید مفصل بررسی شود حضرت علی (ع) می فرمایند «اَنّ البلاء للظالم ادب، وللمومن امتحان، و للانبیاء درجه، و للاولیاء کرامةٌ» بلا مایه تأدیب ستمگر و آزمایش مؤمن و ترفیع درجه پیامبران و بزرگداشت اولیاء خدا است.

وی افزود: درجای دیگری می فرمایند «لا یَکمُلُ ایمان المومن حتّی یَعُدّ الرّخاءَ فتنة و البلاءَ نعمة» یعنی ایمان مؤمن کامل نیست مگر آن که رفاه را فتنه و بلا را نعمت شمارد. دراصول کافی ازامام صادق (ع)نقل شده که می فرمایند برای بنده مؤمن در آخرت مقامی نزد خدای عزوجل مهیا گشته است که به آن نمی رسد جز به وسیله یکی از این دو امر یا رفتن مالش یا رسیدن بلایی به تنش.

 بِعزَّتِکَ یَا عِزَّ المُسلِمِین

استاد حوزه و دانشگاه خراسان در فراز پایانی دعا گفت: عزت وذلت دست خداست اگر خدا بخواهد عزیز می کند و گر نخواهد خوار و ذلیل می کند«مَن کَانَ یُرِیدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِیعًا» هر کس سربلندى مى‏خواهد سربلندى یکسره از آن خداست.

وی افزود: خداوند در آیه دیگری می فرماید خدا و رسول خدا و مؤمنین عزیزند « وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِینَ » مؤمنان پیروان ائمه (ع) هستند پیروی از امام برحق انسان را عزیز می کند درجلد 25 بحار مرحوم علامه روایتی را از امام رضا (ع) نقل می کندکه حضرت می فرمایند «ان الامامة صلاح الدنیا و عزّ المؤمنین» امامت و رهبرى باعث صلاح دنیا و عزّت مؤمنان است.

وی ادامه داد: بنابر این می بینیم وقتی ملت ایران به ندای حضرت امام لبیک گفت در دنیا سربلند شد عزت پیدا کرد شیعه را عزت بخشید وتازمانی که گوش بفرمان ولی فقیه باشد و ازرهنمود های مقام معظم رهبری مدظله پیروی کند آسیبی متوجه کشور نخواهدبود خدایا عزت وعظمت به رهبر وملت ما مرحمت فرما/933/ت302/ب

/ پايان خبر /
  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه