• ایران
  • ﺳﻪشنبه, ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
تفسیر دعای روز یازدهم ماه رمضان: گناه سبب خشم خداوند می شود
اخبار

تفسیر دعای روز یازدهم ماه رمضان: گناه سبب خشم خداوند می شود

اللهمّ حَبّبْ الیّ فیهِ الإحْسانَ وکَرّهْ الیّ فیهِ الفُسوقَ والعِصْیانَ وحَرّمْ علیّ فیهِ السّخَطَ والنّیرانَ بِعَوْنِکَ یا غیاثَ المُسْتغیثین

 

خدایا دوست گردان به من در این روز نیکى را و نـاپسند بدار در این روز فسق و نافرمانى را و حرام کن بر من در آن خشم و رسوایی زندگى را به یاریت اى داد رس داد خواهان.

حجت الاسلام علی اصغر تقوی، رییس مرکز فقهی جوادالائمه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد پیرامون شرح دعای روز یازدهم بیان داشت: فرازهای این دعای شریف به نکته های خاصی اشاره می کند و چیدمان عبارات بسیار زیبا و در عین حال پیچیده است مثلا واژه هائی مثل دوست داشتن، احسان و اکراه نسبت به فسق و گناه و نتیجه رهائی از سخط و غضب و جهنم و عذاب که در این دعا بیان شده است.

وی افزود: تمایل به نیکی و زشتی و نتیجه ای که عاید می شود رضایت حضرت معبود و رهائی از آتش غضب الهی را و یا غضب ایشان و جهنم سوزان را در پی دارد.  خداوند تک است واحد است و از بشر یک خواسته دارد و آن خواسته عبادت است از «ما خلق الجن و الانس الا لیعبدون» از جن و انس فقط عبادت می خواهد ولی بشر خواسته های متعدد دارد و خدا هم فریاد رس فریاد کنندگان است.

حجت الاسلام تقوی بیان داشت: احسانی که در اینجا ذکر شده و جزء خواسته هاست چه مفهومی می تواند داشته باشد و اصلا احسان یعنی چه؟ ظاهر مطلب یعنی نیکوئی، نیک، جمیل زیبا، نیکی کردن و .... «الذی احسن کل شئ خلقه» با یک نگاه به آفرینش در خواهیم یافت که برای نظام هستی غیر از این نمی شود تصوری جز زیبائی داشت. جهان زیباست و آفرینش به زیبائی ترسیم شده است و قرآن آن را احسن معرفی می کند.

وی افزود: رفتار نیک و صالح، گفتار صحیح، خوبی به دیگران، خیر رسانی به دیگران و به خصوص پدر و مادر اعمالی هستند که در قرآن از آن به عنوان احسن، محسنین و حسن یاد شده است.  احسان از ریشه حسن به معنای زیبا و زیبائی هم بیان شده است. « فتبارک الله احسن الخالقین» اصل خلقت انسان زیباست و خالق بشر از آن به زیبائی یاد می کند.

رییس مرکز فقهی جوادالائمه بیان داشت: حسن و احسن می تواند در مقابل قبح و زشتی هم قرار گیرد در ضمن با بررسی روائی بعضی از آیات قرآن و خصوصیات پیامبران الهی مثل ابراهیم، نوح، اسماعیل، عیسی، یوسف به نیکی و نیکوکاری یاد شده است.

وی افزود: از این آیه شریفه می توان نتیجه گرفت که خدا به نیکی و عدل و احسان سفارش کرده و احسان در ردیف چه جملاتی قرار گرفته. مثل عدل، بخشش به خویشاوندان، فاصله گرفتن از فحشاء و منکرات و سرکشی. و در جای دیگری احسان را فقط هم تراز احسان معرفی کند و می فرماید « هل جزاء الاحسان الا الاحسان» پاسخ نیکی فقط نیکی است معادل خوبی فقط خوبی است.

وی ادامه داد: خود دوست داشتن عمل خوب از صفات حمیده است گاهی افرادی هستند که اصلا نه کار خوب انجام می دهند و نه دوست دارند و به دیگران خدمت نمی کنند و اصولا از خدمت رسانی دیگران بدشان می آید.

وی گفت: تنفر از عمل خوب جرم و گناه است و بر عکس دوست داشتن آن ثواب است کسانی که توان کار خیر ندارند توان انفاق به دیگران را ندارند امادر قلبشان دوست دارند که اگر بتوانند به دیگران خدمت کنند برایشان محسوب می شود.

اللهمّ حَبّبْ الیّ فیهِ الإحْسانَ

استاد حوزه و دانشگاه خراسان بیان داشت: یعنی خدایا مرا چنان قرار بده که محبت کردن و کار خیر را دوست داشته باشم خیلی نکته ی ظریفی در اینجا به کار رفته من احسان و نیکی را دوست دارم چرا چون خدا دوست دارد در قرآن می فرماید که « إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإِحْسَانِ وَإِیتَاء ذِی الْقُرْبَی وَیَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنکَرِ وَالْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ » در حقیقت خدا به عدالت و نیکوکارى و بخشش به خویشاوندان فرمان مى دهد و از کار زشت و ناپسند و ستم باز مى دارد.

وی افزود: «ان الله یحب المحسنین» خداوند نیکوکاران را دوست دارد. فرق بین انجام دادن و دوست داشتن خیلی زیاد است یک وقتی است که یک کاری را ما انجام می دهیم اما دوست نداریم. خیلی از کارهائی که ما در طول روز و در طول عمرمان انجام می دهیم اینگونه نیست که به آن عشق بورزیم و علاقه داشته باشیم فقط انجامش می دهیم که انجام داده باشیم.

وی ادامه داد: اما بعضی از کارها را واقعاً دوست داریم و انجام می دهیم انسان فرزندش را دوست دارد اما این دوست داشتن فطری است انسان فطرتاً فرزندش را دوست دارد ولی فلفل فطرتاً دوست داشتنی نیست گاهی انسان فلفل می خورد برای طعم غذا و گاهی هم به دلیل تندی نمی خورد، فرزند را اگر تند و بد اخلاق هم باشد انسان دوست دارد گاهی فرزند باب میل ما عمل نمی کند طبق خواسته ی ما راه نمی رود بر اساس گفته ی ما کردارش نیست اما چون فرزند ماست ما او را دوست داریم و به او عشق می ورزیم و سختی های او را تحمل می کنیم.

حجت الاسلام تقوی بیان داشت: ما از خدا می خواهیم و می گوئیم خدایا آنچنان کن که من کار خیر را دوست داشته باشم روزه بگیرم درجه گرما را تحمل کنم اما در عین حال عاشق به روزه باشم. وجوهات شرعی ام را پرداخت کنم پول از جیبم خارج می شود اما در عین حال عاشق این کارم. سفره می اندازم مردم از سفره ی من بهره می برند من کراهتی از این قضیه ندارم شادم، خوشحالم که مردم بیایند سر سفره ی من و از سفره ی من استفاده کنند.

وی افزود: «هَلْ جَزَاء الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ » آیا جزای نیکی جز نیکی است. پیامبر اکرم (ص) گوسفندی را ذبح کردند مردم آمدند از این گوسفند استفاده کردند مقدار بسیار کمی برای خانواده ی رسول الله ماند کسی گفت یا رسول الله چیزی برای خودتان باقی نگذاشتید حضرت فرمودند همه ی آنهایی که دیگران خوردند را ما برای خودمان گذاشتیم این مقداری که الآن مانده این به هدر رفته است یعنی در عین حالی که مردم از سفره ی ما بهره می برند ما هم لذت ببریم و کیف کنیم از این که دیگران از سفره ما بهره می برند.

کرِّه الیَّ فیه الفسوق و العصیان

رییس مرکز فقهی جوادالائمه بیان داشت: از کارهای بد، بدم بیاید. چندشم بشود، تنفر داشته باشم. ببینید اگر کسی هر مقدار تشنه باشد هر مقدار تشنگی بر او غلبه کند هیچ وقت خلاف عرف عمل نمی کند یعنی هیچ وقت دلش تمایل ندارد که از آب گندیده ی جوبهای خیابان استفاده کند تا تشنگی اش را بر طرف کند.

وی افزود: من نسبت به بدی و گناهان این گونه می خواهم باشم، می خواهم گناه را رجس بدانم گناه را پلیدی بدانم گناه را مثل آن آب کثیف جوب خیابان بدانم که اصلاً کراهت داشته باشم به سمت آن بروم.

وی ادامه داد: هر زمان این تفکر  من نسبت به گناه باشد سبب نجات من و رستگاری می شود چون به دلیل این نوع تفکر، به لطف خدا قطعا از فسق و فجور تا می توانم دوری می کنم که این موجب رضایت خداو نزول برکات به زندگی شخص می شود.

و حرِّم علیَّ فیه السخط و النّیران/ عوامل خشم پروردگار

حجت الاسلام تقوی بیان داشت: چه عواملی سبب خشم پروردگار می شود؟ قرآن در آیات متعددی به آن اشاره می کند مثل سوره طه، آل عمران، بقره و نور که بعضی از آنها را عنوان می کنیم. افترا به خدا، حسادت و رشک ورزی، اطاعت و پیروی از شیطان، حرام خواری و ربا خوری از عوامل خشم خداوند بر بنده است.

وی گفت: خیانت، سکوت در برابر منکرات، ظلم و تجاوز به حقوق دیگران، قتل مؤمنان و پیامبران، کفران نعمت، نفاق و دوروئی نیز معانی مختلفی می تواند داشته باشد اما در اینجا مراد همان آتش است و جهنم و موجب خشم خداوند می شود.

وی افزود: در تفسیر آیات شریفه دارد که فردای قیامت بهشتیان وجهنمیان مذاکره می کنند و از همدیگر سوال می کنند که چه شد که جهنمی شدید ماسللکم فی سقر « أَصْحَابَ الْیَمِین ِفِی جَنَّاتٍ یَتَسَاءلُونَ عَنِ الْمُجْرِمِینَ مَا سَلَکَکُمْ فِی سَقَرَ قَالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ وَلَمْ نَکُ نُطْعِمُ الْمِسْکِینَ وَکُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِینَ وَکُنَّا نُکَذِّبُ بِیَوْمِ الدِّینِ» جهنمیان پاسخ می دهند ما نماز نمی خواندیم به فقر ومساکین اطعام نمی دادیم با افراد بد نشست و برخواست داشتیم و قبر و قیامت را انکار می کردیم.

بِعَوْنِکَ یا غیاثَ المُسْتغیثین

در هر روز از این ماه پر برکت در خواست و دعای خود را با نام و صفاتی خاص از خداوند می طلبیم و بین دعا و این نام خداوند قطعا هماهنگی و معنا و مفهومی وجود دارد. نام های زیبای خداوند که بیان آن هم دلگرمی و آرامش به انسان می دهد بعد هر خواسته و دعای روز تفاوت دارد و شاید بیان دارد خدایا تو که این صفت و یا نام را داری من به پشتوانه این از تو این درخواست را دارم.

وی در پایان گفت: الهم حرِّم علیّناَ فیه السخط و النّیران خدایا مارا به آتش غضبت مسوزان خدایا ملت ما رهبر ما اسلام ما و کشور ما را محافظت بفرما، فرج حضرت مهدی(عج) را برسان، شهدا و امام شهدا را در اعلا علیین مهمان کن./933/ت301/ب

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه