• ایران
  • پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳
دعاي روز سي ام ماه رمضان به همراه شرح و تفسير: آخرین روز رمضان و درخواست قبولی عبادات
تالیفات

دعاي روز سي ام ماه رمضان به همراه شرح و تفسير: آخرین روز رمضان و درخواست قبولی عبادات


آخرین روز رمضان و درخواست قبولی عبادات

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز فقهی جوادالائمه در شرح و تفسیر دعای روز آخرین روز از ماه مبارک رمضان، به بیان موارد جلب رضایت خدا و اهل بیت در آیات و روایات پرداخت.

اللهمّ اجْعَلْ صیامی فیهِ بالشّکْرِ والقَبولِ على ما تَرْضاهُ ویَرْضاهُ الرّسولُ مُحْکَمَةً فُروعُهُ بالأصُولِ بحقّ سَیّدِنا محمّدٍ وآلهِ الطّاهِرین والحمدُ للهِ ربّ العالمین
خدایا قرار بده روزه مرا در این ماه مورد قدردانى وقبول. بر طبق خوشنودى تو وپسند رسول تو باشد. واستوار باشد فرعش بر اصل. به حق آقاى ما محمد وخاندان پاکش. وستایش خاص پروردگار جهانیان است.


اللهمّ اجْعَلْ صیامی فیهِ بالشّکْرِ والقَبولِ
حجت الاسلام علی اصغر تقوی، رییس مرکز فقهی جوادالائمه در گفت ‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد پیرامون شرح دعای روز سی اُم بیان داشت: این گونه می شود تأویل و تحلیل کرد که خدایا آنچه به عنوان روزه در این ماه انجام دادم شکرانه نعمت بوده نه این که برای کار خودم ارزش و ویژگی قائل باشم.
وی افزود: هر چه انجام می دهم برای شکر و سپاس است من توقع پاداش برای این اعمال ندارم چرا که انجام آن را وظیفه خود می دانم ولی این رأفت و رحمت شماست که کرم می کنی و پاداشم می دهی و عملم را قبول می کنی اگر تمام عمر سر به سجده بگذارم وسر بر ندارم ودرحال شکر وسپاس باشم باز توان ندارم که شکر یکی از کوچکترین نعمات تورا عدا کنم.
وی ادامه داد: هر کدام از اعضا وجوارحم شکر مخصوص خود را دارد نفس کشیدنم تنها بس است که تمام عمر سپاس گزار باشم. زن، همسر وفرزندان، دوستان خوب، همسایه های خوب همه شکردارد همین که در زمانی زندگی می کنیم که در جمهوری اسلامی نفس می کشیم و در راستای احکام دینی راحت وآزادیم شکر دارد.
وی گفت: اینکه ولایت اهل بیت را پذیرفته وبدان مفتخریم  حد اعلای شکر را دارد داشتن رهبری فرزانه ودارای همه ویژه گی های یک رهبر دینی وجهانی جای بسی شکر وسپاس است خدایا بر همه این نعمات شاکریم .
رییس مرکزفقهی جوادالائمه بیان داشت: بر این مطلب واقفیم که قبولی اعمال شرائطی دارد که با تحقق آن شرائط قبولی حاصل می شود  و بدون تحقق آن شرائط توقع قبولی اعمال منطقی نیست قرآن شرط اصلی قبولی اعمال را به صورت واضح بیان می کند «انما یتقبل الله من المتقین» در آیه 27 سوره مائده می فرماید فقط اعمال پرهیز کاران پذیرفته می شود.
وی افزود: امام سجاد(ع) وقتی از ایشان سؤال شد که چه چیزی سبب قبولی اعمال می شود فرمودند «و لا یتنا و البرئة من اعدائنا» پذیرش ولایت اهل بیت و دوری جستن از دشمنان اهل بیت (ع)، دو شرط تولی و تبری را برای قبولی اعمال بیان فرمودند.
وی ادامه داد: نماز یکی از عباداتی است که هم شکر گزاری را با همه ویژگیها داراست و هم زمینه ساز قبولی همه اعمال است ازطرفی مهم ترین رکن عبادت آن است که عبادتی باشد که مورد قبول حضرت حق قرار گیرد و الا نفس عبادت اثر و خاصیتی ندارد و رکن بعدی عمل عارفانه و حقیقی و مستمربودن عملاست.
 وی گفت: در میان عبادت کنندگان کسی به اندازه شیطان خدا را عبادت نکرده اما چه فایده، عارفانه نبود بنابراین آنجا که منافعش به خطر افتاد کبر و غرور مانع شد از تعالی و رشد و بالندگی، آن قدر سقوط کرد که آن همه عبادت همه پوچ و بی اثر شد بیشترین عبادت ها را انجام داد اما شد شیطان رجیم که مورد لعن خدا و رسول و مؤمنین قرار گرفت این یعنی شیطان عابد بود نه عبد، بنابراین اعمال او قبول نشد.
کارشناس مذهبی صداوسیما بیان داشت: عبادت اگر در داخل خانه کعبه باشد که بهترین نقطه کره زمین است و طهارت اگر با آب زمزم باشد و عبادت کننده هر که باشد آنچه مهم است مورد قبول واقع شدن در نزد پروردگار است.
وی افزود: مردم خراسان بدیدن حضرت موسی ابن جعفر(ع) آمدند هدایای بسیاری آوردند خیلی هم مؤدبانه و محترمانه آمدند ظاهرا هم مدعی بودند که از شیعیان واقعی هستند اما درمیان هدایا مقدارکمی و مبلغ جزئی مربوط به خانمی بود به نام شیطیطه که اهل و ساکن نیشابور بود و این مبلغ را با کسی فرستاده بود محضر حضرت، آن بزرگوار از میان همه آن هدایا فقط هدیه شیطیطه نیشابوری را قبول کردند و بقیه را برگرداندند این یعنی این که قبولی عمل مهم است نه مقدار عمل و حتی نه کیفیت آن.
وی ادامه داد: حضرت ابراهیم خلیل و حضرت اسماعیل با سختی هر چه تمام تر مسجد می سازند و وقتی تمام می شود آن وقت می گوید «وَإِذْ یَرْفَعُ إِبْرَاهِیمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَیْتِ وَإِسْمَاعِیلُ رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّکَ أَنتَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ» هنگامى که ابراهیم و اسماعیل پایه‏هاى خانه [کعبه] را بالا مى‏بردند [مى‏گفتند] اى پروردگار ما از ما بپذیر که در حقیقت تو شنواى دانایى.
وی گفت: پیامبر باشی پسر پیامبر باشی پدر پیامبر باشی  مسجد بسازی کار خیر انجام بدی وقتی خدا قبول نکند چه خاصیتی دارد روزه از این قاعده مثتثنی نیست روزه برای خداست و پاداش آن هم از طرف خداست «الصوم لی انا اجزا به » اما بشرط قبولی و پذیرش از جانب خداوند، آرزوی ما این است که خدا قبول کند و بدی های مارا انگار شتر دیدی ندیدی، خدایا زما بگذر «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِی کُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتُهُ وَ کُلَّ خَطِیئَةٍ أَخْطَأْتُهَا».


على ما تَرْضاهُ ویَرْضاهُ الرّسولُ/موارد جلب رضایت خدا
عضو نخبگان تبلیغ خراسان در شرح فراز دیگری از دعا گفت: «لا تَسْتَصْغِرْ مَوَدَّتَنا فَاِنَّها مِنَ الْباقیاتِ الصّالِحاتِ» دوستى ما را دست‏کم نگیرید که از باقیاتِ صالحات (کارهاى خیر ماندگار) است.کار ما باید بر اساس و صورتی انجام گیرد که رضایت خدا و رسول را در پی داشته باشد.
وی افزود: قرآن در مورد حضرت اسماعیل(ع) می‌فرماید «وَاذْکُرْ فِی الْکِتَابِ إِسْمَاعِیلَ إِنَّهُ کَانَ صَادِقَ الْوَعْدِ وَکَانَ رَسُولًا نَّبِیًّا وَکَانَ یَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلَاةِ وَالزَّکَاةِ وَکَانَ عِندَ رَبِّهِ مَرْضِیًّا...» اسماعیل همواره مورد رضایت و خشنودی پروردگارش بود، چه این که او خوش قول و صادق الوعد بوده و پیوسته خانواده‌اش را به نماز و زکات توصیه می‌نمود.
وی ادامه داد: طبق این آیه شریفه  خوش قول بودن به وعده وعیدها و به پیمان ها عمل کردن و در وعده دادن صادق بودن یکی از مواردی است که خدا را خشنود می کند به پا داشتن نماز و پرداخت زکات مال هم خدا را خشنود می کند از جمله اموری که جلب رضایت حق را به دنبال دارد دوستی بخاطر خدا ودشمنی بخاطر او و بخشش و غضب هر دو برای رضایت حق است.
وی گفت: حضرت رضا (ع) را به این دلیل رضا می گفتند که هم خدا وهم رسول خدا و هم مردم و حتی دشمنان از آن حضرت راضی بودن گواه این مطلب روایتی است که شخصی بنام بزنطی ازامام جواد (ع) نقل می کند.
وی افزود: اولین آیه سوره ممتحنه بیانگر این است جهاد در راه خدا رضایت خدا را همراه دارد «إِن کُنتُمْ خَرَجْتُمْ جِهَادًا فِی سَبِیلِی وَابْتِغَاء مَرْضَاتِی تُسِرُّونَ إِلَیْهِم بِالْمَوَدَّة» اگر براى جهاد در راه من و طلب خشنودى من بیرون آمده‏اید [شما] پنهانى با آنان رابطه دوستى برقرار مى‏کنید در حالى که من به آنچه پنهان داشتید و آنچه آشکار نمودید داناترم و هر کس از شما چنین کند قطعا از راه درست منحرف گردیده است.


مُحْکَمَةً فُروعُهُ بالأصُولِ
نویسنده کتاب هزار از هزاران سخن در بخش دیگر دعا گفت: اصول مبانی عملی واعتقادی ما فروعات را رقم می زنند بنابراین فروعات بر گرفته از اصولند و در مجموع استحکام فروع به تحکیم معتقدات اصولی است همه اعمال عبادی مثل نماز و روزه و سایرین استحکام شان به توحید است اصل کلمه لا الله الا لله است «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ وَلَمْ یَکُن لَّهُ کُفُوًا أَحَد» اینها اصول ما هستند فروعات باید منطبق بر اصول باشد.
وی افزود: نبوت وامامت اصول است عمل به همراه ولایت معنی دارد و بدون پذیرش امامت تلاش بی ثمر است در این فراز دعا و روز آخر تأکید بر اصول اعتقادی خودش رمزی دارد و رمزش این است که خدایا من برای اعمالم ارزشی قائل نیستم اصل شما هستید این قبول از جانب شماست که مرا خشنود می کند.
وی ادامه داد: رضایت پیامبر است که قوام اعمال است اعتقاد به حساب وکتاب که اصولند مرا در فروعات راهنما ومر شدند. از طرفی نوعی قدرشناسی دراین قسمت دعا دیده می شود یعنی این اصل بود که به من بنده فروع را آموزش داد. بوسیله انبیاء وائمه هدی وقرآن من یاد گرفتم چگونه وچه نوع نماز و روزه وحج وزکات وسایر اعمالم را انجام دهم خدایا ما درمکتب اهل بیت زانوزدیم وآموزه های دین را فرا گرفتیم « به ولا یتکم علمنا الله معالم دیننا»

 

بحقّ سَیّدِنا محمّدٍ وآلهِ الطّاهِرین
استاد حوزه و دانشگاه خراسان گفت: روایات بی شماری داریم مبنی بر این که آغاز و پایان هر کاری با یاد و نام پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت (ع) ایشان باشد که به نتیجه برسد. می گویند قبل از هر دعائی و در پایان هر دعائی ذکر صلوات برای استجابت دعا مؤثر است.
وی افزود: پیامبر اکرم حق بزرگی بر عهده امت دارد چرا که خدا بر ما منت نهاد که پیامبری برای هدایت ما فرستاد و از طرفی پیامبر اکرم (ص) در پیشگاه حضرت حق مقام بس عظیمی دارد وقتی ما خودمان مقام  منیعی نداریم خدا را به حق پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت می خوانیم یعنی ایشان را واسطه قرار می دهیم و چه پسندیده است که روز آخر ماه و آخرین دعا این عبارت بیان شود.
وی ادامه داد: با آغاز به نام و یاد آن بزرگواران روزه را شروع کردیم و دعا را و در پایان هم به یاد آن عزیزان و شکر و حمد حضرت حق به پایان می بریم تا به این برکت خواسته ما به اجابت برسد.
برکات یاد و نام اهل بیت علیهم السلام
حجت الاسلام تقوی گفت: فضیلت یاد و نام رسول گرامی اسلام و اهل بیت و صلوات بر آنها برکات فراوانی دارد که برخی از آنها عبارتست از اینکه فردای قیامت زمینه شفاعت را فراهم می کند، دعا ها به وسیله آن بزرگواران به اجابت می رسد اگر دعا کنند خداوند دعای ایشان را به سرعت مستجاب می کند، صلوات و یاد آنها سبب می شود که ملائکه بر ما درود بفرستند.
وی افزود: از تشنگی روز قیامت جلوگیری می کند، عذاب قبر و فشار قبر و تاریکی قبر با یاد آن عزیزان کم یا برطرف می شود، شیطان و ابلیس خار و ذلیل می شود زمانی که ببیند مردم پیرو و فرمان بردار رسول خدا و ائمه هستند و او دیگر نمی تواند آنها را گمراه کند.
وی ادامه داد: آمرزش گناهان را به همراه دارد خداوند فردای قیامت به آنها اجازه می دهد که گنه کاران امت را شفاعت کنند، موقعیت در عبادت نصیب انسان می شود چون آنها راهنما هستند ما همه معالم دینی را از آنها آموخته ایم در اصل خداشناسی ما از ناحیه آنهاست آنها به ما آموزش دادند هم توحید را و هم معاد را آنها گفتند که مفهوم عدالت چیست و آنها ما را با برکات رسالت و امامت آشنا کردند.
وی گفت: صلوات و یاد آل الله حسنات را افزایش می دهد کفه ی اعمال را سنگین می کند، بهترین یار و معین و شفیع و رفیق در روز تنهائی و بی کسی هستند روزی که «لا ینفع مال و لا بنون» اهل بیت همه پشت و پناه آدم هستند. آنچه گفته شد همه بر گرفته از روایات معتبر و موفق و با سند محکم گفته بود این ده مورد برگرفته ازحدود 30 روایت است که بصورت  خلاصه در قالب این مطالب بیان کردیم.


والحمدُ للهِ ربّ العالمین
رییس مرکز فقهی جوادالائمه بیان داشت: حمد خدا و سپاس به درگاه حق را جزئی از وظائف اصلی و اساسی خود می دانیم و بزرگترین خواسته ما موفقیت در حمد خداست چه کسی می تواند حمد و شکر اینکه موفق شد ماه رمضان را رزه بگیرد بجا آورد وحتی آنها که نتوانستند با فدیه دادن فقرا را شاد کردند بر همه این داده ها سپاس.
وی افزود: دربیانات امام جعفر صادق (ع) آمده است که شرح حال بهشتیان است در برابر نعمات الهی «إِنَّ أَطْیَبَ شَیْ‏ءٍ فِی الْجَنَّةِ وَ أَلَذَّهُ حُبُّ اللَّهِ وَ الْحُبُّ فِی اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ آخِرُ دَعْواهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ وَ ذَلِکَ أَنَّهُمْ إِذَا عَایَنُوا مَا فِی الْجَنَّةِ مِنَ النَّعِیمِ هَاجَتِ الْمَحَبَّةُ فِی قُلُوبِهِمْ فَیُنَادُونَ عِنْدَ ذَلِکَ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ"»
در ترجمه دارد که: پاکیزه ‏ترین و لذیذترین چیزى که در بهشت مورد استفاده قرار مى‏گیرد، محبت خدا، و محبت در راه خدا و ستایش کردن و حمد پروردگار است و آخرین دعاى آنان حمد و ستایش خداوند عالمیان است بهشتیان در برابر هر نعمت حمد می کنند واین بر گرفته از قرآن است که در سوره یونس می فرماید «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ یَهْدِیهِمْ رَبُّهُمْ بِإِیمَانِهِمْ تَجْرِی مِن تَحْتِهِمُ الأَنْهَارُ فِی جَنَّاتِ النَّعِیمِ... دَعْوَاهُمْ فِیهَا سُبْحَانَکَ اللَّهُمَّ وَتَحِیَّتُهُمْ فِیهَا سَلاَمٌ وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ ».
وی ادامه داد: چه قدر این عبارت بجا انتخاب شده است ذکرالحمد للّه رب العالمین حسن ختام نیایش اهل بهشت است و اگر چنین است چه بهتر که روزه داران در این ماه و در این بهشت زمینی آخرین دعای روزانه شان هم نوا با اهل بهشت باشد. به پایان آمد این دفتر، حکایت همچنان باقی است.
حجت الاسلام تقوی در پایان شرح و تفسیر دعای سی اُمین روز بیان داشت: در آخرین لحظات روز آخر ماه مبارک رمضان از محضر حضرت حق درخواست عاجزانه داریم که همه آنچه در این ماه به ذهن ناقص خود دعا کردیم و آنچه در سینه داریم و نشد بیان کنیم و آنچه بلد نیستیم بیان کنیم و آنچه نمی دانیم که خیر ماست و تو بر آن آگاهی همه را به اجابت برسان.
وی افزود: در این لحظات تقسیم، اجر و پاداش افراد، از خدا درخواست می کنیم که اگر این فعل ناقص و اندک قرار است بر آن عنایتی شود و مأجور باشد ثواب آن را هدیه می کنیم برای سلامتی حضرت بقیة الله الاعظم امام زمان (عج) و تعجیل در فرج آن بزرگوار و هدیه به ارواح همه مؤمنین و مؤمنات، بزرگان از اساتید و مراجع به خصوص روح بلند حضرت امام(ره).
وی ادامه داد: همه با هم به دعا می نشینیم برای سلامتی و موفقیت سکان دار کشتی انقلاب و یگانه مدافع اسلام راستین و بزرگ مرجع جهان اسلام مقام معظم رهبری (مدظله) و همه خدمت گذاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی.

تقدیر از خبرگزاری رسا در انتشار شرح و تفسیر دعای روز
رییس مرکز فقهی جوادالائمه گفت: آخرین سخن طلب موفقیت، شادکامی و نصرت و یاری الهی برای همه دست اندرکاران خبر گزاری رسا که به حق در دفاع از اسلام عزیز و آبروی حوزه های علمیه پشتیبانی و حراست می کنند در این برهه حساس که نیاز اسلام و نظام به اطلاع رسانی قوی دقیق و مستند از ضروریات به حساب می آید به خصوص نسبت به نقل قرآن و احادیث و اخبار مربوط به اهل بیت و نیز اخبار بیوت مراجع عظام و صحت در انتقال منویات و نظریات و تدابیر و اندیشه های ناب مقام معظم رهبری، بحق سربازان گمنام و خدوم و مخلص حضرت بقیة الله الاعظم بوده و خواهند بود انشاء الله.
/933/ت301/ب

/ پايان خبر /
  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه