• ایران
  • شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
دعاي روز بیست پنجم ماه ماه رمضان به همراه شرح و تفسير: تولی و تبری در کنار عمل به سنت رسول خدا، رمز رستگاری است
تالیفات

دعاي روز بیست پنجم ماه ماه رمضان به همراه شرح و تفسير: تولی و تبری در کنار عمل به سنت رسول خدا، رمز رستگاری است

تولی و تبری در کنار عمل به سنت رسول خدا، رمز رستگاری است

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز فقهی جوادالائمه در شرح و تفسیر دعای روز بیست پنجم ماه مبارک رمضان، به بیان دوستان خدا در قرآن و روایات پرداخت.

اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِکَ ومُعادیاً لأعْدائِکَ مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِکَ یا عاصِمَ قُلوبِ النّبییّن
خدایا قرار بده مرا در این روز دوست دوستانت ودشمن دشمنانت و پیرو راه و روش خاتم پیغمبرانت اى نگهدار دلهاى پیامبران


اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِکَ
حجت الاسلام علی اصغر تقوی، رییس مرکز فقهی جوادالائمه در گفت ‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد پیرامون شرح دعای روز بیست و پنجم بیان داشت: هر حب و بغضی و هر محبتی باید بر اساس رنگ خدائی شکل بگیرد محبوبیتها همیشه و همه جا هست اما وقتی ارزشمند است که خدائی باشد.
وی افزود: اما در این فراز دعا محبت به اولیاء الهی درخواست می شود اولیاء الهی چه کسانی هستند که باید محب آنها بود؟ حضرت رضا (ع) می فرمایند «کمال الدین و لا یتنا و البرائة من عدونا» کمال دین ولایت ماست و برائت وبیزاری از دشمنان ما.
وی ادامه داد: محبت اهل بیت بنیان ایمان مؤمن است رکن ایمان فرد محبت اهل بیت است قوام محبت خداوند در محبت اهل بیت است بدون محبت اهل بیت محبت خدا بیهوده است حضرت رضا (ع) فرمودند «کلمه لا الله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی» ودر پایان فرمودند « بشرطها وشروطها وانا من شروطها».
وی افزود: این یعنی زمانی لا اله الله حصن مؤمن است که همراه محبت اهل بیت باشد همه شروط توحیدی وموحد بودن در ولایت اهل بیت نهفته است فردای قیامت اولین سوالی که پرسیده می شود از محبت اهل بیت است.
حجت الاسلام تقوی در ادامه گفت: « قال رسو ل الله (ص) أَوَّلُ مَا یُسْأَلُ عَنْهُ الْعَبْدُ حُبُّنَا أَهْلَ الْبَیْتِ» روایت داریم که محبت حضرت علی (ع) وقتی بود گناهان ضرر نمی رسانند یعنی وقتی محبت علی (ع) آمد گناه خود بخود می رود البته این نکته را باید دقت داشت که محب واقعی علی (ع) به دنبال گناه نمی رود محبت اولیائ الهی واهل بیت عصمت و طهارت (ع) کفاره گناهان است.
وی افزود: روزی یکی از اصحاب رسول خدا (ص) محضر آن حضرت بود حضرت به او فرمودند محبت وغضب را بخاطر خدا داشته باشد خدا و دوستان خدا را دوست داشته باش و با دشمنان خدا دشمن باش یعنی همان اصل تولی و تبری.
وی ادامه داد: آن صحابی رسول خدا (ص) سؤال کرد ولی خدا کیست که من دوستش داشته باشم و دشمن کیست؟ رسول اکرم (ص) به حضرت علی (ع) اشاره فرمودند و سپس به آن صحابی فرمودند دوستی علی دوستی خداست و دشمنی او دشمنی خدا، دوستانش را دوست بدار و دشمنانش را دشمن.
وی گفت: پیامبر اکرم (ص) خطاب به انصار فرمودند آیا راهنمائی کنم شما را به چیزی که اگر بدان چنگ بزنید بعد از من‏ هرگز گمراه نشوید گفتند آری یا رسول الله حضرت فرمود این علیست دوستش بدارید به دوستی من، و احترامش کنید به احترام من، که خداوند به وسیله جبرئیل فرمانم داد این را برای شما بگویم.
کارشناس مذهبی صداوسیما بیان داشت: خداوند چه کسانی را دوست دارد که ما نیز آنان را دوست داشته باشیم؟ « ان الله یحب التوابین و یحب المتطهرین» یک گروه که خدا دوست دارد توبه کنندگان و یک گروه پاکیزگان هستند.
وی افزود: «والله یحب المحسنین» گروه دیگر را معرفی می کند که نیکو کاران هستند و «ان الله یحب المقسطین» گروه دیگر که اهل قسط وعدل را بیان می کند.
وی ادامه داد: «فسوف یأتی الله بقوم یحبهم و یحبونه» خدا بیاورد قومی را که دوستشان دارد و آنها او را دوست دارند «ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمن » آنان که ایمان آورده اند وکار شایسته انجام داده اند خداوند مهربان برایشان دوستی قرار می دهد.
وی گفت: «والذین آمنوا اشد حبا لله» آنان که ایمان آورده اند در دوستی خدا سخت ترند توبه کنندگان، اهل تقوی، پاکیزگان، نیکوکاران، مؤمنین به خدا وروز قیامت وآنها که عمل صالح انجام می دهند نیز در گروه دوستان خدا هستند.

ومُعادیاً لأعْدائِکَ
رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه بیان داشت: امام باقر(ع) می‏فرمایند «هل الدین الا الحب و البغض» آیا دین غیر از حب( تولی) و بغض (تبری) است.تولی و تبری از فروعات دین مبین اسلام است به خصوص درفرهنگ غنی شیعه که جایگاه خاصی دارد.
وی افزود: تولی به معنای دوست داشتن دوستان خدا و تبری به معنای بیزاری جستن و تنفر از دشمنان خدا که این اصل یکی از آموزه های اساسی دین مبین اسلام است. درجلد 27 بحار دارد که به امام صادق (ع) عرضه داشتند شخصی شما را دوست دارد اما در برائت وبیزاری از دشمنان شما ضعیف عمل می کند حضرت فرمودند «هیهات کذب من ادعی محبتنا و لم یتبرء من عدونا» هرگز چنین نیست؛ دروغ می گوید هر کس که ادعا می کند دوست ماست ولی از دشمن ما بیزاری نجوید.
وی ادامه داد: دربیان دیگری به نقل همان بحارمی فرمایند «من شک فی کفر اعدائنا و الظالمین لنا فهو کافر» هر کس در کفر دشمنان ما و کسانی که به ما ظلم کردند شک داشته باشد خودش کافر است.
وی گفت: ازحضرت امام جعفر صادق (ع) نقل شده که حضرت فرمود به دنبال رضایت خدا رفتم آن را در بقض اهل معصیت یافتم یعنی غضب نسبت به کسانی که در گناه جسورند.
عضو نخبگان تبلیغ خراسان گفت: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَعَدُوَّکُمْ أَوْلِیَاء تُلْقُونَ إِلَیْهِم بِالْمَوَدَّةِ » اى کسانى که ایمان آورده‏اید دشمن من و دشمن خودتان را به دوستى برمگیرید [به طورى] که با آنها اظهار دوستى کنید.
وی افزود: قران کریم مرز دوستی ودشمنی را به خوبی تبیین می فرماید وراه درست را نشان می دهد «لَا تَجِدُ قَوْمًا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ یُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ... رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ أُوْلَئِکَ حِزْبُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» ایمان به خدا و روز قیامت با دوستی دشمان خدا در یکجا جمع نمی شود حتی اگر نزدیکان جزء دشمنان باشند قرآن تکلیف را بیان کرده است.


مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِکَ
نویسنده کتاب هزار از هزاران سخن گفت: سنت پیامبر اکرم(ص) و خاتم انبیاء چیست که باید به سنت عمل کرد چرا از خدا طلب می کنیم که به سنت خدا پای بند باشیم؟
وی افزود: سنت همان رویه و فرمایشات پیامبر است که باید به آن مقید بود سنت بطور کلی جامع همه دستورات ابلاغی از سوی خدا به پیامبرش و همان شریعت الهی است  که در کنار مفسران الهی و کارشناسان واقعی ان یعنی اهل بیت و عترتش در بین ما به امانت گذاشته است.
وی ادامه داد: اما بصورت خاص در فرمایشات نبی اسلام برخی اعمال سنت معرفی شده است مثلا ازدواج سنت است «النکاح سنتی فمن رغب عن سنتی فلیس منی» پیامبر اکرم (ص) می فرمایند ازدواج سنت من است هر کس سرپیچی کند از من نیست.
کارشناس مسائل خانواده و سبک زندگی اسلامی گفت: امام صادق (ع) به خانمی که محضر حضرت آمد و عرض کرد می خواهم فقط عبادت کنم و ازدواج مانع عبادت است فرمودند اگر ازدواج نکردن خوب و پسندیده می بود مادرم حضرت زهرا (س) این کار را می کردند.
وی افزود: ترک ازدواج یعنی عمل نکردن به سنت رسول خاتم (ص) و آنچه از ناحیه رسول خاتم آمده است به خصوص در شرایط کنونی جامعه که رهبری معظم هم نسبت به پیری جامعه و کمی نسل جوان هشدار داده اند باید جوانان عزیز توجه کنند و خانواده ها هم در این مسیر ازدواج آسان قدم بردارند برخی رسم و رسوم را نادیده بگیرند و از تجملات که همچون سدّی در برابر ازدواج قرار گرفته است چشم بپوشند.
وی ادامه داد: خداوند در قرآن کریم می فرماید « مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ وَ مَنْ تَوَلَّى فَما أَرْسَلْناکَ عَلَیْهِمْ حَفیظاً» کسی که از پیامبر اطاعت کند، خدا را اطاعت کرده و کسی که سرباز زند، تو را نگهبان  و مراقب  او نفرستادیم  و در برابر او، مسؤل نیستی یعنی رهایش کردیم. « وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ» آنچه را فرستاده [او] به شما داد آن را بگیرید و از آنچه شما را باز داشت بازایستید و از خدا پروا بدارید که خدا سخت‏کیفر است.
استادحوزه و دانشگاه خراسان گفت: مثلا سیره حضرت علی(ع) بر سیره رسول خدا (ص)استوار بود لحظه و طرقة العینی آن حضرت خلاف سیره رسول خدا عمل نکرد درنتیجه جنگ و صلح و صبر و حلم و انتقام همه بر مبنای عمل به سنت رسول خدا بود. قیام امام حسین (ع) و صلح امام حسن (ع) و هر چه قال الباقر و قال الصادق داریم آنچه معتبر و مستند است و صحیح السند است همه سنت رسول خاتم است تبعیت ازایشان مایه فلاح است. و مخالفت مایه هلاکت.
وی افزود: هر کس پیروی کند نجات می یابد و هر که سر کشی کند هلاک می شود درکتاب شریف کافی ازامام صادق (ع نقل شده است که «انْظُرُوا إِلَى مَنْ کَانَ مِنْکُمْ قَدْ رَوَى حَدِیثَنَا وَ نَظَرَ فِی حَلَالِنَا وَ حَرَامِنَا وَ عَرَفَ أَحْکَامَنَا فَارْضَوْا بِهِ حَکَماً فَإِنِّی قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَیْکُمْ حَاکِماً فَإِذَا حَکَمَ بِحُکْمِنَا فَلَمْ یَقْبَلْهُ مِنْهُ فَإِنَّمَا بِحُکْمِ اللَّهِ قَدِ اسْتَخَفَّ وَ عَلَیْنَا رَدَّ وَ الرَّادُّ عَلَیْنَا الرَّادُّ عَلَى اللَّهِ وَ هُوَ عَلَى حَدِّ الشِّرْکِ بِاللَّهِ » امام (ع) می فرمایند به افراد نظر کنید ببینید نظر او درباره حلال وحرام ما چیست به احکام ما چه نگاهی دارد آیا قبول دارد به سنت ما عمل می کند مخالفت باما مخالفت باخدا ودرحد شرک به خداست.
وی افزود: « وَمَا کَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَن یَکُونَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَن یَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُّبِینًا» و هیچ مرد و زن مؤمنى را نرسد که چون خدا و فرستاده‏اش به کارى فرمان دهند براى آنان در کارشان اختیارى باشد و هر کس خدا و فرستاده‏اش را نافرمانى کند قطعا دچار گمراهى آشکارى گردیده است. «مَّنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللّهَ»عمل به سنت وسیره رسول اکرم زمان ومکان نمی شناسد حتی ابراهیم خلیل آرزوی پیروی کردن از این سنت را دارد.
وی ادامه داد: «فَآمِنُواْ بِاللّهِ وَرَسُولِهِ النَّبِیِّ الأُمِّیِّ الَّذِی یُؤْمِنُ بِاللّهِ وَکَلِمَاتِهِ وَاتَّبِعُوهُ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ» تنها راه هدایت در تبعیت از رسول خدا وجانشینان اوست چرا بیراهه برویم رسوالله مطیع خداست .بجز وحی سخن نمی گوید درنتیجه اطا عت او راه ثواب ونجات است.


یا عاصِمَ قُلوبِ النّبییّن
حجت الاسلام تقوی گفت: در اینکه پیامبران آیا معصومند و اگر معصومند عصمت آنها از چه نوع عصمتی است؟ آیا عصمت انبیاء مثل عصمت چهارده معصوم (ع) است؟ سخن بسیار است.
وی افزود: عصمت یک معنای ظاهری دارد یعنی کسی که نه گناه می کند و نه فکر گناه برخی از لغت شناسان عصمت را این گونه معنی کرده اند که عصمت عبارت است از نیروئی درونی که دارندۀ آن از ارتکاب گناه باز می ماند و عصمت سبب می شود تا معصوم، کار واجبی را ترک نکند و حرامی را مرتکب نشود و تحت تأثیر هواهای نفسانی، مرتکب گناهی نشود.
وی ادامه داد: العَصم به معنی امساک یا نگهداشتن و حفظ کردن، اعتصام درآویختن و دست پازدن، عصمة الانبیاء حفظ کردن خداوند انبیاءرا گویند مرحوم سید مرتضی(ره) نیز عصمت را لطفی الهی معرّفی می کند که به واسطه آن، بنده با اختیار خود از فعل قبیح خودداری می کند.
رییس مرکز فقهی جوادالائمه بیان داشت: مرحوم شیخ مفید ره در این باره می فرمایند « العصمة لطف یفعله الله تعالى بالمکلف بحیث یمتنع منه وقوع المعصیة وترک الطاعة مع قدرته علیهما» عصمت، لطفی از جانب خداوند است که شامل حال مکلف می‌شود و او را از وقوع در معصیت و ترک اطاعت باز می‌دارد؛ با این که آن شخص قادر به انجام آن‌ دو هست.
وی افزود: آیا دیگران هم می توانند معصوم باشند؟ آیا عصمت درجه بندی است و در افراد مختلف متفاوت است؟ آیا عصمت انبیاء توسط خداوند حفاظت و حراست می شود؟ آیا اینکه حضرت آدم از میوه ی ممنوعه خورد این مخالف عصمت انبیاء است یا ترک اولی است و ارتباطی به عصمت انبیاء ندارد.
وی ادامه داد: آیا در قضیه ی حضرت یوسف خدا نگهدارنده ی عصمت حضرت یوسف بود که دامنش به گناه آلوده نشود. اینها همه مسائلی است که باید در جای خودش مورد بحث وبررسی قرار گیرد.
حجت الاسلام تقوی گفت: قطعا در همه دوران عمر انبیاء الهی خداوند عنایت  ویژه داشته و اگر نبود تفضل الهی آنان نیز به بیراهه می رفتند و این خداست که نگهدار است. ولی عوامل درونی اصل و تأثیر گذار در تفضل خدا هستند.
وی افزود: « وَلَوْلاَ فَضْلُ اللّهِ عَلَیْکَ وَرَحْمَتُهُ لَهَمَّت طَّآئِفَةٌ مُّنْهُمْ أَن یُضِلُّوکَ وَمَا یُضِلُّونَ إِلاُّ أَنفُسَهُمْ وَمَا یَضُرُّونَکَ مِن شَیْءٍ وَأَنزَلَ اللّهُ عَلَیْکَ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَعَلَّمَکَ مَا لَمْ تَکُنْ تَعْلَمُ وَکَانَ فَضْلُ اللّهِ عَلَیْکَ عَظِیمًا» و اگر فضل خدا و رحمت او بر تو نبود طایفه‏اى از ایشان آهنگ آن داشتند که تو را از راه به در کنند و[لى] جز خودشان [کسى] را گمراه نمى‏سازند و هیچ گونه زیانى به تو نمى‏رسانند و خدا کتاب و حکمت بر تو نازل کرد و آنچه را نمى‏دانستى به تو آموخت و تفضل خدا بر تو همواره بزرگ بود.
وی ادامه داد: به هر حال در این روز محبت اولیاء و دشمنی اعدا را در کنار توفیق به عمل به سنت رسول خدا را درخواست کردیم و به آن صفتی قسمش دادیم که نگهدارنده قلب ودل و عصمت انبیاست. که ان شاءالله به اجابت برسد./933/ت301/ب

/ پايان خبر /
  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه