• ایران
  • پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳
رمز بعثت حضرت رسول به پیامبری
اخبار

رمز بعثت حضرت رسول به پیامبری


رییس مرکز فقهی جوادالائمه تبیین کرد؛
رمز بعثت حضرت رسول به پیامبری خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز فقهی جوادالائمه(ع) به «رحمة للعالمین» بودن رسول اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: در قرآن، تعبیر «خلق عظیم» فقط درباره رسول گرامی اسلام(ص) به کار رفته است و پیامبر اکرم(ص) به خاطر مکارم اخلاقی و اخلاق نیکو «رسول الله» شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی اصغر تقوی، رییس مرکز فقهی جوادالائمه(ع) بعد از ظهر سه شنبه در برنامه روشنا شبکه جام جم صدا و سیما با اشاره به رحمة للعالمین بودن رسول اکرم(ص) اظهار داشت: تعبیر رحمة للعالمین به اقتضاهای گوناگون، هفتاد مرتبه در قرآن آمده است و مفسران به اتفاق، رحمت پیامبر اکرم(ص) را بعد از رحمت عام پروردگار، برای تمام مخلوقات حتی دشمنان ایشان نیز صادق می‌دانند.

 

وی به داستان ایمان آوردن «صفوان» که از دشمنان سرسخت پیامبراکرم(ص) بود اشاره کرد و گفت: «صفوان» پس از فتح مکه، مخفی شد و دو ماه از حضرت  مهلت خواست تا درباره اسلام تحقیق کند اما پیامبراکرم(ص) با مهربانی به وی چهارماه فرصت دادند.

 

حجت الاسلام تقوی، ندامت و پذیرش هدایت را شرط شمول رحمت پیامبر(ص) خواند و تأکید کرد: توبه «صفوان» سبب شد تا رحمت پیامبراکرم(ص) شامل حالش شود و در راه اسلام و حقانیت رسول اکرم(ص) به تبلیغ بپردازد.

 

وی به اخلاق عظیم پیامبر اکرم(ص) اشاره و ابراز کرد: از همسر رسول خدا(ص) سؤال شد که اخلاق پیامبر(ص) در خانه چگونه است؟ عرض کرد «اخلاق پیامبر قرآنی، عظیم و به دور از مادیات و امور پست دنیا است چنان که قرآن درباره ایشان می‌فرماید؛ انک لعلی خلق عظیم».

 

رییس مرکز فقهی جوادالائمه(ع) بیان داشت: در قرآن، تعبیر «خلق عظیم» فقط درباره رسول گرامی اسلام(ص) به کار رفته است و پیامبر اکرم(ص) به سبب مکارم اخلاقی و اخلاق نیکو «رسول الله» شدند.

 

وی یادآور شد: خداوند متعال در قرآن از حضرت محمد(ص) و حضرت ابراهیم(ع) تعبیر به اسوه و الگو می‌کند زیرا حضرت ابراهیم(ع) نیز همچون پیامبر اکرم(ص) به سبب اخلاق نیک و پسندیده «خلیل الله» شدند.

 

حجت الاسلام تقوی به روایات شیعه و سنی درباره تقسیم کار در سیره پیامبراکرم(ص) اشاره کرد و گفت: در کتب شیعه و سنی آمده است که پیامبر اکرم(ص) با زیردستان مهربان بودند و اگر خدمتکاری در حین انجام کاری خسته می‌شد ایشان باقی‌مانده آن کار را انجام می‌دادند.

 

وی صبر پیامبر اکرم(ص) را از مصادیق خلق عظیم ایشان دانست و خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) در این باره فرمودند «کسی را سراغ ندارم که در صفت «صبر» به جدم رسول الله(ص) برسد.»

 

رییس مرکز فقهی جوادالائمه(ع) تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) در سال‌های نخست بعثت از سوی مردم مورد آزار و اذیت قرار ‌گرفته و مجروح و زخمی به منزل می‌آمدند که پس از وضو گرفتن به نماز می‌ایستادند و دست به دعا برداشته می‌فرمودند «خدایا کسانی که در حق من ظلم کردند افرادی نادان هستند و به هدایت تو محتاج‌اند.»

 

حجت الاسلام تقوی در پایان به راهپیمایی باشکوه اربعین حسینی(ع) اشاره کرد و افزود: دشمنان تا امروز از عاشورا وحشت داشتند اما از این به بعد از راهپیمایی بی‌نظیر اربعین حسینی(ع) احساس خطر خواهند کرد./908/پ202/س

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه