• ایران
  • جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
ضرورت تبلیغ طلاب در فضای مجازی و پاسخگویی به شبهات
اخبار

ضرورت تبلیغ طلاب در فضای مجازی و پاسخگویی به شبهات

حجت الاسلام علی اصغر تقوی رییس مرکز فقهی جوادالائمه(ع) در گفت‌وگو باخبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، گفت: همه انبیای الهی مأمور به تبلیغ بودند و در این راه مرارت ها و شدائدی را متحمل شدند و رسالت و همه اهداف مقدس اولیای الهی بر اساس تبلیغ شکل گرفته است.


وی افزود: پیامبر اکرم مأمور به تبلیغ می شود «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ» آنهم در چه شرایطی، در مسیر راه در بیابانی عاری از امکانات مسکونی و فراهم بودن زمینه رفاهی یعنی سرزمینی غدیر خم و و هشدار داده می شود که اگر این مهم انجام نشود « وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ».


تبلیغ ضروری و نیاز به زمان و مکان ندارد


رییس مرکز فقهی جوادالائمه بیان داشت: زمانی که تبلیغ ضرورت باشد مکان و زمان نمی شناسد پیامبر اکرم (ص) سوار بر شتر و در مسیر تجارت شام در حالی که هنوز رسما مبعوث نشده و بعثت شکل نگرفته، دست از تبلیغ بر نمی دارد.


وی افزود: تمام عمر رسول خدا به تبلیغ سپری شد چه در سفر و چه در حضر چه در خانه و چه در مسجد چه در کوچه و چه در نخلستان و کوه و بیابان، چه در وضعیت عادی و نرمال و چه در حالت دفاعی یا عرصه جنگ و جهاد.


حجت الاسلام تقوی گفت: همه ائمه ما اینگونه عمل کردند سیره نبوی و علوی و روش موحدان به جز این نبوده و نیست ائمه ما چه در شرایط عادی و چه در شرایط خفقان و سخت، چه در زندان و چه در زیر شکنجه های وحشیانه دشمن دست از تبلیغ برنداشتند.


وی افزود: حضرت امام(ره) آن پرچمدار مرجعیت شیعه می فرمود اگر کویت اجازه فرود ندهد فرودگاه به فرودگاه می روم و تبلیغ می کنم و زمانی دیدیم که نوفل لوشاتو فرانسه مرکز تبلیغ دین شد و بخشی از تاریخ تشیع و اسلام را از آن خود کرد.


حجت‌الاسلام تقوی ادامه داد: یادمان نرفته دو جلسه درس قبل انقلاب مقام معظم رهبری مدظله العالی خطاب به ساواک شاه فرمودند اگر هیچ کجا به ما اجازه سخن گفتن ندهید دردعای دست نماز میت تبلیغ دین خواهیم کرد.


استاد حوزه و دانشگاه خراسان گفت: مگر نه اینکه حضرت سجاد(ع) در قالب دعا بیشترین و بهترین نوع تبلیغ را در شرایط سخت خفقان انجام داد آن بزرگوار حتی در قالب گریه و بعضا سکوت های معنا دار خود دست از تبلیغ دین برنداشت.

 

وی افزود: در بخش اعظمی از دوران رسالت انبیای بزرگ الهی و درتمام دوران بعد از ظهور اسلام و بعثت رسول گرامی اسلام، تبلیغ دین زمان و مکان و جغرافیا را در نوردیده و با عبور از همه گردنه های خطر برقله افتخار نشسته است


حجت‌الاسلام تقوی ادامه داد: چه آن روزی که پیامبر اکرم(ص) با دندان شکسته به منزل بر می گردد و چه آن روزی با قدرت و اقتدار علی (ع) را روی دست خود بلند می کند و فریاد من کنت مولاه سر می دهد چه آن روزی که امیر مؤمنان علی(ع) می فرماید «صبرت و فی العین قدیً و فی الحلق شجاً» وچه آن روزی که «ضربة على یوم الخندق افضل من عبادة الثقلین» در گوش حضرت طنین انداز می شود.


رییس مرکز فقهی تبلیغ جوادالائمه بیان داشت: ضرورت تبلیغ جایش را با هیچ چیز عوض نمی کند امام حسین(ع) بهترین تبلیغ را آن زمان انجام می دهد که فرمود « ان کان دین مُحَمَّداً لَمْ یستقم الَّا بقتلی فیاسیوف خذینی  » اگر دین جدم یاری نمی شود مگر با کشته شدن من ای شمشیرها مرا در بر بگیرید.


وی افزود: قطعا اسوه های این چنین و هزاران الگو و نمونه دیگر بس است برای اینکه بپذیریم زمان برای تبلیغ دین قابل جایگزینی با چیزی نیست و ضرورت آن در همه زمان ها و مکان ها قابل لمس است.


اهمیت تبلیغ دین در فضای مجازی


عضو خبرگان تبلیغ خراسان بیان داشت: دین همه ما را به یاری می طلبد هل من ناصر که وارد فضای مجازی شود و از دین خدا حراست و پاسداری کند.


وی افزود: فضای مجازی برای خیلی از بزرگان حوزه های علمیه واعاظم شاید به صورت دیداری و میدانی امکان ورود نباشد اگر چه لحظه به لحظه توسط شاگردان و سربازان مکتب امام زمان که آنان هم از اساتید  همان مکتب هستند رصد می شود و گزارش امر به سمع بزرگان می رسد و راه کارهای  ارائه شده از جانب حضرات به کار گرفته می شود.


حجت الاسلام تقوی گفت: ولی با همه این وجود نیاز به یک بسیج همگانی است که البته با توجه به شناختی که فکر می کنم از شرایط دارم چند نمونه از پیشنهادات را محضر حضرات اساتید و مراجع معظم تقلید ارائه و به رسم ادب در انتظار دستور آن اعزه می نشینیم.


وی افزود: در موقعیت حساس کنونی نیاز به یک بسیج عمومی برای ورود به فضای مجازی است همان گونه که در ماه مبارک رمضان یا محرم و صفر سیل عظیم مبلغان بر سراسر جهان برای تبلیغ اعزام می شوند و همه همکاری می کنند.


وی ادامه داد: به طور مثال دروس تعطیل می شود  اساتید همراه و هم فکر با مراجع بزرگوار حمایت می کنند و یا مساعدت بودجه های اندک ولی پرخیر و برکت، پذیرایی مردم از مبلیغن و غیره نمونه هایی از بسیج عمومی در تبلیغ محرم و صفر و رمضان است.


رییس مرکز فقهی جوادالائمه بیان داشت: همه کسانی که در فضای مجازی آماده به کار و حاضر برای کار میدانی هستند و تخصص و تبحر دارند حالا چه کلی و چه نسبی نیاز مبرم مالی دارند اگر روزی کتاب اهدا می شد و جزء بایسته های تبلیغ بود امروز لب تاب تبلت و انواع نرم افزار های مفید و ابزارهای کار رسانه ای نیاز است و می توان از همان بودجه های اندک و پرخیز و برکت بهره گرفت و درپی رفع نیاز تبلیغی آنها بود.


وی افزود: نیاز مبرم به مشوق های بایسته وفوری برای تبلیغ در فضای مجازی است همان گونه که استاد در حوزه از موقعیت های اجتماعی و احترامی و غیره برخوردار است می تواند کسی که در این فضا با کار مخلصانه و شبانه و روزانه درگیر شده و با بهره گیری از روح و جسم با تمام وجود تلاش می کند مثل یک استاد، یک مبلغ، یا یک امام جماعت مورد توجه حداقل مسؤلین حوزه های علمیه قرار بگیرد.


حجت‌الاسلام تقوی ادامه داد: در بزرگترین مانور تبلیغی شیعی یعنی دوماه محرم و صفر بسیج غیر متصور صورت می گیرد یکی پول دارد دیگری هنر، یکی علم دارد و دیگری پرده نویس، یا منبر ساز، آشپز، سینه زن و زنجیر زن از طرفی حتی کودکان در نماد شیرخوارگان حسینی و زنان در همه عرصه های عاشورا گرد هم می آیند و این تشکل شیرخورگان تا کهنسالان  در کنار عالمان و متفکران و اندیشممندان جامعه شکل می گیرد به عبارتی هر کس با هر توان و طرح و ایده وارد این عرصه می شود که عاشورایی شود و این لبیک یا حسین است که گوش فلک را پر و چشمان دنیا را به سوی ما خیره می کند.


استاد حوزه و دانشگاه خراسان افزود: بنابراین برای تبلیغ دین و تشکل عاشورایی هجوم به فضای مجازی لازم است که باید باهمه توان به عرصه وارد شویم حوزه ها و دانشگاه، بازار، دولت، ملت، احزاب و غیره، همه و همه دست در دست هم از همه توان و امکانات باید بهره گرفت و وارد فضای مجازی شد و اجازه نداد که خلا دینی وجود داشته باشد بلکه اینگونه با هجمه به فضای مجازی جلوی شبه افکنی ها گرفت.


وی در پایان گفت: کم نیستند بحمدالله نیروهای پرتوان علمی کاربردی که بتوانند این فضا را تغذیه کنند کم نیست کتب و نوشته هایی که اگر با کمک خیرین وارد این فضا شود چه مکتوبات چه خطابه ها و چه پاسخ به شبهات و مسائل فقهی  قلب حضرت بقیه اله رو شاد کنند./933/ت301/ب4

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه