• ایران
  • پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
نامه رهبر انقلاب فرصت تخریب اسلام را به تبلیغ دین تبدیل کرد
اخبار

نامه رهبر انقلاب فرصت تخریب اسلام را به تبلیغ دین تبدیل کرد

رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه:
نامه رهبر انقلاب فرصت تخریب اسلام را به تبلیغ دین تبدیل کرد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام تقوی نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا را، حاکی از کیاست، حکمت و دانایی ایشان دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب همچون همیشه تهدیدهای دشمن را به فرصت تبدیل کردند.

حجت الاسلام علی اصغر تقوی، رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا با قرائت آیه (قُلْ هَذِهِ سَبِیلِی أَدْعُو إِلَى اللّهِ عَلَى بَصِیرَةٍ أَنَاْ وَمَنِ اتَّبَعَنِی وَسُبْحَانَ اللّهِ وَمَا أَنَاْ مِنَ الْمُشْرِکِینَ(یوسف، 108)) گفت: این آیه شریفه بیان گر این است تبیلغ دین  بر اساس معیارها و قواعد و ضوابط و شرایط زمانی و مکانی متغیر بوده و راه اصلی رسالت انبیا و اولیای الهی دعوت به بصیرت، آگاهی و شناخت است و این بصیرت در جهت دعوت به خداست.

 

وی افزود: نامه مقام معظم رهبری در شرایط کنونی جهان باتوجه به اهانت به ساحت مقدس نبی اکرم(ص) و تخریب اسلام نشان از درایت و کیاست و دانایی ایشان داشت که بر اساس آیه 108 سوره یوسف متناسب با شرایط خاص این زمان صورت گرفته است و فرصت تخریب اسلام را از دشمن گرفته و بدل به تبلیغ این دین مبین کرده است.

 

تغییر شیوه تبلیغ متناسب با شرایط زمان و مکان

 

حجت الاسلام تقوی گفت: گوینده مشخص است و مخاطب هم مشخص و راه هم معین و تقلید هم همراه با شناخت نه خشک، نه دستوری، نه ظالمانه، نه جاهلانه است و نه از سر قدرت و استکبار.

 

وی با اشاره به «قوُلْ هَذِهِ سَبِیلِی» و بیان اینکه کدام راه؟ دعوت به خدا، چگونه؟ با بصیرت و آگاهی گفت: مرحوم شهید مطهری در توصیف این حقیقت که پاسخ گویی به نیازهای جامعه در مسائل اجتماعی سیاسی دینی و فکری و عقیدتی در همه زمانها و مکان ها یکسان نیست می گفت، بستگی دارد به سطح تمدن و فرهنگ جامعه و میزان آگاهی مردم به مسائل مختلف.

 

رییس مرکز فقهی جوادالائمه بیان داشت: قرآن کریم هم در ارائه راه کاری در سوره انفال می فرماید «وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّکُمْ وَآخَرِینَ مِن دُونِهِمْ لاَ تَعْلَمُونَهُمُ اللّهُ یَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَیْءٍ فِی سَبِیلِ اللّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ(انفال،60)» و هر چه در توان دارید از نیرو و اسبهاى آماده بسیج کنید تا با این [تدارکات] دشمن خدا و دشمن خودتان و [دشمنان] دیگرى را جز ایشان که شما نمى‏شناسیدشان و خدا آنان را مى‏شناسد بترسانید و هر چیزى در راه خدا خرج کنید پاداشش به خود شما بازگردانیده مى‏شود و بر شما ستم نخواهد رفت.

 

حجت‌الاسلام تقوی افزود: از هر توان و نیرویی برای مقابله با تفکرات و القائات و شبهه افکنی ها باید به میدان آمد و مقابله با ترفند های دشمن راه کارهای مخصوص خود را دارد که رهبران بزرگ الهی و اولیا با توجه به شناخت زمان و مکان و تسلط بر اوضاع و احوال جهان از عهده مقابله با آن به خوبی بر آمده اند.

 

وی ادامه داد: تمام آموزه های دینی و حتی غیر دینی به این نکته اشاره دارند که باید با منطق روز و زبان روز و افکار روز آشنا شد و از همان طریق در جهت هدایت و رهبری مردم اقدام کرد.

 

عظمت و کارایی ولایت فقیه

 

حجت الاسلام تقوی گفت: اگر اسلام عزیز تاکید فراوان بر اصل مدیر و مدبر بودن رهبری دارد و اگر چنین شد که «حجتی علیکم چون صائنا لنفسه مخالفا لهوی» حاکم است.

 

 

وی افزود: پی بردن به اوج عظمت فقه و فقاهت در تفکر دینی و درک کاربردی ولایت فقیه دراین گونه زمانها شناخته می شود ولایت و استوانه فقاهت است که بحران شناسی را با عنایت اولیای الهی به رخ جهانانیان می کشد.

 

رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه بیان داشت: مقام  معظم رهبری مدظله العالی در زمینه ارائه راه کارهای اصلی تبلیغ دین در زمانها و مکانهای مختلف می فرمایند، اگر تبلیغ درست انجام نشود تاثیر منفی بجای خواهد گذاشت.

 

وی افزود: از سویی شرائط امروز ویژه و حساس است و پیچیدگی خاصی دارد که هم نوع تبلیغ و هم نگاه به مقوله تبلیغ و هم چگونگی آن نیاز به تفکر، بینش، ژرف نگری و تسلط به اوضاع جهانی را می طلبد که به حق در این چند ساله بعد از انقلاب آنچه اتفاق افتاده به خوبی بیانگر این است که نبود حضور شخصیتی که دارای همه ویژگی های یک رهبر جهانی و اسلامی است برای این کشتی طوفان زده اسلام چقدر خطرناک بود.

 

اسلام جهانی با رهبری جهانی/نمونه هایی از درایت و کیاست ولایت

 

حجت الاسلام تقوی گفت: اسلام امروز جهانی است و رهبری با نگاه جهانی را می طلبد چرا که «وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا کَافَّةً لِّلنَّاسِ بَشِیرًا وَنَذِیرًا وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ (سبا،28)» قرآن پیامبر اکرم را جهانی معرفی می کند نه قبیله ای و نه قومیتی و نه نژادی و نه منطقه ای، «کَافَّةً لِّلنَّاسِ» برای عموم مردم در هر جای عالم با هر نگاه و تفکر و نژاد و قبیله ورنگی از سوی خدا ارسال شده است.

 

وی افزود: این نه نخستین بار است و نه آخرین بار که رهبر معظم انقلاب جهان و اندیشمندان عالم را خصوصا در حیرت و بهت فرو می برند از خطابه های غرور آفرین قبل از انقلاب که در مسجد کرامت و امام حسن(ع) و جای جای میهن اسلامی که عموما نسل جوان شنونده آن بودند و چه امروز که خطاب به نسل جوان اروپا تحلیگران عالم را به شگفتی وا می دارند.

 

عضو نخبگان تبلیغ خراسان گفت: در هر مقطعی که رهبر فرزانه و ژرف نگر و آینده بین و مدیر و هدایت گر نقش هدایتی خویش در عرصه های اجتماعی بروز و ظهور می دهند عقلاء عالم دست حیرت به دهان می گزند.

 

حجت‌الاسلام تقوی افزود: این چه بصیرتی است که همه فرصت های تهدید را به فرصت تبلیغ بدل می کند و از هر خطری پناهگاهی می سازد و از هر اهریمنی دوستی ها را بارور می کند. مگر فتوای تحریم دشنام به همسران رسول گرامی اسلام از چه خطراتی برای جهان اسلام جلوگیری کرد مگر تقریب مذاهب در دنیا جلو ی چه مقدار از جنایات علیه مسلمانان را گرفته است.

 

وی ادامه داد: نگاه عالمانه و آگاهانه ایشان به غزه لبنان، افغانستان، بحرین، عراق و فلسطین امروز چه وحشتی را در دل استکبار به وجود آورده است مگر جهان فتوای تحریم سلاحهای کشتار جمعی را از یاد می برد.

 

استاد حوزه و دانشگاه خراسان بیان داشت: روزی شیعه اقلیتی محدود در منطقه ای خاص و تفکری خاص و به دور از نگاه جهانی بود و امروز به برکت همین نگاه رهبری این اقلیت رشد و جهش یافته و همه نگاه ها را متوجه افکار و اندیشه ها و بینش شیعی نموده است.

 

وی افزود: امروز همه متفکران عالم باور کرده اند که مرجعیت و فقاهت در رهبری شیعی با تسلط کامل بر اوضاع مکتب و حراست و کیاست آن نه اجازه می دهد در فرهنگ شیعی داعش پروری شود و نه اجازه می دهد به تفکر ناب او دست اندازی فکری و عقدیتی شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: امروز رهبر جهان تشیع با تمسک واقعی به قرآن و اهل بیت فریاد «لن یفترقا حتی یردا علی الحوض» را سر می دهد و با الهام و تبعیت واقعی از قرآن و این آیه شریفه به جهان و جهانیان پیام می دهد که « لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط».

 

نامه رهبری از نوع نامه امام به بلوک سوسیالیست شرق بود

 

حجت الاسلام تقوی گفت: آی جهانیان و آی جوانان طالب حقیقت و پرسش گر و جستجوگر به اسلام حقیقی بیاندیشید و به آئین واقعی اسلامی بنگرید و احکام متعالی و حیات بخش اسلام را راه کار فلاح خود قرار دهید.

 

وی افزود: آن روزی که امام خمینی قدس الله نفسه الزکیه به بخشی از جهان یعنی بلوک سوسیالیستی شرق نامه نوشت و گفت که زباله دانها را در آینده تاریخ به نظاره بنشینیم که کمونیست را باید آنجا پیدا کرد. وجدانهای بیدار را تکان داد و امروز پیام رهبری به نسل جوان جهان خصوصا اروپاییان پرده از جهالت و ظلمت و کفر برداشته ونگاه دوباره جهان را متوجه خود کرده است و گویی دوباره ندای «قولوا لا اله الا الله تفلحو» طنین انداز شده است.

 

رییس مرکز فقهی جوادالائمه بیان داشت: پرسشگران جوان و جوانانی که اقتضای دوران جوانی شما می طلبد که جست‌وجو گر باشید این شما و این تفکر واقعی دینی. بنازم به این دین که آزادانه دعوت به مطالعه، تحقیق و تفحص می کند و آزادی را شعار محوری خود می داند و به جهان اعلان می کند.«قل هذه سبیلی» این راه من است ببینید و انتخاب کنید.

 

وی در پایان گفت: همه تحلیل گران سیاسی این بار در شک فرو رفتند که تفاوت کجاست چرا رهبری ایران جوانان را مورد خطاب قرار می دهند و چه شده است که رهبری می فرمایند جوانان بدون واسطه به مطالعه اسلام همت گمارند و راه ثواب را از ناثواب برگزینند.

 

حجت‌الاسلام تقوی افزود: رهبری معظم نسلی را هدف تبلیغ اسلام قرار دادند که آینده از آنان است بنابراین اثر این نامه و تبلیغ دین در آینده جوانان و جهان نیز ادامه خواهد داشت./933/ت301/ب

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه