• ایران
  • جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
بررسی فتوای ارتداد سلمان رشدی
اخبار

بررسی فتوای ارتداد سلمان رشدی


بررسی فتوای ارتداد سلمان رشدی

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز فقهی جوادالائمه(ع) فتوای تاریخی امام خمینی(ره) را سبب عزت و بزرگی اسلام دانست که افزون بر حراست از کیان اسلام، دشمن را نیز خوار و ذلیل کرد.

حجت الاسلام علی اصغر تقوی، رییس مرکز فقهی جوادالائمه(ع) و عضو نخبگان تبلیغ خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد پیرامون فتوای تاریخی حضرت امام(ره) در مورد سلمان رشدی با اشاره به آیه46 و47 سوره احزاب « إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِیرًا وَدَاعِیًا إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجًا مُّنِیرًا »گفت: بشارت و انزار از دلائل بعثت انبیای الهی بیان شده است و اگر نبودند پیامبران الهی و حاملان وحی اینکه چه بر سر جهان بشریت می آمد. غیر قابل پیش بینی بوده و هست.

 

وی افزود: انبیای الهی این سکان داران هدایت و ارشاد و انذار همیشه در برابر همه آنچه غیر توحیدی است قد علم کرده و تا مرز اهدای خون خود پیشرفته اند و اجازه نداده اند ذره ای متجاورزین بتوانند وارد حریم اسلام عزیز شوند چه در دوران انبیا و چه در دوران ائمه هدی و چه امروز که زمان غیبت کبری حضرت مهدی(عج) است.

 

جایگاه رفیع قرآن و پیامبر در بین مسلمانان/ تذکر قرآن به پیامبر برای وجود دشمنان

 

حجت الاسلام تقوی گفت: همیشه سینه های بزرگان شریک بر بلاهای وارده به اسلام بوده و هست و تا قیام قیامت، حضرت ختمی مرتبت محمد ابن عبد الله (ص) که شعارش اقامه عدل و قسط و هدف بعثتش «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» است برای مسلمانان عزیز و مورد احترام خواهد بود این تفکر حراست از کیان اسلام و قرآن و مذهب و خاندان نبوت را به عهده خواهد داشت.

 

وی افزود:  به دنبال آن دلیل بعثت نبی مکرم اسلام  کلمه «لا اله الله و فریاد قولوا لا اله الا الله تفلحوا» است و دامن او که سرشار از رحمت و محبت است. رحمت و محبت او زمان ها و مکانها و جغرافیای عالم را در نوردیده است و در درون قصرها و کاخها و مراکز استکباری قلبها را تسخیر محبت خود کرده است.

 

استاد حوزه و دانشگاه خراسان بیان داشت: قیصرها و امرا و سلاطین و زعما همه سر تسلیم نهاده اند چنین تفکری با دشمنانی قسم خورده مواجه شدن خالی از انتظار نیست. قرآن کریم پیامبر اکرم(ص) را نسبت به این مطلب آگاه می کند« وَکَذَلِکَ جَعَلْنَا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیَاطِینَ الإِنسِ وَالْجِنِّ یُوحِی بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا وَلَوْ شَاء رَبُّکَ مَا فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَمَا یَفْتَرُونَ (انعام111)»

 

وی افزود: ترجمه آن چنین است که، و بدین گونه براى هر پیامبرى دشمنى از شیطانهاى انس و جن برگماشتیم بعضى از آنها به بعضى براى فریب [یکدیگر] سخنان آراسته القا مى‏کنند و اگر پروردگار تو مى‏خواست چنین نمى‏کردند پس آنان را با آنچه به دروغ مى‏سازند واگذار.

 

وی ادامه داد: از طرف دیگر قرآن بشدت در پی نکوهش مخالفان رسول اکرم(ص) بر آمده و می فرماید «أَلَمْ یَعْلَمُواْ أَنَّهُ مَن یُحَادِدِ اللّهَ وَرَسُولَهُ فَأَنَّ لَهُ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدًا فِیهَا ذَلِکَ الْخِزْیُ الْعَظِیمُ (توبه، 63)» آیا ندانسته‏اند که هر کس با خدا و پیامبر او درافتد براى او آتش جهنم است که در آن جاودانه خواهد بود این همان رسوایى بزرگ است.

 

رییس مرکزفقهی جوادالائمه(ع) گفت: در جای دیگری قرآن اشاره می فرماید به اینکه جهنمی شدن برای مخالفان و ذلت و خواری حتمی و قطعی است و حتی به گذشتگان نیز اشاره می کند.

 

وی در ترجمه آن گفت: بى‏گمان کسانى که با خدا و فرستاده او مخالفت مى‏کنند ذلیل خواهند شد همان‏گونه که آنان که پیش از ایشان بودند ذلیل شدند و به راستى آیات روشن را فرستاده‏ایم و کافران را عذابى خفت‏آور خواهد بود. روزى که خداوند همه آنان را بر مى‏انگیزد و به آنچه کرده‏اند آگاهشان مى‏گرداند خدا [کارهایشان را] برشمرده است و حال آنکه آنها آن را فراموش کرده‏اند و خدا بر هر چیزى گواه است.

 

سلمان رشدی، عنصر دست آموز غرب

 

عضو نخبگان تبلیغ خراسان گفت: از وقایع تلخی که دردوران بالندگی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) اتفاق افتاد هجمه فرهنگی بخشی از بلوک غرب علیه اسلام و پیامبر اسلام بود که با تحریک و فضا سازی عنصر معلوم الحامی که دست پرورده و دست آموزشان بود به نام سلمان رشدی به وقوع پیوست.

 

وی افزود: دشمن، سلمان رشدی را مامور اهانت به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) کرد تا بتواند اسلام را به حاشیه براند و از گسترش و اقبال عمومی آن در جهان با توجه به انقلاب اسلامی جلوگیری کند؛ اما محاسبات غرب با همه ادعاهای کارشناسی و سیاسی غلط از آب در آمد. حداقل زمان برای ساختن فردی مثل سلمان رشدی بسیار غیر کارشناسی بود و نه تنها به اهداف نزدیک نشد بلکه پیکره نظام استکباری را لرزاند اگر به تاریخ مراجعه می کردند و قدری به گذشته بر می گشتند که وقتی امام فرمود برای دفاع از اسلام عزیز زمان و مکان را در خواهد نوردید و اگر شده نوفل لوشاتو را مقر فرهنگی اسلام خواهد کرد، این گونه اشتباه نمی کردند.

 

مبنای فتوای امام و خنثی شدن توطئه دشمن

 

کارشناس مذهبی صدا و سیما بیان داشت: غرب در شناخت امام(ره) و انقلاب او دچار اشتباه شد وبا تحلیل های غلط سیاستی اشتباه را برگزید که حاصل آن مطرح شدن بیش از پیش اسلام و عزت این دین مبین در دنیا بود.

 

وی افزود: غرب به حساب خود بهترین گزینه را برای ضربه زدن به اسلام انتخاب کرد اما غافل از این که چند خط فتوای امام(ره) همه رشته های آنان را پنبه می کند. فتوای امام مبتنی بر عقل و خرد و قرآن و روایات بوده و توانست در جهان تحولی عظیم ایجاد کند و سلمان رشدی، عامل استکبار را از ترس جان به مخفی گاه ببرد و غرب هم به ناچار همه توان خود را برای حفاظت او بکار گیرد.

 

شخصیت بزرگ امام، سال‌های جنگ و تهاجم فرهنگی دشمن با سلمان رشدی

 

رییس مرکز فقهی جوادالائمه بیان داشت: اگر چه دفاع از پیامبر اکرم(ص) شیعه و سنی نمی شناسد همه مذاهب و همه عقلای عالم و همه کسانی که ذره ای عقلانیت در وجودشان بود به میدان آمدند وبه دفاع از رسول اکرم پرداختند ولی هیچ کدام فتوای امام نبود.

 

وی افزود: این فتوا خود تاریخ شد و حماسه ای جاوید در حفاظت از کیان اسلام شد و نیز به اسلام شرف و عزت و اقتدار بخشید. پیچیدگی و منحصر به فرد بودن تصمیم گیری های امام(ره) چه در مسائل سیاسی و چه در مسائل اجتماعی و چه در کرسی افتاء همه را به تحیر و تفکر فرو برده است.

 

وی ادامه داد: شخصیتی که روزی دستور می دهد مردم به سربازان شاه و ارتش که مردم را گلوله باران می کنند گل بدهند تا شعار ما به شما گل می دهیم شما گلوله، شکل بگیرد  شخصیتی که باحمایت از مردم فلسطین و قدس قبل از پیروزی انقلاب، حوزه های علمیه را در کانون توجه جوامع بشری قرار می دهد یا در دعوت مردم به حضور در خیابان ها و سقوط حکومت و یا در نامه نوشتن به گورباچف و به زباله انداختن کمونیست تا فتوای قتل سلمان رشدی همه و همه نمونه ای از شخصیت امام و جایگاه ولایت فقیه در اسلام است که سبب عزت و بزرگی اسلام و حراست از کیان این دین می شود بنابراین جا دارد که بگوییم الاسلام یعلوا و لا یعلی علیه.

 

عضو نخبگان تبلیغ خراسان بیان داشت: در همه اعصار و قرون مردانی از سلاله پاکان و از تبار نیکان اجازه نداده و نخواهند داد که به ساحت قدس اسلام و پیامبر اسلام اهانت شود. در شرایطی امام از اسلام و کیان آن دفاع کرد که ایران اسلامی بحران دفاع مقدس را پشت سر می گذاشت و هنوز زخم جنگ و حمله نظامی همه جانبه به ایران التیام نیافته بود و دنیا فکر می کرد در این شرایط امام سکوت خواهند کرد و علماء اهل سنت هم با توجه به اوضاع خاورمیانه آمادگی ندارند شرایط را به خوبی رصد کنند در نتیجه کتاب آیات شیطانی و شخص سلمان رشدی بدون این که جهان متوجه پشت پرده شود شرایط را بر علیه اسلام تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 

وی افزود: اما حضرت امام(ره) هویت واقعی انقلاب اسلامی را به رخ جهانیان کشید و ثابت کرد با این فتوای که هویت فرهنگ و بینش تشیع دفاع از اسلام است و حد و مرزی نمی شناسد.

 

وی ادامه داد: حراس ندارد، ملاحظه کار نیست، اهل تساهل نیست، اهل معامله بر سر اصول نیست و در سختی، راحتی، جنگ، صلح و در زندان و تبعید، در اسارت و رهبری همیشه به یک مسئله می اندیشد و آن دفاع از اسلام و قرآن و پیامبران و امامان و رسالت الهی آنان است.

 

پیشنهاد تحلیل و تفسیر همه جانبه فتوای تاریخی امام و تاثیر آن در اسلام

 

حجت الاسلام تقوی بیان داشت: انصافا تحلیلگران به تحلیل و تفسیر این مساله همت گمارند که تاثیر این فتوی در جهان اسلام چه بوده است. تدبر وتفکر قوی را طلب می کند که اوج عظمت فقه شیعه و فقهای بزرگ شیعه را بهتر بشناسیم و بیشتر در کلاس فقه زانوی ادب بزنیم و تعلیم و تعلم داشته باشیم.

 

وی افزود: چقدر در طول تاریخ فقهاء اسلام به داد اسلام رسیده اند این که این حکم اجرائی بشود یا نه یک بحث است و این که تاثیر حکم و جلوگیری و حراست از تفکرات اسلامی چقدر منفعتی دارد بحث دیگری است.

 

رییس مرکز فقهی جوادالائمه بیان داشت: مبنای حکم قرآن و سنت نبوی است اندیشمندان و فقیهان مذاهب همه بر این امر اذعان دارند. و بیش از یک میلیارد مسلمان پشتوانه اجرائی این فتوی هستند و این خود کافیست که در تاریخ ثبت شود که حکم الهی همیشگی است و لا غیر.

 

وی افزود: امام خمینی(ره) در مسائل فقهی و بیان احکام الهی با هیچ کس و با هیچ چیز معامله نمی کرد ضمن این که فضای دید امام خمینی و افق نگاه آن بزرگ مرد فقه و فقاهت، بسیار دور و بلند بود ایشان آینده نگر بود و هیچ کلامی را بدون تفکر و تعقل و تدبر فقهی بر زبان نمی آورد برای همه حروف و واژه های خود منطق و خرد را پشتوانه داشت و به هیچ عنوان اهل مماشات نبوده و حتی ذره ای توقف مصلحتی در بیان فقه را روا نمی دانست.

 

جنبه فقهی حکم در آیات و مستندات فقهی حکم/ نظر رهبر معظم انقلاب

 

استاد حوزه و دانشگاه خراسان بیان داشت: جادارد به برخی از آیات قرآن که جنبه فقهی دارد در این موضوع اشاره کنیم آیه 150 و 151 سوره  نساء می فرماید، کسانى که به خدا و پیامبرانش کفر مى‏ورزند و مى‏خواهند میان خدا و پیامبران او جدایى اندازند و مى‏گویند ما به بعضى ایمان داریم و بعضى را انکار مى‏کنیم و مى‏خواهند میان این [دو] راهى براى خود اختیار کنند. آنان در حقیقت کافرند و ما براى کافران عذابى خفت‏آور آماده کرده‏ایم.

 

وی افزود: شاهد دیگر سوره مائده آیه 44 است که عبارت است از«إِنَّا أَنزَلْنَا التَّوْرَاةَ فِیهَا هُدًى وَنُورٌ یَحْکُمُ بِهَا النَّبِیُّونَ الَّذِینَ أَسْلَمُواْ لِلَّذِینَ هَادُواْ وَالرَّبَّانِیُّونَ وَالأَحْبَارُ بِمَا اسْتُحْفِظُواْ مِن کِتَابِ اللّهِ وَکَانُواْ عَلَیْهِ شُهَدَاء فَلاَ تَخْشَوُاْ النَّاسَ وَاخْشَوْنِ وَلاَ تَشْتَرُواْ بِآیَاتِی ثَمَنًا قَلِیلًا وَمَن لَّمْ یَحْکُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الْکَافِرُونَ»

 

حجت الاسلام تقوی گفت: در بیانات مقام معظم رهبری ضمن تأیید حتمی و قطعی فتوا، ایشان به دو مقوله خاص اشاره داشتند که اولا حکم لازم الاجراء است و دوم آنکه او باید توبه کند و از امام و مسلمانان عذر خواهی کند.

 

وی افزود: مطلب بعدی این که اگر بر فرض که او بگوید این نوشته متعلق به من نیست و از آن تبری بجوید خود غربی ها او را می کشند یعنی این که در هر صورت این عمل قبیح و زشت عاقبتش بدبختی و مرگ است و صاحب این تفکر خسرالدنیا و الآخره است.

 

رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه در پایان بیان داشت: با بررسی مسائل فقهی ارتداد نتیجه قطعی بر ارتداد او به اثبات می رسد. و آن مسائل که مستند این حکم قرار می گیرند عبارت است از انکار و اصول پایه های اساسی دین، انکار ضروری دین مثل وجوب نماز و روزه، انکار ضروری مذهب طبق نظر برخی از فقهای عظام و نیز دشنام دادن یا تمسخرکردن نعوذ بالله خدا و کتاب خدا که عاقبتی جز همان سرنوشت سلمان رشدی نخواهد داشت./933/ت301/س

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه