• ایران
  • پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳
سبک زندگی حضرت زینب نیاز امروز جامعه است
اخبار

سبک زندگی حضرت زینب نیاز امروز جامعه است

تقوي

رییس مرکز فقهی جوادالائمه: 
سبک زندگی حضرت زینب نیاز امروز جامعه استخبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام تقوی با اشاره به کمالات و صبر و روشنگری حضرت زینب(س)، سبک زندگی و سیره آن بانوی بزرگ را نسخه ای برای تعالی و رشد جامعه امروزی دانست.

حجت الاسلام علی اصغر تقوی، رییس مرکز فقهی جوادالائمه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، گفت: در ولادت حضرت زینب کبری(س) ضمن اینکه آل الله و بیت وحی در سرور زاید الوصفی قرار گرفتند یکی از زیباترین و عالی ترین نمونه های اخلاقی و انسانی شکل گرفت که تاریخ ساز شد و دانشگاه معرفت و کمال و ادب را بارور کرد.


وی افزود: اصل ولادت این شخصیت بی نظیر یا کم نظیر عالم هستی در جهات مختلف شادی آفرین است.

 

ولادت حضرت و درس آموزی از این واقعه

 

حجت الاسلام تقوی گفت: ولادت عقیلة العرب، عصمت صغری، شریکة الحسین، عالمه غیر معلمه، برای جهان آن روز و جزیرة العرب از حساسیت خاصی برخوردار بود و بخش عمده ای از تاریخ اسلام و تشیع را بخود اختصاص داد اما دو اتفاق جالب رخ داد که بعضی از عقلای عالم را به تفکر و تدبر فرو برد.


وی افزود: اول اینکه وقتی حضرت زینب کبری(س) متولد شد رسول گرامی اسلام(ص) در سفر تشریف داشتند. حضرت زهرا(س) از حضرت علی(ع) خواستند که برای مولودشان نام انتخاب کنند و اینجا بود که بهترین درس ادب و اخلاق شکل گرفت حضرت فرمودند من بر رسول خدا(ص) سبقت نمی گیرم صبر می کنیم تا پیامبر اکرم از سفر برگردند.

 

وی ادامه داد: این یعنی الگوی اخلاق یعنی بهترین تدریس ادب این یعنی ولایت پذیری یعنی تبعیت از ولایت به صورت عملی این یعنی جلو نرفتن از امام جامعه این یعنی احترام بزرگتر را نگاه داشتن و قولا و فعلا دارای اخلاق حسنه بودن است.


وی گفت: دوم اینکه وقتی پیامبر اکرم(ص) از سفر برگشتند و به خانه حضرت فاطمه(س) مشرف شدند و قنداقه مولود را در برگرفتند حضرت علی(ع) از ایشان خواستند که برای مولود نامی انتخاب کنند. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: اگر چه فرزندان فاطمه فرزندان من هستند اما من بر خدا پیشی نمی گیرم و منتظر وحی می مانم آنگاه جبرئیل نازل شد و سلام خدا را ابلاغ کرد و زینب را برای مولود دستور الهی عنوان کرد و عرضه داشت که این نام در لوح محفوظ ثبت شده است.


حجت الاسلام تقوی گفت: بنازم به فرهنگ و آموزه دینی که در یک ولادت سه آموزه ادب نسبت به بزرگتر، خدایی بودن امور و اذن و خواست خدا را تعلیم می دهد.


وی افزود: دختر می تواند زینت پدر باشد نه این که وقتی پدر نام دختر را بشنود از غصه سیاه شود.

 

شخصیت حضرت زینب

 

استاد حوزه و دانشگاه خراسان بیان داشت: تمام حرکات و اعمال اولیا درس است حضرت زینب(س) لحظه لحظه زندگی شان درس است و عبرت و آموزه های اخلاقی که بسیار مهم است.


وی افزود: شخصیت علمی حضرت زینب آنجا به اوج خود می رسد که از سوی خود اعراب یا بخشی از اعراب به عنوان عقیلة العرب شناخته و نام گذاری می شود این یعنی اینکه بانوی بزرگ بگونه ای عمل کرده است که عقلای عرب در مکتب او زانوی ادب به سینه گرفته اند.


حجت‌الاسلام تقوی ادامه داد: شخصیتی که در سن هفت سالگی خطبه مفصل مادر را حفظ می کند و می خواند و تفسیر و تحلیل و روشنگری می کند.

رییس مرکز فقهی جوادالائمه بیان داشت: حضرت زینب(س) همان شیرزنی است که صبر از دست او به تنگ آمده و فرهنگ جهاد شرمنده مجاهدت اوست. ایثار بوسیله او معنی شده است اخلاق برای خود مثالی و مماثلی را جز او نمی شناسد حجاب و عفاف بدون نگاه به زندگی او بی مفهوم است مادر و واژه مقدس ام برای قبل و بعد جهان در زندگی حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) معنی شد.


حجت‌الاسلام تقوی افزود: حضرت زینب(س) اگرچه عقیلة العرب است اما مرزهای عربی را درنوردیده و جهانی شده است بانوئی که فقط در ایران اسلامی میلیون ها طرفدار و جان فدا دارد.


وی ادامه داد: اگرچه یک زن است اما مردان بزرگ تاریخ در مکتب حضرت زینب(س) پرورش یافته اند. کم تر شخصیت علمی فرهنگی و جهادی در اسلام داریم که با روحیات و رفتار این بزرگ بانوی جهان اسلام مانوس نباشد.

 

نقش حضرت زینب در واقعه عاشورا/ الهام رهبری و انقلاب اسلامی از سیره ایشان

 

عضو نخبگان تبلیغ خراسان بیان داشت: اگرچه روز ولادت حضرت روز پرستار نامیده شده و هر چند که پرستار در آموزه های فقهی و شرعی دارای موقعیت منحصر به فرد است و ارزش و عظمت فوق العاده ای دارد اما حضرت زینب(س) پرستار فرهنگ عاشوراست پاسدار قیام امام حسین(ع) است اصل بقای نهضت امام حسین است.


وی با اشاره به متن از کتاب لهوف «فَقَالَتْ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی رَسُولِهِ وَ آلِهِ أَجْمَعِینَ صَدَقَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ کَذَلِکَ یَقُولُ ثُمَّ کانَ عاقِبَه یَ الَّذِینَ أَساؤُا السُّوای أَنْ کَذَّبُوا بِآیاتِ اللَّهِ وَ کانُوا بِها یَسْتَهْزِؤُنَ»بیان داشت: اگر نمی بود خطبه های حضرت و مبارزات عالمانه عاقلانه و مدبرانه و صبورانه حضرت زینب(س) قطعا و جز ما آنچه ما در به ثمر نشستن قیام حضرت سید الشهدا داریم را شاهد نبودیم.


کارشناس مذهبی صداوسیما بیان داشت: بطور قاطع بخش عمده قیام حضرت ابی عبد الله(ع) بر شانه خواهر بزرگوارشان بود چه خطبه ها و چه صبر و ایثار حضرت در بلایا و مصیبت ها که همین الگویی برای انقلاب ما شد بنابراین در لحظه لحظه انقلاب اسلامی ایران رنگ بوی زینبی را احساس کردیم خاندان شهیدی نداریم که خود را عاری از سیره زینبی بداند.


وی افزود: با هر آزاده ای به گفت‌وگو می نشینیم تحمل اسارت را برگرفته از صبر زینب(س) می داند بدون تردید صبر و مقاومت ناخدای انقلاب مقام معظم رهبری در برابر نا ملایمات داخلی و خارجی و در سالهای متمادی بعد از اتکال به خداوند بدون الهام از صبر زینب(س) نبوده و نیست.


حجت الاسلام تقوی گفت: تاریخ هیچگاه فریاد « أظننت یا یزید حیث أخذت علینا أقطار الأرض وآفاق السماء ...» را فراموش نخواهد کرد «ما رایت الا جمیلا» شعار همه موحدان واقعی است که از خاطر تاریخ نخواهد رفت و فریاد «امن العدل یابن الطلقاء تخدیرک اماء ک و نساءک و سوقک بنات رسول الله سبایا؟! قد هتکت ستورهن، و ابدیت وجوهَهُنَّ، تحدوبهن الاعداء من بلد الی بلد،...» هنوز تن یزید و یزیدیان را می لرزاند.

 

ویژگی های مهم سبک زندگی حضرت زینب و نیاز جامعه امروز


رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه بیان داشت: سیره حضرت زینب کبری(س) نیاز جامعه ماست و این سبک زندگی می تواند راه کاری برای نجات و جلوگیری از انهدام خانواده ها باشد.


وی افزود: مواردی در این سیره و سبک زندگی باید پر رنگ شود و در جامعه جاری و ساری شود مثل ادب و احترام نسبت به پدر و مادر و اعضای خانواده، که زبانزد اعراب مدینه بود حتی حضرت بعدها هم که به عراق و شامات سفر کرد هر کجا که رفت ادب و اخلاق او نسبت به اطرافیان همه را به تحیر وا می داشت.


حجت‌الاسلام تقوی ادامه داد: یکی دیگر علم آموزی است دانش و علم نیاز بشر است چه زن و چه مرد و این دانش و علم است که سبب رشد و بالندگی جامعه می شود. عبادت هم با علم اثربخش و مفید است علم انسان را به توحید و نبوت و معاد رهنون می شود علم جهل را از بین می برد حضرت زینب(س) با دانش و علم و مهارت‌های علمی، سیره بی بدیلی از خود به یادگار گذاشت.

 

استاد حوزه علمیه گفت: دیگر مورد مهم ازدواج به موقع است اگر کفو و هم شأن برای دختر و پسر وجود داشته باشد با شرط ایمان و توکل به خدا، ازدواج دستور شارع مقدس است. تا شنید عبد الله جعفر به خواستگاری آمده و پدر بزرگوارش موافق این ازدواج است بلافاصله سمعا و طاعتا پذیرفت و ذره ای مسامحه و توقف نکرد به امر خدا و سنت رسول خدا عمل کرد و خلاف خواست پدر انجام نداد.


وی افزود: موردی دیگر از سیره مبارکه ایشان تربیت فرزند است که برای حضرت یک اصل بود این اصل را فدای هیچ یک از فروعات نکرد حضرت زینب کبری(س) برای مادر اصل فراتر از تربیت فرزند نمی شناخت بنابراین استوار و محکم از این اصل دفاع کرد و بهترین جوانان را تحویل اسلام داد که دو شهید واقعه کربلا تربیت یافته آن مادر بزرگوارند.

 

صبوری/بهره گیری از تمام توان علمی و فکری/ تواضع و فروتنی

 

عضو نخبگان تبلیغ خراسان بیان داشت: صبر یک شاخصه بزرگ و معروف در جریان زندگی حضرت است که امروزه هم می تواند مشکل گشای زندگی در جوامع باشد در زندگی بشر امروزی صبر بهترین راه کار برای تعالی بشر است همه مشکلات ناشی از کم صبری و عدم صبر است.


وی افزود: نبود صبر در برابر ناملایمات ما را به ورطه سقوط می کشاند. دغدغه های زندگی ماشینی بدون صبر و تحمل ممکن نیست حضرت زینب می تواند الگوی موفق ما باشد اندیشه زینبی و سیره صبر ایشان رمز موفقیت جامعه ماشینی و مدرن امروزی است.


استاد حوزه و دانشگاه خراسان بیان داشت: بهره گیری از همه توان علمی و فکری برای کمک به اطرافیان هم در سیره زندگی حضرت وجود دارد. تکامل بشر و سعادت او در خدمت به خلق خداست خداوند دوست دارد که ما به خلایق خدمت کنیم.


وی افزود: شکر نعمات الهی در خدمت رسانی به مردم است دست و پا و گوش و فکر و عقل و همه و همه شکرانه شان به این است که در مسیر خدمت به جامعه و خلق خدا از آن استفاده شود بنابراین حضرت زینب(س) از همه توان خود بهره گرفت تا به جامعه خدمت کند. چه در مدینه چه در کربلا و چه در شامات.


کارشناس مذهبی صدا و سیما در ادامه بیان ویژگی های سیره حضرت زینب(س) از تواضع و فروتنی نام برد و گفت: تواضع نسبت به اطرافیان در همه جوامع دوست داشتنی است تکبر و غرور عامل سقوط است چه کبر علمی باشد چه اقتصادی چه سیاسی و چه اجتماعی.


وی گفت: با گرفتن مدارک علمی، ماشین یا منزل خوب، مال و ثروت، و یا فامیل یا گذشته خوب، فرزندان خوب، انسان باید تواضع و فروتنی داشته باشد و شکرگزاری کند نه اینکه کبر و غرور و فخر فروشی داشته باشد و دیگران را نادیده بگیرد.


حجت‌الاسلام تقوی افزود: حضرت زینب(س) از خاندان بزرگ و اشراف عرب مثل رسول خدا(ص) پدری مثل مولای موحدان مادری که خلقت به طفیل وجود اوست و از نظر علمی و عملی سر آمد است، دارای همسری دیندار، ثروتمند و دوست داشتنی دارای فرزندانی عاقل و خردمند و دیندار، محبوب دلهای اطرافیان و اقوام و فامیلها و هزاران ویژگی خاص است ولی در عین حال بسیار متواضع و فروتن بود که بزرگان قریش را تحت تاثیر قرار داد.

 

خانه داری/ صله رحم/ خداشناسی

 

رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه بیان داشت: خانه داری هم از سیره این بزرگوار بود با توجه به انبوه امکانات و در اختیار داشتن خزانه مسلمین از سوی پدر بزرگوار و داشتن امکان مالی و مستخدم و خدمتکار اما حضرت خانه داری را بر همه چیز ترجیح دادند و همه عمر را از امر خانه داری شانه خالی نکردند.


وی افزود: مورد دیگر فامیل دوستی، رابطه صمیمی با اقوام، صله رحم است چه کسی بهتر از حضرت زینب در این زمینه ها می تواند الگو و اسوه باشد و کیست که نداند امروزه ما در زمینه های روابط فامیلی و خویشاوندی دچار خلأ شدیم جایگاه عمه کجاست جایگاه عمو، دائی، خاله، مادربزرگ، پدربزرگ، و اقوام دور و نزدیک کجاست؟ می توان با پیروی از سیره آن حضرت این خلأ را پر کرد.


حجت الاسلام تقوی گفت: از دیگر موارد خداشناسی، خداترسی، خداگرائی، عمل به دستور خدا، پایبندی و عمل به دستورات الهی، انجام واجبات و ترک محرمات عمل به مستحبات، فاصله گرفتن از مکروهات و در عین حال زندگی کردن و زندگی را زیبا دیدن به دنیا نگاه زیبا داشتن و .... سبک زندگی حضرت بود.


وی افزود: می شود هم خانمی عالم، فهیم، عاقل، صبور، شوهردار، بچه دوست، اهل صله رحم، مهربان، و متواضع بود و هم به اندازه یک پلک برهم زدن از خدا غافل نشد همانگونه که زینب کبری(س) در تمام عمر این گونه عمل کردند.


استاد حوزه علمیه در پایان بخش آخر خطبه بزرگ بانوی عالم اسلام را بیان کرد: «فالحمد لله الذی ختم لاولنا بالسعادة و المغفرة، و الاخرنا بالشهادة و الرحمة. و نسال اللدان یکمل لهم الثواب و یوجب لهم المزید، و یحسن علینا الخلافة، انه رحیم»./933/ت300/ب4

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه