• ایران
  • جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
مصاحبه با خبرگزاري رسا:نیمه شعبان را زمینه ساز نزول برکات ماه مبارک رمضان دانست
اخبار

مصاحبه با خبرگزاري رسا:نیمه شعبان را زمینه ساز نزول برکات ماه مبارک رمضان دانست

رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه:
شب و روز نیمه شعبان زمینه ساز نزول برکات ماه رمضان است
خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام تقوی نیمه شعبان را زمینه ساز نزول برکات ماه مبارک رمضان دانست که با همزمان شدن میلاد با سعادت امام زمان(عج) عظمتش افزایش یافته است

حجت الاسلام علی اصغر تقوی، رییس مرکز فقهی جوادالائمه و عضو نخبگان تبلیغ خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون ولادت با سعادت امام زمان(عج) و عظمت نیمه شعبان بیان داشت: در عظمت نیمه شعبان همین بس که لیله القدری است که خیر من الف شهر است. به اعتقاد همه دانشمندان معارفی و عرفای بزرگ نیمه شعبان زمینه ساز نزول برکات ماه مبارک رمضان است.

 

میلاد صاحب الزمان عظمتی افزون بر نیمه شعبان

رییس مرکز فقهی جوادالائمه گفت: نیمه شعبان اگرچه عظمت خود را به برکت میلاد منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج) دارد ولی خود دارای اهمیتی بی بدیل است که از ما قبل ولادت حضرت این عظمت را دارا بوده و عظمت افزایی کرده است با این مولد و ولادت و سربلندی مضاعفی را درک کرده است.

 

وی ادامه داد: تقریبا اکثریت معصومان(ع) در فضیلت نیمه شعبان سخن گفته اند برکات و نزول خیرات در شب و روز نیمه ماه بارها از سوی اولیای الهی یاد آور شده است. نماز و روزه در آن دارای فضائل بسیار است بهترین عبادت در شب و روز نیمه ماه کمک به فقرا و مستمندان است و روایات رسیده از معصومان(ع) دلالت بر فضیلت بی شمار عیادت مریضی را در این روز دارد.

 

حجت الاسلام تقوی گفت: وقتی زیارت حضرت ابی عبد الله با آن همه عظمت و ثواب و فضیلت جزء مستحبات مؤکده نیمه شعبان است. وقتی تقریبا اکثر اولیا و عرفا شب نیمه شعبان با همه سختیها و مشکلات راه کربلا را در پیش گرفته و زائر امام حسین می شوند و همه هم و غم شان این است که از قافله نیمه شعبان عقب نمانند.

 

وی افزود: می شود در قالب یک یا صدها مقاله به شرح و تفسیر نعمات و برکات نیمه شعبان همت گماشت و حق مطلب را ادا کرد. اما آیا در توان غیر معصوم است که بتواند گوشه ای از این دریای فضائل را بیان کند؟ اگر در فضیلت نیمه شعبان هیچ مطلبی از معصومان(ع) نرسیده بود جز دعای کمیل، کفایت می کرد که سکوت کنیم و به همان بیان امیربیان حضرت علی (ع)  اکتفا کنیم.

 

ماجرای دعای کمیل

عضو نخبگان تبلیغ خراسان بیان داشت: کمیل ابن زیاد نخعی که از یاران خاص امام است در فضیلت شب نیمه شعبان و دعای خضر نبی بیاناتی از حضرت علی(ع) می شنود که شدیدا تحت تاثیر قرار می گیرد و وقتی به منزل می رود در این فکر است که حضرت فرمودند در معنی آیه شریفه «فیها یفرق کل امر حکیم» که در شب نیمه شعبان کسی که احیا بدارد و دعای خضر بخواند دعای او مستجاب می شود.

 

وی افزود: وهمین تفکر سبب می شود که بعد تنهایی محضر حضرت مشرف شود و از ایشان تقاضا می کند که دعای خضر را به او آموزش دهند حضرت به او دعای کمیل را آموزش می دهند که دریائی از معارف و آموزه های الهی، توحیدی و دینی است بدون تردید هر سطر از دعای کمیل دانشگاه معارف است بزرگان ادبای عرب در شرح ادبیات دعای کمیل زانو زده اند. قطعا دانش بشری عاجز از ذات تفسیر دعای کمیل است. برحمتک التی وسعت کل شی را مگر می شود بجز معصوم(ع) شرحش کند ظلمتُ نفسی را مگر می شود جز خود امیرمؤمنان علی(ع) دیگری به عمق فهم او برسد.

 

نیمه شعبان در روایات شیعه و سنی

کارشناس مذهبی صداو سیما بیان داشت: اینها گوشه ای از فضائل نیمه شعبان است نیمه شعبان این ویژه گی را دارد که تنها شیعیان نیستند که حول محورش می گردند روایات فراوان و مستند از اهل سنت در فضیلت این ماه در کتب معتبرشان آمده است. نیمه شعبان را به حق می توان روز وحدت اُمت های مسلمان جهان نامید.

 

وی افزود: تمام فرق شیعه و تمامی فرق اهل سنت تقریبا نسبت به عظمت این ماه اشتراک نظر دارند و همه کسانی که اهل قدرند و قدرشناس به دنبال درک و شناخت لیله قدر هستند لیله نیمه شعبان را هم عدل آن می دانند.

 

حجت‌الاسلام تقوی ادامه داد: طبق نقل بعضی از روایات جبرئیل امین به پیامبر اکرم(ص) در مورد فضائل شب نیمه شعبان سخن می گوید و می فرماید یا رسول الله در این شب درهای رحمت الهی گشوده می شود شب آمرزش و بخشش و توبه و انابه است شب تقسیم روزی سالانه است شب تضمین بهشت برای شب زنده داران نیمه شعبان است.

 

نیمه شعبان روز مستضعفان

استاد حوزه و دانشگاه خراسان بیان داشت: خداوند سوگند یاد کرده است که اگر مناجات کننده از خدا معصیت طلب نکند خدا او را دست خالی در شب نیمه شعبان برنمی گرداند. شب و روز نیمه شعبان نیازی به معرفی ندارد.

 

حجت‌الاسلام تقوی افزود: اگر ده ها حدیث منتسب به معصومان و صدها سخن در فضیلتش از اولیا و عرفا نبود و سابقه دیرینه تمرکز بزرگان دین بر آن وجود نداشت خود ولادت منجی عالم بشریت کافی بود که روز نیمه شعبان و بلکه ماه شعبان در صدر جدول ایام سال باشد و روزی در اوج اهمیت و عظمت را به جهانیان معرفی کند.

 

وی ادامه داد: پیرامون شخصیت حضرت مهدی(عج) بیان شده «لولا الحجه لساخت الارض باهلها» اگر وجود شریف ایشان نباشد زمین اهل خود را فرو می برد شخصیتی که همه جهان و با همه تفکرات و اندیشه های متفاوت چشم انتظار ظهور او عدالت گستری، حکومت جهانی او، برکات وجودی او، و قیام و انقلابش و زیستن در کنار او و شکل گیری حکومت جهانی اسلام بدست او و خلیفه الهی او را می باشد.

 

حجت الاسلام تقوی گفت: نیمه شعبان روز امید و رجاء مستضعفان و ستم دیده گان عالم است روز امید به جامعه جهانی اسلام که از جور کفر و الحاد ملول شده و بستوه آمده است.

 

وی افزود: قطعا بهترین دعا در نیمه شعبان دعا برای فرج آن بزرگوار خواهد بود اگر بخواهیم بعد از دعای کمیل و دعائی که مرحوم کفعمی(ره) بیان فرموده دعائی را برای قرائت کردن مد نظر قرار دهیم به طور قطع دعای شریفیست« اِلهی عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ» که مرحوم محدث قمی ره آن را به نقل از بلدالا مین مرحوم کفعمی بیان کرده است.

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه