• ایران
  • جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
حضرت معصومه(س) در محبت و شفقت بهترين بود
تالیفات

حضرت معصومه(س) در محبت و شفقت بهترين بود

رئیس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه استاد تقوي  در گفت‌وگو با «قدس»:

 

حضرت معصومه(س) در محبت و شفقت بهترين بود

 

قدس/ معارف/ جواد رستمی: وجود قبر مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) در قم، منشأ خیر و برکات زیادی برای ایران شده است، زیرا پایگاه مستحکم و عظیمی بر محور حوزه علمیه ایجاد گردید و علمای تراز اول شیعه در قم حضور یافتند. حامیان و عاشقان ولایت و خاندان رسالت در گرداگرد آن بارگاه مطهر سکنی گزیدند.

 

بی‌تردید وجود کریمه اهل بیت(س) که در روایات به نیکی و احترام از ایشان یاد شده است، این فضا را به وجود آورده است. در تشریح این روایات از بیان حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر تقوی، رئیس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه و عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان بهره می‌بریم.

 

 کریمه اهل بیت

حجت الاسلام والمسلمین تقوی می‌گوید: نام مقدس ايشان فاطمه معروف به معصومه است، امام موسي بن جعفر(ع) چهار دختر به نام فاطمه داشت كه در کتاب‌های تاريخ به نام «فواطم اربعه» ناميده مي‌شوند، فاطمه اولي یعنی دختر بزرگشان حضرت معصومه(س) نامیده  شده که به کریمه اهل بیت هم مشهور است و این برمی‌گردد به جرياني از مرحوم آيت الله مرعشي نجفي در كتاب «كريمه اهل بيت(ع)» كه وی فرمود: «كسي ختم مجربي گرفت كه بتواند به وسيله دعا و راز و نياز و به بركت توسل، قبر حضرت فاطمه(س) را پيدا كند، شبي پس از پايان ختم، يكي از معصومين(ع) را در عالم خواب ديد كه فرمودند، «عليك بكريمة اهل البيت» وی به تصور اينكه منظور حضرت فاطمه زهرا(س) است، گفت قربانتان شوم، من به دنبال قبر مطهر و مزار شريف ايشان هستم. حضرت در پاسخ فرمودند، منظور من از كريمه اهل بيت(ع)، حضرت معصومه دختر موسي بن جعفر در قم است، مزار شريف مادر ما بر اساس مصالحي كه خداوند به آن امر فرموده، مخفي است.»

وی می‌افزاید: نام مادر بزرگوارشان، حضرت نجمه خاتون، مادر حضرت رضا(ع) است که ايشان همين دو فرزند را داشتند، به عبارتی امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) از پدر و مادر يكي هستند. در كتاب شريف عيون اخبار الرضا(ع)، مرحوم شيخ صدوق نقل مي‌كند: (بر اساس روايتي با سلسله سند مخصوص) كه نجمه خاتون در عقل و ادب و درايت و در اطاعت و عبادت خداوند و در محبت و شفقت، بهترين بانوان بود.

رئیس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه درباره تاریخ ولادت ایشان می‌گوید: در مورد تاريخ ولادت آن مخدره در کتاب‌های بي‌شماري كه درباره شخصيت و شرح زندگي ايشان نگارش شده، ذكري به ميان نيامده است، نوعاً در مورد خواهران، همسران، مادران و دختران ائمه(ع)، به هر دليلي كمتر در کتاب‌های تاريخ بحث شده است. صاحب كتاب كريمه اهل بيت، به نقل از دو كتاب خطي كه در كتابخانه مدينه منوره مي‌باشد، مطلبي را نقل مي‌كند که در آنجا ولادت ايشان را روز اول ماه ذي‌القعده الحرام سال 183 هجري در مدينه منوره و وفات ايشان را دهم ربيع الثاني سال 201 هجري در شهر قم ذكر مي‌كند.

 

 جایگاه علمی حضرت معصومه(س)

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان، درباره ویژگی‌های اخلاقي و فضل و کمالات حضرت معصومه(س) می‌گوید: صاحب كتاب كشف اللئالي نقل كرده، روزي جمعي از شيعيان وارد شهر مدينه شدند، پرسش هايي را در نامه اي نوشته بودند كه پاسخ آن‌ها را از امام موسي بن جعفر(ع) بگيرند. امام تشريف نداشتند و امام رضا(ع) هم در مدينه نبودند، حضرت معصومه(س) هنوز به حد بلوغ نرسيده بودند که شيعيان را مأيوس دیدند، بنابراین پرسش‌ها را گرفتند و پاسخ آن‌ها را نوشتند و به آنان دادند. شيعيان در مسیر برگشت، به حضرت موسي بن جعفر(ع) رسيدند، داستان خود را براي آقا نقل كردند و نامه حضرت معصومه(س) را به ايشان ارایه نمودند، حضرت پس از مطالعه نامه فرمودند، «فداها ابوها» پدرش به فدايش؛ يعني همه آنچه اين دختر كه هنوز به حد بلوغ نرسيده، گفته است، مطابق با نظريه پدر بزرگوارش مي‌باشد.

حجت الاسلام تقوی می‌افزاید: امام جعفر صادق(ع) پیش از ولادت حضرت معصومه(س) فرمودند «تدخل بشفاعتها شيعتنا الجنة باجمعهم؛ همه شيعيان ما به شفاعت او وارد بهشت مي‌شوند.» صاحب ناسخ التواريخ به نقل از حضرت رضا(ع) مي‌نويسد كه ايشان فرمودند: «من زار معصومة بقم كمن زارني؛ هر كس حضرت معصومه(س) را در قم زيارت كند، مانند كسي است كه مرا زيارت كند.» این احادیث و روایات حکایت از بزرگی و جایگاه والای ایشان نزد خدای متعال و خاندان رسالت دارد و نیز قدرشناسی و بهره بردن از این شخصیت را گوشزد می‌کند.

 

دلیل سفر حضرت معصومه(س) به ايران

کارشناس مسایل مذهبی می‌گوید: در كتاب من لايحضره نوشته شده است كه امام رضا(ع) نامه اي به خواهر گرامي‌شان مرقوم فرمودند و توسط يكي از دوستانشان براي خواهر بزرگوارشان فرستادند و دستور دادند، در مسير توقف نكند تا بسرعت نامه را برساند، پس از رسيدن نامه حضرت رضا(ع)، بلافاصله حضرت معصومه(س) عازم ايران شدند، پنج نفر از برادرانشان آن مخدره را تا شهر ساوه همراهي كردند. در شهر ساوه درگيری رخ داد و همه همراهان و برادران ايشان شهيد شدند، وقتي آن صحنه دلخراش را دید بر اثر اين مصایب جانكاه بیمار شد. مردم ولايتمدار و مسلمان قم كه از ماجرا باخبر شدند، به شهر ساوه رفتند و حضرت معصومه(س) را با احترام و عزت فراوان به شهر قم آوردند.

وی ادامه می‌دهد: شخصي به نام موسي بن خزرج، بزرگ اشعري هاي قم شخصاً زمام ناقه حضرت را به دست گرفت و مردم هم سواره و پياده گرداگرد كجاوه ايشان حركت مي‌كردند تا در محله اي كه اكنون ميدان مير ناميده مي‌شود، ناقه آن حضرت به زمين نشست، موسي بن خزرج 17 روز از آن بانو بزرگوار بخوبي پذيرايي كرد، خانه او در قم محل اقامت حضرت معصومه(س) گرديد و شيعيان و عاشقان گروه گروه و دسته دسته به زيارت آن مخدره مي‌شتافتند. آن منزل امروز به عنوان مدرسه و محراب و مكان محترمي كه آن سيد جليله در آن عبادت کرده، عبادتگاه مؤمنين و مؤمنات است.

حضور حضرت معصومه(س) در ايران از ابتدا تا امروز سرشار از خير و بركت بوده  که حوزه علميه بزرگ قم و وجود علمای بزرگ شیعه در این شهر دلیل بر مدعاست. سفر حضرت به ايران و دفاع و حمايت و پشتيباني از ولايت علوي در آن مقطع حساس زماني و مكاني، دارای نكات برجسته اي است كه شرح آن در اين مقال نمي گنجد. اگر همه بركات و حسنات اين حضور هرچند در پرورش شخصيتي مثل امام بزرگوار خلاصه مي‌شد، باز براي تشيع مايه مباهات بود، امروز جهان اسلام مديون اين حضور است و دنيای كفر دچار ترس نسبت به این بارگاه فرهنگي معنوی جهان اسلام است.

 

 فضيلت زيارت

 استاد حوزه و دانشگاه خراسان می‌گوید: همان طور که به حدیثی از امام رضا(ع) و امام صادق(ع) اشاره شد، زیارت حضرت معصومه(س) دارای فضیلت بسیاری است، در كتاب ارزشمند كامل الزيارت با سند معتبر از امام جواد(ع) نقل شده که فرمودند «من زار عمتي بقم فله الجنة؛ هر كس عمه ام را در قم زيارت كند بهشت از آن اوست.» گروهي از اهالي ري به محضر مقدس امام جعفر صادق(ع) مشرف شدند و گفتند ما اهل ري هستيم، امام صادق(ع) فرمودند «مرحبا باخواننا من اهل قم؛ مرحبا به برادران ما از اهل قم».

 آن‌ها گفتند ما اهل ري هستيم، امام همان جمله را تكرار کردند و سپس فرمودند براي خداي عز و جل حرمي است و آن مكه است و براي رسول خدا(ص) حرمي است و آن مدينه است و براي اميرالمؤمنين(ع) حرمي است و آن شهر كوفه است و براي ما حرمي است و آن شهر قم است. زود است كه از تبار من، خانمي به نام فاطمه(س) در آنجا دفن شود كه هر كس او را زيارت كند، بهشت بر او واجب مي‌شود.

حجت الاسلام تقوی می‌افزاید: امام جعفرصادق(ع) در روايتي ديگر فرمودند: «ان زيارتها تعادل الجنة» زيارت حضرت معصومه(س) همسنگ بهشت است.» و باز مي‌فرمايند: «تدخل بشفاعتها شيعتنا الجنة باجمعهم؛ با شفاعت او همه شيعيان ما وارد بهشت مي‌شوند.» در كتاب زبدة التصانيف از امام رضا(ع) روايت شده كه فرمودند: «هر كس نتواند به زيارت من بيايد و برادرم را در ري يا خواهرم را در قم زيارت كند همان ثواب زيارت مرا به دست مي‌آورد.» در بیانی دیگر امام رضا(ع) به نقل ناسخ التواريخ فرمودند: «هر كس معصومه را در قم زيارت كند، مثل اين است كه مرا زيارت كرده باشد؛من زار معصومة بقم كمن زارني»

 

 علت وفات حضرت معصومه(س)

رئیس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه در پایان پیرامون علت وفات حضرت معصومه(س) می‌گوید: پس از 17 روز اقامت در شهر مقدس قم بر اثر بیماری در دهم ربيع الثاني سال 201 هجري، آن مخدره دار فاني را وداع گفت که دو علت را مي‌توان در وفات ايشان متذكر شد، اول آنكه بر اثر مشاهده اجساد برادران و عزيزانش و سختی و سنگینی مصيبتِ از دست دادن همراهان، حضرت از دنیا رفتند و  دوم بنابر نقلی، زهر جفايي كه به دستور مأمون عباسي به وسيله عمال جنايتكارش به حضرت داده شد، مي‌تواند علت ديگر باشد. به هر حال مردم احترام زيادي كردند و حضرت را تشييع  و در مكان کنونی يعني شهر مقدس قم تدفين كردند.

 

 

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه