• ایران
  • پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳
نماز شب
اخبار

نماز شب

  1. نماز شب .

 

قالَ رَسولُ الله () : مَنْ صَلَّى بِاللَّيْلِ، حَسُنَ وَجْهُهُ بِالنَّهَارِ .

در بین نمازهای مستحبی که معمولاً در طی روز یا ماه و سال، سفارش و توصیه به خواندن آن شده و مؤمنین آن را می خوانند، نماز شب از فضیلت بیشتری برخوردار است، در قرآن و در روایات و در تجربه ی تاریخ؛ أثرات و نتایج آن، دیده شده است؛ در قرآن با لحن بسیار تشویقی و شوق آوری از شب زنده داران، پاکدل یاد می کند، آنها که شبها از بستر خواب بیدار می شوند و به یاد خدا هستند.

تَتَجافى‏ جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفاً وَ طَمَعاً وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ ، یعنی پهلوهايشان از بسترها در دل شب دور مى‏شود (و بپا مى‏خيزند و رو به درگاه خدا مى آورند) و پروردگار خود را با بيم و اميد مى‏خوانند، و از آنچه به آنان روزى داده‏ايم انفاق مى‏كنند

مرحوم مجلسی (ره) از امام باقر () و امام صادق () نقل می کنند، که منظور از مؤمنان در این آیه، شب زنده داران اند، کسانی که برای اقامه ی نماز شب، از بستر حرکت می کنند، و به پاداش عظیم نماز شب هم إشاره می شود، می فرمایند که نماز شب محرمانه است و در خلوت خوانده می شود و اجر و پاداشش هم محرمانه و بزرگ است .

عَنْ عَاصِمِ بْنِ حُمَيْدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ()   قَالَ : مَا مِنْ عَمَلٍ حَسَنٍ يَعْمَلُهُ الْعَبْدُ إِلَّا وَ لَهُ ثَوَابٌ فِي الْقُرْآنِ إِلَّا صَلَاةُ اللَّيْلِ فَإِنَّ اللَّهَ لَمْ يُبَيِّنْ ثَوَابَهَا لِعِظَمِ خَطَرِهَا عِنْدَهُ فَقَالَ () : تَتَجافى‏ جُنُوبُهُمْ ...... .

امام صادق () می فرمایند : هیچ کار نیکی نیست، که پاداشش در قرآن بیان نشده باشد، مگر نماز شب که خداوند به خاطر عظمتی که برای نماز شب قائل بوده، ثوابش را بیان نکرده است .

پیامبر اکرم () می فرمایند : هر کس نماز شب بخواند چهره اش در روز نورانی می شود، یعنی یکی از خواص نماز شب این است که انسان را روسفید می کند.

از روایات دیگری برداشت می شود که انسان در دنیا و آخرت روسفید می شود. نماز شب به قلب انسان جلا می دهد و به روح و جسم و صورت انسان، جلا می بخشد. نماز شب نزدیک شدن به خداست، جبران کردن زشتی هاست، نماز شب گناهان را محو می کند و بازدارنده ی گناه است و از گناه جلوگیری می کند، دفع کننده درد بدن است و انسان را از شرّ دشمن ایمن می کند که چه دشمنی بالاتر از شیطان وجود دارد. نماز شب روزی را تأمین می کند، شخصی خدمت حضرت صادق () آمد و خواسته ای داشت، امام پرسیدند: نماز شب می خوانی ؟ پاسخ داد : آری، حضرت رو به یاران خود کردند و فرمودند : إدعای فقرِ کسی که نماز شب می خواند و در روز گدایی می کند و دستش را به طرف دیگران دراز می کند، دروغ است، چون خداوند به وسیله ی نماز شب روزی روز را تأمین می کند .

پیامبر اکرم () برای نماز شب سه أثر، می شمارند نماز شب صورت را زیبا می کند، غم و اندوه را از انسان می برد و چشم را نورانی می کند، بهشت پاداش نماز شب است.

ای ابوذر سفارش پیامبرت را حفظ کن که برایت سود آور است، هر کس آخر کارش با نماز شب باشد و بمیرد بهشت بر او واجب است .

وَ السَّلاَمُ عَلَيْكُم وَ رَحْمَةُ الله.

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

 . تهذيب‏الأحكام : ج 2، ص 119، باب 8 .

 عَنِ النَّبِيِّ ص أَنَّهُ قَالَ صَلَاةُ اللَّيْلِ نُورٌ عَلَيْكَ بِصَلَاةِ اللَّيْلِ مَنْ كَثُرَتْ صَلَاتُهُ بِاللَّيْلِ حَسُنَ وَجْهُهُ بِالنَّهَارِ .                                مستدرك‏الوسائل : ج 6، ص 337، باب 33 .

 . سوره مبارکه سجده : آیه 16 .

 . وسائل‏الشيعة : ج 8، ص 163، باب40 .

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه