• ایران
  • پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
هدایت به اعمال شایسته و آرزوی برآوردن نیازها: شرح دعای هفدهم ماه مبارک رمضان
اخبار

هدایت به اعمال شایسته و آرزوی برآوردن نیازها: شرح دعای هفدهم ماه مبارک رمضان

شرح دعای هفدهم ماه مبارک رمضان

 

هدایت به اعمال شایسته و آرزوی برآوردن نیازها

 

 

 

 

حجت الاسلام والمسلمین تقوی: «اللهمّ اهْدِنی فیهِ لِصالِحِ الأعْمالِ واقْضِ لی فیهِ الحَوائِجَ والآمالِ یا من لا یَحْتاجُ الی التّفْسیر والسؤالِ یا عالِماً بما فی صُدورِ العالَمین صَلّ علی محمّدٍ وآلهِ الطّاهِرین؛  خدایا راهنماییم کن در آن به کارهای شایسته و اعمال نیک، و برآور برایم حاجت‌ها و آرزوهایم، ای کسی که نیازی به شرح حال و درخواست نداری، ای دانا به آنچه در سینه‌های جهانیان است، درود فرست بر محمد و آل پاکش.»

 بدون عمل صالح موفقیت غیر ممکن است از ایمان در کنار عمل صالح در قرآن یاد می‌شود. ده بار در قرآن اشاره به عمل صالح و صالحین شده است. انجام عمل مهم نیست صالح بودن عمل مهم است. خیلی از افراد اعمالی را انجام می دهند اما آیا صالح است؟

حضرت ابا الفضل (ع) قهرمان کربلا جنگ کرد، تشنگی و گرما را تحمل کرد، اما برای حفظ دین و دفاع از امامت و ولایت که این عمل مصداق بارز عمل صالح است؛ در زیارت ایشان هم داریم که عبد صالح خطاب شده است.

آمال و آرزوها هم می توانند خوب باشند و هم می توانند مضر و خطرناک باشند. اگر آمال و آرزوها برای رسیدن به هدف عالی و رسیدن به طاعت و عبادت باشد ممدوح است و اگر برای رسیدن به امیال شیطانی باشد مذموم و ناپسند است. قطعاً در این فقره از دعا منظور آمال و آرزوهای خدا پسندانه است.

آرزو های کاذب سراب است و به سوی هلاکت پیش می رود، اما آرزوهای صادق که مثل آب و مثل خون نیاز انسان است، تمام وجود را سیراب می کند نهال زندگی انسان را بارور می کند. علامه مجلسی از پیامبر نقل می کند که آرزو برای امت من رحمت است و اگر آرزو نبود هیچ مادری فرزندش را شیر نمی داد و هیچ باغبانی درختی نمی کاشت.

حضرت عیسی (ع) نشسته بود و پیر مردی کشاورزی می کرد، حضرت عیسی فرمود بار خدایا آرزو را از او بگیر؛ آن مرد بیل را کناری انداخت و خوابید، ساعتی گذشت، حضرت عیسی گفت خدایا آرزو را به او برگردان، آن پیر مرد برخاست و شروع کرد به کار و فعالیت. بله آمال وآرزو زمینه تحرک وپویایی جوامع است؛ البته بدون تردید مراد از آمال در این دعا ودراین ماه آمال اخروی است.

درخواست از پیشگاه خداوند نیاز به توضیح و تفسیر ندارد. خداوند عالم السر و الخفیات است بر همه اسرار بشر آگاه است، نیاز به سؤال نیست، اگر بخواهد که عنایت می‌کند. اگر چه قطعاً وظیفه بشر سؤال کردن است، اما خداوند بدون سؤال هم عطا کرده و می‌کند. مرحوم محدث قمی دعایی را برای بعد از نمازهای ماه رجب نقل می کنند که شاهد مدعاست «یا مَنْ یُعْطى مَنْ لَمْ یَسْئَلْهُ».

خیلی از برکات و نعمات الهی بدون سؤال در اختیار ما قرار گرفته نعمت حیات، نعمت اعضا و جوارح، نعمت عقل و هوش و خیلی دیگر از عنایات الهی که ما سوال نکرده صاحب آن شدیم.

از امام باقر (ع) نقل شده است که یکی از سنگین ترین اعمالی که درقیامت در ترازوی عمل گذاشته می شود صلوات بر محمد آل محمد است. پیامبر اکرم(ص) فرمودند صلوات را با صدای بلند بفرستید، چون نفاق را بر طرف می‌کند. در کتاب وسائل الشیعه از پیامبر(ص) نقل شده است که هر کس در این ماه بر من زیاد صلوات بفرستد ترازوى اعمالش ‍سنگین خواهد شد، روزى که ترازوى اعمال بسیارى از مردم سبک مى شود.

امام رضا (ع) فرمود هر کس توانایى نداشته باشد که کفاره گناهان خود را بدهد، پس باید بر محمد و آل او زیاد صلوات بفرستد؛ بدرستى که صلوات گناهان را به تمام معنا از بین مى برد.

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه