• ایران
  • پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
تقاضای دعا ونماز استسقائ برای نزولات آسمانی خصوصا ظهر تاسوعا
اخبار

تقاضای دعا ونماز استسقائ برای نزولات آسمانی خصوصا ظهر تاسوعا

بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ

تقاضای دعا ونماز استسقائ برای نزولات آسمانی خصوصا ظهر تاسوعا

رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه(ه) خواستار شد:(تیتر)تقاضای دعا و نماز باران جمعی در ظهر تاسوعا برای نزول برکات آسمانی(لید)رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه(ع) با هشدار نسبت به خشکالی با وجود بی آبی حاصل از نبود باران و تشنگی زمین در بر خی مناطق کشور، خواستار برگزاری دعا و نماز باران در ظهر تاسوعای حسینی در جهت نزول رحمت و برکت الهی شد

متن خبر: حجت الاسلام علی اصغر تقوی، رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه (ع) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری ... درمشهد، با اشاره به اهمیت دعا در فرهنگ اسلامی و ثمرات آن در زندگی، خواستار یک صدایی مردم و علما در تاسوعای حسینی برای دعایی در جهت باران و نزول رحمت الهی شد.

حجت الاسلام تقوی بیان داشت: دعا در فرهنگ و آموزه های دین مبین اسلام یکی از عباداتی است که به جرات می توان گفت تاثیر آن عملا مشاهده شده است و این تاثیر برای هر کسی روشن و واضح است دعا برای هر مشکلی و هر امری که در زندگی پیش می آید می تواند برای انسان مشکل گشا باشد.

وی با اشاره به روایت « الدعا مخ العباده» بیان داشت: عبادت اظهار کردن نهایت ذلت و خضوع و انکسار و حاجت می باشد و چیزی بالاتر از دعا برای این امر نداریم. پیامبر اکرم(ص) فرموده اند بهترین عبادت دعاست.

وی ادامه داد: یکی از جاهایی که توصیه به دعا در فرامین  پیامبر اکرم(ص) واهل بیت (ع) شده بحث عدم نزولات آسمانی است. باران حیات بخش و سیراب کننده زمین است و لطافت و صفا به زمین و انسانها می بخشد. در پرتو باران و نزولات آسمانی حیات به جامعه بشری بر می گردد.

دعای باران امام علی(ع)

رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه بیان داشت: امیر المومنین علی (ع) در یکی از خطبه های معروف می فرمایند خداوندا بارانی ده که تپه ها و کوههای سر به فلک کشیده ما را مملو از گیاه و سبزه و درخت و سبزی کند و در دامنه ها و دشتها باران جاری گردد و نعمت را برای سرزمین ما فراوانی بخشد با این نزولات باران میوه ها به ما روی آورند و چهارپایان و حیوانات ما در پرتو این باران و نعمات باران زندگی کنند و سرزمینهای دورتر نیز از ما بهرمند شوند و روستاها مدد بگیرند.

وی افزود: بعد این دعا باران را از برکات واسع و عطایای فراوان خداوند بر بندگان فقیر و حیوانات و حیات وحش و طیور می شمارند حضرت علی در آنجا که خطبه تقریبا ناظر بر این است که ایشان از خدا درخواست باران و نزولات آسمانی می کند می فرمایند: خداوندا آسمانی مرطوب و پرباران و بارانی دانه درشت و پی در پی که قطراتش در اثر کثرت و شدت یکدیگر را به پیش رانند و از خود دور سازند بر ما نازل کن.

دعای باران انبیاء و اولیاء الهی و علمای دین

استاد حوزه و دانشگاه خراسان بیان داشت: همه بحث در این است که امیر المؤمنان علی(ع) برای باران دعا می کنند، پیامبر اکرم برای باران دعا می کنند حضرت رضا (ع) برای نزول باران دعا می کنند حضرت موسی و حضرت عیسی برای نزول باران دعا می کنند. حتی در تاریخ ثبت است که حضرت آدم اولاد خود را دور خود جمع کرد و از آنها خواست تا برای نزولات آسمانی دعا کنند.

وی افزود: دعا برای باران از زمان حضرت آدم تا این زمان ادامه داشته و فقهای بزرگوار، مراجع عظام تقلید، متدینین و صلحا و اعزه ای که در پیشگاه خدا ارج و قربی دارند دست به دعا بلند می کردند و دعای باران می خواندند و فراموش نمی کنیم در صد سال اخیر نماز استسقای مرحوم آقای سید محد تقی خوانساری اعلی الله مقامه  که وقتی دعای باران می کنند رهبر متفقین برای دیدار این عالم بزرگ درخواست وقت ملاقات می کند.

خطرات و معضلات بی آبی/شیوه و آداب نماز باران

حجت الاسلام تقوی بیان داشت: امروز کشور ما شدیدا نیاز به باران دارد به خصوص بعضی از مناطق کشور شدیدا از کمبود باران رنج می برند آلودگی هوا هم تاثیر بدی بر همه شهرهای کشور دارد از سوی دیگر نبود آب و باران خطر خشکسالی در پی دارد می تواند مشکلات فراوانی برای کشور به همراه داشته باشد در برخی مناطقی که این مشکل به صورت حاد وجود دارد موجب مهاجرت ساکنین می شود که این هم آسیبی دوجانبه برای وطن ترک شده و هم برای مقصد مورد نظر دارد در بخش حیات وحش و حیوانات و گیاهان و درختان و قنات ها و رودخاه ها هم تاثیر بسیار بد و منفی خواهد داشت.

وی افزود: امروز شدیدا نیاز به دعا است، نیاز به نماز استسقا است نماز استسقا را تقریبا اکثریت فقهای شیعه و اهل سنت با اختلافی در نوع انجام نماز نقل کرده اند. اين نمازدو ركعت است و همانند نماز عيد در بيابان انجام مى‏ شود،در قنوت آن ازخداوند باران مى‏ خواهند، البته پيش از نماز همه شركت كنندگان سه روز، روزه مى‏ گيرند، توبه مى‏ نمايند و هر كس حق ديگرى به گردن دارد مى‏ پردازد پابرهنه و با لباسهاى ساده همراه كودكان، پيرمردان و حتى حيوانات را به‏ صحرا مى‏ برند كه بيشتر مورد رحمت‏ خدا قرار گيرند.

تقاضا از رهبر معظم انقلاب، علما و مراجع در جهت توصیه به دعا و نماز باران درظهر تاسوعا

رییس مرکز فقهی تبلیغیی جوادالائمه گفت: خواهش و تقاضا و استدعای من به عنوان یک طلبه از بزرگان و دانشمندان و از مراجع و فقهای عظام  واستادان بزرگوار حوزه های علمیه، ائمه محترم جمعه و جماعات، خاندان معظم شهدا، پیرمردان و پیرزنان ریش سفیدها که پیش خداوند قرب و منزلتی دارند. بچه های معصومی که هنوز آلوده به گناه نشده اند و پاک و عاری از گناه و هر کس در هر شرایطی و در هر موقعیتی این است که دست به دعا برداریم و برای باران و نزول برکات الهی دعا کنیم.

وی افزود: از پیشگاه مقام معظم رهبری در خواست عاجزانه دارم که در صورت مصلحت توصیه حضرتشان مثل همیشه کمک حال مان در این قضیه باشد تا ان شالله از این بحران رد شویم.

استاد حوزه و دانشگاه خراسان بیان داشت: پیشنهاد و استدعا و خواهش من این است که در همه کشور به خصوص در مناطق خشک مثل خراسان جنوبی، استانهای یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس و برخی از استانهایی که خشکسالی به مرز خطر رسیده است اگر امکان داشته باشد علمای اعلام، بزرگان، خطبا، مبلغین در منابر ومجالس عمومی و ظهر روز تاسوعا همه جمعا و متفقا دست به دعا برداریم در جایی که امکانش باشد نماز باران و در جایی که ممکن نیست با دعا به محضر الهی تضرع کنیم و اشک بریزیم و به برکت وجود قمر بنی هاشم حضرت عباس که تاسوعا متعلق به حضرت قمر بنی هاشم است از پیشگاه حضرت احدیت درخواست نزولات آسمانی کنیم.

وی افزود: این خواهش این طلبه حقیر را بزرگان بپذیرند. سر بر آستان شما می گذارم و دست تک تک شما را می بوسم که دستانتان به دعا بلند شود و برای نزولات آسمانی دعا کنید که از برکات دعای شما انسان، حیات وحش، طیور، دشت، کوه، دریا و دمن همه انشاالله بهرمند شوند و سالی پرباران و با عافیت به دنبال داشته باشیم.وچه اتفاق بی بدیلی که ملیونها انسان بدرگاه الهی درساعتی خاص به دعا بنشینند و به فضل حضرت حق «ادعونی استجب لکم» محقق خواهد شد انشا الله

 

مرکز مباحثات فقهی تبلیغی حضرت جواد الائمه علیه السلام
  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه