• ایران
  • پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
احکام خوردنی هاونوشیدنی های مست کننده
اخبار

احکام خوردنی هاونوشیدنی های مست کننده

فقه

گزیده ای از مباحث مطرح شده درمرکز فقه 

بسم الله الرحمن الرحیم
احکام خوردنی هاونوشیدنی های مست کننده 
فقها فرموده‌اند-کل مسکر حرام-راجع به کل مسکر حرام. هم روایت داریم، هم قرآن کریم می فرماید...ان الخمر و المیسر و الانصاب رجس من عمل الشیطان، فاجتنبوه.در ذیل این آیه شریفه روایت داریم که فرمودند هر چه مسکر باشد مخمر است و خوردنش حرام است، حالا مویز باشد، ماءالشعیر باشد، از انگور گرفته شده باشد، از سایر میوه‌ها گرفته شده باشد از هر چه می‌خواهد گرفته شده باشد ، اگر مسکر باشد، این حرام است. کشیدنی باشد، حرام است، خوردنی باشد ، آشامیدنی باشد، حرام است. آیه شریفه راجع به خمر می‌گوید حرام است. ان الخمر و المیسر و الانصاب و الازلام رجس من عمل الشیطان، فاجتنبوه" این پلید است و کار شیطان است و باید از آن دوری پیدا کنیم
 این عین تعبیر روایت است
امام صادق ع از رسول اکرم ص روایت میکنند که هر چیز مست کننده حرام است و چیزی که زیادش مست می کند کمش نیز حرام است. راوی حدیث سوال کرد آیا حرام کم را آب زیاد حلال می کندحضرت دوبار کف دست خود را حرکت داد که نه نه.
بر این اساس، خرید و فروش خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های مست‌کننده حرام و معامله آن‌ها باطل می‌باشد.
اگر چیز مست‌کننده، در اصل خود مایع هم باشد.نه این‌که در ابتدا جامد یا پودر بوده و بعداً آن‌را به‌صورت مایع در آورده باشند. علاوه بر حرمت، نجس هم خواهد بود. بنابراین، شراب و هر چیزی مانند آن‌که از اول مایع بوده، حرام و نجس است؛ بدین صورت که اگر به فرش، لباس و... برسد، آن‌ها را متنجس می‌کند.
در حرمت استفاده از خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های مست‌کننده تفاوتی نیست بین این‌که:
1-کم باشد یا زیاد؛ مثلاً فقها می‌فرمایند: اگر یک قطره شراب در یک پارچ آب بیفتد، نوشیدن آن آب جایز نیست؛ 
2-پودر باشد یا جامد یا مایع یا گاز؛
3-طبیعی باشد یا شیمیایی و مصنوعی؛
4-از انگور باشد یا خرما یا عسل یا غیر این‌ها؛
5-شب عروسی باشد یا در شب‌نشینی‌ها یا محافل دیگر؛
6-به‌طور خصوصی مصرف شود یا در ملأ عام.
آبجو
آبجو، نجس و نوشیدن آن حرام است و در حکم مزبور تفاوتی نیست بین این‌که در بازار مسلمان‌ها یافت شود یا در بازار کفار. همچنین تفاوتی نیست بین این‌که تولید داخل کشور اسلامی باشد یا تولید خارج.
البته فقها فرموده‌اند .ماء‌الشعیر.که در بازار مسلمان‌ها یافت می‌شود، پاک است و نوشیدن آن اشکال ندارد، مگر آن‌که یقین حاصل شود .آبجو.است.

https://telegram.me/taghavee

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه