• ایران
  • جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
مقام علمی، فضیلت و منقبت والای حضرت زینب
اخبار

مقام علمی، فضیلت و منقبت والای حضرت زینب

رییس مرکز فقهی جوادالائمه با بیان این که سخنان حضرت زینب(س) همواره بیانگر اخلاص، دفاع از حقایق جهان و در جهت رضایت پروردگار بوده است، گفت: گاهی در مجالس موعظه ایشان، دشمنان نیز به گریه افتاده و تحت تاثیر سخنانشان قرار می گرفتند.
 

حجت الاسلام علی اصغر تقوی، رییس مرکز فقهی جواد الائمه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با بیان این که بر اساس بیان محققان و مورخان ولادت حضرت زینب(س) در روز پنجم جمادی الاول سال پنجم و یا ششم از هجرت بوده، بیان کرد: حضرت زینب(س) چهار سال پیش از رحلت حضرت رسول اکرم(ص) متولد شده و نخستین دختری بودند که از حضرت فاطمه(س) به دنیا امدند.

وی ادامه داد: برخی از راویان، هرگاه حدیثی از حضرت علی (ع) نقل می کردند اعتقاد داشتند که از ابی زینب نقل شده و یا این روایت از ابی زینب است؛ ابن ابی الحدید نیز در شرح نهج البلاغه از آنان به عنوان ابی زینب یاد کرده است.

عضو اتاق تبلیغ خراسان با اشاره به فلسفه نامگذاری حضرت زینب(س) تصریح کرد: هنگامی که خداوند متعال به حضرت زینب(س) اولین دختر را عنایت کرد ایشان نامگذاری را به حضرت علی(ع) واگذار کردند و امیر مومنان(ع) نیز اینطور بیان کردند که من در نامگذاری هرگز بر پیامبر گرامی اسلام(ص) سبقت نمی گیرم و فاصله سه روزه تا بازگشتن حضرت از سفر ایجاد شد.

حجت الاسلام تقوی با بیان این که پیامبر(ص) نیز نامگذاری را به خداوند متعال واگذار کردند، بیان کرد: در این هنگام جبرئیل از سوی خداوند متعال نازل شد و بیان کرد که خداوند متعال نام این دختر را زینب اختیار کرده و در لوح محفوظ ثبت است.

فصاحت و بلاغت بیان حضرت زینب(س) مثال زدنی بود

وی با اشاره به برخی از القاب حضرت زینب(س) هچون صدیقه صغری، عقیله بنی هاشم، العصمه الصغری، صابره و راضیه، خاطر نشان کرد: عقیله به معنای بانوی فرزانه و کریمه عزیز و ارجمند در بین مردم و خاندانش، صابره به معنای صبوری و شکیبایی در بلا و مصائب و راضیه به عنای خشنود بودن از قضا و قدر پروردگار به کار رفته است.

این استاد حوزه و دانشگاه فصاحت و بلاغت را از ویژگی های بارز بیان حضرت زینب(س) دانست که از حضرت علی(ع) به ارث برده بودند و اظهار کرد: هیچکس نسبت به فصاحت و بلاغت بیان ایشان تردید نداشت و در مواقع نیاز خطبه ایراد می کردند.

حجت الاسلام تقوی با بیان این که سخنان حضرت زینب(س) به این سبب که بیانگر اخلاص، دفاع از حقایق جهان و در جهت رضایت پروردگار بود، نه فقط در دل دوستان، بلکه در دل معاندین و مخالفین اسلام نیز اثر گذار بود، گفت: حتی گاهی در مجالس موعظه ایشان، دشمنان به گریه می افتادند و تحت تاثیر شگرف سخنرانی ایشان قرار می گرفتند.

خطبه های بلیغ حضرت زینب(س) عامل رسوایی و سرافکندگی دشمنان بود

عضو اتاق تبلیغ خراسان با بیان این که خطبه بلیغ و فصیح ایشان در مجلس یزید مطابق با بیان دانشمندان شیعه و سنی در کتبشان موجب رسوایی یزید و حکومت او شد تا جایی که شرمسار و سرافکنده شدند، بیان کرد: حضرت در مجلس ابن زیاد در کوفه و در جواب اراجیف ابن زیاد نیز سخنرانی کردند و چنان او را شرمنده، خجالت زده و خشمگین کردند که تصمیم به قتل ایشان گرفت.

وی ادامه داد: خطبه معروف و مشهور ایشان در شهر کوفه از چنان فصاحت و بلاغتی بر خوردار بود، که راوی می گوید به خدا قسم دیدم که مردم از حیرت انگشت به دهان می گیرند و اشک می ریزند و به گونه ای سخن می گفت که مردم می گفتند دوباره امیرالمومنین(ع) سخن می گوید؛ یعنی گویا صدای رسای حضرت علی (ع) است که در کوفه طنین افکنده است.

برپایی پیوسته مجالس تفسیر قرآن در منزل حضرت زینب(س)

حجت الاسلام تقوی با بیان این که حضرت زینب(س) تالی تلو مادر بزرگوارشان در همه خصلت ها بودند، تصریح کرد: همواره حضرت زینب(س) در منزل، مجلس تفسیر قرآن برگزار می کردند؛ روزی حضرت علی(ع) وارد خانه شدند، حضرت زینب(س) سوره (کهیعص) را تفسیر می فرمود که حضرت علی (ع) گفتند رمز این حروف اشاره به مصائبی دارد که شما اهل بیت متحمل خواهید شد.

رییس مرکز فقهی جواد الائمه با اشاره به سخن یحیی مازنی در وصف حضرت زینب(س) گفت: یحیی مازنی اینطور می گفت که من مدت طولانی خانه ام نزدیک منزل حضرت زینب(س) بود؛ به خدا قسم هرگز حضرت زینب(س)را ندیدم و صدای آن بزرگوار را نشنیدم با وجود آنکه شب ها به زیارت قبر پیامبر می رفتند و امیرالمومنین(ع) چراغ هارا خاموش میکردند تا نامحرم ایشان را نبیند.

وی ادامه داد: حفظ حجاب و پوشش بانوان و صیانت از آن در برابر نامحرمان شنیدن صدای نامحرم به ویژه به صورت آواز و آهنگ مطرب خصوصا در مجالس مختلط مردانه و زنانه، همه از مواردی است که باید مورد مداقه و توجه قرار گیرد.

ایثار، گذشت و تهجد حضرت زینب(س) از کودکی زبانزد بود

حجت الاسلام تقوی با اشاره به خاطره دیگری از حضرت زینب(س) بیان کرد: روزی امیرالمومنین (ع) وارد منزل شدند و مهمانی به منزل آوردند؛ سپس از حضرت زهرا(س) خواستند تا برای مهمان غذا حاضر کنند، حضرت زهرا س فرمودند: مقدار غذایی در خانه هست که برای دخترم زینب(س) که 4 ساله است گذاشته ام، حضرت اینطور بیان فرمودند که مادر آن مقدار غذا که برای من گذاشتی به مهمان بده و این بیانگر این است که در همان کودکی به فکر مردم و ایثار کردن بودند.

عضو اتاق تبلیغ خراسان افزود: اینکه انسان از خودش بگذرد و به فکر دیگران باشد، چقدر امروزه در دنیا کم بوده و خانمها به عنوان سرپرست امور داخلی خانه می توانند تا در این جریان پیش قدم و جلودار باشند؛ به واقع بنا نیست تا آنان از آنچه برای خودشان است بگذرند بلکه اگر قدری قناعت پیشه کرده و از اسراف ها در خوراک و پوشاک جلوگیری کنند زندگیشان پیشرفت بسزایی دارد.

وی با بیان این که تعویض لباس در هر مهمانی و هدردادن غذا همه نوعی اسراف هستند، گفت: به ویژه متاسفانه برخی از این جلسات به نام مذهب همچون سفره حضرت ابوالفضل، ختم صلوات، ختم انعام و امثالهم برگزار می شوند.

حجت الاسلام تقوی با بیان این که البته نفس این جلسات پسندیده و ارزنده است، تصریح کرد: البته اگر همراه با بازگو کردن احکام و مسایل شرعی و اخلاقی باشد ولی آنچه مورد نظر ماست عدم اسراف و خرج های گزاف، تحت نام برگذاری این جلسات است.

تاکید حضرت زینب به برپایی نماز اول وقت و شبانگاهی در سخت ترین شرایط

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که حضرت زینب(س) در تهجد و عمل به مستحبات به ویژه نماز شب، سرآمد زنان عصر خود بودند، گفت: نماز شب و تهجد حضرت زینب(س) نیز در طول عمر شریفشان، حتی در شب یازدهم محرم ترک نشد.

وی با بیان این که حضرت زینب(س) در شب یازدهم محرم، نماز شب را نشسته به جا آوردند، بیان کرد: امام سجاد می فرمایند که دیدم عمه ام نماز شبش را نشسته می خواند، پرسیدم: چرا؟ جواب دادند: سه شب است، سهمیه غذایم و گرده نانم را به بچه ها می دهم و این کنایه از آن داشت که ایشان بر اثر گرسنگی و ضعف، توان ایستاده نماز خواندن را نداشتند.

حجت الاسلام تقوی با بیان این که چنین فردی در شب حساسی مثل شب یازدهم نماز شبشان را نشسته خواندند و این نشان می دهد نماز واجب را همواره اول وقت به جا می آوردند، یادآور شد: ما نیز باید با مراعات در شب های مهم عروسی و یا دعوتی و در شب مجلس دختر و پسرمان یا در اوج شلوغی تالارهای عروسی نماز اول وقت را یک واجب الهی بدانیم و آن را ترک نکنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: ان شاء الله موقع نماز مغرب و نماز های یومیه، سرگرم کسب و کار و اداره و تجارت نیستیم و جزء کسانی می باشیم که در اول وقت اذان هجوم به طرف مساجد می بریم که حی علی خیر العمل است.

علاقه بی حد و اندازه حضرت زینب(س) به امام حسین(ع)

وی با بیان این که حضرت زینب(س) در حمایت و یاری از امام حسین(ع) هرگز از هیچ کوششی دریغ و مضایقه نکردند، خاطر نشان کرد: حضرت زینب(س) از شدت علاقه به برادر که غیرقابل وصف است برادر را یاری کرد؛ همچنین حضرت زهرا(س) به پدرشان فرمودند من از شدت علاقه این برادر و خواهر در شگفتم از این رو حضرت زینب(س) در حمایت و یاری امام حسین (ع) از هیچ کوششی دریغ نکرد و قطعا هیچ خواهر و برادری اینگونه وفاداری و فداکاری نکردند.

حجت الاسلام تقوی با اشاره به شرط حضرت علی (ع) برای عقد دخترشان با عبدالله ابن جعفر تصریح کرد: ایشان شرط فرمودند که هرگاه امام حسین(ع) خواستند مسافرت کنند و حضرت زینب (س) بخواهد با ایشان باشد، عبدالله بن جعفر مانع نشود.

رییس مرکز فقهی جواد الائمه با بیان این که ابن ابی الحدید، خطبه فدک حضرت زهرا (س) را از قول حضرت زینب نقل می کند، گفت: در عین حال که حضرت زینب (س) در سنین کودکی بسر می بردند، اما خطبه فدک را کامل به ذهن سپرده اند که امروز در تاریخ بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با اشاره به سخن مرحوم طبرسی در خصوص حضرت زینب(س) بیان کرد: ایشان می فرماید حضرت زینب (س) روایات زیادی از مادرشان نقل کرده اند، به همین جهت به ایشان عالمه غیر معلمه می گفتند.

عضو اتاق تبلیغ خراسان با اشاره به جایگاه بالای حضرت زینب(س) نزد امام حسین(ع) گفت: آنقدر امام حسین (ع) برای ایشان قدر و منزلت قائل بودند که روزی حضرت امام حسین (ع) مشغول قرائت قرآن بودند، قرآن را بر زمین گذاشتند، از جا حرکت کردند و از ایشان تجلیل کردند و هر وقت خواهر را می دیدند برای ایشان و به احترام ایشان بلند می شدند و ایشان را گرامی می داشتند./301/864/ب1

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه