• ایران
  • جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
شخصیت حضرت زینب سلام الله علیها
اخبار

شخصیت حضرت زینب سلام الله علیها

مرکز فقهي تبليغي جوادالائمه ع taghavee.ir, [01.04.18 18:22]
بسم الله الرحمن الرحیم
زینب کبری سلا م الله علیها
زینب بنا بر انچه محققین و مورخین نوشته اندولادت حضرت زینب کبری س در روز پنجم جمادی الاول سال پنجم یا ششم از هجرت بوده است و در مدینه منوره حضرت زینب س چهار سال قبل از ارتحال حضرت رسول اکرم صلی الله و علیه و آله دیده به جهان هستی گشودند و ایشان اولین دختری بودند که از حضرت فاطمه س به دنیا امد و بزرگترین دختر حضرت علی ع بودند.
بعضی از راویان، وقتی حدیثی از حضرت علی ع نقل می کردند می گفتند: از ابی زینب نقل شده، یا این روایت از ابی زینب است؛ مثل ابن ابی الحدید که در شرح نهج البلاغه این گونه اورده است و به عنوان ابی زینب یاد کرده است.
فلسفه نام گذاری حضرت زینب س
وقتی خداوند به حضرت زهرا س اولین دختر را عنایت فرمود، ایشان به حضرت علی ع فرمودند: که این فرزند را نام گذاری کنید؛ حضرت علی ع فرمودند من بر پیغمبر سبقت نمیگیرم یعنی نام گذاری را به حضرت رسول صلی الله و علیه و آله واگذار میکنم؛ البته آن تاریخ رسول مکرم اسلام ص در مسافرت بودند و سه روز فاصله شد تا حضرت از سفر برگشتند.
حضرت امیر ع تقاضا کردند که پیامبر ص و آله برای دخترشان نامی انتخاب کنند، حضرت رسول ص فرمودند: من هم بر خداوند سبقت نمی گیرم، یعنی نام گذاری را به خدا واگذار می کنم
جبرئیل نازل شد و گفت خداوند شما را سلام می رساند و نام این دختر را زینب اختیار کرده و در لوح محفوظ ثبت است. لذا ایشان را زینب س نامیدند

القاب فراوانی برای ایشان نقل شده مثل
صدیقه صغری: به این ترتیب که صدیق اکبر حضرت علی ع صدیقه کبری حضرت فاطمه س و صدیقه صغری حضرت زینب س است.
عقیله بنی هاشم: عقیله به معنای بانوی فرزانه و کریمه که در بین فامیل و مردم عزیز و در خاندان خود ارجمند باشد.
العصمه الصغری: یعنی مقام عصمت حضرت زینب س البته ایشان جز معصومین نیستند، ولی هم سنگ معصومند.
صابره: یعنی در برابر بلاها و مصائب صبور و شکیبا بودن.
راضیه: یعنی در عین صبر و بردباری، از قضا و قدر پروردگار خشنود بودن
فصاحت و بلاغت حضرت زینب س
از ویژگی های بارز حضرت زینب س فصاحت و بلاغت ایشان بود که از پدر بزرگوارشان حضرت علی ع به ارث برده بودندو کسی نسبت به فصاحت و بلاغت و تاثیر کلام ایشان تردید ندارد و در جایی که احساس نیاز می کردند ایراد خطبه و سخنرانی میکردند.
البته: سخن کز دل برآید                                                لاجرم بر دل نشیند
سخنان ایشان با توجه به اینکه از اخلاص و دفاع از حقایق عالم و در جهت رضایت پروردگار بود، نه فقط در دل دوستان، بلکه در دل معاندین و مخالفین اسلام اثر گذار بود، تا جاییکه بعضی از مواقع در مجالس موعظه ایشان ، دشمنان به گریه می افتادند و تحت تاثیر شگرف سخنرانی ایشان قرار می گرفتند؛ خطبه بلیغ و فصیح ایشان در مجلس یزید را دانشمندان شیعه و سنی در کتب خود اورده اند و تاثیر آنرا و اینکه باعث رسوایی یزید و حکومت او گردید تا جایی که شرمسار و سرافکنده شد، دوست و دشمن تایید کردند.
حضرت در مجلس ابن زیاد در کوفه و در جواب اراجیف ابن زیاد سخنرانی کرد و چنان اورا شرمنده و خجالت زده و خشمگین کرد، که تصمیم به قتل ایشان گرفت.
خطبه معروف و مشهور ایشان در شهر کوفه و برای مردم کوفه، از چنان فصاحت و بلاغتی بر خوردار بود، که راوی می گوید به خدا قسم دیدم که مردم از حیرت انگشت به دهان می گیرند و اشک می ریزند و بگونه ای سخن می گفت که مردم می گفتند دوباره امیرالمومنین ع سخن می گوید؛ یعنی گویا صدای رسای حضرت علی ع است که در کوفه طنین افکنده.
قطعا قلم و بیان عاجز است از اینکه از آن مخدره بگوید و بنویسد
«فانَّ فَضائِلِها و فَواضِعِها وَ خَصالَها وَ جَلالَها وَ عِلمَها وَ عَمَلَها عِصمتها وَ عِفَّتَها وَ نوُرَها وَ ضیاءَها وَ شَرَفَها وَبَهائَها، تالیه اُمِّها ضَلَواتُ اللهِ عَلَهما»
ایشان تالی تلو مادر بزرگوارشان در همه خصلت ها بودند.
زمانیکه حضرت علی ع در کوفه بودند، حضرت زینب ع در منزل، مجلس بحث علمی برگزار می کردند و تفسیر قرآن می گفتند؛ روزی حضرت علی ع وارد خانه شدند که حضرت زینب س  سوره ی (کهیعص) را تفسیر می فرمود: حضرت علی ع فرمودند: رمز این حروف اشاره به مصائبی است که شما اهل بیت متحمل خواهید شد؛ بعد قضایا را فرمودند و همه گریه کردند

مرکز فقهي تبليغي جوادالائمه ع taghavee.ir, [01.04.18 18:22]
ببینید در عین حال که حضرت زینب س در سنین کودکی بسر می بردند، ولی خطبه فدک را کامل به ذهن سپرده اند، که امروز در تاریخ مورد استفاده قرار می گیرد.
مرحوم طبرسی می فرماید حضرت زینب س روایات زیادی در زمینه های مختلف از مادرشان حضرت زهرا نقل کرده اند، لذا به ایشان عالمه غیر معلمه می گفتند؛ ابن عباس و حضرت امام زین العابدین هم از ایشان روایت نقل کرده اند.
از حکیمه دختر حضرت جواد (ع) نقل شده که: امام حسین (ع) در ظاهر به حضرت زینب کبری س خواهر بزرگوارشان وصیت نمودند و آنچه از علوم و معارف و احکام الهی در آن زمان از امام سجاد ع نقل می شد به حضرت زینب نسبت داده می شد، بدلیل محفوظ نگهداشتن و در امان بودن امام سجاد علی ابن الحسین علیه السلام بوده است.
از این روایت استفاده میشود که ایشان از طرف برادر بزرگوارشان نیابت خاص داشته اند و بیانگر عظمت علمی و معنوی علیا مخدره زینب کبری س می باشد.
آنقدر امام حسین ع برای ایشان قدر و منزلت قائل بودند که روزی حضرت امام حسین ع مشغول قرائت قرآن بودند، قرآن را بر زمین گذاشتند و از جا حرکت کردند و از ایشان تجلیل و اکرام کردند و هر وقت خواهر را می دیدند برای ایشان و به احترام ایشان بلند می شدند و ایشان را گرامی می داشتند.
مورخین مینویسند برادران وسایر بنی هاشم وزنان مدینه وعراق وشامات احترام فوق العاده ای برای ایشان قایل بودند بگونه ای همه را به تعجب وا می داشت.

مرکز فقهي تبليغي جوادالائمه ع taghavee.ir, [01.04.18 18:22]
« أن زينب كان لها مجلس في بيتها أيام إقامة أبيها علیه السلام في الكوفة، وكانت تفسر القرآن للنساء، ففي بعض الايام كانت تفسر (كهيعص) للنساء إذ دخل أمير المؤمنين علیه السلام فقال لها: يا نور عيني سمعتك تفسيرين (كهيعص) للنساء، فقالت: نعم فقال علیه السلام: هذا رمز لمصيبة تصيبكم عترة رسول الله (ص) ثم شرح لها المصائب فبكت بكاء عاليا صلوات الله عليها »
یحیی مازنی میگوید: من مدت طولانی همسایه حضرت علی ع، و خانه ام نزدیک منزلی بود که حضرت زینب در آن سکونت داشتند؛ به خدا قسم هرگز حضرت زینب سلام الله علیها را ندیدم و صدای آن بزرگوار را نشنیدم، شب ها به زیارت قبر پیامبر میرفتند و امیرالمونین چراغ هارا خاموش میکردند، که نامحرم آن بزرگوار را نبیند
حجاب و پوشش بانوان و حفظ از نامحرمان شنیدن صدای نامحرم خصوصا به صورت آواز و آهنگ مطرب خصوصا در مجالس مختلط مردانه و زنانه، اینها همه از مواردی است که باید مورد مداقه وتوجه قرار گیرد
مطلب دیگر اینکه در روایات آمده است، روزی امیرالمومنین (ع) وارد منزل شدند و مهمانی به منزل آوردند و از حضرت زهرا ع خواستند که برای مهمان غذا حاضر کنند، حضرت زهرا س فرمودند: مقدار غذایی در خانه هست که برای دخترم زینب گذاشته ام، حضرت زینب س در آن زمان چهار ساله بودند، حضرت فرمودند: مادر آن مقدار غذا که برای من گذاشتی به مهمان بده و این بیانگر این است که در همان کودکی به فکر مردم و ایثار کردن بودند، اینکه انسان از خودش بگذرد و به فکر دیگران باشد، چقدر امروزه در دنیا کم است، و چقدر خانم ها که امورات داخلی منزل را سپررستی میکنند، می توانند در این قضیه پیش قدم باشند،حتی لازم نیست از آنچه برای خودشان است بگذرند، اگر قدری قناعت پیشه کنند از اسراف ها در خوراک و پوشاک جلوگیری کنند چقدر اثر گذار است، آیا در مهمانی ها حتما لازم است چند نوع غذا باشد واسراف شود؟ آیا لازم است در هر مهمانی لباس قبلی عوض شود؟  آیا این ها اسراف نیست؟ خصوصا در بعضی از جلسات که متاسفانه بنام مذهب برگزار میشود؛ مثل سفره حضرت رقیه، حضرت ابوالفضل، ختم صلوات، ختم انعام و ختم اذا وقعت الواقعه.
خود نفس این جلسات پسندیده و ارزنده است البته اگر همراه با بازگو کردن احکام و مسایل شرعی و اخلاقی و اجتماعی باشد ولی انچه مورد نظر ماست عدم اسراف و خرج های گزاف، تحت نام برگذاری این جلسات است.
عبادت حضرت
در مورد تهجد و عمل به مستحبات خصوصا نماز شب، سرآمد زنان عصر خود بود و ثانی مادرش حضرت زهرا س بودند؛  مینویسند: در طول عمر شریفشان، نماز شب و تهجدشان، حتی در شب یازدهم محرم ترک نشد.
از حضرت زینب کبری س در شب یازدهم محرم، نشسته نماز شب را بجا اورد.
امام سجاد می فرمایند: دیدم عمه ام نماز شبش را نشسته می خواند، پرسیدم: چرا؟ جواب دادند: سه شب است، سهمیه غذایم و گرده نانم را به بچه ها می دهم؛ کنایه از اینکه بر اثر گرسنگی و ضعف، توان ایستاده نماز خواندن را ندارم.
ببینید کسیکه در شب حساسی مثل شب یازدهم نماز شبش ولو نشسته ترک نمیشود، قطعا نماز واجب را در اول وقت بجا می اورد.
انشاالله ماهم مراعات می کنیم و شبی که به مجلس عروسی یا دعوتی می رویم یا در شب مجلس دختر و پسرمان، نمازمان را اول وقت می خوانیم؛ مقید به مراعات و اهمیت دادن به نماز های یومیه در مهمانی ها و مجالس هستیم، انشاالله ما جز کسانی نیستیم که اول وقت نماز، اوج شلوغی تالارهای مجلسمان باشد؛ موقع نماز مغرب و نماز های یومیه، سرگرم کسب و کار و اداره و تجارت نیستیم؛ انشاالله جز کسانی هستیم که هجوم بطرف مساجد می بریم که حی علی خیر العمل است.
حضرت زینب س با عبدالله بن جعفر ازدواج کرد و دارای فرزندان گرانقدری شد.
که بعضی از انها در کربلا امام حسین ع را یاری کردند، و خود ایشان نیز از شدت علاقه به برادر که غیرقابل وصف است برادر را یاری کرد که می گویند:حضرت زهرا س به پدرشان فرمودند من از شدت علاقه این برادر و خواهر در شگفتم لذا حضرت زینب س در حمایت و یاری امام حسین (ع) از هیچ کوششی دریغ نکرد و قطعا هیچ خواهر و برادری اینگونه وفاداری و فداکاری نکردند.
چون حضرت علی ع خواستند دخترشان را به عقد عبدالله ا بن جعفر در آوردند، شرط فرمودند که هرگاه امام حسین ع خواستند مسافرت کنند و حضرت زینب س بخواهد با ایشان باشد، عبدالله بن جعفر مانع نشود.

در موقعیت علمی آن مخدره همین بس که احادیث زیادی از ایشان نقل کرده اند؛ ابن ابی الحدید، خطبه فدک حضرت زهرا س را از قول حضرت زینب نقل می کند.

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه