• ایران
  • شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
نکاتی از جزء های قرآن کریم:جزء هفتم
اخبار

نکاتی از جزء های قرآن کریم:جزء هفتم

مرکز فقهي تبليغي جوادالائمه ع taghavee.ir, [۲۳.۰۵.۱۸ ۱۵:۱۹]
روز هفتم ماه مبارک رمضان 
   ده پیام مهم از جزء هفتم قرآن کریم                 استاد تقوی:
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین  سلام و درود بر شما شنوندگان و روزه داران عزیز و بزرگوار ! برادران و خواهران عزیز در جزء هفتم از قرآن کریم و در آیات شریفه این جزء به بعضی از مسائل اخلاقی و اجتماعی اشاره شده است
1-یکی از این مسائل وفای به عهد است            (وَ بعَهد الله اَوفوا)
قرآن توصیه می کند که اگر عهدی و پیمانی با کسی بستیم و اگر تعهدی به کسی دادیم بر تعهدمان پایدار و مقاوم بمانیم بد عهدی نکنیم، زیر عهد و پیمانهایمان نزنیم بر این میثاقها تا به اخر استوار و پابرجا بمانیم «من لا وفاء له  لا دین له» کسی که به عهد و پیمانش پایدار نمی ماند دین ندارد و اعتبار دنیایی و  اجتماعی و مردمی هم ندارد اگر با خدا پیمانی بستیم اگر با خلق پیمانی بستیم اگر با فرزندانمان عهد و پیمانی و تعهدی دادیم اگر در خانواده پیمانی و عهدی را امضا کردیم بر آن عهد و پیمانمان استوار و پایدار بمانیم .
2- وَهَذَا کِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ مُبَارَکٌ فَاتَّبِعُوهُ وَاتَّقُوا لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ (1155نعام )اینكه این راه مستقیم من است بنابراین از آن پیروی كنید و از پی راههایی دیگر نروید كه شما را از راه راست او پراكنده و منحرف می کند پس راه خدا راه پیروزی در دنیا و آخرت است
 یَا أَیُّهَا النَّاسُ کُلُوا مِمَّا فِی الأرْضِ حَلالا طَیِّبًا وَلا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌإِنَّمَا یَأْمُرُکُمْ بِالسُّوءِ وَالْفَحْشَاءِ وَأَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ مَا لا تَعْلَمُون .
َعزیزان شنونده! نکته دیگری که در این آیات شریفه قرآن مورد توجه است این است که سعی شود همه کارها برای رضای خدا انجام شوددرجهت خواست او انجام گیرد اگر کاری برای رضای خدا انجام شود خداوند در آن امر کمکمان می کند یاریمان می کند که آن کار به سرانجام خوبی برسدچه عبادات وچه سایر اعمال.
4- لا نُکَلِّفُ نَفْسًا إِلا وُسْعَهَا وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَلَوْ کَانَ ذَا قُرْبَى وَبِعَهْدِ اللَّهِ أَوْفُوا ذَلِکُمْ وَصَّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُون*َ152انعام*
توجه به عدالت در این آیات شریفه! مورد اهمیت است رعایت عدالت، عدالت در خانواده، عدالت در اجتماع، عدالت در کار ،عدالت در تفکر، عدالت در قضاوت و در شهادت ها، *امیر مومنان علی علیه الصلاه و سلام* در این ماه عزیز سفارش کرده اند به فرزندانشان که فرزندان من ابن ملجم دشمن من است اما یک ضربت بیشتر به من نزده اگر من زنده ماندم که به خودم واگذارید انتقام را و اگر زنده نماندم شما بیشتر از یک ضربت بر او نزنید این عدالت علی است! یعنی در برابر آنچه که نسبت به ما از ناحیه دشمن حتی می رسد باید عدالت رها نشود و لحاظ شود.
5- نکته دیگری که باز از نکات مهم این آیات شریفه قرآن است این است که به ما آموزش می دهد که آنها که دینتان را به سخره گرفته اند و مسخره کرده اند آنها را به دوستی برنگزین کسانی که به اهل بیت و اولیاء الهی اهانت می کنند کسانی که نماز شما را روزه شما را خمس و حج و جهاد شما را قرآن شما را نعوذ بالله به تمسخر می گیرند دوستی و رفاقت با چنین کسانی پایان خوشی ندارد اینها را به دوستی برنگزینید و دوستی هایشان را رها کنید نه اینکه بخندید بر تمسخر آنها و نه اینکه نگاه مثبت و نگاه دوستانه به دشمنان و تمسخرکنندگان دین داشته باشید وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلاًحتی کسانیکه درفضای مجازی  نسبت به ساحت قدسی حضرات معصومین س کم لطفی میکنند.
6-بی احترامی وتوهین به مقدسات سایرین جایز نیست معتقدات وباورهای دینی هرکسی برای خود او محترم است نبایدمورد تمسخر قرارگیرد چرا چون زمینه رو فراهم میکنیم که آنهاهم به دین ومقدسات ما توهین کنند البته این به آن معنا نیست که لازم باشه به معتقدات آنها احترام بگذاریم ویا اجازه به چالش کشیدن ومورد مداقه قرار دادن را نداشته باشیم بلکه فعلا وقولا اهانت نکنیم                   
      وَ لَا تَسُبُّواْ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ فَیَسُبُّواْ اللَّهَ عَدْوَا بِغَیرِْ عِلْمٍ 108(انعام)
7-فرصت برای جبران مافات اگر درگذشته براثر غفلت خطایی سرزده خداوند زمینه توبه وباز گشت رافراهم فرموده است.گناهانی که باغلبه وطغیان شهوت انجام میگیرد نه از سر لجاجت وگمراهی
وَإِذَا جَاءكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِآيَاتِنَا فَقُلْ سَلاَمٌ عَلَيْكُمْ كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلَى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ أَنَّهُ مَن عَمِلَ مِنكُمْ سُوءًا بِجَهَالَةٍ ثُمَّ تَابَ مِن بَعْدِهِ وَأَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ  (55 انعام)

مرکز فقهي تبليغي جوادالائمه ع taghavee.ir, [۲۳.۰۵.۱۸ ۱۵:۱۹]
8 -اعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ وَأَنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ  در این آیه شریفه تشويق ،و تهديد ،بیم وامید در كنار هم است چرا که انسان بايد ميان بيم و اميدو خوف و رجا باشد و به خاطر خلاف به كلّى مأيوس نشود و به خاطر رفتار و كردار خوب نيز مغرور نشود.حضرات معصومین در ادعیه اینگونه بما آموخته اند وَ أَيْقَنْتُ أَنَّكَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ فِي مَوْضِعِ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ وَ أَشَدُّ الْمُعَاقِبِينَ فِي مَوْضِعِ النَّكَالِ وَ النَّقِمَةِ»؛ و يقين دارم كه در جاى عفو و رحمت مهربان ‏ترين مهربانانى؛ و در جايگاه مجازات و انتقام سخت ‏ترين كيفركننده ‏ایی!رحمانیت حضرت حق باهمه وسعت وگستردگی در کنار اشدالمعاقبین.
9-نشانه هائی برای شناخت حقیقت توحید و وحدانیت ذات اقدس اله مثل باران، رشد گیاهان میوه های گوناگون ونحوه چیدمان آنها که آیتی از آیات خداوند است.
وَهُوَ الَّذِيَ أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ نَبَاتَ كُلِّ شَيْءٍ فَأَخْرَجْنَا مِنْهُ خَضِرًا نُّخْرِجُ مِنْهُ حَبًّا مُّتَرَاكِبًا وَمِنَ النَّخْلِ مِن طَلْعِهَا قِنْوَانٌ دَانِيَةٌ وَجَنَّاتٍ مِّنْ أَعْنَابٍ وَالزَّيْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُشْتَبِهًا وَغَيْرَ مُتَشَابِهٍ انظُرُواْ إِلِى ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَيَنْعِهِ إِنَّ فِي ذَلِكُمْ لآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ(99انعام)
10-مزد صداقت وراستی! آیا بهتر از بهشتی با این اوصاف مزدی هست! منافع وسود راستی وصداقت بهشتی است که همیشه نهر های روان دارد وابدیست رضایت خدا وسعادت بزرگ سود صداقت است واین یعنی بهترین تجارت
صداقت ودرستی معامعله ایست که سود تضمین شده آن بهشت است باهمه داشته هاش
قَالَ اللّهُ هَذَا يَوْمُ يَنفَعُ الصَّادِقِينَ صِدْقُهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا رَّضِيَ اللّهُ عَنْهُمْ وَرَضُواْ عَنْهُ ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ(119مائده)
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه