• ایران
  • جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
زکات فطریه شکرانه یک ماه بندگی خداوند است
اخبار

زکات فطریه شکرانه یک ماه بندگی خداوند است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی اصغر تقوی رییس مرکز فقهی جوادالأئمه(ع) در گفت و گو با شبکه خراسان رضوی از حرم مطهر امام هشتم(ع)، با اشاره به فرارسیدن عید سعید فطر، اظهار کرد: یکی از نعمات بزرگ الهی بر بشریت این است که انسان وقتی توانست پس از یک ماه روزه داری از عهده مسؤولیتی سنگین برآید، شکرانه ای را به جا آورد که بهترین شکرانه همان کمک به افراد ضعیف است.

وی افزود: خداوند از انسان خواسته که به شکرانه یک ماه روزه داری، فقیری را در لحظات پایانی ماه مبارک رمضان شاد کند. از همین رو یکی از اعمالی که در لحظه نماز عید فطر یا ورود به ماه شوال برای بندگان الهی تعیین شده، پرداخت زکات فطره است.

حجت الاسلام تقوی با بیان این که واژه زکات به معنای «طاهر کننده» است، خاطرنشان کرد: زکات به معنای چیزی است که انسان را از آلودگی ها می شوید و پرداخت زکات مال به این معنای پاک کردن مال از آلودگی هاست. زکات فطره یعنی انسان با حدود سه کیلوگرم گندم، خرما، برنج، کشمش و امثال آن که در مبانی شرع مشخص شده، فقیر یا نیازمندی را سیر کند و با این شکرانه وارد ماه شوال شود.

رییس مرکز فقهی جوادالأئمه(ع) گفت: نحوه پرداخت زکات فطریه در مناطق مختلف متفاوت است. گاهی گندم در یک منطقه اولویت دارد و در یک منطقه دیگر خرما یا برنج حائز اهمیت است. به همین دلیل در بیانات معصومان(ع) آمده است که مؤمنان سعی کنند از‌ همان نوع خوراکی که خودشان بیشتر مصرف می کنند، به فقرا بدهند.

وی ادامه داد: اگر کسی امکانات ندارد و دلش می خواهد در این امر خیر سهیم باشد،‌ در هر منطقه ای که زندگی می کند، می تواند مبلغ معادل کمترین نوع زکات را پرداخت کند.

حجت الاسلام تقوی اظهار کرد: فلسفه تمام توصیه های دینی نسبت به پرداخت زکات، کفاره و سایر موارد، مسأله اطعام نیازمندان است. خداوند می خواهد این مسأله را به ما متذکر شود که تمام تأکیدش روی ضعفای مردم است.

عضو اتاق تبلیغ خراسان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تقارن عید فطر امسال با سالگرد قیام خونین 15 خرداد، گفت: امروز قرین تلخی و شیرینی اتفاق افتاده است. روز 15 خرداد روز تلخی در تاریخ کشور ماست اما بحمدالله ثمرات آن امروز پس از گذشت 56 سال ثمرات شیرین و مبارکی است که کمی از تلخی آن اتفاق کاسته است. فرارسیدن عید سعید فطر نیز شیرینی مضاعفی است که از تلخی این روز کم می کند.

وی در تبیین عبرت جریان 15 خرداد، خاطرنشان کرد: ظلم عاقبت ندارد و وقتی از حد خود بگذرد، خداوند از مظلوم دفاع می کند. در واقعه 15 خرداد ملت ما مظلوم واقع شدند. آن ها یک حق واقعی را می خواستند اما مورد هجمه سفاکان رژیم شاه واقع شدند.

حجت الاسلام تقوی گفت: امیدواریم تمام مظلومان عالم طعم پیروزی را بچشند همانطور که مردم ایران در سال 57 اجر مقاومت خود را گرفتند.

رییس مرکز فقهی جوادالأئمه(ع) در تبیین مفهوم اصطلاحی «عید» افزود: روزی که به عنوان عید معرفی شد، روزی بود که حضرت آدم(ع) وصیت نامه ای در پایان عمر خود نوشتند و در آن شرح وظایفی برای فرزندانشان تعیین کردند و قرار شد این وصیت نامه پس از ایشان گشوده شود. فرزندان و نوادگان ایشان اجتماع کردند و وصیت نامه قرائت شد و در آن جلسه تصمیم گرفتند هر سال این وصیت نامه دوباره گشوده شود و مورد قرائت واقع شود. این عود و بازگشت را «عید» نام گذاری کردند.

وی در پایان تأکید کرد: پیام نام گذاری چنین روزی به نام «عید»، مشارکت در خوشی ها و غم های یکدیگر است. یعنی اگر ما در کنار یکدیگر باشیم، آن روز برای ما عید خواهد بود.

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه