• ایران
  • شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آموزش معارف الهی و درس گرفتن از سیره اولیای الهی هدف پیاده روی اربعین است
اخبار

آموزش معارف الهی و درس گرفتن از سیره اولیای الهی هدف پیاده روی اربعین است

حجت الاسلام علی اصغر تقوی، رییس مرکز فقهی جواد الائمه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون اربعین و مسائل اخلاقی با توجه به فرمایشات امیرالمومنین(ع) پرداخت.

وی گفت: پیاده روی اربعین، پیاده روی به سمت حرم حضرت رضا(ع) و زیارت عتبات از شعائر الهی و حسینی است که این روزها در سطح کشور و منطقه در حال انجام است.

حجت الاسلام تقوی به هدف از زیارت اشاره و اظهار کرد: زیارت دارای چنان جایگاهی بوده که روضه ای از بهشت است و آموزش معارف دینی و الهی و درس گرفتن از سیره اولیای الهی و اهلبیت هدف همه از زیارت اهل بیت(ع) است.

وی در ادامه به تأکید امیرالمومنین(ع) بر کنترل خشم اشاره و ابراز کرد: حضرت می فرماید: «وقتی که عصبانی شدید و مقداری خلق و خوی شما مناسب نبود در آن لحظات در صدد تنبیه برنیایید و تصمیم هم نگیرید.» بنابراین در لحظه عصبانیت اجازه دهید یک مقداری آرام شوید و بعد تصمیم بگیرید همچنین در لحظه عصبانیت دستور هم ندهید چون معلوم نیست این دستور شما عالمانه، عاقلانه و مدبرانه ای باشد.

رییس مرکز فقهی جواد الائمه به پرهیز از تجسس در امور دیگران با توجه به فرمایش امام علی (ع) تأکید کرد و گفت: در امور زندگی و  عیوب اطرافیان موشکافی نکنید و گاهی از تغافل استفاده کنید و نادیده بگیرید که این موشکافی ها انسانها را به جای خوبی هدایت نمی کند.

وی افزود: از موشکافی در امور دیگران به ویژه کسانی که به ما نزدیک هستند مانند فرزند، همسر، پدر و مادر پرهیز کنید چون اگر در این تجسس به یک نقطه غیر معقولی رسیدیم چه کنیم؟ ما که نمی توانیم اسم آن ها را از شناسنامه خود حذف کنیم بلکه مجبور به کنار آمدن و ساختن هستیم.

حجت الاسلام تقوی به تأکید امیرالمومنین(ع) به قضاوت درست اشاره و ابراز کرد: در امر تنبیه نباشید، اگر کسی گزارشاتی را برای شما آورد این گزارشات را تجزیه و تحلیل و سبک و سنگین کرده و بهترین را انتخاب کنید  و قرآن کریم در این مورد می فرماید: «الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ﴿الزمر، 18﴾»

رییس مرکز فقهی جواد الائمه ادامه داد: در تمام تصمیم گیری هایی که نسبت به اطرافیانتان انجام می دهید، شرایط آن ها از جمله شرایط بیماری، پیری، سفر، فقر و بیکاری، مشغله فکری، اضطراب را لحاظ کنید  که اگر کسی در یکی از این لحظات به سر می برد قضاوت شما نسبت به او بر اساس همین مشکلات باشد چون به خاطر این شرایط و مشکل فرد نتواند درست عمل کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر این ملاحظاتی که امیر المومنین(ع) می فرمایند در زندگی سیره قرار بگیرد و عملی شود، یکی از پله های ترقی و تکامل انسان برداشته می شود.

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه