• ایران
  • پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان: مسائل خانواده موفق از سوی مبلغان ماه رمضان تشریح شود
اخبار

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان: مسائل خانواده موفق از سوی مبلغان ماه رمضان تشریح شود

حجت الاسلام علی اصغر تقوی،مدیرمرکز فقهی جوادالائمه(ع) و عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان، در گفت‎و‎گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با توجه به نزدیک شدن به ایام تبلیغی ماه مبارک رمضان، به بیان نکاتی مهم و راه گشا در امر تبلیغ جهت رشد و تأثیرگذاری بیشتر مبلغان جوان پرداخت.

حجت الاسلام تقوی با اشاره به امر هجرت در تبلیغ بیان داشت: مهاجرت در صدر وظایف رسالتی انبیا و اولیای الهی بود. آنها با هجرت و عبور از بحران های سخت پیشرو توانستند مکتب توحید را نشر داده و نهادینه کنند؛ از این رو بعد از گذشت زمان طولانی از ظهور اسلام تا کنون پرچم آن افراشته مانده و ندای آن روز به روز فراگیر شده است.

لزوم هجرت مبلغان به نقاط دور دست

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان بیان داشت: امروز کسانی که درد دین و دغدغه تبلیغ آن را دارند باید با سفر به مناطق دیگر که در ضعف فرهنگی و دینی به سر می برند زوایای پیدا و پنهان  جامعه آنها و نیازهای فرهنگی آن جامعه را شناسایی کنند و در پی تغذیه و تأمین آن برآیند.

مدیر مرکز فقهی جوادالائمه(ع) گفت: گنجینه‌های علم و اخلاق و عرفان اسلامی را در جای جای  دنیا باید نشر داده و به فرهنگ تبدیل کرد در غیر این صورت اگر اهمال کاری شود و به سبب گزینش آسایش و راحتی، سختی هجرت را انتخاب نکنیم و به تبلیغ در مناطق محروم و دورافتاده نپردازیم به یقین نتیجه منفی و معکوس می گیریم آن هم به دلیل هجمه فرهنگی دشمن و ادیان ساختگی و پوچی که در همه جا به شدت تبلیغ می‎شود.

بروزرسانی دانسته ها و توجه به خواست مخاطب

استاد حوزه و دانشگاه خراسان با اشاره به رشد رسانه های مختلف و فضاهای مجازی، به روز رسانی معلومات و دانسته‌های علمی فرهنگی دینی مبلغان را از اهم وظایف آنها در بحث تبلیغ برشمرد.

وی در ادامه گفت: متأسفانه گاهی دیده می شود مبلغ به جامعه مخاطب خویش بی توجه بوده و در مواجهه با جوامع مختلف به یک شیوه  تبلیغ می کند حال آن که باید با بررسی و شناخت هر جامعه به سبک خاص برخورد کرده و به تبلیغ بپردازد.

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان بیان داشت: یک مبلغ در بیان اسلام برای یک جوان اروپایی باید روشی متفاوت در برخورد با یک جوان آسیایی انتخاب کند. به یقین اگر به یک شیوه با هر دو سخن بگوید با توجه به عقاید و نوع قومیت و شرایط اجتماعی سیاسی آنها جواب منفی خواهد گرفت.

وی ابراز داشت: حتی جوانان شیعه در کشورهای غربی با توجه به هجمه سنگین معاندان با جوانان شیعه در داخل کشور متفاوتند و یک مبلغ خوب در مواجهه با هریک باید نگاه و روش خاص آن مخاطب را در پیش گیرد تا موفق شود. در داخل کشور نیز با توجه به فرهنگ ها و قومیت های متفاوت، روش تبلیغ دین و بیان حقایق اسلامی روش متفاوتی را می‌طلبد که باید دقت بسیار کرد تا نتیجه عکس حاصل نشود.

مدیر مرکز فقهی جوادالائمه(ع) گفت: مبلغان باید مجهز به سلاح علم و عمل بوده و نسبت به برخورد با جوامع مختلف روش و متد فرهنگی ویژه آن اجتماع را گزینش کنند تا به نتیجه دلخواه خود برسند. نمی توان به آسانی نام کارشناس دینی و فرهنگی بر هر مبلغی داد. امر تبلیغ نیازمند کارشناسی و تحول است تا به جایگاه واقعی خود برسد و بهترین نتیجه را کسب کند.

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان با اشاره به این که سعادت دنیا و آخرت ما در گرو سخنان قرآن و اهل بیت است، بیان داشت: عمل به این فرامین موجب خوشبختی  و سعادتمندی انسان می شود که بخشی از این دستورات در بیان خانواده موفق و جایگاه آن در اسلام است. با توجه به این که هر فردی در اجتماع برخاسته از خانواده است و شخصیت اجتماعی آن در این نهاد شکل می گیرد؛ از این رو توجه به این مقوله بسیار مهم و ضروری است. مبلغان با طرح مسائل  خانواده موفق می توانند در مسیر شکل گیری خانواده اسلامی و افراد متدین قدم بردارند که این به مرور زمان در آینده سبب گسترش و رشد جامعه اسلامی و دنباله رو در مسیر دین می شود.

طرح مسائل خانواده موفق در ایام تبلیغ ماه مبارک رمضان

حجت الاسلام تقوی افزود: مبلغان و طلاب جوان در بحث خانواده موفق می توانند به مباحثی همچون، مشاوره دینی قبل و بعد ازدواج، شناخت خصلت های فردی زوجین، عفو وگذشت یکدیگر در تنش های خانوادگی، عیب پوشی زوجین، آراستگی ظاهر، عدم یارگیری زوجین در نزاع های خانوادگی از میان فرزندان و افراد خانواده، احترام متقابل زوجین به خانواده های یکدیگر و عدم به رخ کشیدن کمک  فامیل دو طرف و غیر این مسائل که همگی در دستورات قرآن و اهل بیت(ع) به چشم می خورد.

وی گفت: با تشریح هر یک از این مسائل برای خانواده ها و رعایت آن از سوی مخاطبان سبب ایجاد آرامش و رشد و بالندگی در بین خانواده ها  می‎شود و پذیرش  سایر دستورات الهی و عمل به آسان تر اتفاق می افتد.

مدیر مرکز فقهی جواد الائمه(ع) در پایان خطاب به مبلغان گفت: بیان مطالبی همچون توجه به قرآن، دعا و راز و نیاز با خدا در ماه مبارک رمضان، توبه و و ابراز ندامت به درگاه الهی، توکل به خدا و نیز تبیین زندگی ائمه هدی به خصوص امیر مؤمنان(ع) و امام حسن مجتبی که سراسر درس و سرمشق برای جامعه بشری است./933/ت302/س

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه