• ایران
  • پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳
الگوی اقتصادی مورد نظر رهبر انقلاب کاربرد فراملی دارد
اخبار

الگوی اقتصادی مورد نظر رهبر انقلاب کاربرد فراملی دارد

حجت الاسلام علي اصغر تقوي، مدير مرکز فقهي جوادالائمه مشهد، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاري رسا در مشهد گفت: الگوي اقتصادي مورد نظر رهبر معظم انقلاب تنها در جوامع اسلامي کاربردي نيست بلکه همه ملت‌هايي که به نوعي اقتصادشان با منافع مستکبران در تضاد است و هميشه از اين طريق ضربه خورده اند با بهره گيري از اين الگو مي توانند اقتصادي پويا، پايدار و مستقل را بنا کنند و عدم وابستگي خود را کليد بزنند.

عضو اتاق فکر تبليغ خراسان رضوي افزود: آن اقتصادي مطلوب است و مورد نظر ما که افزايش رفاه ملي را در پي داشته باشد.  اگر چه نياز به تعادلي کردن مصرف داشته باشيم تا بتوانيم از تحريم ها  به عنوان عاملي براي رفع آسيب هاي اقتصادي و درمان بيماري‌هاي مزمن اقتصادي که گريبان گير بعضي از جوامع پيشرو است بهره برداري کنيم.

اقتصاد مقاومتي حاصل درايت و ژرف انديشي رهبري است

مدير مرکز فقهي جواد الائمه بيان داشت: در اقتصادي که رهبري از سال‌هاي قبل ايده  و بينش آن را کليد زده و به صورت مستمر بر آن تأکيد مي ورزد نگاهي  عميق و جامع و فراگير را مي طلبد که همه ارکان و عناصر جامعه را درگير مي کند.

وي ادامه داد: ابتدا آموزش و پرورش و مراکز آموزش عالي، حوزه‌هاي علميه و صنوف مختلف، متفکران و دانشمندان علوم اقتصادي ،ايده پردازان سياسي و مبتکران مکتشفان و مخترعان و دست اندرکاران صادرات و واردات و دست اندر کاران روابط بين الملل در رابطه با قراردادهاي اقتصادي متوليان امور توليد و اکتشاف همه وارد ميدان شوند و مديران جامعه در همت و تلاش همگاني نقش خود را به خوبي ايفا کنند تا به هدف مقدس رهبري دست يابييم.

استاد حوزه و دانشگاه خراسان ابراز داشت: درايت و هوش و ژرف نگري رهبران يک جامعه هميشه وسيله نجات و سعادت ملت ها بوده است. خدا را شاکريم که رهبري بر جامعه اسلامي رهبري مي کند  که درايت و بينش و ژرف نگري ايشان در دنياي امروز بي بديل و بي نظير است و گر نبود پيش بيني ها و هشدار هاي معظم له در سال هاي گذشته خدا مي داند امروز در چه شرايطي از نظر اقتصادي بوديم.

وي افزود: اقتصاد مقاومتي به معناي افزودن بر مشکلات جامعه نيست يا منظور در تنگناي اقتصادي و عدم بهره گيري از مواهب الهي نيست بلکه مقاومت و پايداري انديشمندان و متفکران جامعه را مي طلبد که راهکارهاي اصولي ارائه دهند  تا هم جامعه از همه مواهب طبيعي بهره مند شود و هم اقتصاد شکو فا و پويا نصيب شود.

اقتصاد مقاومتي از نگاه تاريخ اسلامي

حجت الاسلام تقوي گفت: اگر نگاهي به گذشته  و تاريخ بيندازيم، اقتصاد مقاومتي در طول تاريخ بشريت به اشکال مختلف جواب مثبت داده و در اسلام سابقه درخشاني دارد و بخش اعظم روايات و آيات به نوعي به اقتصاد و پايداري  و مقاومت در برابر مشکلات توصيه مي کنند و در دنياي اقتصاد هم کشورهايي مانند، چين، ژاپن و هند و بعضي از کشورهاي اروپايي مي توانند شاهد مثال باشند.

مدير مرکز فقهي جوادالائمه گفت: اقتصاد مقاومتي در قالب جريان هاي سياسي و يا دولتمردان و يا مديريت هاي اقتصادي کشور تنها خلاصه نمي شود. امروز در بحث اقتصاد از سوي دشمن هجمه صورت گرفته است و مقاومت در اين راه همگاني است. اگر هجمه گسترده است مقاومت ملي مي تواند برگ برنده را در دست بگيرد.

وي افزود: دشمن پس از حدود سي سال مقاومت در برابر توطئه هاي گوناگون خود به اين نتيجه رسيده است که اگر همه تيرها را رها کرده است و بي نتيجه و شرمسار گرديده شايد بتواند از تير و ترکش اقتصادي يأس و سرخوردگي خود را جبران کند که اين با تلاش و همت ملت ايران با پايه ريزي اقتصاد مقاومتي کارنامه دشمني را سياه تر خواهد کرد.

مأموريت آحاد جامعه در مبحث اقتصاد از ديدگاه اسلام

عضو اتاق فکر تبليغ بيان داشت: در مباحث اقتصادي خوشبختانه اسلام براي همه آحاد جامعه ماموريت و روش و راه کار ارائه کرده و بينش اصولي و منطقي هم همين را در جامعه کنوني طلب مي کند.

وي در تشريح بخشي از مأموريت ها گفت: حوزه ها ي علميه، مبلغان و مروجان که نقش بي بديلشان در فرهنگ سازي پوشيده نيست با بهره گيري از آيات شريفه قرآن «کلوا و شربوا و لا تصرفوا» و «ان الله لا يحب المسرفين» که مي تواند الگوي صحيح اقتصادي را ترسيم کند. و با بهره گيري از انبوه آيات و روايات معصومين سلام الله عليهم اجمعين فرهنگ سازي کنند. جامعه مومن ايراني هم هميشه نشان داده که گوش به فرمايشات ائمه سپرده  و تسليم  فرامين اهل بيت واسلام عزيزاست.به اين ترتيب اين قشر نقش خود را در اين راه اجرا کنند.

عضو اتاق فکر تبليغ ادامه داد: دانشگاهيان و اقتصاد دانان در توليد علم بکوشند و با بهره گيري از سخن معصومين عليهم السلام که دائم سفارش به تعليم و تعلم و نشر علم فرموده اند را درست که در نهايت به موفقيت آنها مي انجامد پي بگيرند.

حجت الاسلام تقوي همچنين به راهکار ديگري اشاره کرد و ابراز داشت: دولت مردان و برنامه ريزان جامعه  فرا رويشان نامه حضرت علي (ع) به مالک اشتر باشد و با بهره مندي از افکار بلند ولايت و امامت اقتصادي نوين و کارآمد و شکوفا را پيش روي امت اسلامي قرار دهند.

وي در تشريح بند ديگر اين مأموريت ها به مسأله اصناف اشاره کرد و اظهار داشت: بازار و اصناف و متوليان صادرات و واردات با توجه به آموزه هاي ديني در بحث مکاسب دست به کسب و کار بزنند و مشغول شوند و تا مي توانند تجربيات مفيد خود در اين زمينه را به نسل جوان منتقل کنند و در بحث اشتغال نيز کمک کنند. تفکر ديني و عمل به آن کارنامه درخشاني را در جامعه انقلاب نهادينه خواهند کرد.

حجت الاسلام تقوي در پايان افزود: در مجموع، جامعه اي که طعم خيلي از توطئه ها و نيرنگهاي دشمن را چشيده  مثل گذشته ،چنان مقاومتي را رقم خواهد زد که رصدهاي چند ساله دشمن مثل تير زهر آگيني بر پيکره  استکبار جهاني وارد آمده و سر شکستگي را  براي آنان در پي خواهد داشت./933/ت301/س

/ پايان خبر /


  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه