• ایران
  • شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
ایکنا: ضرورت توجه به امر به معروف و نهی از منكر در تمامي اعصار
اخبار

ایکنا: ضرورت توجه به امر به معروف و نهی از منكر در تمامي اعصار

حجت‌الاسلام علی‌اصغر تقوی، مدير مركز مباحثات فقهی و تبليغی جوادالائمه(ع) مشهد در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه خراسان رضوی اظهار كرد: مقام معظم رهبری، دغدغه‌های بسياری در خصوص شبيخون فرهنگی، تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دارند كه با تاكيد بر بصيرت همه مسائل را با الهام از عاشورا پاسخ داده‌اند و عاشورا را تنها راه مقابله و برون رفت از توطئه‌های دشمنان اعلام كرده‌اند.

وی با بيان اينكه هيچ انديشه و تفكری نمی‌تواند ادعا كند كه بقاء اسلام با قيام عاشورا رابطه تگاتنگی نداشته است، افزود: جريان كربلا به سان دانشگاهی با رويكردهای اقتصادی، سياسی، اجتماعی، اخلاقی، فلسفی، تفسيری و كلامی تمام نيازهای جوامع بشری را تدريس كرده و به عنوان ميراث گرانبها به يادگار گذاشته است.

تقوی با اشاره به اين مطلب كه هرگاه هدفی الهی شود و غير از خدا در آن نفوذ نكند، ماندگار می‌شود، تصريح كرد: اهداف و انگيزه الهی عاشورا كه هيچ انگيزه غيرخدايی در آن نفوذ نكرده است، سبب شده كه نه تنها ياران امام عصر(ع)، بلكه در همه اعصار و قرون قلوب ميليون‌ها انسان را درنوردد و اثرات مثبتی از خود به جای گذارد.

مدير مركز مباحثات فقهی و تبليغی جوادالائمه(ع) مشهد تاكيد كرد: در حركت عاشورا امر به معروف و نهی از منكر دارای ويژگی منحصر به فردی است كه با توجه به ضرورت و نياز بشريت در تمام اعصار و قرون بايد اين مسئله مورد توجه بيشتری قرار بگيرد.

وی با بيان اينكه به فرموده خود امام حسين(ع) بقای اسلام و عظمت قرآن كريم جز با پشتوانه قيام كربلا غيرمتصور است، ادامه داد: امام حسين(ع) در بسياری از موقعيت‌ها در طول مسير خطبه‌های مفصل و بليغی بيان كردند، اما در تمام اين خطبه‌ها آنچه در صدر و نفع العين پيروان و مواليان قرار گرفت، مباحث خداشناسی، خودشناسی، پيامبرشناسی، خداترسی، استغفار، گذشت، تسليم و رضا، اميد و توكل و ... بود.

تقوی با اشاره به اين مطلب كه امام حسين(ع) در صحرای عرفات اركان رسمی حركت خود را ترسيم كردند، ادامه داد: خداشناسی و ولايت مداری، تضرع و خشوع در برابر فرامين الهی و تقدم آن بر هر آنچه متصور است، در آن ترسيم شده است.

مدير مركز مباحثات فقهی و تبليغی جوادالائمه(ع) مشهد ادامه داد: امام حسين(ع) در آن مقطع زمانی جز قيام و عدم پذيرش بيعت و آگاهی مردم از آنچه بر جامعه اسلامی می‌گذرد، راه ديگری را مشروع و حق‌گرا نمی‌دانست، ولو اينكه اين راه به شهادت امام و يارانش منتهی شود كه اينطور هم شد.

وی با بيان اينكه اگر قيام امام(ع) در آن مقطع به فرياد اسلام نرسيده بود، بزرگ‌ترين ننگ تاريخ دامن مسلمانان را لكه دار می‌كرد، عنوان كرد: رهبری و شخصيت درخشان و بزرگوار امام حسين(ع) را در دو وجه می‌توان مورد تحليل و مطالعه قرار داد، وجه شهادت و جهاد كه طوفانی در تاريخ به راه انداخته و همچنان نيز ادامه دارد و بعد عرفانی آن كه در دعای عرفه به چشم مي‌خورد كه اين دعا دانشگاه انسان‌سازی و مكتب آدم پروری است.

تقوی افزود: در عظمت عاشورا و محرم و صفر همين بس كه هر كسی حسينی و عاشورايی شد، خود هدايت‌گر، كشتی نجات، نور و چراغ می‌شود، شفاعت و هدايت می‌كند، راه می‌گشايد و مشكلات را از سر راه برمی‌دارد.

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه