• ایران
  • ﺳﻪشنبه, ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
خبرگزاری رسا:مکتب عاشورا؛ دانشگاه جامع پیشرفت اخلاقی و اجتماعی
اخبار

خبرگزاری رسا:مکتب عاشورا؛ دانشگاه جامع پیشرفت اخلاقی و اجتماعی

حجت‌الاسلام علی‌اصغر تقوی، مدیر مرکز فقهی و تبلیغی جوادالائمه(ع)مشهد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد اظهار داشت: جریان کربلا مانند دانشگاهی در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، اخلاقی، فلسفی، تفسیری و کلامی تمام نیازهای جوامع بشری را تدریس کرده و به عنوان میراث گرانبها به یادگار گذاشته است.

 

 

وی با بیان این که هیچ اندیشه و تفکری نمی‌تواند ادعا کند که بقای اسلام با قیام عاشورا رابطه تنگاتنگی نداشته است، افزود: هرگاه هدفی الهی شود و غیر از خدا در آن نفوذ نکند، ماندگار می‌شود و اهداف و انگیزه الهی عاشورا که هیچ انگیزه غیرخدایی در آن نفوذ نکرده است، توانسته که نه تنها یاران امام عصر(ع)، بلکه در همه اعصار و قرون قلوب میلیون‌ها انسان را درنوردد و اثرات مثبتی از خود به جای گذارد.

 

حجت الاسلام تقوی ادامه داد: امام حسین(ع) در آن مقطع زمانی جز قیام و عدم پذیرش بیعت و آگاهی مردم از آنچه بر جامعه اسلامی می‌گذرد، راه دیگری را مشروع و حق‌گرا نمی‌دانست، حتی اگر این راه به شهادت امام و یارانش منتهی شود که این گونه هم شد.

 

 بقای اسلام و عظمت قرآن کریم جز با پشتوانه قیام کربلا قابل تصور نیست

مدیر مرکز فقهی و تبلیغی جوادالائمه مشهدبا بیان این که بقای اسلام و عظمت قرآن کریم جز با پشتوانه قیام کربلا قابل تصور نیست، ادامه داد: امام حسین(ع) در بسیاری از موقعیت‌ها در طول مسیر خطبه‌های مفصل و بلیغی بیان کردند؛ اما در تمام این خطبه‌ها آنچه در صدر و نصب العین پیروان و موالیان قرار گرفت، مباحث خداشناسی، خودشناسی، پیامبرشناسی، خداترسی، استغفار، گذشت، تسلیم و رضا، امید و توکل است که از پیام های عاشورا محسوب می‌شود.

 

وی با اشاره به این که امام حسین(ع) در صحرای عرفات ارکان رسمی حرکت خود را ترسیم کردند، ادامه داد: خداشناسی و ولایت مداری، تضرع و خشوع در برابر فرامین الهی و تقدم آن بر هر آنچه متصور است، در این دعا ترسیم شده است.

 

 دعای عرفه دانشگاه انسان‌سازی و مکتب انسان‌پروری است

حجت الاسلام تقوی با بیان این که اگر قیام امام(ع) در آن مقطع زمانی به فریاد اسلام نرسیده بود، بزرگ‌ترین ننگ تاریخ دامن مسلمانان را لکه دار می‌کرد، ابراز داشت: رهبری و شخصیت درخشان و بزرگوار امام حسین(ع) را در دو وجه می‌توان مورد تحلیل و مطالعه قرار داد؛ وجه شهادت و جهاد که طوفانی در تاریخ به راه انداخته و همچنان نیز ادامه دارد و بعد عرفانی آن که در دعای عرفه به چشم می‌خورد که این دعا دانشگاه انسان‌سازی و مکتب انسان پروری است.

 

وی افزود: در عظمت عاشورا و محرم و صفر همین بس که هر کسی حسینی و عاشورایی شد، خود هدایت‌گر، کشتی نجات، نور و چراغ می‌شود، شفاعت و هدایت می‌کند، راه می‌گشاید و مشکلات را از سر راه برمی‌دارد.

 

مقام معظم رهبری بسیاری از مسائل را با الهام از واقعه عاشورا پاسخ می دهند

استاد حوزه علمیه مشهد تصریح کرد: مقام معظم رهبری، دغدغه‌های بسیاری در خصوص شبیخون فرهنگی، تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دارند که با تأکید بر بصیرت همه مسائل را با الهام از عاشورا پاسخ داده‌اند و عاشورا را تنها راه مقابله و برون رفت از توطئه‌های دشمنان اعلام کرده‌اند.

 

وی تأکید کرد: در حرکت عاشورا امر به معروف و نهی از منکر دارای ویژگی منحصر به فردی است که با توجه به ضرورت و نیاز بشریت در تمام عصرها باید این مسأله مورد توجه بیشتری قرار بگیرد./930/ت301/س

/ پایان خبر /

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه