• ایران
  • جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
4 آيه قرآن به جايگاه اربعين اشاره كرده است
اخبار

4 آيه قرآن به جايگاه اربعين اشاره كرده است

4 آيه قرآن به جايگاه اربعين اشاره كرده است

گروه فعاليت‌های قرآنی: مدير مركز مباحثات فقهی و تبليغی جوادالائمه(ع) مشهد گفت: ارزش اربعين به حدی است كه خداوند در 4 آيه قرآن كريم به اين روز و عدد چهل(اربعین) اشاره كرده است.

حجت‌الاسلام علی‌اصغر تقوی، مدير مركز مباحثات فقهی و تبليغی جوادالائمه(ع) مشهد در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) شعبه خراسان رضوی، با بيان اينكه ارزش اربعين به حدی است كه خداوند در 4 آيه قرآن كريم به اين روز و عدد 40 اشاره كرده است، اظهار كرد: خداوند در آيه 51 سوره بقره می‌فرمايند: «وَإِذْ وَاعَدْنَا مُوسَى أَرْبَعِينَ لَیْلَةً ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِن بَعْدِهِ وَأَنتُمْ ظَالِمُونَ، و آنگاه كه با موسى چهل شب قرار گذاشتيم آنگاه در غياب وى شما گوساله را[به پرستش] گرفتيد در حالى كه ستمكار بوديد» كه در اين آيه احترام خاصی برای عدد 40 قائل شده است.

وی تصريح كرد: همچنين خداوند در آيه 26 سوره مائده می‌فرمايند: «قالَ فَإِنَّهَا مُحَرَّمَةٌ عَلَیْهِمْ أَرْبَعِينَ سَنَةً یَتِيهُونَ فِی الأَرْضِ فَلاَ تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْفَاسِقِينَ، [خدا به موسى] فرمود [ورود به] آن [سرزمين] 40 سال بر ايشان حرام شد [كه] در بيابان سرگردان خواهند بود پس تو بر گروه نافرمانان اندوه مخور».

حجت‌الاسلام تقوی با اشاره به آيه 15 سوره أحقاف بيان كرد: خداوند در اين سوره نيز بیان کرده است: «صَّیْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَیْهِ إِحْسَانًا حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهًا وَوَضَعَتْهُ كُرْهًا وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا حَتَّى إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِی أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِی أَنْعَمْتَ عَلَیَّ وَعَلَى وَالِدَیَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِی فِی ذُرِّیَّتِی إِنِّی تُبْتُ إِلَیْكَ وَإِنِّی مِنَ الْمُسْلِمِينَ، و انسان را [نسبت] به پدر و مادرش به احسان سفارش كرديم مادرش با تحمل رنج به او باردار شد و با تحمل رنج او را به دنيا آورد و با برداشتن و از شيرگرفتن او 30 ماه است تا آنگاه كه به رشد كامل خود برسد و به 40 سال برسد مى‌‏گويد پروردگارا بر دلم بيفكن تا نعمتى را كه به من و به پدر و مادرم ارزانى داشته‏‌اى سپاس گويم و كار شايست‌ه‏اى انجام دهم كه آن را خوش دارى و فرزندانم را برايم شايسته گردان در حقيقت من به درگاه تو توبه آوردم و من از فرمان‏پذيرانم».

وی افزود: همچنين خداوند در آيه 142 سوره اعراف فرمود: « وَو َاعَدْنَا مُوسَى ثَلاَثِينَ لَیْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَیْلَةً وَ قَالَ مُوسَى لأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَ أَصْلِحْ وَلاَ تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ، و با موسى 30 شب وعده گذاشتيم و آن را با 10 شب ديگر تمام كرديم تا آنكه وقت معين پروردگارش در چهل شب به سر آمد و موسى [هنگام رفتن به كوه طور] به برادرش هارون گفت در ميان قوم من جانشينم باش و [كار آنان را] اصلاح كن و راه فسادگران را پيروى مكن».

مدير مركز مباحثات فقهی و تبليغی جوادالائمه(ع) مشهد با اشاره به نقل دعائی از مرحوم علامه مجلسی، ابراز كرد: مرحوم علامه مجلسی پس از نقل دعائی كه متضمن اسماء حسنای الهی است چنين نقل می‌كند: «عن النبی صلی الله عليه و آله و سلم: لو دعا بها رجل اربعين ليلة جمعة غفر الله له، اگر كسی چهل شب جمعه به درگاه الهی اين دعا را بخواند خداوند او را می‌آمرزد و می‌بخشد و نيز به دعا كردن به چهل مؤمن در قنوت سفارش شده است.»

حجت‌الاسلام تقوی گفت: در روايتی ديگر آمده است كه از پيامبر اكرم(ص) نقل شده است كه فرمودند: «كسی كه چهل روز عبادات خود را خالص و برای خداوند انجام دهد و اخلاص در عمل داشته باشد خداوند متعال چشمه‌های حكمت را از چشمه دل او به زبانش جاری می‌كند».

مدير مركز مباحثات فقهی و تبليغی جوادالائمه(ع) مشهد در ادامه به روايتی از حضرت امام صادق(ع) اشاره كرد و گفت: در اين روايت آمده است «هر يك از شيعيان كه چهل حديث را حفظ كند خداوند متعال او را در قيامت فرد عالم و دانشمند و فقيه محشور می‌كند و گرفتار عذاب الهی هم نمی‌شود». كه البته بايد توجه داشت مقصود از حفظ حديث تنها حفظ كردن عبارات آن نيست، بلكه حفظ حديث در همه شئون و ابعاد آن مورد نظر است از جمله فهم حديث، عمل به آن و ترويج در بين مردم.

وی افزود: در روايتی از حضرت رسول اكرم(ص) نيز آمده است: «كسی كه چهل روز مرتب در نماز جماعت از ابتدا شركت كند خداوند او را در دو چيز مصون خواهد داشت، يكی از آتش جهنم، و ديگری از گرفتاری به نفاق و دوروئی».

تقوی ادامه داد: همچنين در روايتی ديگر از رسول اكرم(ص) چنين آمده است: «زمانی كه مؤمن از دنيا رحلت می‌كند آسمان و زمين چهل روز برای او گريه می‌كنند، و وقتی كه عالم مؤمن از دنيا برود آسمان و زمين تا چهل ماه در فراق او می‌گريند».

وی با اشاره به آداب دعا كردن، گفت: در آداب دعا كردن آمده است كه اگر می‌خواهيد دعای شما مستجاب شود ابتدا برای چهل مؤمن دعا كنيد و سپس حاجت خود را از خداوند بخواهيد كه در همين زمينه امام صادق(ع) فرمودند: كسی كه در حق چهل مؤمن دعا كند و بعد از آن خواسته خود را بخواهد خداوند دعای او را مستجاب می‌كند.

وی با بيان اينكه مصداق واقعی مؤمن و عالم حضرت رسول اكرم(ص) و سایر انبياء الهی و امامان معصوم(ع) هستند، اظهار كرد: آسمان و زمين 40 ماه بر فقدان آنها گريه می‌كند، در خصوص شهادت حضرت امام حسين(ع) مصيبت به قدری سنگين است و شهادت آن حضرت به قدری جانگداز است كه طبق روايات بايد هميشه بر آن حضرت و مصيبت كربلا گريست.

مدير مركز مباحثات فقهی و تبليغی جوادالائمه(ع) مشهد ابراز كرد: در اينكه فرزندان و اهل بيت امام حسين(ع) در اولين چهلم و اربعين برای زيارت قبور عزيزان خود به كربلا آمده‌اند يا اينكه در سال بعد بوده، اختلاف نظر است.

حجت‌الاسلام تقوی با اشاره به دليل اربعين گرفتن برای امام حسين(ع) خاطر نشان كرد: 4 دليل وجود دارد يكي اينكه در روز بيستم صفر همان سال يعنی مصادف با اربعين حضرت سيد الشهداء(ع) و اصحاب و اولاد آن بزرگوار جابربن عبدالله انصاری، صحابی رسول خدا(ص) از مدينه‌ منوره برای زيارت قبر مطهر آن حضرت به كربلا آمد.

وی ادامه داد: دليل دوم نيز اين است كه همزمان با حضور جابر بن عبدالله انصاری، صحابی در صحرا كربلا 40 روز بعد از واقعه عظيم عاشورا اسرا و اهل بيت ابا عبدالله(ع) به صحرا كربلا رسيدند و دليل سوم آن پس از واقعه جانسوز عاشورا كه از امام صادق(ع) نقل شده است: امام سجاد(ع) تا 40 سال بعد از واقعه عاشورا برای آن واقعه عزاداری می كردند و شايد هم از همان زمان در جامعه چهلم گرفتن برای افرادي كه از دنيا رفته‌اند رايج شده است.

مدير مركز مباحثات فقهی و تبليغی جوادالائمه(ع) مشهد با اشاره به دليل چهارم بيان كرد: آنچه برای سيدالشهدا(ع) انجام می‌شود منحصر به ايشان است و برای كس ديگری اين كار صورت نمی‌گیرد، مانند شام غريبان كه فقط مختص سيدالشهداء(ع) انجام می‌شود و برای ائمه ديگر اين مراسم نيست كه اين امر برگرفته از عظمت و بزرگی قيام كربلا و نهضت امام حسين(ع) و ارزشی است كه شيعيان جهان اسلام برای اين قيام قائل هستند.

حجت‌الاسلام تقوی با اشاره به علل جايگاه اربعين حسينی در بين شيعيان جهان، ابراز كرد: شيعيان پيرو قرآن و روايات و احاديث نقل شده از اهل بيت(ع) هستند و به تبعيت از اين آيات و روايات اربعين حسينی جايگاه ويژه‌ای در بين آنها دارد.

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه