• ایران
  • جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
در محضر امام صادق (علیه السلام )
اخبار

در محضر امام صادق (علیه السلام )

بِسمِ اللهِ الرّحمنِ الرَّحیم

اَلحَمدُلِلهِ رَبِّ العالَمین

وَ صَلّی اللهُ عَلی سَیِّدِنا مُحَمَّدٍ وَآلِهِالطّاهِرین

 

عَنْ مَنْصُوربْنِ حَاذِمْ عَنْ اَبِی عَبْدِ الله قَال: قُلْتُ لَهُ اَیُّ الاَعْمالْاَفْضَلْ؟ قَال: اَلصَّلَوةُ الوَقْتهَا وَ بِرُّ الْوَالِدَیْنْ وَ الْجَهَادُفِی سَبِیلِ الله.

در محضر امام صادق(علیه السلام) بنشینیم و از کتاب شریفکافی به بیانات گهربار امام صادق گوش دهیم. قَالَه (علیه السلام): اَلْبِرّ وَحُسْنُ الْخُلْق یُعَمِّرَانُ الدِّیَّار و یَزِیدَانِ فِی الاعْمَار. در سخن امام به منصور بن حاذم اینگونهآمده است که ظاهراً منصور بن حاذم می گوید که از امام(علیه السلام) پرسیدم: یابنرسول الله، یا امام صادق، کدام عمل در پیشگاه پروردگار افضل است؟ اَیُّالاَعْمالْ اَحَبُّ اِلَی اللهِ تَعَالَی عَزَّوَجَل که ظاهراً مشابه همین روایت در مورد عبد الله بن مسعود داردکه عبد الله بن مسعود از پیامبر اکرم(علیه السلام) سؤال کردند. اینجا منصور بنحاذم از امام صادق(علیه السلام) سؤال می کند: یابن رسول الله کدام عمل افضل است؟امام می فرمایند: نماز را در اول وقت بخوان. خواندن نماز در اول وقت عمل با فضیلتیاست و فضیلتش بر سایر اعمال برتری دارد. به پدر و مادر نیکی کن. محبت پدر ومادر،احسان به پدر ومادر از سفارشات الهی است و افضل اعمال است. در راه خدا جهاد، جهادبا نفس و جهاد با جان و مال. این سه مطلب را امام اشاره می کنند و می فرمایند کهافضل اعمال انسان ها است.

در همین زمینه مناسب است که این روایت را هم از لسان امامبشنویم که زیر بنای کارهای زندگی را امام مشخص می کنند. از امام سؤال می شود: برچه مبنایی زندگی خود را بنا نهیم؟ حالا که اعمال افضل را فرمودید، پایه ها و ستونهای یک زندگی خوب چیست؟ امام می فرمایند: وقتی که دانستی که کارت را غیر از خودتکسی انجام نمی دهد، پس دست به کار شو و سریع انجام بده. البته مضمون توصیه شان ایناست که متن روایت را بعد با ترجمه عرض می کنیم. وقتی که دانستی خداوند بر زندگی وجریان زندگی آگاه است، پس انسان حیا کند و بداند که هرچه انسان انجام می دهد، خدامی بیند و خدا شاهد و گواه بر اعمال ماست. وقتی که انسان آگاه شد که رزق و روزی راکسی دیگری می دهد و خدا روزی رسان است، خاطر جمع باشد و در طلب روزی به گناهنیافتد. وقتی که انسان متوجه شد و یقین کرد که پایان کار و عاقبت امر، مرگ است پسآماده برای مرگ و موت شود. و هیچ چیزی هم بهتر از آماده بودن برای مرگ نیست چونآماده بودن برای مرگ خیلی از رذائل اخلاقی را از انسان دور می کند. دیگر انسانی کهبه قول امام، آماده مرگ است، افضل اعمال را انجام می دهد، نماز را اول وقت میخواند، به پدر و مادر محبت می کند، در راه خدا جهاد می کند، کارش را خودش انجام میدهد، چون خدا بر جریان او نظاره گر است، حیا می کند و چون رزق و روزی او را خدا میرساند، خاطر جمع و آسوده خاطر است و به عبادت می رسد و دست از گناه می کشد.

وَالسَّلاَمُ عَلَيْكُم وَ رَحْمَةُ الله.

 

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه