• ایران
  • شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
متن شرح دعای روز چهارم ماه رمضان توسط استاد تقوی در برنامه صدای زائر رادیو خراسان
تالیفات

متن شرح دعای روز چهارم ماه رمضان توسط استاد تقوی در برنامه صدای زائر رادیو خراسان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ قوّنی فیهِ على إقامَةِ أمْرِكَ واذِقْنی فیهِ حَلاوَةَ ذِكْرِكَ وأوْزِعْنی فیهِ لأداءِ شُكْرَكَ بِكَرَمِكَ واحْفَظنی فیهِ بِحِفظْكَ وسِتْرِكَ یـا أبْصَرَ النّاظرین.


خدایا نیرومندم نما در آن روز به پا داشتن دستور فرمانت و بچشان در آن شیرینى یادت را و مهیا كن مرا در آنروز براى انجام سپاسگذاریت به كـرم خودت نگهدار مرا در این روز به نگاهداریت و پردهپوشى خودت اى بیناترین بینایان.

 

 

مصاحبه استادتقوی بارادیو خراسان رضوی زنده ومستقیم شرح مختصری بردعای روز چهارم ماه مبارک رمضان سال1392

ساعت10/12دقیقه است وارتباطمان  برقرارشده باکارشناس محترم برنامه جناب حجت الاسلام  والمسلمین تقوی     سلام روزتان بخیر طاعات وعباداتتان قبول            بنده هم سلام عرض می کنم جناب تقوی اعمال وطاعاتتان قبول باشه

بسم الله الرحمن الرحیم

من هم سلام و عرض ادب دارم محضر حضرت عالی، سرکار خانم 00000 جناب حاج آقای 0000 و همه ی شنوندگانتان و طلب قبولی طاعات و عبادات را از محضر خداوند برای شما و شنوندگانتان دارم در خدمتتان هستم  که انشاء الله بتوانیم انجام وظیفه کنیم.

عرض شود محضرتان که انشاء الله سعی مان بر این خواهد بود اگر خداوند عنایت کند و عمری باقی باشد در طی روزهای آینده دعا و ادعیه ی روزانه را نکاتی از آن برداشت کنیم و محضر عزیزان تقدیم کنیم.

دعای روز چهارم عبارات بسیار پربار و گرانبهایی دارد، (اللهم قوّنی فیه إلی اقامة امرک و ... فیه حلاوة ذکرک) و در جای دیگری می فرماید و اوضعنی فیه لاداء شکرک.

نکاتی که می شود از این دعا برداشت کرد چهار خواسته و درخواست از محضر پروردگار است. در روز چهارم به زیبائی چهار نکته انتخاب شده و از خداوند درخواست شده:

یکی توان و نیروی انجام رکوع و سجود،  از خداوند می خواهیم که به ما توفیق و توان بدهد که بتوانیم رکوع و سجود او را به خوبی و به زیبایی انجام بدهیم.

دوم شیرین بودن یاد خد ا و این که این رکوع و سجود برای ما لذت بخش باشد و شیرین باشد.

سوم فرصت برای ادای شکر  و سپاس در برابر نعمات الهی.

و چهارم اینکه در پناه حفظ خداوند قرار گرفتن و از مصونیت خاصی نسبت به عنایات الهی برخوردار شدن.

در این عبارتی که می فرماید اللهم قونی فیه اقامة امرک یا الی اقامة امرک یک جمله ای بیان شده، خدایا به من قدرت بده در عبادت، آیا عبادت قدرت نیاز دارد آیا کسی که می خواهد مثلاً روی صندلی محل کارش بنشیند و یا در محیط خانه مشغول کار آشپزی باشد و سبحان الله بگوید در ماه رمضان، تسبیح خداوند بخواند، این نیاز به قدرت دارد؟ نفس کشیدن در این ماه هم عبادت است آیا نفس کشیدن هم قدرت می خواهد؟ بله، امیر المؤمنین علیه السلام در دعای کمیل می فرمایند به کمیل ابن زیاد «قوِّ علی خدمتک جوارحی» حتماً نیازبه قدرت است. از خود حضرت علی علیه الصلوة و السلام سؤال می کنند مولای ما، ما دیدیم شما در شکستن نان جوی خشکیده به سختی عمل کردید و برای شما شکستن نان جو سخت بود اما ملاحظه کردیم که در قلعه ی خیبر را با آن عظمت به آسمانها پرتاب کردید و آن حماسه ی بزرگ را در تاریخ ثبت کردید. این تفاوت یا این تقارن را چگونه می شود معنی کرد؟ حضرت می فرمایند: وقتی در قلعه ی خیبر را به آسمان پرتاب کردم آن قدرت معنوی بود، قدرت الهی بود و در شکستن نان جو قدرت جسمی. باید قدرت معنوی باشد که انسان بتواند ذکر خدا بگوید، عبادت خدا کند گاهی کسانی توان برداشتن 2 کیلو بار را ندارند اما نماز شب آنها ترک نمی شود و شب 11 رکعت نماز، استغفارهاو دعاها و ادعیه شبانه را به خوبی انجام می دهد کسی در وزنه برداری ممکن است نفر اول جهان شود اما حال و حوصله ی دو رکعت نماز صبح را یا ندارد یا به سختی می خواند. پس نیاز به قدرت معنوی احساس می شود. انسان باید قدرت معنوی داشته باشد. اللهم قونی فیه، از خدا می خواهیم خدا به ما قدرت بدهد و نکته ی دوم لذت در عبادت، عبادت بدون لذت ارزشی ندارد گاهی انسان ممکن است هزاران رکعت نماز بخواند اما با کسالت، تمام قرآن را در سه روز ماه رمضان ختم کند اما با خمیازه و بی حالی و با عدم تعمق در تفسیر و تحلیل قرآن و گاهی ممکن است یک خط قرآن بخواند با تدبیر و تدبر و تعمق در آیات و تفسیر آیات و یا یک عبادت کوچک انجام بدهد یک یا الله بگوید، یک نفسی در ماه رمضان در راه خدا بکشد که می گویند آه گفتن مریض در این ماه عبادت است و آه گفتن غیر مریض عبادت است که همین برابری کند با همه آن همه زحماتی که آن دیگری کشیده است چرا؟ چون در این جا قوت و قدرت معنوی و شیرینی حلاوة عبادت وجود دارد. به ا مید این که انشاء الله خداوند این حلاوة و شیرینی و قدرت را به همه ما در این ماه عنایت کند از شما جناب آقای 0000 و سرکار خانم0000 خداحافظی می کنم و شما و شنوندگانتان را به خدای بزرگ می سپارم.

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه