• ایران
  • یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
متن شرح دعای روز پنجم ماه رمضان توسط استاد تقوی در برنامه صدای زائر رادیو خراسان
اخبار

متن شرح دعای روز پنجم ماه رمضان توسط استاد تقوی در برنامه صدای زائر رادیو خراسان

شرح دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

من هم عرض سلام و ادب دارم سرکار خانم .... و جناب آقای ...... محضر شما بزرگواران و همین طور محضر شنوندگان عزیزتان و زائرین و مجاورین حضرت رضا علیه الصلوة والسلام، در خدمتتان هستم که انشاء الله بتوانیم انجام وظیفه کنیم.

سپاسگذاریم حاج آقای تقوی امروز پنجمین روز از ماه پر خیر و برکت رمضان است اتفاقاً برای امروز هم دعائی وارد شده به اتفاق شما دعای امروز را بررسی می کنیم تقاضا می کنم بفرمائید.

بله همان طور که اشاره فرمودید دعاهای روزانه ای هست که هر روز قرائت می شود، دعاهای مختلفی برای ماه رمضان و روزها و شب های ماه رمضان و حتی ساعات خاصی از شبانه روز ماه رمضان در نظر گرفته شده.

در دعای روز پنجم، سعی مان چون بر این بوده نکته برداری کنیم نکات جالت توجهی بیان شده توسط معصومین و اولیاء الهی که عبارت ها این گونه شروع می شود.

اللهم اجعلنی فیه من المستغفرین و اجعلنی فیه من عبادک الصالحین القانتین واجعلنی فیه من اولیاء المقربین برأفتک یا ارحم الراحمین.

پنج نکته به نظر من در این جا مورد توجه قرار گرفته، پنج خواهش از ذات اقدس اله در این دعا توسط روزه دار انجام می گیرد. اولاً بخشش و استغفار، دوم درست حرکت کردن و صحیح راه رفتن یا همه ی حرکات زندگی، آرام و متین بودن جزء دوستان خدا شدن از نزدیکان و کسانی که محرم اسرار خدا هستند بوده است. این پنج تقاضا را امروز از ذات اقدس اله ما داریم.

مستغفرین، صالحین، قانتین، اولیاء و مقربین که برای هر یک از اینها شرح و تفسیر مفصلی هست. ما در این وقت خلاصه به بخش کوتاهی از آن اشاره می کنیم در پایان هم تقاضا را اینطور مطرح می کند که برأفتک یا ارحم الراحمین،مهربانی خدا را مورد توجه قرار می دهد. مهربان که از همه ی مهربانها محترم تر ست مهربانتر است و مورد توجه بیشتر.

در اولین اشاره استغفار آمده من المستغفرین، اللهم اجعلنی فیه من المستغفرین، من را از کسانی قرار بده که جزء مستغفرین باشم. هر کسی یک استغفاری می کند می گوید استغفر الله ربی و اتوب الیه، این کار پسندیده و خوبی است استغفار به تعبیر روان یعنی خدایا ببخش، استغفر الله یعنی خدایا ببخش.

آیا کسی که گناه هم نکرده است لازم است بگوید خدایا من را ببخش؟ بله، پیامبر اکرم (ص) اشرف مخلوقات عالم است در صدر خلقت قرار دارد بعد از ذات اقدس اله، اما روزی 70 یا 170 مرتبه طبق روایات در بیان رسول الله کلمه استغفر الله مطرح شده و آمده که پیمبر استغفار می کردند.

این استغفار حالا چه معانی دارد و چه ممعانی دارد و چه راه هایی دارد این بحثی است که در تفصیل خودش باید بیان شود حال آن نکته ای که من می خواهم برداشت کنم این است که استغفار یعنی ببخشید. وقتی ما می گوییم اللهم اجعلنی من المستغفرین یعنی خدایا ببخشید را در زندگی من نهادینه کن. ما عمده ی مشکلات اجتماعی حتی مشکلات سیاسی و مشکلات فردی و خانوادگی ما برگرفته از این است که ببخشید در زندگی ما نهادینه نشده است. خداوند و این دعا می خواهد به ما این آموزش را در آموزه های دینی بیاموزد که ببخشید جزء برنامه های عادی زندگی ما قرار بگیرد. در برابر زن و فرزند ببخشید، در برابر همسایه ببخشید، در برابر همکار ببخشید، در برابر اقوام و اقارب ببخشید، اگر جایی خطایی کردیم چه اصراری بر لجاجت، چه اصراری بر ادامه همان خطای گذشته، یک ببخشید همه مشکلات را حل می کند گاهی قهرهای طولانی به خاطر عدم ببخشید، گاهی قتل هایی صورت می گیرد به خاطر عدم گفتن کلمه ی ببخشید، گاهی خانواده هایی از هم می پاشند و زن و شوهری کارشان به طلاق منجر می شود و فرزندانی بی پدر و مادر می شوند به خاطر عدم گفتن جمله ببخشید.

نهادینه شود در زندگی انسان استغفر الله یعنی ببخشید. در روایاتی دارد که اگر همسف خوب می خواهید، اگر همسر خوب می خواهید، اگر همسایه خوب می خواهید اگر فرزند خوب می خواهید اگر شریک و همکار خوب می خواهید و می خواهید دعا کنید از خدا اینها را بخواهید اول استغفار کنید. بگوئید خدایا استغفر الله ربی و اتوب الیه، از گناهان من در گذر صرف نظر کن این استغفار زمینه را فراهم می کند که شما همسر خوب همسفر خوب،همسایه خوب فرزند خوب، شریک خوب و همکار خوب داشته باشید. اما برداشت من این است که در همین زمان می خواهد همان آموزه اولی را به ما آموزش دهد جناب آقای رحیمی و سرکار خانم شایسته می خواهد به ماها بگوید که اگر می خواهید که همسر شما برای شما بماند اگر می خواهید همسفر شما برای شما تا آخر همسفر بماند اگر می خواهید همسایه شما تا آخر زندگی با شما محبت کند اگر می خواهید فرزند شما واقعاً فرزندی کند و فرزند شما باشد و شما برای او پدری و مادری کنید اگر شراکتتان می خداهید شراکت موفقی باشد و اگر همکار شما می خواهید با هم لذت ببرید در محیط کار باید ببخشید از زبان شما قطع نشود. ببخشید را سرلوحه ی کارتان قرار بدهید. انشاء الله خداوند به همه ی ما توفیق بدهد که بتوانیم این ببخشید را در زندگی مان نهادینه کنیم.

بله متشکریم، اتفاقا بر خلاف تصور بعضی ها که فکر می کنند عذر خواهی و بخشش انسان را کوچک می کند خیر این گونه نیست بلکه انسان بزرگ و بزرگتر می شود، سپاسگذاریم از حاج آقا تقوی.

موفق مؤید باشید التماس دعا

 

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه