1

فضیلت زیارت اربعین
بسم الله الرحمن الرحیم.الحمدلله رب العالمین
 سخن در فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام خصوصا پیاده روی اربعین و زائرینی  که به صورت کاروان و پیاده مشرف کربلای معلی می شوند یکی از مطالبی که لازم است متذکر شویم برای ثواب زیارت اربعین وسیل عظیمی که در این سالهای اخیر به راه افتاده واژه پیاده روی اربعین واژه بسیار کوچکی است این سیل خروشان جامعه اسلامی و این اجتماع عظیم شیعه و سنی که در ایام اربعین روانه کربلا می شوندو نماز بی بدیل و بی سابقه جماعت سنگین و کم نطیر ظهر اربعین و حضور شخصیتهای گوناگون و قشرهای مختلف اجتماعی، سیاسی، علمی، فرهنگی، اقتصادی قبیله ای قومی نزادی در پیاده روی اربعین از واژه پیاده روی و زیارت آن را به یک اجتماع عظیم الهی توحیدی معنوی و در بردارنده همه آموزه های دینی و معارفی بدل کرده و یکی از شاهکارهای عالم خلقت در این چند ساله اخیر تحت لوای بیرق حضرت اباعبدالله شکل گرفته است تمام استکبار جهانی را به هیرت واداشته است یکی از اعمال عمومی و مردمی که جلودار آن خود مراجع تقلید و بزرگان و فهول از علمای جامعه دینی و معارفی هستند از خود شیج اعظم طوسی وحکیم صدر و.....مرحوم محدث نوری یکی از شخصیتهای بزرگ عالم تشیع که در مسیر همین پیاده روی جان به جان آفرین تسلیم می کند درسی که ائمه و اولیای الهی در پیاده روی حج و پیش قدم شدن در پیاده روی به ما می آموزند
 پیاده روی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به سمت احد برای زیارت قبر حمزه سید الشهدا و شهدای احد در هر پنجشنبه همراه فرزندان بزرگوارشان حضرت امام حسن و امام حسین بهترین راهنما و راهکار برای پیاده روی به سمت مرقد مطهر و منور حضرت ابا عبدلله علیه السلام است
 فتوای فقهای بزرگ شیعه در این جهت که اگر در سفر زیارتی امام حسین علیه السلام خطری متوجه انسان بود آیا حکم به سفر هست یا ابای از خطر و نرفتن به سفر که مرحوم صاحب جواهر و دیگران حکم به سفر می دهند یعنی به تعبیر ساده اگر زیارت امام حسین علیه السلام محتمل خطر باشد باز زیارت مقدم است من به ده نکته از نکاتی که در مورد فضیلت زیارت امام حسین از بیان معصومین رسیده به طور خلاصه اشاره می کنم.
1-پاداش زیارت امام حسین کمترین آن بهشت است یعنی کمترین پاداشی که زائر امام حسین دست می یابد این است که بهشت ملک او می شود و در تملک او در می آید.
2-یکی از راههایی که برای شناخت مومن از غیر مومن در بیانات معصومین بیان شده است زائر امام حسین بودن و زیارت امام حسین علیه السلام است
3-در بیانات رئیس مذهب ما امام صادق علیه السلام نرفتن به زیارت امام حسین ستم در حق حضرت شناخته شده و بلکه ستم در حق اولیای الهی
4-وقتی که فضیلت زیارت امام حسین اینگونه است که زائر امام حسین وقتی از زیارت برگشت اگ آن کسی که موفق به زیارت امام حسین نشده زائر امام حسین را زیارت کند 《کمن زار الحسین علیه السلام》مثل این است که خود امام حسین علیه السلام رو زیارت کرده است.
5-اداء حقوقی که پیامبر دارند با حج و احرام و طواف و سعی ادا نمی شود الا به زیارت امام حسین علیه السلام. یعنی اگر حج و عمره و طواف و سعی و همه اینها را در تمام عمر بارها انجام دهد اما معتقد و معترف و علاقمند به زیارت امام حسین نباشد حق رسول الله را ادا نکرده است
6- در اشارات معصومین اینگونه دارد که کسی که شوق زیارت امام حسین را دارد خداوند مهر خودش را در دل او قرار داده که شوق زیارت در وجود او آفریده است
7-در کنار سفره نور نشستن در قیامت فقط با زیارت امام حسین مقدور است و بس کسانی که می خواهند در کنار سفره نور در قیامت مهمان باشند زیارت امام حسین چنین امکانی فراهم نخواهد شد
8- تارک زیارت امام حسین علیه السلام عمدا از شیعه بودن خارج می شود یعنی اگر کسی بر این اعتقاد باشد که زیارت امام حسین را حق نداند و بر همین اعتقاد بمیرد جزو شیعیان مرگ و موت او محاسبه نمی شود
9- معادله ای عجیب در زیارت امام حسین که می فرمایند اگر امام حسین را زیارت کنند کان خدا را در عرش زیارت کرده است.
10-باز در بیانات معصوم بزرگوار دارد زیارت کنید امام حسین را و این زیارت را ادامه دهید نگوید کسی که ما پارسال اربعین رفتیم. نگویند کسانی که ما دو ماه قبل مشرف شدیم نگویند کسانی که ما یک ماه قبل مشرف شدیم و لو تشرف تکراری باشد باز هم مشرف شویم
11- و در سخن دیگری امام باقر علیه السلام غوغا می کنند که می فرمایند اگر مردم فضیلت زیارت امام حسین را می دانستند از شوق می مردند
12- تنها زائر بودن کافی نیست باید زائرساز باشیم یعنی آنچه که در آموزه ها و معارف دینی به ما آموخته می شود این است که ضمن اینکه زیارت می کنید حضرت اباعبدلله علیه السلام را زائر فراهم کنید دیگران را تشویق به زیارت کنید اعضاء خانواده را اقوام و بستگان را دوستانتان را به این مسیر راهنمایی کنید

13- کسانی که در تدارک سفر همکاری می کنند کسانی کاروانها را شکل می دهند کسانی که موکب سراپا می کنند کسانی که تلاش می کنند برای اینکه ایجاد فضای امن تا بتوانند زائرین اباعبدلله به راحتی این

جلوه عظیم اسلامی را در منظر و مرآی جهانیان قرار دهند که شوک عظیمی در این چندساله بر جهانیان وارد شده است در اجتماع اربعین اباعبدلله کسانی که در این جهت تلاش می کنند آنها هم جزء ماجورین و جزء زائرین گرانقدر قبر مطهر و منور حضرت اباعبدلله علیه السلام هستند
14-قطعا این عظیم اجتماع را دشمن برنمی تابد چون دشمن شیطان است و شیطان 《انه لکم عدو مبین》به طور قطع و یقین در زیر دست و پای این زائرین پیاده ای که به سمت کربلا حرکت می کنند شیطانها لگد مال می شوند در زیر پای شما شیاطین جن و انس نابود می شوند. هر قدمی که برداشته می شود همانطور که در روایات بیان شده است 《ماشیا یا من منزله》یعنی آن قدمی که از خانه شروع به رفتن به سمت کربلا می کند تا به خانه برگردد ماجور است
15-آن کسی که پیاده و یا سواره به مرقد امام خودش را نزدیک کند ماجور است برای این است که زیر دست و پای خودش شیاطین را و هوای نفس را و دشمنان تشیع را لگد مال می کند هر چه این اجتماع عظیم تر باشد هر چه توانمان را در عظمت اینکار بیشتر به کار ببریم
هر کس می خواهد دین خودش را به رسول الله و به معصومین و اولیای الهی ادا کند باید قدما، مالا، علما، جانا، وجدانا و در همه شرایط توانی خود برای این اجتماع عظیم تلاش کند تا این اجتماع عظیم شکل بگیرد قطعا دشمن با این اجتماع مخالف است قطعا دشمن نمی خواهد این اجتماع شکل بگیرد و این ما هستیم که باید دشمن را در این فضا ناامید و مایوس کنیم
16 فقهای بزرگ ما فتواهای عجیبی را در رابطه با زیارت امام حسین علیه السلام داده اند تا آنجا که در باب وجوهات شرعیه اگر کسی دین شرعی به بعهده اش است و وجوهات شرعی به گردنش هست برای او شانی قائل شدند و گفته اند برخی مخارج اگر از شان و جایگاه اجتماعی انسان بیشتر باشد جایز نیست یعنی اگر مثلا فرض کنید کسی یک شئ را خرید که در شان او نبود یک ماشینی تهیه کرد که در شان او نبود لازم است خمس آن را بدهد اما
تنها جایی که شان در فقه لحاظ نشده سفر زیارتی کربلای معلی است
گفته اند اگر مثلا کسی در سال ده بار بیست بار سی بار به زیارت امام حسین علیه السلام  برود و در این مسیر هزینه کند نباید کسی بگوید که در شان او نیست که چندین بار به زیارت برود بلکه این به شان و جایگاه افراد ربطی ندارد
17- هر مقداری که او در مسیر زیارتی کربلای معلی هزینه کند وجوهاتی بر این سفر و بر این هزینه مترتب نیست
به امید اینکه انشاالله همه ما در جهت رضای رسول الله و در جهت پاسداشت قیام خونین و عظیم عاشورا تلاش کنیم که یکی از تلاشها قطعا همین پیاده روی اربعین است و اگر نبود این فریاد در کربلا《هل من ناصر ینصرنی》اباعبدالله را نبودیم که پاسخ بدهیم سفر زیارتی اربعین جبران کنیم اگر می بینید که مردم عراق درب خانه های خودشان را به روی شما باز می کنند و همه امکاناتشان را از کوچک و بزرگ و فقیر و غنی در اختیاز قرار می دهند اگر در ایام اربعین آن همه امکانات برای زائرین فراهم می شود و همه خانه ها به سوی زائرین مفتوح است
برای اینکه می خواهند بگویند اگر ما آن روز در کوفه می بودیم نمی گذاشتیم درب خانه ها به روی سفیر امام حسین مسلم بن عقیل بسته شود اگر امروز در خانه ها را باز می کنند جبران آن نقیصه است یعنی آنها که در آن روز شنیدند فریاد مسلم بن عقیل سفیر امام حسین را یا فریاد خود امام حسین را و پاسخگو نبودند خطا کردند جبران کنیم جبران نبودن در کربلا امروز پیاده روی اربعین امام حسین علیه السلام است.

نظرات (1)

  1. مدیر وبسایت

    متن تستی

      پیوست ها
     
    نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

    دیدگاه خود را بیان کنید

    ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان -
    پیوست ها (0 / 3)
    اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

    رسانه های تصویری