• ایران
  • شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
متن شرح دعای روز ششم ماه رمضان توسط استاد تقوی در برنامه صدای زائر رادیو خراسان
اخبار

متن شرح دعای روز ششم ماه رمضان توسط استاد تقوی در برنامه صدای زائر رادیو خراسان

بسم الله الرحمن الرحیم

سرکار خانم .... من هم عرض سلام و ادب دارم محضر حضرت عالی جناب آقای .... و دست اندر کاران این برنامه و همین طور شنوندگانتان و امیدوارم که انشاء الله طاعات و عبادات شما و ما و شنوندگان و همه مقبول درگاه احدیت قرار بگیرد دعا می کنم که انشاء الله بتوانم امروز هم انجام وظیفه کنم در خدمتتان هستم.

خیلی متشکریم ابتدا می شنویم دعای روز ششم ماه مبارک رمضان را.

اللهم لا تخذلنی فیه لتعرض معصیتک و لا تضربنی بسیاط نقمتک و زخزخنی فیه من موجبات سخطک بمنک و ایادیک یا منتهی رغبة الراغبین.

حاج آقای تقوی درخواست می کنیم درباره ی دعای امروز توضیحاتی را بفرمائید و بگویید که چه نکاتی در این دعای ارزشمند هست.

بله حناب آقای کاشانی من یک معذرت خواهی را به شنوندگان عزیز بدهکارم که محضرشان عرض می کنم.

در عبارات این دعا داریم اینکه اللهم لا تخذلنی فیه لتعرض معصیتک، به چند نکته اشاره می شود یا چند نکته را می شود برداشت کرد در این دعا که من خیلی خلاصه و فشرده عرض می کنم اولاً اینکه بعضی گناهان انسان را ذلیل و خوار می کند و از خداوند درخواست می کنیم که خداوندا لا تخذلنی من را خوار و ذلیل نکن در این ماه و در همه ی ایام عمر به خاطر تعرض به بعضی از معصیت ها. برداشت من در این نکته دعا این است که خود گناه انسان را خوار می کند هیچ تردیدی در آن نیست گناه زمینه ی خواری انسان را فراهم می کند و انسان گنه کار عزتی در میان جامعه و در پیش گاه خداوند ندارد کسی که نعوذ بالله اداء امانت نمی کندو در امانت خیانت می کند محبوب مردم نیست کسی که دروغ می گوید محبوبیتی در بین مردم ندارد کسی که غیبت می کند مردم به او علاقه ای ندازد در نتیجه عزت اجتماعی خودش را از دست می دهد. عزت در سایه ایمان و بندگی به دست می آید اگر در این عبارت دعا می گوئیم اللهم لا تخذلنی فیه لتعرض معصیتک، یعنی زمینه برای رفتن به رفتن به سوی آن گناهانی که عزت را از دست می دهند فراهم نشود و این که خدای نکرده خود گناه را انجام بدهیم بعد عزتمان از بین برود. اصلاً به آن سمت و سو حرکت نکنیم و نکته ی بعدی و لا تضربنی که در اینجا عبارت به اصطلاح تازیانه یا زدن به کار رفته، عقوبت نکن، نزن مرا، تنبیهم نکن، در اینجا باید عرض کنیم که مبنای خدا بر زدن بندگان نعوذ بالله نیست، مبنای خدا بر عقوبت بندگان نیست مبنای الهی در این نیست که بندگانی را که خودش خلق کرده و با تمام توان و قدرت امکانات رفاهی او را فراهم کرده آنها را بخواهد نعوذ بالله به .... و غضب با ایشان برخورد کند مبنا رأفت هست و رحمت، ارحم الراحمین است.

اما گاهی این گونه است که در این عبارت دعا ما می گوئیم که خدایا من خودم یک کارهایی کردم که خودم را در دامن عقوبت می بینم، من خودم گناهانی را انجام دادم که خودم را سزاوار این که شما مرا ادبم کنید که تازیانه ی ادب است. اما چون شما را خیلی بزرگوار و بزرگ می دانم و شخصیت عظمت شما را آنقدر در صدر و اعلی می دانم که چنین اتفاقی نخواهد افتاد از شما تقاضا می کنم که و و لا تضربنی بسیاط نقمتک و زخزخنی فیه من موجبات سخطک.

نمی خواهم جوری باشد خدای نکرده به کارهایی که می کنم شما عصبانی بشوید، غضبناک بشوید خیلی کارها هست که گاهی وقتها از کنارش آدم نمی تواند بگذرد و انسان را رنجور نمی کند افسرده نمی کند در همین عالم مادی خودمان اینطوری است اما بعضی کارها هست که نه انسان را به غضب می آورد، ذات اقدس اله هم در این قضیه این گونه است که بعضی از گناهانی که بشر انجام می دهد غضبناک می شود خداوند می گوید نکند خدای نکرده من گناهی انجام بدهم که موجبات سخط و غضب فراهم بشود بمنک و ایادیک یا منتهی رغبة الراغبین.

در روایت دارد که اگر شما یک قدم به سوی خدا بردازید خداوند هروله کنان به سوی شما می آید این جمله خیلی بزرگ و عظیمی است بعد ما در اینجا می گوییم خدایا شما آخرین امید من هستید کسی که از همه جا نا امید شده هیچ کجا امیدی ندارد پناهی ندارد می گوید نه فلان جا هست به آنجا متوسل می شویم.

خدایا شما آخرین امید من هستید شما آن جایی هستید که موج های رغبت من جایی که من با عشق و علاقه به آن سمت می آیم و می دانم که آنجا دست خالی بر نمی گردم یک اتفاقی در زندگی من نه افتاده که این امید از من گرفته شود یک اتفاقی در زندگی من به وسیله گناه پیش نیاید که من آنجایی را که رغبت دارم و امید دارم نه خدائی نکرده من رو داشته باشم به آن سمت بروم و نه خدا به من نگاه کند بگوید تو اصلاً ارزش گناه کردن نداری اینها نکاتی است که ما از این دعا برداشت می کنیم جناب آقای ..... و سرکار خانم ... امیدواریم که انشاء الله خدا به ما توفیق بدهد در تمام این ایام زمینه را برای عزت و عظمت خودمان فراهم کنیم و البته برای خودم عرض می کنم در شرایطی نیستم که بخواهم خدای نگرده شنوندگان را نصیحت کنم و آنچه می گوئیم سخنان اهل بیت علیهم السلام است سخنان معصومین است ما ناقل هستیم ما فرمایشات بزرگان را منتقل می کنیم و امیدواریم که انشاء الله اول خودمان بتوانیم در این زمینه توفیق عمل داشته باشیم و بعد هم نقل قول بزرگان و اولیا الهی را به جامعه منتقل کنیم به امید موفقیت شما و خودم و همه ی شما را به خدای بزرگ می سپارم.

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه