• ایران
  • دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
۲۰ نقش ماندگار حضرت زینب کبری (س) در نهضت کربلا؛ یادداشتی از حجت‌الاسلام تقوی
اخبار

۲۰ نقش ماندگار حضرت زینب کبری (س) در نهضت کربلا؛ یادداشتی از حجت‌الاسلام تقوی

شفقنا- حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر تقوی، رییس مرکز فقهی حضرت جوادالائمه (ع) در یادداشتی با عنوان «۲۰ نقش ماندگار حضرت زینب کبری (س) در نهضت کربلا» که در اختیار شفقنا قرار داده، این گونه آورده است:

هیچ شک و تردیدی در شخصیت حضرت زینب (س)برای احدی از دوستان و دشمنان اهل بیت علیهم السلام وجود ندارد. زینب کبری (س) شخصیتی است که نه تنها دوستان بلکه اکثر دشمنان اهل بیت (ع) در مورد ایشان سخنها گفته‌اند و نوشته‌ها و تحریرهای فراوانی حاکی از عظمت، فضیلت، عالم و عاقل، سیاستمدار، اهل سبک و سیاق زندگی و مواردی از این دست را بیان کردند. در این یادداشت به بخشهایی از فرمایشات، حرکات، سیره و روش حضرت زینب کبری (س)که تا به امروز در جامعه درخشیده است و به عنوان دانشگاهی برای همه زنان و مردان جامعه دینی تبلور داشته اشاره می‌کنم گرچه که هر کدام از نقشها دارای تفصیل، تفسیر و شرح و بیان مفصلی است.

۱- همراهی و تبعیت از ولی امر و امام جامعه اسلامی

آنچه که مورد اتفاق اکثر مورخین و تاریخ نویسان است این است که حضرت زینب (س)بر اساس اعتقادات و باورهای مذهبی و دینی و تبعیت از اصل توحید، نبوت، معاد و امامت علقه خاصی نسبت به برادر بزرگوارشان امام حسین (ع) داشتند؛ هم امام را ولی شرعی خود می‌دانستند، هم امام را امام جامعه اسلامی می دانستند و هم معتقد به تبعیت از امام و ولی امر جامعه اسلامی با تمام وجود بودند؛ در نتیجه بیشتر در زندگی همراهی، همگامی و عدم فاصله گیری از زندگی حضرت زینب (س) با برادر بزرگوارشان امام حسین (ع)ثبت و ضبط شده است.تمام توان و تلاش حضرت زینب (س)بر حمایت، همراهی و همدلی و تبعیت از ولی امر جامعه اسلامی و امام جامعه اسلامی و ولایت امام حسین (ع) سپری شد.

در واقعه کربلا و در نهضت عاشورا و نهضت اباعبدالله الحسین (ع)، وقتی امام تصمیم گرفتند از مدینه به سمت مکه و بعد به سمت عراق حرکت کنند خواهر بزرگوارشان حضرت زینب (س)با اذن از محضر همسرشان عبدالله جعفر بر اساس آنچه که تاریخ ثبت کرده، راهی این سفر شدند و برادرشان را در این سفر تنها نگذاشتند و لحظه به لحظه در مشکلات و گرفتاری ها همراه امام حسین بودند، قطعا این همراهی چه زمانی که از مدینه حرکت کردند و چه زمانی که به مدینه برگشتند می تواند نقش برجسته ای را در حیات و در تبلور جامعه اسلامی و توحیدی ایفا کند.

۲-تفسیر و تدریس قرآن

زینب کبری (س)در کوفه و در زمان حیات پدر بزرگوارشان مفسر قرآن بودند برای زنان کوفه تفسیر قرآن می گفتند و آموزش قرآن داشتند. حضرت زینب به عنوان یکی از زنان زبده در علوم قرآنی در میان زنان و مردان مردم کوفه معرفی شده بود در نتیجه حضور حضرت زینب کبری (س)بعد از واقعه کربلا و بعد از اسارت دو اثر عمیق را می تواند داشته باشد:

۱: کسی امروز اسیر عبیدالله بن زیاد و اسیر پسر مرجانه شده است که یک روزی در کوفه جلسات تفسیر، تعلیم و تعلم قرآن برپا می کرد و از خاندان وحی و رسالت بود و این می تواند کوفه را بلرزاند که شما برای ورود چه اسیرانی هلهله می کنید و کف می زنید و جشن گرفته اید، اینها مفسران، مروجان و پیروان قرآن و در واقع قرآن های ناطق هستند خصوصا صدای زینب کبری (س)در فضای کوفه خاطرات امیر المومنین (ع) را زنده می کند.

۲: نقش دوم اینکه وقتی یک مفسر و معلم قرآن برای مردم کوفه سخن می گوید قطعا تاثیر کلام وبیان او پی تواند توطئه دشمنان و نیرنگ‌ها و شایعات آنها را خنثی کند؛ چون آنها گفتند که اینها اسیر هستند و از ولی وقت جامعه خروج کردند در نتیجه ما مردانشان را کشتیم و زنانشان را به اسارت آوردیم. بنابراین حضرت در خطبه‌های خود جز به توسل و توجه به قرآن سخن نگفت که این امر توطئه را افشا و برملا می کند.

۳-ایمان، تقوی و عفاف

یاران امام حسین (ع)، همراهان اباعبدالله و حتی دشمنان امام حسین (ع)و کسانی که در جبهه مخالف امام بودند، به طور اتفاق زینب کبری (س)را به عنوان یک خانم مومنه، صالحه، اهل عبادت، تقوا و حجاب و عفاف می شناختند، آنها نماز شبهای حضرت زینب کبری (س)را دیده بودند، آنها از زبان امام سجاد (ع)شنیده بودند. امام سجاد (ع)می فرماید که پدرم در لحظه ای که وداع می کرد برای لحظات آخر از عمه جانم زینب درخواست دعا کرد. لذا وقتی که زینب کبری (س)آگاهی بخشی و تبلیغ واقعه را بعد از عاشورا شروع کرد، آن نقطه‌ای که می توانست لرزه بر اندام شنوندگان ایجاد کند این بود که یک خانم مومنه لب به سخن گشوده و بیان سخن می کند و در نتیجه سخن شنیدن از زبان کسی که در مرحله ای از علم، کمالات، تقوا و تجربه قرار دارد نمی‌تواند راهگشای حقایق و نظرات نباشد.

۴-آغازگر مرثیه سرایی برای شهدای کربلا

حضرت زینب کبری (س)اولین کسی بودند که روضه خوانی برای سیدالشهدا را رسم کردند. به یقین حضرت واقف بر این بودند که روضه می تواند نقش نگهبانی و حراست از واقعه کربلا را داشته باشد و آن را به نسل‌های بعد انتقال دهد. وقتی زینب کبری (س)در روز عاشورا برای وداع آمدند و وارد قتلگاه شدند اشاره ای به مدینه و جدشان رسول الله داشته و فرمودند« این پیکر و بدن قطعه قطعه که بدن پسر شما است بدن عزیز دل شما است». از این سخن حضرت دو مطلب را می‌توان برداشت کرد:

۱. آنچه که امروز در مصاف با دشمن قرار گرفته، نور دیده پیامبر، عزیز دل نبی گرامی اسلام، اشرف مخلوقات عالم و آدم است. نکته دوم هم این است که همه بدانند که امام حسین (ع)شهید راه دفاع از دین و فرزند رسول خدا است.

۵-حفاظت وحراست از جان امام سجاد (ع) و امام جامعه اسلامی

پنجمین مطلبی که نقش حضرت زینب کبری (س)را در واقعه کربلا بیان می کند دفاع جانانه آن بزرگوار از امامت و ولایت است، بارها در واقعه کربلا و در اسارت دشمن قصد جان امام سجاد (ع)کرد و بارها زینب (س)با حمایت جانانه و با برنامه های مختلف ممانعت از قتل و شهادت امام سجاد (ع)را در برنامه زندگی خودشان طرح ریزی کردند و به گونه ای عمل کردند که دشمن انصراف از شهادت امام سجاد (ع)را در تاریخ ثبت و ضبط کرد.

۶-زمینه سازی پشیمانی دشمن

ششمین موردی که در مورد حضور حضرت زینب (س)می شود این است که حضرت زینب (س)با سخنرانی ها و افشاگری هایی که انجام دادند کاری کردند که دشمن پشیمان از آن چیزی که انجام داده بود شد. در حقیقت افشاگری های حضرت زینب کبری (س) زمینه را فراهم کرد که یزید بن معاویه از آن چه که انجام داده اظهار پشیمانی و ندامت کند و گاها گناه را به گردن دیگران بیاندازد که ظاهرا یزید بن معاویه گناه را به گردن عبیدالله بن زیاد انداخت. روزی که اسرا را وارد شام و کوفه کردند هم عبید الله زیاد و هم یزید بن معاویه رجز پیروزی می خواندند. یزید می خواند

لَعِبَتْ هاشِمُ بِالْمُلْکِ فَلاَ *** خَبَرٌ جاءَ وَ لاَ وَحْىٌ نَزَلْ

لَیْتَ أَشْیاخِی بِبَدْر شَهِدُوا *** جَزَعَ الْخَزْرَجُ مِنْ وَقْعِ الاَسَلْ

اما بعد از سخنرانی امام سجاد (ع)و حضرت زینب (س)دشمن وادار شد که قتل اباعبدالله و شهادت امام حسین (ع)را به گردن عبید الله بن زیاد بیندازد و هر کدام دیگری را مقصر این واقعه می دانستند این کار از ترس روشنگری هایی بود که توسط حضرت زینب کبری (س)اعمال شد. می ترسید از مردم، می ترسید از این که جامعه بر علیه او بشورد و باور نمی کرد این اسارت کار را به اینجا برساند که اگر به ظاهر بعد از شهادت، خود را پیروز میدان می دانست اما بعد از اسارت به طور قطع و یقین خودش را شکست خورده میدان معرفی کرد.

۷.ماندگاری تمثیلات خطبه های حضرت در اذهان جامعه دینی

یَا أَهْلَ الْکُوفَهِ یَا أَهْلَ الْخَتْلِ وَالْغَدْرِ وَالْخَذْلِ أَلَا فَلَا رَقَأَتِ الْعَبْرَهُ وَلَا هَدَأَتِ الزَّفْرَهُ إِنَّمَا مَثَلُکُمْ کَمَثَلِ الَّتِی نَقَضَتْ غَزْلَها مِنْ بَعْدِ قُوَّهٍ أَنْکاثاً تَتَّخِذُونَ أَیْمانَکُمْ دَخَلًا بَیْنَکُمْ هَلْ فِیکُمْ إِلَّا الصَّلَفُ وَالْعُجْبُ وَالشَّنَفُ وَالْکَذِبُ وَمَلَقُ الْإِمَاءِ وَغَمْزُ الْأَعْدَاءِ أَوْ کَمَرْعًى عَلَى دِمْنَهٍ أَوْ کَفِضَّهٍ عَلَى مَلْحُودَهٍ أَلَا بِئْسَ مَا قَدَّمَتْ لَکُمْ أَنْفُسُکُمْ أَنْ سَخِطَ اللَّهُ عَلَیْکُمْ وَفِی الْعَذَابِ أَنْتُمْ خَالِدُونَ

هفتمین بحثی که می‌توان به آن توجه کرد این است که حضرت در خطبه ها و در سخنرانی هایشان از مثالها و برنامه هایی بهره می بردند که برای افراد عادی و عامی جامعه و افراد باسواد و بیسواد جامعه موثر بود. خطبه های حضرت زینب خطبه هایی بود که می توانست به راحتی برای همه قابل فهم، درک و هضم باشد. حضرت زینب (س)اگر چه خیلی عالمانه سخن می گفتند و همان روشی را که از پدر بزرگوارشان امیرالمومنین (ع) مبنی بر خطبه بی نقطه، خطبه بی الف و خطبات ادبی ، عرفانی و علمی که ثمره وجودی امیرالمومنین است را اتخاذ می‌کردند، اما در عین حال خیلی ساده و روان این کار را انجام می‌دادند کما این که می بینید در واقعه اسارت از مثالهایی استفاده می کردند من جمله اینکه می فرمایند شما به آن کسانی می مانید که مقداری پشم را تبدیل به نخ می کند و باز دوباره اینها را باز می کند یعنی رشته هایتان را پنبه می کنید به تعبیری خودتان تیشه به ریشه خودتان می زنید و زندگی خود را تباه می کنید.

  1. تاکید بر اصول و مبانی دینی در تمام سخنرانی ها

هشتمین نکته ای که به شدت در برنامه ها و سیره حضرت زینب کبری (س)به آن توجه شد و امروز هم مورد توجه می‌باشد تاکید بر اصول و مبانی دینی است. در تمام سخنرانی ها، حرکات و سیره حضرت زینب (س)در دوران اسارت، این نکته فراموش نشده، خطبه هایی که می خواند مانند« الحمدلله رب العالمین صدق الله سبحانه ثُمَّ کَانَ عَاقِبَهَ الَّذِینَ أَسَاءُوا السُّوءَى أَنْ کَذَّبُوا بِآیَاتِ اللَّهِ وَ کَانُوا بِهَا یَسْتَهْزِءُونَ‌» با قرآن شروع می کرد، دلایلش را از قرآن می آورد و مبانی اش را با قرآن مطرح می‌کرد. مردم کوفه و شام به ظاهر طرفدار قرآن بودند یزید بن معاویه هم ادعا می کرد که طرفدار و هوادار قرآن و حامی قرآن است اما دیدند بیان ناطق و گویای حضرت زینب کبری (س)آیاتی را از قرآن مطرح می‌کند که این آیات بیانگر یک واقعیت تلخی است که مردم او را ندیدند و نشناختند شاید اجازه نداده‌اند اینها حقایق را بشنوند؛ در نتیجه دست به بعضی اعمال و رفتار زدند. این مردمی که امروز برای جشن و پایکوبی آمدند وقتی بیان حضرت زینب کبری (س)را در آیات قرآن و استدلالات دیدند به سر و سینه می زدند که وای بر ما چرا غافلیم و بصیرت نداریم؟ چرا آگاهی نداریم و امام جامعه را نشناختیم؟ چرا مسیر امامت را طی نکردیم و مسیرمان را منحرف کردیم.

۹.ثبت وقایع باحضور حضرت زینب(س) در تاریخ

نهمین مطلبی که در واقعه کربلا و حضور حضرت زینب (س)پر رنگ و مثمر ثمر بود این است وقایع کربلا را حضور حضرت زینب (س)در تاریخ ثبت کرد. تردیدی نداشته باشیم که اگر امام سجاد و زینب کبری نبودند و اگر قضیه اسارت شکل نمی گرفت، این وقایع در تاریخ ثبت نمی شد. ریز و درشت وقایع از لحظه حرکت از مدینه منوره به سمت مکه مکرمه و از مکه به سمت عراق، سخنرانی‌هایی که امام حسین (ع)داشتند، بیانات امام سجاد(ع) و سایر شهدای کربلا، ایثارهایی که در وقایع کربلا پیش آمد همه از زبان حضرت زینب کبری (س)شنیدنی و ثبت در تاریخ شد که بدون حضور این بزرگوار چنین اتفاقی رخ نمی داد.

  1. الگوی زنان و مردان انقلابی جامعه

دهمین موردی که در طول ۱۴ قرن گذشته به آن توجه شده این است که حضرت زینب(س) به عنوان الگوی زنان و مردان انقلابی جامعه شناخته شدند؛ هر کسی باید برای خودش الگو و سرمشق داشته باشد که راه او را ادامه دهد. اکثریت زنان جامعه اگر از این الگو و سیره تبعیت کنند قطعا موفقیت به سراغ آنها می آید. حضرت زینب کبری (س)کسی بود که در سبک و سیاق زندگی، حجاب و عفاف، تقوا، روزه، نماز، جهاد، قرآن و عبادت، شوهرداری و فرزندداری نمونه است. در توجه به فقرا و ضعفا و بی بدیل است در توجه به همسایگان و نگاه عارفانه و دوستانه به همسایگان و دوستان زینب کبری (س)نظیری برای او در تاریخ ثبت نشده، در تواضع حرف اول را می زند. چنین شخصیتی در ۱۴ قرن گذشته الگو بوده و هست و در آینده هم خواهد بود.

  1. مصالح الهی وجهان اسلام

یکی از مواردی که حضور حضرت زینب (س)را در واقعه کربلا پر رنگ نشان می دهد مصلحت الهی است آن چه که مصلحت الهی است باید اتفاق بیفتد، امام حسین (ع)وقتی که ابن عباس مقابل ایشان قرار گرفت و عرضه داشت «یابن رسول الله حال که خود شما را نمی شود از رفتن به کربلا منصرف کرد خانواده، دختران و خواهران و همسران و همراهان و بانوان را با خودتان نبرید»، امام در آنجا مفصل با ابن عباس صحبت کردند و من جمله اشاره کردند به اینکه «ان الله شاء ان یراک قتیلا» و بعد اشاره به اینکه خداوند دوست دارد و خواسته است که اینها را اسیر بگیرند این هم نشان می داد که مصلحت الهی بر این تعلق گرفته و هم نشان می دهد که مصلحت الهی برای حفظ دین و حفظ کیان مسلمین و معرفی شخصیت، راه و هدف امام حسین (ع)، بار مسئولیت را بر عهده حضرت زینب کبری (س)قرار داده است و باید این اتفاق شکل بگیرد تا روح و روان مردم آگاه شود که با چه شخصیتی جنگیدند و چرا جنگیدند و به امام جامعه خودشان پشت کردند و چرا گوش به فرمان امام و فرزند رسول خدا نبودند و چه خطرات و لطماتی متوجه جامعه اسلامی می شود.

  1. خطبه های غراء آن حضرت

دوازدهمین مطلبی که می شود اشاره کرد خطبه های غراء آن حضرت است، حضرت زینب کبری، خطبه های فراوانی را در مسیر راه کوفه و شام خواندند. خطبه یعنی سخنرانی، آگاه کردن، پرده از روی پنهان‌ها، اسرارها و نهان‌ها برداشتن، خطبه یعنی آنچه را که عامه مردم نمی فهمند به آنها فهماند و گوشزد کرد، خطبه یعنی اینکه کسانی را که به دروغ بر جایگاهی تکیه زدند و جایگاهشان آنجا نیست رسوا کردن و جایگاه واقعی شان را به مردم معرفی کردن.

حضرت زینب (س)با اشاره به آل ابی سفیان آنها را یابن الطلقا خطاب می کند یعنی گذشته آنها را بر ملا می‌کند که شما جزو کسانی بودید که جدتان در مکه چه جنایاتی انجام داد و جد ما او را آزاد کرد. یا اشاره می کند به یزید که تخت سلطنت و حکومت تکیه زده و جایگاهی را غصب کرده و اینجا جایگاه تو نیست. هنده همسر یزید بعد از خطبه‌های حضرت، به خرابه آمدند و دست و پای ایشان را بوسیدند و از حضرت عذرخواهی می کردند.

۱۳.شکل گیری مدافعین حرم بعد از ۱۴ قرن

سیزدهمین مورد اینکه گاهی اثر بخشی از کارها در سالهای بعد روشن می شود و خودش را نشان می دهد. ما بعد از ۱۴ قرن امروز نقش حضرت زینب(س) را در واقعه کربلا و نهضت امام حسین (ع)می بینیم. وقتی به هر دلیلی گروهی تحت نام داعش و غیر داعش برای اهانت به حرم مقدس حضرت زینب (س)، دست به دست می دهند، مدافعان حرم شکل می گیرد مدافعان حرمی که اگر نبودند شاید امروز پیکره تشیع یک پیکره شکست خورده و از بین رفته ای بود. بعد از ۱۴ قرن در دفاع از این بانوی بزرگ عالم هستی و این شخصیت بی بدیل عالم خلقت مدافعان حرم به گونه ای عمل کردند که افتخاری بر جامعه اسلامی و جامعه شیعی به ارمغان آوردند و تاریخ را به خوبی به نگارش واداشتند که بنویسد مدافعین حرم، حرمهای اهل البیت و آل الله را با خونشان حفاظت و حراست کردند این دفاع از حرم یعنی دفاع از حریم، ولایت، مکتب، توحید، نبوت و معاد، یعنی دفاع از اصول دین و پایه ها و استحکامات مبانی دینی

  1. اثر وجودی حضرت زینب کبری (س)در روحیه و فکر و فرهنگ جامعه شیعی

چهاردهمین موردی که می شود به آن اشاره کرد اثر وجودی حضرت زینب کبری (س)در روحیه و فکر و فرهنگ جامعه شیعی است وقتی خانمی خوب عمل می کند، سرمشق و راه و روش دیگران قرار می گیرد. امروز آماری که در دنیا نشان می دهد این است که در میان کشورهای شیعه نشین مثل هند، پاکستان، ایران، افغانستان، عراق و لبنان، بحرین و مصر و برخی از کشورهای آفریقایی و از نام حضرت زینب (س) را بر فرزندان دخترشان انتخاب می‌کنند. نام حضرت زینب (س)جزء برجسته ترین نامها در بین زنان تشیع و حتی غیر تشیع است که اثر وجودی حضرت را در روح و فکر و فرهنگ جوامع نشان می‌دهد.

  1. دفاع عالمانه ومتفکرانه منطبق بر وحی از نهضت

پانزدهمین مطلبی که در با نقش موثر حضرت زینب (س)باید بیان کرد این است که یک شخصیت علمی، فرهنگی و کم نظیر در عالم هستی وقایع کربلا را گزارش می کند. از امام حسین(ع) و امام سجاد (ع)و از قرآن و مکتب اهل‌بیت (ع) دفاع می کند. نبوت را بیان می کند، مسوولیتهای مردم را مشخص کرده و آنها را از رفتن به کجراهه و بیراهه بر حذر می دارد. «فَکِدْ کَیْدَکَ وَ اسْعَ سَعْیَکَ وَ نَاصِبْ جُهْدَکَ فَوَ اللَّهِ لَا تَمْحُو ذِکْرَنَا وَ لَا تُمِیتُ وَحْیَنَا وَ لَا تُدْرِکُ أَمَدَنَا وَ لَا تَرْحَضُ عَنْکَ عَارَهَا وَ هَلْ رَأْیُکَ إِلَّا فَنَدٌ وَ أَیَّامُکَ إِلَّا عَدَدٌ وَ جَمْعُکَ إِلَّا بَدَدٌ یَوْمَ یُنَادِی الْمُنَادِی أَلا لَعْنَهُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِینَ فَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ الَّذِی خَتَمَ لِأَوَّلِنَا بِالسَّعَادَهِ وَ الْمَغْفِرَهِ وَ لِآخِرِنَا بِالشَّهَادَهِ وَ الرَّحْمَهِ وَ نَسْأَلُ اللَّهَ أَنْ یُکْمِلَ لَهُمُ الثَّوَابَ وَ یُوجِبَ لَهُمُ الْمَزِیدَ وَ یُحْسِنَ عَلَیْنَا الْخِلَافَهَ إِنَّهُ رَحِیمٌ وَدُودٌ وَ حَسْبُنَا اللَّهُ» بودن در محضر شخصیتهایی مثل پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، خدمتگزاری به ساحت قدس رسول الله، بودن در محضر امیر المومنین (ع)و حضرت زهرا (س)و امام حسین، امام حسن، امام سجاد و امام باقر علیهم السلام، بودن در محضر ۷ معصوم، از محضرشان کسب فیض کردن و به آنها خدمت کردن، یک شخصیت کم نظیری را در عالم خلق می کند و می سازد و چنین شخصیتی در واقعه کربلا الگوی جامعه اسلامی قرار گرفته و در واقعه کربلا سینه سپر کرده و از این نهضت دفاع می کند. وقتی که آحاد جامعه ۱۴ قرن بعد از واقعه کربلا می‌بینند شخصیتی که بعد از درک ۷ معصوم سینه اش در برابر دفاع از قیام امام حسین (ع) اینگونه است لذا آنها هم نقش خودشان را ایفا می کنند. ۱۴ قرن زینب مانده است و زینبیون در جامعه مانده اند.

  1. شکست مفتضحانه یزید و پذیرفتن شکست

شانزدهمین موردی که می شود به آن اشاره کرد و نقش حضرت زینب را در جامعه ماندگار کرد شکست مفتضحانه یزید و پذیرفتن شکست است. یک وقت کسی شکست می خورد اما شکست را نمی پذیرد و قبول نمی کند، یک وقت هست کسی شکست می‌خورد ولی باز بر لجاجت و عناد خودش باقی است. خطبه های حضرت زینب کبری کاری کرد که همه متوجه شدند یزید شکست خورده این عرصه است. دلیلش هم این بود که اجازه داد در شام مجلس عزا برگزار کنند و هم اجازه داد که با عزت و احترام کاروان را به مدینه برگردانند و کاروان در مسیر برگشت به مدینه، از مسیر کربلا عبور داده شود. وقتی در مجلس شام امام سجاد (ع)خطبه خواندند به حدی خطبه‌هاشان گیرا بود که کسانی که مست باده شراب بودند همه فریاد برآوردند: « انا و انا حتی ضج الناس بالبکاء» و شروع به گریه کردند و اشک ریختند. بعد از ۱۴ قرن با وجود کرونا، اما عشق و حرارتی که از واقعه کربلا در دل و جان زنان و مردان شیعه نفوذ کرده واقعه عاشورا به شکلهای مختلف تبلیغ می شود و راه امام حسین (ع)ادامه دارد.

۱۷.صبر و برداری

هفدهمین موردی که می شود به آن اشاره کرد صبر و بردباری حضرت زینب است. اکثر زنان و مردان جامعه ما وقتی دچار مشکلی می شوند از صبر زینب (س)الگو می گیرند و همین سبب شد که در جامعه دینی و معرفتی ما پرستار صبرش را از زینب کبری (س)بیاموزد. روز ولادت این بانوی بزرگ روز پرستار اعلان می شود یعنی همان گونه که زینب کبری (س)بر وقایع نهضت کبری صبورانه برخورد کرد هر کسی که از انسانهای ضعیف و مریض در جامعه نگهداری می‌کند باید صبور باشد و همین طور هم هست یعنی پرستاران و پزشکان ما در قضایای مختلف همانند کرونا و دفاع مقدس صبورانه در کنار افراد نیازمند و افرادی که به پرستاری نیاز داشتند حضور پیدا کردند.

۱۸-نوشتن صدها کتاب در عظمت و شخصیت حضرت

حضرت زینب کبری (س)جزو شخصیتهایی است که امروز دنیا به وجود ایشان مفتخر است. صدها کتاب در زمینه شخصیت حضرت نوشته شده است. بعضا تعداد این آثار را نزدیک به ۳۰۰ یا ۲۰۰ نقل کردند. بیشتر این آثار شناخته شده از افرادی که دارای شخصیت علمی و معنوی هستند در فضیلت حضرت زینب کبری (س) نوشته شده و بعضا کتبی که از ناحیه دشمنان در زمینه این شخصیت بزرگ نوشته شده بیانگر حضور پر ثمر حضرت زینب (س)در این واقعه است.

۱۹-اظهار ارادت همه معصومین به حضرت زینب(س)

حضرت زینب کبری (س)شخصیتی هستند که همه معصومین در برابر شخصیت ایشان اظهار محبت و لطف کردند. سخنان امیرالمومنین علیه السلام، امام حسین، سخنان امام حسن و فرمایشات امام سجاد (ع)دلیل بر این است که حضرت زینب کبری (س)در واقعه و نهضت کربلا و در اسارتشان بر اصالتهای مبانی دینی تاکید کردند. قطعا اگر حضور حضرت زینب (س) نبود واقعه کربلا به انحراف کشیده می شد. اگر حضور حضرت زینب و امام سجاد (ع) نبود واقعه کربلا به عنوان یک جنگ قدرت تلقی شده و از تاریخ و عرصه تاریخ محو می شد.

  1. انجام رسالت عملی و قولی

اهمیت دادن به ارزشهای اصیل دینی و اسلامی، علم، معرفت، تقوا، حجاب، عفاف توحید، دفاع از یگانگی و توحید، در خطبه های حضرت زینب (س)موج می زند. نبوت و رسالت را عملا و قولا حضرت زینب (س)پیاده کرد. حضرت بعد از شهادت امام حسین (ع)رسالت را به عهده گرفت و این رسالت را به خوبی انجام داد این یعنی انجام نبوت عملی و قولی. رسالت پیامبر رساندن دین بود قولوا لااله الا الله تفلحوا و حضرت زینب پرچمدار قولوا لااله الا الله تفلحوا بود. پیامبر برای اصلاح جامعه قیام و حرکت کرد و امام حسین هم همین راه را ادامه داد؛ یک جمله از خودش نگفت و هر جا سخن گفت آیات قران خواند.

 

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه