• ایران
  • یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
متن شرح دعای روز هشتم ماه رمضان توسط استاد تقوی در برنامه صدای زائر رادیو خراسان
تالیفات

متن شرح دعای روز هشتم ماه رمضان توسط استاد تقوی در برنامه صدای زائر رادیو خراسان

سلام و روز بخیر می گویم به شما امیدواریم طاعات و عباداتتان قبول باشد حاج آقا.

من هم سلام و عرض ادب دارم محضر شما جناب آقای .... ، سرکار خانم .... و همین طور همه ی دست اندر کارانتان و شنوندگان عزیز برنامه امیدوارم که انشاء الله خداوند این توفیق را عنایت کند بتوانم انجام وظیفه کنم.

انشاء الله حاج آقا تقوی ابتدا مثل روزهای گذشته امروز هم دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان را با هم می شنویم بعد در مورد نکاتی که در این دعا هست شما توضیحات لازم را بفرمائید برای ما.

در خدمتتان هستم؛

«اللهمّ ارزُقنِی فِیه رَحمَةَ الایتام و اطعامَ الطعام و افشاءَ السلامِ و صحبةَ الکرامِ بِطولِکَ یا مَلجَأ الآملین»

حاج آقای تقوی درباره ی نکاتی که در دعای شریف وجود دارد برای شنوندگان ما بفرمائید صحبتهای شما قطعاً شنیدنی است.

خواهشت می کنم. بله جناب آقای .... عرض شود محضرتان که با یک نگاه ظاهری مثل روزهای قبل به این دعا می کنیم و یک نگاه عمیق تر و دقیق تری که از روایات برداشت می کنیم.

ظاهر مطلب این است که چهار خواسته در این دعا مطرح می شود از محضر پروردگار و از خدا می خواهیم که «اللهمّ ارزُقنِی فِیه رَحمَةَ الایتام و اطعامَ الطعام و افشاءَ السلامِ و صحبةَ الکرامِ بِطولِکَ یا مَلجَأ الآملین»

این چهار خواسته به این شکل خلاصه می شود که ترحم بر یتیمان و کسانی که پدر و مادر از دست داده اند جزء خواسته های ماست. پهن بودن سفره ی اطعاممان و بهره گرفتن دیگران از سفره ی اطعاممان خواسته ی دوم ما است. گسترش خوبیها و دوستی ها و محبت ها سومین خواسته ی ما و چهارمین تقاضای ما از محضر پروردگار همراه شدن، همراه بودن و همگام بودن با نیکان و بزرگان اصحاب کرامت. این چهار خواسته در ظاهر مطلب ما از خداوند درخواست می کنیم.

اما یک نگاه دقیق تر و با توجه بیشتری هم به این جملات می شود داشت. ترحم بر یتیمان گاهی مراد همین ظاهر مطلب است افرادی که پدر و مادر ندارند اما من فکر می کنم الآن در این قضیه جامعه ی ما نیازهای بیشتری هم دارد. یکی از نکاتی که در اینجا می شود از این فرصت استفاده کرد و به آن توجه کرد این است که عواملی هست که جلوگیری می کند از یتیم شدن افراد. ما در این جهت هم تلاش کنیم یعنی نگذاریم در جامعه ی ما بعضی افراد یتیم شوند. انصاف قضیه این است که خیلی از ماها تأثیر گذاریم و می توانیم از یتیم شدن افراد جلوگیری کنیم. خود این رحمت ایتام است اگر کسانی می توانند با یک مقدار مشاوره دادن جلوگیری کنند از طلاق یک زن و مرد یعنی این که دو یا سه فرزند یتیم نشدند. اگر کسانی می توانند با بخشی از مالشان به اصطلاح از فقر یک خانواده ای جلوگیری کنند. خانه ای را ...... کنند یا امکاناتی در اختیار یک خانواده ای که به خاطر فقر مالی قرار است طلاقی بین شان واقع شود این جلوگیری شدن از ایتام است. اگر کسانی می توانند با سرمایه ای که دارند زندانیانی را که به خاطر فقر یا به خاطر برگشت چکهایشان یه به خاطر پرداخت دیه در زندان به سر می برند و فرزندان آنها بدون سرپرست اعم از مادری یا پدر زندگی می کنند این دوران یتیمی است می توانیم این یتیمان را از فقر و از یتیمی نجات بدهیم همین طور در مراحل مختلف ما می توانیم جلوگیری کنیم از اینکه افراد یتیم شوند. یک معنای کلی هم یتیم دارد و آن معنای عام است همه ی ما ایتام آل محمد (ص) هستیم. آن کسی که می تواند از علمش استفاده کند و دیگران را عالم کند این به یتیم کمک کرده، آن کسی که می تواند کسی را از جهل برهاند فرهنگ آنها را فکر آنها را پرورش دهد روح آنها را پرورش دهد و به آنها مشاوره ی اقتصادی بدهد مشاوره ی سیاسی بدهد، مشاوره ی علمی و فرهنگی و اجتماعی و زندگی بدهد این به یتیم کمک کرده است.

و نکته ی دوم اطعام مساکین و سفره پهن کردن، اطعام دادن خوب یک صحبت ظاهری دارد و یک صحبت باطنی هر کسی به هر شکلی بتواند کسانی از اطراف او استفاده کنند و به قول ما نان بخورند این اطعام مساکین است. کسانی الآن معتقد هستند که اگر سرمایه هایشان را در بانک بگذارند و سودی بدست بیاورند دیگر دغدغه و به اصطلاح استرس های معمولی را ندارد و حال آنکه این نیست زندگی، زندگی دغدغه است زندگی استرس است زندگی گرفتاری است ما باید سختی ها را تحمل کنیم تا دیگران بهره ببرند گاهی ممکن است همین سرمایه یک کارخانه ای بشود که در این کارخانه بیست خانوار، بیست ضرب در پنج کنیم یعنی صد نفر سر سفره ی اطعام ما بنشینند. گاهی ممکن است کسانی با فکرشان با علمشان با مغزشان می توانند کارهائی را ایجاد کنند که افرادی را به کار بگمارند و این سفره پهن باشد و همه از این سفره استفاده کنند اینها همه اطعام طعام است ترحم بر یتیمان است. گسترش سی دی ها و نشر خوبیها هم در موارد مختلفی می تواند .... باشد اگر ما تلاشمان بر این باشد که بخواهیم به سمت خوبیها حرکت کنیم در این مسیر خدا هم کمکمان می کند در روایت دارد که شما یک قدم به سمت خدا بر داریدخداوند حروله کنان به سمت شما می آید و این بهترین راهش در داشتن دوست خوب است. دوست خوب هم یک معنایش همین افرادی که در جامعه با ما در ارتباط هستند هست و مفهوم و معنی دومش این است که دوست خوب کتاب است دوست خوب قرآن است دوست خوب جلسات مذهبی است دوست خوب حضرت رضا علیه والصلواة و السلام است این افتخار نسیب مان شده است که در جوار حضرت رضا علیه السلام هستیم. برنامه برنامه ی صدای زائر است بهترین دوست را خدا به ما عنایت کرده هر روز صبح یک برنامه بگذاریم مشرف بشویم محضر حضرت رضا علیه السلام گذارش کار بدهیم بگوئیم آغا شما به عنوان یک دوست و مشاور خوب امروز کار من اینها است در این مسیر شما از خدا بخواهید خدا کمکم کند قطعاً در طی آن روز موفقیتهائی به دست می آید که می گوئیم برای خود ما هم جالب توجه خواهد بود همنشینی با خوبان و نیکان این چهار خواسته خواسته ی یک انسان روزه دار هم در روز ششم و در ماه مبارک رمضان و در طول عمر است. انشاء الله امیدواریم که خداوند توفیق عمل به فرامین اهل بیت علیهم السلام را به ما عنایت کند.

اگر فرمایشی ندارید شما را به خدای بزرگ می سپارم و امیدوارم که موفق باشید.

سپاسگذاریم و استفاده کردیم از صحبتهاب شما خدا نگه دارتان.

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه