• ایران
  • شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
سیره رضوی 1
اخبار

سیره رضوی 1

الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین.

سلام و درود ما تقدیم محضر زائرین و مجاورین مرقد مطهر حضرت رضا علیه الصلوات و السلام.

یکی از اموری که در زمان ائمّه ی هدات مهدیین صلوات الله علیهم اجمعین رائج بود و فضیلت بسیاری بر آن مترتب بود آزاد کردن بنده یا برده بود که متأسفانه به علت تسلط حکام جور نظام برده داری بسیار شایع و مرسوم در آن زمانها بود. با توجه به اینکه برده ها در مذیقه و در شکنجه گاه سلاطین و حکام و امراء و زر و زور داران بودند، آزاد کردن بنده و برده از کارهای مفید و معنوی بود که همه ی افراد جامعه آرزویشان این بود روزی بتوانند یکی از بردگان را آزاد کنند و از معنویت آزادی برده بهره ببرند.

و سیره ی اهل بیت علیهم السلام بر این بود که توصیه می کردند به کسانی که امکاناتی دارند تا در آزادی بردگان بکوشند. سیره ی خود ائمّه ی هدات مهدیین علیهم السلام در عملکردشان بر این بود که اگر بنده ای و برده ای در اختیار آنها قرار می گرفت او را آزاد می کردند اگر چه بعضاً این برده ها را که آزاد می کردند خودشان حاضر نبودند بیت امام را ترک کنند و از اطراف امام بروند و در همانجا می ماندند و به خدمت امام مشغول می شدند و این را برای خودشان افتخار می دانستند آنچه که مورد نظر و بحث ماست سیره ی حضرت امام رضا علیه السلام است و توصیه های این امام بزرگوار و عزیز.

حضرت رضا علیه السلام به آن دسته از افرادی که امکان آزادی برده گان را نداشتند و برای آنها شرایط اقتصادی به گونه ای نبود که بتوانند برده ای را آزاد کنند توصیه ی بسیار جالب و ارزشمندی را داشتند که آنها هم از این ثواب بهره مند شوند می فرمودند: کسانی که امکان آزادی بردگان را ندارند فقراء و نیازمندان را اطعام کنند یعنی غذا و خوراک برای افراد نیازمند تهیه کنند و در اختیار آنها قرار دهند از ثواب آزادی بندگان و بردگان بهره مند می شوند.

بر اساس این فرمایش حضرت رضا علیه السلام کمک به نیازمندان و اطعام مستضعفان و کسانی که در فقر مالی و اقتصادی به سر می برند ثواب آزاد کردن بندگان و بردگان را دارد و امروز بعید نیست که در جایی جای جهان این نیاز احساس شود و کسانی که تمکّن مالی دارند با بهره گیری از سیره ی رضوی به این امر اقدام کنند و انشاء الله هم در پیشگاه خدا و هم در پیشگاه خلق مأجور باشند به امید اینکه خدا توفیق خدمت به ضعفاء و مستضعفین را به همه ی ما عنایت کند شما را به خدای یکتا می سپارم.

السلام علیکم و رحمة الله وبرکاته

 

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه