• ایران
  • دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
سیره‌شناسی امام سجاد نیاز امروز محافل علمی و دینی است
اخبار

سیره‌شناسی امام سجاد نیاز امروز محافل علمی و دینی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز مباحثات فقهی جوادالائمه مشهد تأکید کرد: سخنان سراسر دانش، آگاهی، شور و مبارزه امام سجاد(ع) باید زینت بخش محافل دینی شود.


حجت الاسلام علی اصغر تقوی، مدیر مرکز مباحثات فقهی جوادالائمه مشهد، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با بیان این که باید بیش از گذشته به مباحث سیره حضرت زین العابدین(ع) در محافل علمی و دینی پرداخته شود، گفت: این امام بزرگوار القاب متعددی نظیر سیدالعابدین، قدوه الزاهدین، سیدالمتقین، امام المؤمنین، سجاد، زین الصالحین و منارالقانتین داشته اند، لذا هر کدام از این القاب نشان دهنده مرتبه ای از کمال نفس و درجاتی از ایمان و همچنین مرحله ای از تقوا و پایه اخلاث از اخلاص می باشند، به عبارتی امام چهارم شیعیان حقیقتا برازنده این القاب هستند.

وی ادامه داد: بسیاری از افرادی که این لقب ها را به ایشان داده اند، شیعه نبوده اند، اما نمی توانستند آن چه را در ایشان می بینند، نادیده بگیرند.

صدقه پنهانی غضب پروردگار را خاموش می سازد

مدیر مرکز مباحثات فقهی جوادالائمه مشهد خاطرنشان کرد: امام باقر(ع) در خصوص نوع عبادت این امام همام می فرمایند «پدرم علی بن الحسین شبانه روز هزار رکعت نماز می خواندند، هر گاه برای نماز وضو می گرفتند، رنگ چهره مبارکشان زرد می شود و وقتی اهل خانه علت آن را جویا می شدند، ایشان پاسخ می دادند آیا می دانید در برابر چه کسی می خواهم بایستم؟».

وی با اشاره به این کلام امام سجاد(ع)، که می فرمایند «صدقه پنهانی غضب پروردگار را خاموش می سازد»، بیان کرد: ایشان در دوران عمر زندگی خود بارها و بارها به صورت مخفیانه و محرمانه به فقرا و محرومان صدقه می داده اند و کمک می‌کردند.

امام سجاد توجه خاص و ویژه ای به کلام الله مجید داشتند

حجت الاسلام تقوی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو عنوان کرد: مردم آن زمان حضرت علی بن الحسین(ع) را سرور و بزرگ فرزندان حسین(ع) خطاب می‌کردند، زیرا این امام همام از شجره طیبه سیدالشهدا(ع) منشعب شده است و همانند پدر بزرگوارشان چون به نماز می ایستاد، تمام اعضای بدن شان می‌لرزید و رنگ چهره شان زرد می‌شد.

وی به توجه و عنایت ویژه حضرت سیدالساجدین به کتاب مقدس قرآن اشاره کرد و افزود: امام سجاد در این خصوص می فرمایند‌«اگر تمام مردم مشرق و مغرب دنیا بمیرند تا قرآن با من است هیچ وحشتی به من دست نمی دهد».

امام سجاد نهال حادثه کربلا را به ثمر رساندند


مدیر مرکز مباحثات فقهی جوادالائمه مشهد از امام زین العابدین به عنوان پیام آور حادثه کربلا در بستر تاریخ یاد کرد و ابراز داشت: آن حضرت، در سفر به کربلا، نهال آن حادثه عظیم را به ثمر رساندند؛ خطبه های ایشان در مراحل گوناگون سفر و سخنان ارزنده این امام بزرگوار، حاکی از نقش تعیین کننده ای است که در حادثه کربلا بر عهده ایشان گذاشته شده بود.

وی مبارزه حضرت زین العابدین(ع) علیه دستگاه ضد انسانی بنی امیه را مبارزه ای تبلیغاتی عنوان کرد و گفت: این مبارزه که توأم با مظلومیت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بود با خطبه حضرت زینب(س) در کوفه شروع شده و بعد با خطبه کوتاه امام سجاد در کوفه و سخنرانی کوبنده ایشان در شام و سپس روش های مختلف تبلیغی در مسیر و در مدینه منوره ادامه یافت و با همین شیوه بود که توانست بساط ظلم بنی امیه را به وسیله آگاهی و شورشی که از روش امام در مردم ایجاد شد در هم پیچید.

این استاد حوزه علمیه با بیان این که باید سخنان سراسر دانش، آگاهی، شور و مبارزه امام سجاد در بارگاه پسر معاویه را زینت بخش محافل خود قرار دهیم، افزود: این امام همام در این خطبه های در کاخ یزید می فرمایند « منم پسر آن که بر براق سوار شد، من فرزند کسی که اورا شبانه از مسجدالحرام تا مسجد الاقصی سیر دادند، منم پسر آن که جبرئیل او را به سدره المنتهی رسانید و...».

رساله حقوق امام سجاد یادگار ماندگار آن امام همام است

وی نیز اشاره کرد: رساله حقوق امام سجاد(ع) از دیگر یادگارهای ماندگار امام سجاد(ع) است و در آن حقوق مختلف انسان تبیین و ترسیم شده است. یکی از این حقوق حق خداوند بر انسان است که در کلام امام(ع) آن حق پرستش خداوند متعال می باشد و این که برای او شریک قائل نشویم و اگر از روی اخلاص و صدق بنده ای چنین کند، خداوند برایش حقی در نظر گرفته که کار دنیا و آخرت او را اصلاح کند.

مدیر مرکز مباحثات فقهی جوادالائمه مشهد در بخش پایانی این گفت‌و‌گو خاطرنشان کرد: مرحوم کلینی از امام باقر(ع) روایت می کند که ایشان فرمودند «چون زمان وفات پدرم فرا رسید مرا به سینه خود چسباند و فرمود: پسر جانم تو را وصیت می کنم به آن چه پدرم در وقت وفات مرا به آن نصیحت کرد؛ پسر جانم بپرهیز از ستم نمودن بر کسی که یاوری برای انتقام از تو جز خدا ندارد

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه