• ایران
  • جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
دعاي روز  بیست هشتم ماه رمضان به همراه شرح و تفسير:درخواست توفیق انجام مستحبات در آخرین روزهای میهمانی خدا
تالیفات

دعاي روز بیست هشتم ماه رمضان به همراه شرح و تفسير:درخواست توفیق انجام مستحبات در آخرین روزهای میهمانی خدا

درخواست توفیق انجام مستحبات در آخرین روزهای میهمانی خدا

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز فقهی جوادالائمه در شرح و تفسیر دعای روز بیست هشتم ماه مبارک رمضان، به بیان اهمیت نوافل به خصوص نماز شب و برکات آن پرداخت.

 

أَللّـهُمَّ وَفِّرْ حَظّى فیهِ مِنَ النَّوافِلِ وَ أَکْرِمْـنى فیـهِ بِاِحْـضـارِ الْمَسـائِلِ وَ قَرِّبْ فیهِ وَسیلَتى اِلَیْکَ مِنْ بَیْنِ الْوَسائِلِ یـا مَنْ لا یَشْـغَلُهُ اِلْحـاحُ الْمُـلِحّـینَ.

 

خدایا در این روز بهره ام را از مستحبات، افزون گردان و مرا با حاضر کردن خواسته ها گرامى بدار و از میان وسایل، وسیله رسیدنم به حضورت را، نزدیک گردان اى که پافشارىِ اصرارکنندگان بازش نمى دارد ومشغولش نمى کند.

 

 أَللّـهُمَّ وَفِّرْ حَظّى فیهِ مِنَ النَّوافِلِ

حجت الاسلام علی اصغر تقوی، رییس مرکز فقهی جوادالائمه در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شرح دعای روز بیست و هشتم بیان داشت: حظ را به مفهوم بهره و نصیب معنی کرده اند بعید نیست که مراد این باشد سهمی از نوافل دراین ماه نصیب شود.

 

وی افزود: یعنی این ماه با سایر ایام فرق دارد «انفاسکم فیه تسبیح» دراین ماه نفس کشیدن می تواند نوافل محسوب شود «نومکم فیه عباده» خواب هم در این ماه ثواب نوافل دارد «لیله القدر خیر من الف شهر» وثواب نوافلش هم با هزار ماه یعنی حدود 84 سال عبادت برابراست.

 

حجت‌الاسلام تقوی ادامه داد: بی نصیبی از این نعمت خسارت است «والعصر انا لانسان لفی خسر الا لذین امنووعملو الصالحات» خدایا زیان نکنم « وَفِّرْ حَظّى فیهِ مِنَ النَّوافِلِ» توفیق بده نماز شب بخوانم نماز های مستحبی ونافله های روزانه را انجام بدم می خواهم جزء مؤمنین وصالحین باشم.

 

کارشناس مذهبی صداوسیما بیان داشت: «لِلْمُؤْمِنِ ثَلاثُ ساعات فَساعَةٌ یُناجِی فِیها رَبَّهُ؛ وَ ساعَةٌ یَرُمُّ مَعاشَهُ؛ وَ ساعَةٌ یُخَلِّی بَیْنَ نَفْسِهِ وَ بَیْنَ لَذَّتِها فِیما یَحِلُّ وَ یَجْمُلُ» مؤمن را سه ساعت و حالت است ساعتی که در آن با خدا مناجات می‏کند ساعتی که در آن برای هزینه‏ ی زندگی می‏کوشد، و ساعتی که در آن از لذت‏های حلال و زیبا بهره می‏برد.

 

وی افزود: شیطان عابد خوبی بود ولی عبد و بندهٔ خوبی نبود عابدی بود که هر سجده اش چند صد سال به طول می‌انجامید و چندین هزار سال عبادت کرده بود. اما در برابر فرمان پروردگار سرپیچی کرد و عاقبت آن شد که نباید می شد.

 

وی ادامه داد: لذت نماز شب را کسی جز آن که مداومت می کند بر نماز شب نمی تواند درک کند در مورد بعضی از بزرگان نقل می کنند که وقتی سؤال می کردند از لِذُات دنیوی کدام مورد را بیشتر می پسندید می گفتند لذت نماز شب را. به یکی از مراجع گفتند چه ساعتی را اگر در اختیار شما باشد برای مرگ انتخابش می فرمائید فرمودند ساعتی که مشغول نماز شب باشم.

 

نویسنده کتاب هزار از هزاران سخن بیان داشت: از یک مفسرین نقل می کنند که در درس تفسیر وقتی به آیات بهشت رسید گفت بهشت چنین است و چنان اما، من فکر می کنم نماز شب دنیا کیفش از همه بهتر است این همان حظ از نوافل است.

 

وی افزود: انسان مؤمن زمانی که دیگران از سفره غذای او می خورند بهترین لذت ها را می برد یا زمانی که انفاق می کند بهترین ساعات زندگی اوست. بر عکس بخیل و منافق که رنج می برد وقتی دیگران از امکانات او بهره می برند. لذت عبادت یعنی این که از هر کار خیری کسل و خسته نشود و با عشق و شوق عبادت کند این حظ در عبادت است.

 

حجت‌الاسلام تقوی ادامه داد: قال امیر المؤمنان علی (ع) «کَیفَ یَجِدُ لَذَّةَ العِبادَةِ مَن لا یَصومُ عنِ الهَوى إنَّهُ کَما یَنظُرُ المَریضُ إلى طَیِّبِ الطَّعامِ فلا یَلتَذُّهُ مَعَ ما یَجِدُهُ مِن شِدَّةِ الوَجَعِ، کذلِکَ صاحِبُ الدّنیا لا یَلتَذُّ بِالعِبادَةِ و لا یَجِدُ حَلاوَتَها مَعَ ما یَجِدُ مِن حُبِّ المالِ » چگونه لذّت عبادت را بچشد کسى که از هوى و هوس باز نمى ایستد؟ همان گونه که شخص بیمار به خوراک خوب و خوش مزه مى نگرد اما به سبب درد شدیدى که دارد از آن لذتى نمى برد، دنیادار نیز به سبب مال دوستیش از عبادت لذّت نمى برد و طعم شیرین آن را نمى چشد.

 

وی گفت: نوافل به خصوص نماز شب دارای برکات مادی و معنوی بسیاری است که بزرگان به آن اهتمام ویژه دارند و از این منزلگاه به جایگاه رفیعی رسیده اند در شرح حال بسیاری از آنها اگر دقت شود این نکته به وضوح بیان شده است.

 

وَ أَکْرِمْـنى فیـهِ بِاِحْـضـارِ الْمَسـائِلِ

رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه بیان داشت: پیامبر اکرم (ص) می فرمایند «أَفْضَلُ النّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبادَةَ، فَعانَقَها بِنَفْسِهِ، وَ باشَرَها بِجَسَدِهِ، وَ تَفَرَّغَ لَها، فَهُوَ لایُبالِی عَلی ما أَصْبَحَ مِنَ الدُّنْیا، عَلی عُسْرٍ أَمْ عَلی یُسْرٍ» عبادت وبندگی زمانی با ارزش است که عا شقانه وعارفانه انجام شود. مثل عبادتی که حضرت علی (ع) یا امام سجاد (ع) انجام می داد.

 

وی افزود: بهترین مردم کسی است که به عبادت عشق ورزد و با تمام وجود با آن مأنوس شود طبق آموزه های دینی صبر وتحمل خیلی از بلا ها ومصائب خودش بهترین عبادت است خود مصائب زمینه را برای عبادت فراهم کند.

 

استاد حوزه و دانشگاه خراسان گفت: دوعامل مؤثر در عبادت وبندگی وزمینه سازی آن، به یاد خدا و به یاد مرگ بودن است «مَن اُعطیَ اربَعُ خصالٍ فقد اعطی خیر الدنیا و الاخرة و فاز بحظِّه منها؛ ورعُ یعصمه عن المحارم الله، و حُسنُ خُلق یعیشبه فی النّاس و حلمٌ یَدفع به جهل الجاهل و زوجةٌ صالحةٌ تُعینُه علی امر الدنیا و الاخرة».

 

وی افزود: حضرت علی (ع)  می فرمایند هر کس چهار خصلت را دارا شد حتماً خیر دنیا و آخرت به او عطا شده است پرهیزکاری، یعنی بگونه تقوی در وجود او رسوخ کند که که او را از محرمات الهی نگه دارد و حسن خلقی که بدان وسیله با مردم زندگی کند.زندگی با مردم بدون حسن خلق امکان ندارد پیامبرا الهی با اخلاق خوب مردم را موحد کردند.

 

وی ادامه داد: مورد سوم بردباری که نادانی و جهالت افراد نادان و جاهل را با آن دورکند یا به آن سبب تحمل کند چهارم همسری شایسته که او را در امور دنیا و آخرت یاری وکمک دهد همسر خوب ومتدین واهل تقوی بهترین وسیله برای رسیدن بخیر وبرکت نازل شده از جانب خداست.

 

وَ قَرِّبْ فیهِ وَسیلَتى اِلَیْکَ مِنْ بَیْنِ الْوَسائِلِ

عضو نخبگان تبلیغ خراسان در شرح فرازی دیگر بیان داشت: «یا ایّها الّذین آمنوا اتّقوا الله و ابتغوا الیه الوسیلة و جاهدوا فی سبیله لعلّکم تُفلحون» ای کسانی که ایمان آورده اید از مخالفت فرمان خدا بپرهیزید و وسیله ای برای تقرّب به او بجویید و در راه او جهاد کنید، باشد که رستگار شوید.

 

وی افزود: «اَیُّهَا الَّذینَ امَنُو إِنْ تَتَّقُوا اللّه یَجعَلْ لَکُمْ فْرقاناً» اى کسانى که ایمان آورده اید اگر پرهیزگار باشید خدا به شما نیرویى مى بخشد که با آن بین حق و باطل به خوبى تمیز مى دهید. « وَالذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا» کسانى که در راه ما سعى و کوشش کنند، آنان را به راه خویش رهبرى مى کنیم که چنین عبودیت و بندگی ای فواید فراوانی دارد.

 

وی ادامه داد: رسیدن به خدا و لقاء حضرت حق آرزوی مؤمن است اما قطعا این تقرب به سادگی امکان پذیر نیست. در جریان معراج می بینیم که جبرئیل، امین وحی الهی اجازه تقرب خاص ندارد پیامبر اکرم (ص) به جبرئیل می گوید چرا متوقف شدی یا اخا جبرئیل؟ عرضه می دارد از اینجا به بعد اجازه رفتن و نزدیک شدن ندارم. اما پیامبر اکرم(ص) به مقام قرب می رسد نزدیک تر می رود بالا می رود آن جا که جبرئیل نمی رود.

 

حجت الاسلام تقوی گفت: چه ویژگی وسیله و باعث شده که پیامبر به خدا نزدیکتر شود؟ آنچه از خود قرآن استنباط می شود عبودیت است قرآن می فرماید «سبحان الذی اسری بعبده لیلا من المسجد الحرام الی المسجد الاقصی».

 

وی افزود: با این بیان نتیجه این می شود که عبد بودن وعبودیت بهترین وسیله برای رسیدن به مقام قرب است از طرف دیگر اگر پیامبر اکرم(ص) به آن مقام رسیده که جبرئیل نرسیده پس خود رسول خدا(ص) هم بهترین وسیله است از بین وسائل «فانکم وسیلتی الی الله و بحبکم و بقربکم ارجو نجاة من الله» در زیارت جامعه کبیره هم دارد «و انتم الوسیلة الی الله».

 

حجت‌الاسلام تقوی ادامه داد: از طرف دیگر پیامبر اکرم(ص) می فرمایند دو امانت را درمیان شما می گذارم که جدا نشدن از این دو امانت از گمراهی جلوگیری می کند و جدا شدن یعنی ظلالت و گمراهی پس از وسائل نزدیکی به خدا اهل بیت (ع) هستند.

 

وی گفت: قال رسو ل الله (ص) « یا عمار ان رایت علیا قد سلک و ادیا و سلک الناس وادیا غیره، فاسلک مع علی ودع الناس انه لن یدلک علی ردی و لن یخرجک من الهدی» ای عمار اگر دیدی که علی از راهی رفت و همه مردم از راه دیگر، تو با علی برو و سایر مردم را رها کن یقین بدان علی هرگز تو را به راه هلاکت نمی برد و از مسیر هدایت وفلاح دورت نمی کند.

 

وی افزود: طبق نقل روایات صحیحه از حیث سند و مدرک فردای قیامت که عبور از پل صراط مطرح شود فقط نامه برائت امیر مؤمنان علی (ع) کارساز است و بس که امیدواریم جزء آن دسته خوشبختی باشیم که این نامه را دارند.

 

یـا مَنْ لا یَشْـغَلُهُ اِلْحـاحُ الْمُـلِحّـینَ

حجت الاسلام تقوی در فراز پایانی دعا بیان داشت: «اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ» برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست فراز های مهمی در دعای جوشن کبیر هست که همه گفتنی ها را بیان کرده، اگر چه همه دعای جوشن کبیر معارف است و اگر دقت شود هر چه نیاز امروز بشر است در آن یافت می شود.

 

وی افزود: اما به این فراز توجه کنیم که دقیقا خواسته ما را بیان می کند می فرماید « یا مَنْ لا یَشْغَلُهُ سَمْعٌ عَنْ سَمْعٍ یا مَنْ لا یَمْنَعُهُ فِعْلٌ عَنْ  فِعْلٍ یا مَنْ لا یُلْهیهِ قَوْلٌ عَنْ قَوْلٍ یا مَنْ لا یُغَلِّطُهُ سُؤ الٌ عَنْ سُؤ الٍ یا مَنْ لا یَحْجُبُهُ شَىْءٌ عَنْ شَىْءٍ یا مَنْ لا یُبْرِمُهُ اِلْحاحُ الْمُلِحّینَ یا مَنْ هُوَ غایَهُ مُرادِ الْمُریدینَ یا مَنْ هُوَ مُنْتَهى هِمَمِ الْعارِفینَ یا مَنْ هُوَ مُنْتَهى طَلَبِ الطّالِبینَ یا مَنْ لا یَخْفى عَلَیْهِ ذَرَّهٌ فِى الْعالَمینَ».

 

وی  در ترجمه آن گفت: اى که سرگرم نکند او را شنیدنى از شنیدنى دیگر، اى که بازش ندارد کارى از کارى، اى که مشغولش نکند گفتارى از گفتارى دگر، اى که به اشتباهش نیندازد پرسشى از پرسشى، اى که حجاب نشود او را چیزى از چیزى، اى که به ستوهش نیاورد پافشارى اصرار ورزان، اى که او منتهاى مقصود جویندگان است، اى که او سرحد نهایى وجهه همت عارفان است، اى که او آخرین مرحله خواسته خواستاران است و اى که بر او ذره اى در تمام جهانیان پنهان نیست.

 

حجت‌الاسلام تقوی در همین رابطه گفت: ممکن است این سؤال پیش آید وخیلی ها ممکن است این تفکر مشغول شان کند که چطور می شود خداوند این همه در سراسر عالم و در زمان واحد ملیارد ها انسان خدا را صدا بزنند با خواسته های متفاوت و خداوند صدای همه را بشنود و به همه پاسخ دهد.

 

وی افزود: امام صادق (ع) در پاسخ فردی که همین سوال را مطرح کرد فرمود همان گونه که خداوند همه این مردم و موجودات را حتی در اعماق دریاها و در همه کره زمین روزی می دهد هیچ جانداری بدون غذا نمی ماند خدا کفایت و کفالت می کند همه را در نتیجه صدای همه را هم می شنود «لا یشغله الحاح الملحین».

 

حجت‌الاسلام تقوی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به برآورده شدن دعاها و استجابت حاجات در این ماه در حق بندگان خدا، افزود: فرصتی دیگر از برچیده شدن بساط مهمانی خدا نمانده است باید غنیمت شمرده و قدر آن را به نیکی دانست که مبادا پشیمان شویم از این که بهره و توشه کمی برداشت کرده باشیم./933/ت301/ب4

/ پايان خبر /

 

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه