• ایران
  • شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
 حجت الاسلام تقوی در گفت و گو با شفقنا: امام محمد باقر(ع) بنیانگذار انقلاب فرهنگی بود
اخبار

حجت الاسلام تقوی در گفت و گو با شفقنا: امام محمد باقر(ع) بنیانگذار انقلاب فرهنگی بود

شفقنا- مدیر مرکز فقهی جواد الائمه، امام محمد باقر(ع) را بنیانگذار انقلاب فرهنگی دانست و گفت: در آن زمان شرایط به گونه ای بود که قطعا سیر شبهات و اتهامات نثار اسلام می شد و کسی غیر امام باقر(ع) این توان علمی را نداشت تا این مشکلات را حل کند زیرا حضرت تمام پاسخ به شبهات و ابهامات را از طریق قرآن برطرف می کرد.

حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر تقوی در گفت و گو با خبرنگار شفقنا اظهار کرد: امام محمد باقر(ع) شخصیتی بی بدیل بوده و از امتیازاتی برخوردار است که بسیاری آنها را ندارند، مادر او فاطمه دختر امام حسن(ع) و پدرش امام زین العابدین(ع) است، تولد و ولادت او روز جمعه، در مدینه منوره و در ماه رجب رخ داد. دوران امامت او نزدیک به بیست سال به طول انجامید و در مدینه منوره در قبرستان بقیع به خاک سپرده شده است. دوران حکومت امام باقر(ع) همزمان با روی کار آمدن 5 نفر از خلفای دوران حکومت وقت بود که نزدیک به 19 سال سپری شد. دورانی که انقراض حکومت بنی امیه و روی کار آمدن بنی عباس را در پی داشت پس جامعه نیاز به این داشت که در این مقطع زمانی یک انقلاب علمی و فرهنگی صورت بگیرد و امام محمد باقر(ع) این انقلاب علمی را انجام داد.

او ادامه داد: در آن زمان شرایط به گونه ای بود که قطعا سیر شبهات و اتهامات نثار اسلام می شد و در اینجا باید کسی می بود که بتواند این شکاف های عمیق و خلاء های علمی را پر کند. در نتیجه امام باقر(ع) حوزه های درس مفصلی را برای شاگردان بسیاری ترتیب داد. تلاش او این بود که پاسخگوی شبهات مردم باشد، در زمینه تفسیر قرآن تقریبا بیشترین کارها انجام گرفت و شکافی که سال ها بین قرآن و عترت به وجود آمده بود مرتفع شد. چراکه برخی از مردم به سمت قرآن و عده دیگر به سمت عترت روی آورده بودند و کسی غیر امام باقر(ع) این توان علمی را نداشت تا این مشکلات را حل کند. زیرا حضرت تمام پاسخ به شبهات و ابهامات را از طریق قرآن برطرف می کرد و بارها به شاگردان خود می فرمود «شما سوالاتتان را مطرح کنید من از خود قرآن به شما پاسخ می دهم». در واقع در آن زمان هر مساله علمی که مطرح می شد دیگر گروه ها برای شکست شیعه متوسل به این می شدند که آیا این مطلب در قرآن آمده است یا نه اما امام باقر(ع) از خود قرآن پاسخ آنها را می داد.

تقوی، امام محمد باقر(ع) را بنیانگذار انقلاب فرهنگی دانست و گفت: به نظر من می توان ادعا کرد که امام باقر(ع) بنیانگذار حوزه های علم، دانش و پایه گذار انقلاب فرهنگی است. اگر چه بعضی از معارف را از امام صادق(ع) داریم اما بنیانگذار اصلی مکاتب علمی امام محمد باقر(ع) است و هیچ فرعی از فروعات فقهی نداریم که به نوعی تمسک به حضرت نشده باشد. علما هر جا فرع فقهی را در کتب فقهی خود مطرح کردند امام باقر(ع) و امام صادق(ع) پشتوانه فتاوای آنها هستند. معروف است که پیامبر(ص) به جابر فرمودند «تو زنده می مانی و یکی از اولاد من را می بینی که نامش همنام من است. او علم را می شکافد سلام مرا به او برسان» اینها نکاتی است که امتیارازت امام را معرفی می کند.

او در پایان خاطرنشان کرد: اگر پیامبر(ص) تعبیر زیبای شکافنده علم را در مورد امام باقر(ع) به کار می برد همه بر گرفته از همین کاریست که در زمان امام باقر(ع) شکل گرفت است. «انک ستدرک رجلا منی اسمه اسمی و شمائله شمائلی، یبقر العلم بقرا» ای جابر! تو مردی از خاندان مرا درک خواهی کرد که همنام و هم شمایل من است. او سرچشمه‏های علم و دانش را می‏شکافد و به دیگران توضیح داده و تفسیر می‏کند». در مناظرات و میزگردها هر کس پای درس امام می نشست نه تنها مات و مبهوت فضل او می شد بلکه شرمنده در برابر آنچه که قبل از نشستن مدعی آن بود از محضر امام خارج می شد. درحال حاضر نیز به برکت انقلاب اسلامی ایران و تلاش هایی که امام خمینی(ره) انجام داد مراجع و علما پرچمداران علوم امام باقر(ع) هستند و در این زمینه تلاش های زیادی صورت گرفته است. امروز فضای مجازی مملو از فرمایشات ائمه و خصوصا امام محمد باقر(ع) بوده و کتب بسیاری به زبان های مختلف چاپ و در اختیار اقشار مختلف قرار گرفته ولی کافی نیست و باز هم نیاز است که تلاش های بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه