• ایران
  • جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
ترسيم چشم‌انداز سياسی تشيع؛ مهم‌ترين گام امام عسكری(ع) در عرصه مهدويت
اخبار

ترسيم چشم‌انداز سياسی تشيع؛ مهم‌ترين گام امام عسكری(ع) در عرصه مهدويت

گروه حوزه‌های علميه: مدير مركز مباحثات فقهی جواد‌الائمه(ع) برجسته‌ترين نقطه زندگی امام عسكری(ع) را ترسيم آينده جهان تشيع با توجه به علم به غيبت فرزند بزرگوارشان دانست و گفت: ارسال نماينده به اشخاص مورد اعتماد و اطلاع‌دادن از وضعيت آينده جهان اسلام مبين این مهم است.

حجت‌الاسلام و المسلمين علی‌اصغر تقوی، مدير مركز مباحثات فقهی جواد‌الائمه(ع) در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، درباره سيره علمی، عملی و معنوی امام حسن عسكری(ع) اظهار كرد: در زمينه علمی همه ائمه(ع) بحر مواج علم هستند، پيامبر اكرم(ص) شهر علم و علی(ع) درب شهر علم هستند.

مدير مركز مباحثات فقهی جواد‌الائمه(ع) با بيان اينكه ائمه(ع) وارثان پيامبر اكرم(ص) در علم حضرت هستند، امام حسن عسكری(ع) مانند بقيه ائمه اطهار(ع) هستند، تفسير منسوب به امام حسن عسكری(ع) حاكی از مباحثات ايشان با معاندان و دفاع از قرآن است.

وی اظهار كرد: در روايتی از امام حسن عسكری(ع) نقل شده «اورع الناس من وقف عندالشبهه»، پارسارترين مردم كسی است كه نزد شبهه توقف كند و اقدام بر كاری كه بر او نامعلوم است، نكند؛ عابدترين مردم كسی است كه در انجام فرايض پايداری كند، زاهدترين مردم كسی است كه حرام را ترك كند و پر زحمت‌ترين مردم كسی است كه گناهان را مرتكب نشود.

حجت‌الاسلام تقوی گفت: در سخنی ديگر از آن بزرگوار نقل شده است كه نامه‌های مفصلی برای افراد می‌نوشته‌اند كه از آن جمله نامه‌ای است‌كه به علی ابن بابويه قمی نوشته‌اند و در آن نكاتی ذكر شده كه همه جنبه‌های اخلاقی را در بر می‌گيرد كه اگر به آن نامه عمل كنيم به كمالات عالی نائل می‌شويم.

وی اضافه كرد: مرحوم كلينی نقل می‌كند كه پسر وزير معتمد گفت: «به خدا قسم كسی را در وقار، عفت، نجابت و عزت و شرف مانند امام حسن عسكری(ع) نديده‌ام» و باز هم مرحوم كلينی نقل می‌كنند كه عده‌ای به زندانبان ايشان گفتند كه بر ايشان سخت بگيريد، ولی زندانبان گفت: من چكار كنم وقتی شرورترين افراد را نگهبان می‌كنم ولی پس از مدتی چنان روی به نماز و عبادت می‌آورند كه تعجب می‌كنم.

مدير مركز مباحثات فقهی جواد‌الائمه(ع) درباره سخاوت و بخشش ايشان ابراز كرد: در سخاوت ايشان سخن بسيار است ولی آنگونه كه دوست و دشمن نقل می‌كنند و مرحوم مجلسی در بحارالانوار نقل می‌كند كه شيخ طوسی از قول تلعكبری گفت: «روزی در دكان بودم كه پير مردی رد شد و سلام كرد و از شخصی پرسيدم اين پير مرد كيست؟ كه گفتند غلام امام حسن عسكری(ع) است، از غلام ايشان درباره امام(ع) سؤال كردم...» از اوصاف بی‌شماری كه برای امام برشمرد می‌توان به اين اشاره كرد كه هر وقت برای مولايم هديه می‌آوردند، اعم از ميوه و غيره و آن حضرت می‌فرمودند كه برای بچه‌هايت از اين ميوه‌ها ببر؛ من عرض می‌كردم همه را ببرم؟ می‌فرمودند: بله؛ من از مولايم در عالم سخاوتمندتر نديده‌ام .

وی اظهار كرد: همچنين ابوهاشم جعفری نقل می‌كند كه هيچ وقت نشد خدمت امام حسن عسكری(ع) برسم و از آن بزرگوار معجزه‌ای نبينم و همين آقا نقل می‌كند كه از امام حسن عسكری(ع) شنيدم كه در روز قيامت آنچنان بخشش پروردگار بر بندگانش تمام فراگير می‌شود كه مشركين می‌گويند: «وَاللّهِ رَبِّنَا مَا كُنَّا مُشْرِكِينَ» خدايا ما به خودت قسم مشرك نبوديم. و باز در روايت ديگری نقل شده است كه امام(ع) می‌فرمايند: در بهشت دربی است به نام معروف كه از آن داخل نمی‌شوند مگر كسانی كه برّ و نيكی بر مردم كنند.

تقوی در ادامه به توصيه‌های امام حسن عسكری(ع) درباره صله رحم اشاره كرد و گفت: توصيه‌های آن بزرگوار در موارد مختلف اخلاقی به صله رحم در اخبار و احاديث رسيده از ائمه معصومين(ع) و فتاوای فقها بيانگر اهميت اين مطلب در نزد ايشان است؛ لذا در مورد امام حسن عسكری(ع) نقل می‌كنند كه با يكی از بستگان خويش در زندان بودند، وقتی نامه آزادی آن بزرگوار رسيد حضرت فرمودند تا برادرم جعفر آزاد نشود من از زندان بيرون نمی‌روم.

وی به سيره علمی آن حضرت اشاره كرد و گفت: نهضت علمی كه در زمان امام(ع) بنيان گذاشته شد بسيار بی‌نظير و بی‌بديل است، گسترش فلسفه و كلام و ظهور شاگردانی مبرز كه دانش‌آموختگان مكتب زلال ولايت علوی در محضر امام حسن عسكری(ع) بودند همه از كسانی بودند كه امروز فقهای بزرگوار از اندوخته‌های آنان كسب علم و فيض می‌كنند و چه بجاست گفته شود كه «بولايتكم علمنا معالم ديننا» كه اگر نبودند اين راسخون در علم الهی امروز بشريت به ناكجا آباد رفته بود.

مدير مركز مباحثات فقهی جواد‌الائمه(ع) افزود: از ويژگی‌های شاخص زندگی ايشان، حضور منجی عالم بشريت حضرت بقيةالله(عج) در صلب ايشان بود، وقتی حضرت بقيةالله(عج) قدم در عرصه حيات گذاشتند آن دو بزرگوار دوبار دستور دادند طفل را حميده، خواهر بزرگوارشان به محضرشان ببرد و در هر دو مرحله زبان مباركشان را در كام حضرت نهادند كه علوم اولين و آخرين را به ايشان منتقل كردند به گونه‌ای كه آن بزرگوار در طفوليت شروع به خواندن تورات، زبور و قرآن كردند.

تقوی تصريح كرد: از برجسته‌ترين نكات زندگی امام حسن عسكری(ع) آينده‌نگری و ترسيم آينده جهان تشيع با توجه به علم به غيبت فرزند بزرگوارشان حضرت مهدی(عج) است كه در مكتوبات و ارسال نمايندگانشان به سوی شخصيت‌های مورد اعتماد و اطلاع‌دادن از وضعيت آينده جهان اسلام مشخص و مبين است.

وی ادامه داد: بدون شك اگر امروز بخواهيم خواسته‌های امام حسن عسكری(ع) را از خود بررسی كنيم جز اطاعت و پيروی از منويات فرزند بزرگوارشان نخواهد بود و اگر خواسته حضرت مهدی(عج) از خود را بررسی كنيم در صدر اوامرشان «أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنكُمْ» است.

مدير مركز مباحثات فقهی جواد‌الائمه(ع) در پايان گفت: دغدغه، اهداف و نگرش مقام معظم رهبری اين است كه اگر امام حسن عسكری(ع) حضور داشتند و اگر امام زمان(عج) ظهور كنند حامی و مدافع ايشان باشيم.

  • برچسب ها

به اشتراک گذاری این مطلب!

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه